Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

VW:n itse raportoimat luvut:

Ja linkki Q3 lehdistötiedotteeseen:
VW Q32022 presentation

Vaatimatonta kasvua. Ei tarvitse vetää hatusta vieläkin huonompia lukuja.

2 tykkäystä

Edellä olevassa keskustelussa oli kyse VW Groupin myynnistä Euroopassa. Sinä postasit globaalit myyntiluvut. Euroopassa ei ole kasvua kuin tuo mainitsemani 2000 autoa, kuten VW:n omasta raportista näet.

9 tykkäystä

Totta, olet oikeassa. Ei myynti silti näyttäisi laskevan

Volkkarin Eurooppa lienee isompi alue kuin mikä on eu-evs-sivuston Eurooppana raportoima alua, mikä mahdollisesti selittää osan eroista.

Sitä en silti tajua, että miksi Jukka sai eu-evs-sivuston datasta vain ihan minimalistisesti nousevan (piti laskea palkkien luvut yhteen, niin tiukkaa oli) ja minä sain noin kaksinumeroisesti (%) nousevan myyntikäyrän Volkkarille. Ja siellä kuitenkin pitäisi olla se täsmälleen sama data taustalla…

VW:llä tulossa ID3 ns. facelift-malli ensi vuoden alkupuolella. Samalla he nostavat hintoja melko rajusti. ”Uuden” mallin johdosta myynti voi hetkellisesti kasvaa, mutta hinnan nosto tulee sitä jatkossa rajoittamaan.

Lisäksi Stellantis tuo ensimmäiset C-segmentin sähköautot (Astra-e ja 308-e) markkinoilla, joka oman veikkauksen mukaan tulee syömään enemmän VW:n myyntiä, kuin Teslan. Siitä syystä, että VW on ollut ainoa edullinen Eurooppalainen vaihtoehto ja nyt sinne tulee toinen iso Eurooppalainen. Autot ovat myös suosittuja farmari ja hatchback malleja. Ennakkotietojen mukaan ovat hyvin energiatehokkaita, vaikka jakavatkin alustan muiden voimalinjojen kanssa.

Stellantis tulee myös julkaisemaan ensi vuonna täysin sähköautoksi suunnitellut mallit ja tämän julkaisun vaikutukset vaikuttavat 2023 vuoden lopulla. Esimakua tästä saadaan tammikuun viides päivä.

10 tykkäystä
2 tykkäystä

Vision only RIP - todennäköisesti todistaa sen teorian että tutkan poisjättö oli paniikkiratkaisu komponenttipulan takia.

Ihailtavan uskollisesti täälläkin kerrottiin että vision only toimii koska ihmiselläkin vain kaksi silmää.

Kuten täälläkin on todettu jo useampaakin otteeseen niin kaikella todennäköisyydellä yksikään nyky-Tesla ei koskaan tule olemaan edes lähellä autonomiaa nykyisellä hardiksella.

But I think there’s room for concerns after Tesla has been wrong about self-driving several times already. It might be wrong about the current vehicles being able to achieve it.

EDIT: saas nähdä mitä kaikkea tämä uusi tutka sisältää, voisiko olla että lidar luikahtaa samalla ovenavaukslla?

16 tykkäystä
2 tykkäystä

Kuinkas siinä kävikään? Uusien versioiden ”it will blow your mind” -kommentit muuttuivat kahden vuoden aikana taustakohinaksi. V 10.69 ja Chuckin unprotected left turn oli vielä taidokas mainoskampanja, josta bullit jaksoivat lämmetä. Sitten Musk vihelsi pelin poikki. Ei tullut full self drivingiä.

Mitä veikkaatte, saavatko hw3:n ostaneet ilmaisen upgraden, sitten kun HW4-rummutus toden teolla alkaa? Jos ei, tyytyvätkö siihen?

10 tykkäystä

Jos tämä on totta, vaikuttaa siltä että Volkswagen on penetroitunut markkinoille väkisin myymällä nollakatteilla sähköautojaan. Kun ICE myynti vähenee, on voittoja alettava tekemään sähköautoista. Noiden hinnankorotusten jälkeen Volkswagen tuskin päihittää enää Teslaa Euroopassa.

2 tykkäystä

Mulle on ihan sama mitä joku jukka yrittää puolustella palstalla teslaa:
Fakta näyttäis kuitenkin olevan se että teslan kate per myyty auto heikkenee koko ajan. Se on signaali että myynti ei vedä. Miks tesla muuten koko ajan tiputtaa hintaa…

Eli sijoittajana ; se on minulle signaali että tesla ei pääse aimakaan tulokseen minkä he itse ovat asettaneet. Ja miksi myynti ei vedä … keep it simple: ostajilla on muita nousseita kuluja mitä joutuvat priorisoimaan… eli tässä maailman tilantees tippuu ainakin 10 % ostajakandidateista pois tän vuoden puolella ja ens vuonn viel enemmän. Eli teslan pitkäaikais suunnitelma meni uusiks. Ja yleensä se lisää kuluja ja sähläämistä kun suunnitelmat ei toteudu… eli mä en tartte mitään raportuja lukuja nuo ostaja signaalit riittää

5 tykkäystä

?

3 tykkäystä

Tähän twiittiin tiivistyy monet Teslan ongelmista.

3 tykkäystä

Hyvät luvut Teslalla Kiinassa :+1:

2 tykkäystä

Näin sijoittajan näkökulmasta, mitä hyötyä siitä olisi jos Tesla myisi halpoja malleja nollakatteilla, kuten BYD tekee?

9 tykkäystä

Kyllä nämä kaikki merkit viittaavat hieman siihen että tässä Model3/Y hintapisteessä Teslalla loppuu kysyntä, kunnon kilpailu ei ole vielä edes alkanut ja homma alkaa yskiä. Ja näiden myynti pitäisi moninkertaistua? Kyllä uusia (kannattavia) malleja tarvitaan ja nopeasti

3 tykkäystä

Mietin ihan samaa, kova hinku täällä verrata Teslaa Kiinalaisiin Tesla-kopioihin mitkä tekevät asiat Teslan perässä, huonommilla katteilla ja kasvuprosenteilla vielä? Ja Tesla sitten lähtisi tätä kopioimaan? Hyvä idea.

Toki ei uusi malli huono liike olisi, mutta BYD tyyliin? :clown_face:

Tämän ketjun seuraaminen on kyllä aivan uskomatonta viihdettä. Samat faktat tulkitaan aina täysin eri tavalla riippuen siitä onko kyseessä karhu vai härkä.

52 tykkäystä

Tesla on käytännössä yhden mallin autofirma. Ja itse mallin sisällä muokattavuus on tosi pientä. Lisävarusteluvaihtoehtoja ei juuri ole. Tämä on Teslan huippukatteiden tärkein selittävä tekijä. Suuret yksiköt suoltavat identtistä tavaraa läpi linjasta.

4 tykkäystä