Tieto ei tajunnut koskaan maailman muuttuneen ja piti kiinni omista konesaleisteen kynsin ja hampain, markkinoi asiakkaille ‘omaa pilveä’, joka oli normaalin virtuaalikonesalustan päälle rakennettu hieman automatisoitu viritys.
Tiedolla on ollut historiallisesti isot asiakkaat ja se on pystynyt kaikenlaisilla kikkailuilla estämään vääjäätämöntä. Nyt ollaan sitten tilanteessa, jossa kukaan asiakkaistakaan ei enää usko - viimeistään tekoälyratkaisut on tehneet sen, että tajutaan on-premises ratkaisujen vanhanaikaisuus (vaikka toki ne joihinkin skenaarioihin soveltuu). Toki Tieto on yrittänyt sovittaa tekoälytermiä vanhaan tapaan omien salien ratkaisuihin.
Suomessa PK-yritykset saivat ylläpitoonsa monien isojen firmojen pilvi-infrat noin 8-5 vuotta sitten juuri siitäkin syytä, että Tiedon kaltaiset vanhat firmat halusivat saada katetta raudasta - ei palveluista ja suhtautuivat kielteisesti uuteen teknologiavaiheeseen.
Alle kahden vuoden päästä Suomeen nousee mittavat Microsoftin konesalit, jolloin viimeistään Tiedon mittavat konesalit alkavat näyttäytyä vanhanaikaisina. Tiedolla on toki edelleen uskottavuutta isoissa firmoissa työntekijämääränsä suhteen, mutta sekava organisaatio ja vastuut tekevät siitä tehottoman (tätä tuli kateltua 20 vuoden ajan).