Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Se on varmaan selvää että samanlaista markkinaosuutta on mahdoton säilyttää useampien mallien tullessa markkinoille, mutta tulevaisuus näyttää kuinka kovana dominointi jatkuu - tällä hetkellä näyttää että kovana.

Muihin aiheisiin - mielenkiintoista nähdä millaisia Cybertruckin tuotantolukemia saadaan tälle vuodelle. Mikäli vihdoin ja viimein aikataulu pitää ja ensimmäiset toimitukset alkavat Q3, olisi ainakin koko Q4 aikaa tehdä autoja tämän vuoden pottiin. Jos tuotannon skaalaaminen sujuu samaa tahtia kuin Berliini/Texas, voitaisiin tänä vuonna ehtiä valmistaa 5000-10 000 Cybertruckia. Kurssiin tällä ei todnäk tänä vuonna ole vaikutusta.

Lienee siis tuhoon tuomittu tuo Fordin yritys tunkeutua Norjan markkinoille? https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2023/04/20/_yes--norway-_-f-150--lightning--goes-global-as-ford-announces-i.html
Markkinoille, joilla CT olisi tehnyt kovaa jälkeä kyllä.

En mielestäni ole sanonut mitään tällaista. Hyvä jos Norjassa kysyntää riittää.

Ford osaa kyllä valmistaa lava-autoja mutta toki osakkeenomistajana uskon että ensi vuonna nähdään miten Cybertruck pesee sähköisen F-150:n myynneissä selvällä erolla. Karmea jytky tulossa!

Yhteenveto

https://duet-cdn.vox-cdn.com/thumbor/0x0:800x470/828x552/filters:focal(400x235:401x236):no_upscale():format(webp)/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/19410037/ford_cybertruck_tug_of_war_gif.gif

3 tykkäystä

Niistä vaikeuksista, mitkä edellinen toimitusjohtajakin myönsi? Tesla menee kaukana edellä ja sitä on vaikea saada vuosikausiin kiinni. Eikö se viesti jotenkin noin mennyt?

3 tykkäystä

Tähän teemaan liittyen:

1 tykkäys

Puuttumatta sen enempää teidän vääntöönne Norja lienee hieman huono esimerkki. Sinne myydään verrattain paljon sähköautoja ja Teslalle kunnia, että heiltä auton toimitukseen on saanut muita huomattavasti järkevämmillä toimitusajoilla. Norjassa hankintatuet sähköautoiluun on olleet niin poskettomat, että sähköauto on ollut no-brainer ratkaisu hyvin suurelle osaa autoilijoista. Myös tiedetään ettei tuet tule jatkumaan ikuisesti, joten luonnollista on kiirehtiä hyödyntämään tuet vielä kun se on mahdollista. Toki jos ajasta ikuisuuteen muiden valmistajien valmistusmäärät pysyvät aneemisina ja toimitusajat pitkinä, niin vahvasti tuetuilla markkinoilla Tesla saa ison markkinaosuuden. Sillä oletuksella etteivät itse koe tuotantohaasteita.

7 tykkäystä

Olen argumentoinut ehkä hieman huonosti, miksi olen kiinnostunut ko. markkinasta. Eli itse asiassa Norjan tapauksessa en pelkästään ole kiinnostunut Teslan absoluuttisista myyntiluvuista, vaan ehkä jopa enemmänkin miten tällä monella tavalla vaativalla markkinalla Tesla myy muihin sähköautomalleihin verrattuna. Eli nimenomaan Norjassa on väkilukuun nähden myyty paljon sähköautoja ja tietämys eri automerkkien ja - mallien hyvistä ja huonoista puolista on korkealla tasolla kun kokemusta eri valmistajien sähköautoista on kertynyt. Näin ollen ostajat ovat ostopäätöstä tehdessään valistuneita ja huonolla tuotteella ei ole menestymisen mahdollisuuksia.

4 tykkäystä

En tiedä voiko Teslan autoja välttämättä huonoiksi sanoa vaikkei äärettömään kysyntään tai Teslan ylivertaisuuteen uskoisikaan. Silti ei tuo Teslan brändi kovin vahvalta kilpailijoihin nähden näyttäydy Norjassa.

Ei ihan top10:iin mahtunut YouGovin kyselyssä.

7 tykkäystä

En osaa tähän antaa eritystä selitystä muuta, kuin että vaikka kilpailijoilla on vahva brändi, ei se syystä tai toisesta näy myyntiluvuissa. Herää kysymys, miten näiden tutkimusten avulla voidaan arvioida tulevaa myyntiä.

1 tykkäys

Mielestäni koitin tässä viestissä avata syitä jotka saattavat selittää Teslan erityisen vahvaa myyntiä Norjassa:

Eli siis pähkinänkuoressa

  1. Norjassa tuetaan hurjasti sähköautoilua. Sähköautoon siirtymisestä on tukien avulla tehty monille ihan itsestäänselvä valinta.
  2. Kaikki tietää, että nuo tuet tulevat vähenemään ennemmin tai myöhemmin mikä kiihdyttää niiden hyödyntämistä vielä kun se on mahdollista.
  3. Teslalta on saanut auton muihin valmistajiin nähden siedettävällä toimitusajalla.

Tätä vasten tuntuu varsin loogiselta Teslan tämän hetken vahva markkina-asema Norjassa.

Mikäli sähköautomarkkina pysyy vahvana Norjassa ja muut valmistajat pystyvät tulevaisuudessa vastaamaan kysyntään paremmin, tulee kaikenjärjen mukaan markkinaosuudet tasoittumaan Norjassakin.

On Teslalla toki vahvuuksia joilla markkinaosuutta puolustaa. Esimerkiksi Model 3 ja Y lienevät tällä haavaa kokoluokkiensa halvimmat täyssähköiset vaihtoehdot. Ei tarvita Mersun viimeistelyä(brändi, mielikuva, yms) tai Toyotan luotettavuutta(brändi, mielikuva, yms), jos pystyt ja haluat kilpailla hinnalla. Varsinkaan alemmissa hintaluokissa. Kuitenkin on hyvä tiedostaa, että vaihtoehtojen lisääntyessä(Milloin käytännössä muut pystyvät vastaamaan kysyntään?) merkittävä osa asiakkaista haluavat ostaa sitä Mersun “viimeistelyä”, Toyotan “luotettavuutta” tai mitä hyvää joku voikaan nähdä vaikka Citroenissa. Nähdäkseni mikäli olet Norjassa järkevällä toimitusajalla halunnut sähköauton on Tesla ollut ainoa vaihtoehto ja siksi en välttämättä lähtisi vetelemään johtopäätöksiä Norjan perusteella ellei oleta ettei muut valmistajat pysty jatkossakaan vastaamaan kysyntään.

16 tykkäystä

En puhu nyt markkinaosuuksista. Sanon vain että jokainen joka lukee vaikka Tuulilasi tai TM jne. on varmaan huomannut kuinka sitä uutta sähköautoa ja hybridiä tulee ihan kokoajan ja jokaiselta merkiltä.

Muutos esim. kahden vuoden takaiseen on dramaattinen.

Siksi on mielestäni oikein mitä @Sissos tuossa sanoo. Ja tässä on itselleni suurin argumentti miksen laita Teslaa salkkuuni - en halua olla hype osakkeessa myöhässä.

3 tykkäystä

Ok tämän ostan tosin vain sillä varauksella, että nyt on jo olemassa kilpailija, jolla paketti alkaa olla kasassa ja sekään ei ole mukana aiemmin postaamassasi top 10 listassa. Tämä kilpailija on BYD, joka on vertikaalisesti integroitunut ja joka on muiden kiinalaisten valmistajien avulla valtaamassa markkinaosuuksia. Kiinassa BYD kilpailee kaikkia näitä top 10 listan valmistajia vastaan ja näyttää siltä, että BYD pärjää tässä kisassa enemmän, kuin hyvin. Odotan itse, että pahin kilpailu Teslalle tulle jatkossa kiinalaisilta valmistajilta, he saavat tavaraa ulos tehtailta ja laatu on kunnossa.

1 tykkäys

Kyllä näitä tulee valitettavasti tulee myös floppeja. Mallien lukumäärä ei ratkaise tässä vaan se, että saadaan kannattava massatuotanto mahdollisimman nopeasti skaalattua ylös. Tässä kiinalaisilla valmistajilla on paras momentum päällä.

2 tykkäystä

Olen samaa mieltä.

Mutta jos näkökulmaksi ottaa Teslan sijoituscasena, tällä rynnistyksellä on valtava vaikutus. Jos oletetaan että jokainen saisi syötyä Teslan markkinaosuutta vähänkin niin…

Paitsi että näitä eri merkkien sähköautoja on jo toimituksessa joten me ollaan jo siinä tilanteessa että markkinaa jaetaan useamman kesken. Katukuvassa omaan silmään pistää eniten KIA ja Polestar joita näkyy jo suht usein, toki ennestään VW.

2 tykkäystä

Sijoituscasena ajattelen, että Tesla on enemmän, kuin pelkkä autovalmistaja. Kilpailijoiden suhteen parhaassa asemassa asemassa ovat mielestäni ne, jotka ovat vertikaalisesti integroituneita ja joilla on kaikkein vähiten historian painolastia.

Volkswagen Groupia jaksetaan kovasti hehkuttaa. Tästä yhdestä kuvasta näkee millaisia ongelmia yhtiöllä on BEV-segmentissä.

VW toimitti vuoden 2020 viimeisellä kvartaalilla yli 100 000 autoa. Nyt kaksi vuotta ja yksi kvartaali myöhemmin, toimitusmäärä oli vain hälyttävä ~30k enemmän. Kilpailijat karkaavat koko ajan kauemmaksi.

Kyse taitaa olla myös halusta olla myymättä huonokatteisia/tappiollisia sähköautoja. Eli kyvyttömyydestä valmistaa niitä voitollisesti, vaikka skaala 100k+/kvartaali on siihen täysin riittävä.

Lisäksi Volkswageniin liittyen: Nämä autoalan “ammattilaisten” arviot muutaman vuoden takaa jaksavat myös hymyilyttää. VW Groupin piti myydä tänä vuonna 1,5M autoa ja ohittaa ensi vuonna Tesla. Ja uhosihan yhtiö itsekin ohittavansa Teslan muutamassa vuodessa…

28 tykkäystä

Kertooko tuo enemmän “ammattilaisista” vai VW:stä. VW:n johto (kuten monen muunkin yhtiön) on tässä myös vaihtunut. Tulevaisuus on vasta alussa. Nuo kaikki pylväät ovat vielä kovin lyhyitä, kun jatketaan tarkasteluväliä jokunen vuosi. Sitten näkyy, miten Tesla vastaa mm. VW:n malleille ID.2all ja ID.1. Toivottavasti paras auto voittaa ja yhteiskunnan infra alkaa tukea turvallista autoilua.

Jotenkin tarkoitushakuista verrata Q4 ja Q1?

1 tykkäys

Taitaa olla että 80% valmistajista on vasta starttaamassa tätä kisaa ja perustamassa akkutehtaita yms… Kilpailu kiristyy kun mennään muutama vuosi eteenpäin… Katsotaan sitten missä asemissa kukakin on. Turha sitä vielä on kenenkään paukutella henkseleitä…

Voipi tuo BYD käyräkin näyttää kovin erilaiselta parin vuoden päästä…

Omasta mielestäni Teslan tulisi suunnitella huomattavasti lisää mallistoa jotta pysyvät kilpailussa mukana (markkinajohtajana) . Mielestäni valikoima on liian suppea.

Mukavaa höpinää aiheesta:

https://www.investors.com/news/tesla-stock-vs-byd-stock-comparing-ev-giants-tsla-byddf-ev-stock/

2 tykkäystä

Tämä sama teema toistuu kerta toisensa jälkeen, Teslan pitää saada enemmän malleja koska legacyt on tehnyt niin vuosikymmeniä. Voisiko olla mahdollista että tätä businesta voi tehdä myös jollain muulla tapaa?

VW:n kehutaan kovasti ID2 mallin tuomisesta markkinalle. Siis ennenkuin ovat saaneet yhtään autoa ulos tuotantolinjalta. Vuonna 2025 pitäisi alkaa laajamittainen tuotanto ja nyt kehutaan jo että VW on voittanut pelin. Tulee heti mieleen että saavatko tuotannon käyntiin -25 ja missä mittakaavassa? Ja ennenkaikkea saadaanko tuotanto siihen malliin että tekevät edes break eveniä ID2 mallilla? Ehkä vielä ei kannata hehkuttaa VWn läpimurtoa edullisempiin sähköauto luokkiin…Teslalla ja muilla hyvin aikaa vastata vielä VWn mahdolliseen onnistumiseen ID2 mallilla joka todennäköisesti putkeen mennessäänkin alkaa realisoitumaan vasta -26/-27

8 tykkäystä