Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Jos katsoo millaiset määrät Tesloja on myyty vs suorat kilpailijat niin ei ne paneelien suoruudet ole tainnut niin kovin hirveästi painaa.

9 tykkäystä

Tämähän tuo mun pointti nro 1. olikin. Nyt painaa aivan muut asiat. Jos palataan aikaan kun myytiin lähes yksinomaan ICE autoja, niin kyllä laadulla ja ajotuntumalla oli iso merkitys. Juuri nyt painaa eniten se että auto on sähköinen, kaikesta muusta käyttäjät ovat valmiita joustamaan.

Väitän kuitenkin, että siinä kohtaa kun sähköistyminen on laajamittaisesti tapahtunut palataan samaan malliin, jossa erot autovalmistajien välillä tasoittuvat ja palataan siihen että laadulla onkin taas merkitystä. Siellä missä on trendi on rahaa. Tämä juhla ei tule jatkumaan loputtomiin - ennen pitkää sähköiset autot ovat normaali tila ja sillä ei saa laatuvirheitä anteeksi. Minusta on todella hälyttävä tilasto, että viisi vuotta vanhoja Tesloja heikommin katsastuksissa menestyvät ainoastaan Daciat.

18 tykkäystä

Itse näkisin että sähköisyys on kytköksissä sekä hintaan että laatuun. Hyvin harvoin kuulee sähköautoilijan toteavan että olipa surkea kokemus, vaihdan takaisin polttikseen. Päinvastoin, sähköautot nähdään vahvemmin selkeänä tulevaisuutena. Sitten herääkin kysymys että kuka uskaltaa laittaa enää merkittävää rahasummaa polttikseen? Jossain vaiheessa hinnat romahtaa kun tulevaisuutta on yhä vaikeampi nähdä polttomoottoreille.

Eli kyllä se hinta-laatu siellä edelleenkin on taustalla, massoille vaan ne paneelivälit eivät välttämättä ole niin isossa roolissa kuin karhut täällä antavat ymmärtää.

En ihan ymmärrä mistä tällä hetkellä yrität kiistellä. Toistat kanssani samaa viestiä joka tiivistyy näin:

Tällä hetkellä eniten merkitystä on sillä, että autossa on sähköinen voimalinja. Tämä yksinään riittää luomaan ihmisille mielikuvan hyvästä hintalaatu suhteesta. Sähkö on tulevaisuuden ratkaisu.

Tämän päälle minä väitän, että tulevaisuudessa sähköautoista tulee normi sekä asiat kuten ajotuntuma, laatuvaikutelma ja hinta/laatu -suhde syntyvät muista asioista kuin pelkästään siitä, että auton voimalinja on sähköinen. Eli juuri niistä asioista jotka olivat tärkeitä myös ennen sähköautoja: Kuinka hyvin kaikki toimii, kuinka vaivatonta auton käyttö on eri sääolosuhteissa, kuinka nautinnollista ajaminen on, kuinka hyvin huoltoverkosto toimii, natiseeko auto ajaessa, auton alusta, kuinka luotettava auto on jne.

10 tykkäystä

Näitä tilastojahan voi tulkita aivan miten haluaa, kuten linkkaamassasi artikkelissakin todetaan. Pitäisi tehdä tarkempaa analyysiä mistä mikäkin ongelma johtuu ennen kuin voi vetää johtopäätöksiä. Nythän siellä on tilastojen kärkipäässä esim. Mersua kun ovat kovassa ajossa taksikäytössä jne. Kuinka paljon asiaan vaikuttaa esim. se että keskiverto Teslassa on tehoa ja vääntöä kolme-neljä kertaa enemmän kuin verrokeissa? Kuinka monta rajua 0-100km/h kiihdytystä tehdään Teslalla vs verrokki? Kuinka paljon enemmän ajetaan per vuosi kun superchargerit on ilmaisia? Näitä voi miettiä.

Autojen ajotuntuma on sivuseikka, paneeli-raot sivuseikka, jopa turvallisuus sivuseikka.

Isoin merkittävä tekijä on kuinka paljon tuote maksaa.
Ja tarkemmin kuinka paljon asiakas kokee maksavansa kokonaisuudesta.

Tämä on syy miksi Toyota on menestyny Corollalla. Täysin paska ajaa, ei erityisen turvallinen ja varmasti nitisee iän myötä. Mutta koetaan järkivaihtoehtona hintaan/laatuun.

Nykyiset m3 ja mY ovat laadultaan huomattava parannus vanhoista mS ja mX joten nuo katsastus tilastot ovat siltä osalta vääristäviä. Trust me bro :slight_smile:

3 tykkäystä

Olen samaa mieltä että mitä tasaisempi kilpailu on niin sitä enemmän pienemmät yksityiskohdat korostuu. Mutta pointti onkin se että me ollaan aivan järkyttävän kaukana tuollaisesta tilanteesta. Tesla on näissä enemmän painoarvoa saavissa tekijöissä niin paljon muita edellä. Kyse ei ole vain siitä että Tesla on sähköauto. Kyse on siitä että Tesla on hyvä sähköauto joka pystytään rakentamaan huomattavan paljon tehokkaammin kuin yksikään muu vastaavilla ominaisuuksilla varustettu sähköauto. Se on se syy miksi Tesla myy niin paljon nyt ja vielä pitkään tulevaisuudessa.

3 tykkäystä

Vielä viime kesänä keskustelussa oli sama henki: Kysyntä ei ole ongelma. Teslan kasvun voi laskea tuotantokapasiteetista. Katteet paranevat varmasti. Keskimääräinen myyntihinta jatkaa kasvuaan.

Väitteet eivät pitäneet paikkaansa. Tesla joutuu rajoittamaan tuotantoaan. Sen kapasiteetti on yli 500k autoa per kvartaali, mutta se myy hiukan yli 400k autoa. Edes rajut hinnanalennukset eivät riittäneet täyteen tuotantokspasiteettiin. ASP on laskenut merkittävästi 20% hinnanalennusten johdosta. Taloustilanne tuntuu olevan ainoa selitys. Vaikka talous edelleen kasvaa.

Epäonnistuminen ennusteissa ei tunnu asennetta muuttavan. 2.5milj vuonna 2024 tuntuu olevan jälleen ”lähes varma”.

Tesla on menestyvä autofirma, mutta Tesla lupaa edelleen 50% pitkän aikavälin kasvua ja 20milj auton myyntiä v 2030, mikä ei ole uskottavaa.

11 tykkäystä

Jou @everlaastia nyt mentiin VW Groupin ohi Norja-barometrissa. Mihin asentoon laitetaan maalitolpat seuraavaksi?

17 tykkäystä

Haluaisin sanoa henkilökohtaisen mielipiteeni ja uskon olevani useiden autoiluun rahaa kaatavien kanssa samoilla linjoilla.

Auton pitää tuntua hyvältä ja olla sellainen jota muiden on kiva katsoa kun ajan sillä. Aivan kuten itsekin haluan näyttää hyvältä vaikken juuri itseäni näe. Haluan viestiä ulospäin näin.

Tesla on ollut kiehtova kun se on ollut erilainen ja uusi kummajainen positiivisella tavalla. Huipputeknologiaa arjessa ja kertoo että olen ajan tasalla sekä vastuullinen.

Nyt kuitenkin Teslaa näkee tiellä paljon, eikä se säväytä enää. Silmä on tottunut ja alkaa kyllästyttääkin. En voi sille mitään, että haluaisin auton saavan ulkonäköön päivityksiä - ei riitä että se on uudistunut jollain näkymättömällä tavalla.

Muilta merkeiltä on tullut kiehtovia uusia täyssähköisiä. Heti kiinnostaa mitä tekniikka on ja ulkonäköratkaisut. En halua takertua menneisyyteen, vaan haluan olla ajan hermolla. Onko range 70km enemmän vai vähemmän ei merkitse käytännössä mitään kun on kaikkea muuta ihasteltavaa.

Tämän ylläolevan uskon että voi moni muukin tunnistaa. Ei se Tesla enää ole mitään ihmeellistä. Sijoituscasen kannalta erittäin merkittävä hyöty Tesla-yhtiölle on mennyttä.

Tesla on tavallisten kuolevaisten joukossa. Ja alkaa olla monen mielestä tylsä.

19 tykkäystä

Voi olla näinkin. Myyntikäyrät puhuu tosin toista kieltä. Ehkä massat loppujen lopuksi pitävät tylsästä?

Puhelinanalogia sopii kenties tähänkin: muistatteko miten Nokialla oli kymmeniä oikeasti erilaisia puhelimia vuosituhannen alkupuolella? Ja siihen päälle kilpailijoiden mallikirjo. Mikä on tilanne tänään?

11 tykkäystä

Iphoneanalogia on hyvä. En erityisemmin rakasta iPhonea, mutta kun kaikilla on sama puhelin, on helppo saada neuvoa miten puhelinta voi käyttää. Sama autoissa, softalla on melko suuri merkitys jatkossa.

1 tykkäys

Minustakin se on ihan hauska. Mutta jos se on “Jobsin laki” tai jotain vastaavaa niin kai se pitäisi toimia jossain. Vilpittömästi kysyn, onko se mennyt näin jollain alalla olevien yhtiöiden kohdalla? Kysyn, koska en tiedä. Jos tämä on todella selkeä kaava niin se on kiehtovaa Teslan kannalta.

Olen eri mieltä. Varsinkin Yhdysvalloissa Teslan “ekosysteemiin” kuuluvat supercharger-asemat on merkittävä tekijä auton ostopäätöstä tehtäessä.

Näkisin että tulevaisuudessa potentiaalia on myös esim. datan keräyksessä ja jakamisessa Tesla-fleetin kesken, energiapuolella (esim. Texasin yötuulilla lataaminen), vakuutuksissa, Starlinkin hyödyntämisessä jne.

3 tykkäystä

Joo on tää omenapuhelin ihan laadukas. Teslan ero tulee siinä, että softapuoli toimii ja päivityy ja samalla auton valmistamisen tehokkuus on aivan omalla tasollaan. Kilpailijoiden on vaikea ottaa tätä etumatkaa kiinni. Olen yrittänyt pähkäillä mikä valmistajista voisi saavuttaa Teslan, ja en kyllä heti keksi. Kiinalaiset ehkä, BYD Seal on näppärän näköinen peli, joka tn saadaan valmistettua kustannustehokkaasti. Volkswagen tuuttaa paljon sähköautoja ulos, mutta softaa ja käytettävyyttä on arvosteltu. Mutta jos näin kuluttajana muut merkit ei jaksa säväyttää, on vaikea sijoittajana perustella itselleen, miksi kilpailijat tästä tokenesivat.

Ei se ole mikään ekosysteemi, 1) se on vain jenkeissä ja 2) sillä on tulevaisuudessa yhtä vähän merkitystä kun oman bensa-asemaketjun omistamisella ICE aikana.

3 tykkäystä

Itse uskon tähän ekosysteemiajatteluun, jossa eri applikaatiot ja palvelut linkittyvät tavoilla, jota emme vielä ymmärrä. Muistan aikonaan, kun ihmiset puhuivat puhelimen applikaatioista ja ihmettelin, mihin niitä voi tarvita. En ihmettele enää. Uskon, että Teslan ekosysteemi kehittyy vielä valtavasti ja nyt on nähty vain pintaraapaisu.

3 tykkäystä

Noissa FSD jutuissa USA:ssa näin tosiaan on. Mutta USA:n ulkopuolella on kyllä jäänyt aika vaisuksi noi Teslan päivitykset. Ainoa oikeasti huomattava ero kolmessa vuodessa on, että kaikki on hidastunut. Yksi iso käyttöliittymäpäivitys on tullut jossa mentiin minusta taaksepäin. Itse ajamiseen ei ole tullut mitään oikeaa apua ja esim noita valoja ja pyyhkijöitä ei ole saatu toimimaan. Autopilotin toiminnassa en ole huomannut mitään parannuksia, päin vastoin minusta turhia jarrutuksia tulee useammin kuin aikaisemmin. Summon on ihan yhtä turha edelleen jne.

Overall softapäivitykset ovat toki ihan hyvä juttu, mutta en kyllä ollenkaan ymmärrä miksi Teslan softaa kehutaan niin paljon. Ainoa missä tosiaan ollaan hyviä on itse ajaminen (Re-gen, single pedal driving jne). Olen nyt ajanut jo aika montaa sähkäriä ja Tesla on kyllä paras edelleen tosin ei erot nyt isoja ole. Softaa tämäkin toki on.

Toi oma plug USA:ssa ja muutamassa muussa maassa luo kyllä ekosysteemiä. Minullakin on kaksi laturia (töissä ja kotona) joten pelkästään vaiva vaihtaa ne aiheuttaa ajattelua muun auton ostoon.

8 tykkäystä

Tuossa vähän laajempi maajoukko mukana. Alkuvuodesta (tammi-helmikuu) VW:n myynti kasvanut 38 %.

Tämä ketju on nyt kyllä kieltämättä viihdyttävä, joka on toki arvo sekin, mutta ehkä tämä ketju olisi informatiivisempi, jos joka paikasta ei etsimällä etsittäisi sitä omaa agendaa tukevaa väitettä.

13 tykkäystä

Niin VW Groupin myynnin kasvu… tai siis lasku näyttää tältä.

Toki sähköautoissa raportoidaan kasvua, mutta se vain kannibalisoi kannattavampaa ICE bisnestä ja kokonaismyyntimäärät ovat olleet jo monta vuotta laskussa. Kuka VW:ltä vie asiakkaita? No mm. Tesla.

Jos tarkastellaan EU-EVs-dataa johon viittasit, VW Group on itse asiassa hävinnyt markkinaosuutta sähköautoissa vuonna 2022 vs. 2020-2021. Myös alkuvuoden 2023 markkinaosuus on vuosia 2020-2021 alempi.

Teslan markkinaosuus euroopan sähköautomarkkinoilla taas kasvoi vuonna 2022 vs. 2020-2021. Tämän vuoden alun data kertoo markkinaosuuden kasvaneen vielä viime vuodestakin.

Täällä usein valitetaan, ettei Teslan myynti voi kantaa parilla vanhentuneella mallilla. No ainakin se kasvattaa toistaiseksi markkinaosuutta vs. koko VW Group, joka tuo koko ajan markkinoille uusia sähköautomalleja usealla eri brändillä.

19 tykkäystä