Tikkurila - Salkku täyteen maalia

Miksi et ole hyväksymässä tarjousta? Nähdäkseni se on poikkeuksellisen avokätinen, kiitos alkuvuoden ”huutokaupan”. Olen omistanut Tikkurilaa koko sen pörssitaipaleen ajan, olisin ihan mielelläni omistanut jatkossakin, ja olisin toki ollut raivoissani jos niin laadukas yhtiö olisi mennyt jollain perus 30% preemiolla. Mutta nythän preemio on yli 120% verrattuna joulukuun kurssiin.

2 tykkäystä

Itse arvostan enemmän hyviä yhtiötä enkä ymmärtänyt Tikkrurilan allennusmyyntiä pörssissä. PPG nosti hinnan myös muiden hyvien yhtöiden tasolle. Lisäksi Oras Invest omisti vain vajaa 17%, joten spekuloin että eivät tule saamaan 66 % osakkeista.

1 tykkäys

Olen samaa mieltä, että joulukuun 15 euron kurssi oli edullinen, ja ylipäätään markkina ei juuri missään vaiheessa tuntunut ihan tarpeeksi arvostavan Tikkurilan potentiaalia. Pidän kuitenkin 34 euroa ylihintana, ja näyttäisi että useimmat muutkin. Onhan hienosta yhtiöstä luopuminen hieman haikeaa, mutta jos se yhtään lohduttaa, Tikkurilan pitäisi käsittääkseni olla jatkossa hyvissä käsissä kokonaisena yhtiönä.

6 tykkäystä

Venäjän hyväksyntä tuli jo viime viikolla ja tarjousaika päättyy kesäkuun alussa

4 tykkäystä

Olisihan se hyvä saada tämäkin tarina maaliinsa ja vapauttaa piensijoittajien rahat jonnekin muualle poikimaan. Ainahan voi jossitella että lunastushinnan pitäisi olla vieläkin suurempi mutta ainakin itselle tuo passaa hyvinkin; 15,80 sisään ja 34,00 ulos, ihan hyvä tuotto!

2 tykkäystä

Oli kyllä tuskallisen pitkään tämä tarjous “auki” kun odotettiin hyväksyntää. Itse kyllästyin odottamaan ja myin markkinoille kun tuosta Venäjästä ei koskaan tiedä.

3 tykkäystä

No oli jo aikakin, että tämä saadaan maaliin

6 tykkäystä

Osaako kukaan sanoa, että milloin Tikkurilan osakkeet pakkolunastetaan? En ole löytänyt mitään päivämääriä, vaikka mielestäni olen aika tarkasti tihrustanut kaikki tiedotteet ym.

Tilannehan on se että perhe- ja veroteknisten syiden takia omistan edelleen pienehkön määrän osakkeita, enkä nyt tässä vaiheessa vuotta enää viitsisi myydä. Samalla voin leikkiä viimeistä mohikaania, joka puolustaa kotimaisia yhtiöitä viimeiseen asti!

4 tykkäystä

Hyvin etenee. Välimiesoikeus on jo määrätty, joten pitkään ei tarvitse enää odotella:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tikkurilan-loppujen-osakkeiden-lunastus-etenee/8f6c8218-2acb-4b3d-92a9-57b7881f9d11

1 tykkäys

Päivitellääs tilannetta. Eli Tikkurilan osakkeet ovat olleet nyt toista vai kolmatta viikkoa poissa pörssistä, ja minä holdailen tyytyväisenä TIKKURILA OTHER RTS osakkeita salkussani. Tavoitteenani on edelleen siis kotiuttaa tuotot (omistettu vuodesta 2010 saakka) vasta ensivuoden puolella. Enää 1,5 kk jäljellä, nyt ollaan jo lähellä! Yhteyttä ei kukaan ole viitsinyt ottaa virallisten lunastuspaprujen jälkeen.

TIKKURILA OTHER RTS osakkeet näkyvät salkussa atm -100% tuotoilla, vaikka toki lunastushinnan (+ mahd. korko) olen näistä oikeutettu saamaan. Ottaakohan OP näitä huomioon lähetellessään tietojaan verottajalle? Jäädään seuraamaan tilannetta.

10 tykkäystä

Tuli ajankohtaiseksi kysellä pankilta lisää Tikkurilan osakkeiden kohtalosta:

Hei,

selvitimme asian liittyen Tikkurilan osakkeisiisi (TIKKURILA OYJ (TIKTEC2021) Ei noteerattu) ja saimme seuraavan vastauksen:

Tikkurilan osalta on tilanne, että kun et ollut hyväksynyt Tikkurilan osakkeista tehtyä ostotarjousta, niin siksi sakkeet on muutettu automaattisesti lajiin, joka odottaa välimiesoikeuden päätöstä lunastushinnasta.

Kun päätös on tullut, osakkeet pakkolunastetaan siihen hintaan. Se milloin lunastushinta maksetaan, ei ole tiedossa, mutta usein päätöksen saamiseen ja lunastushinnan maksamiseen voi mennä puolikin vuotta. Tällä välin osakkeita ei ole mahdollista myydä pois.

Ei mennyt ihan niin, kuin Strömsössä. Oli tarkotus napata rahat kuleksimasta heti vuoden alussa, mutta näköjään nyt on rahat jumissa pidemmänkin aikaa. Mutta hei, ei tarttenut maksaa vielä veroja!

Nyt mielenkiinnolla odotan, että miten osingoille käy.

11 tykkäystä

Koko homma meni ihan päin helvettiä.

Esitäytetyssä veroilmoituksessa näkyy Tikkurilan lunastukset myyntivoitoissa. Myynti mukamas tapahtunut joskus lokakuussa, kun osakelaji ja tikkeri vaihtui. Rahoista ei ole tähän asti kuulunut mitään uutta.

Olkoon tämä opetuksena itselleni. Näköjään luovutusvoitto voi realisoitua jo ennen, kuin myynti tai lunastus tapahtuu. Aika paljon harmittaa. arghgh.

Pitänee vielä veroneuvojalta varmistaa, että menee kaikki oikein. Jos jollain on kokemusta näistä tilanteista, niin mielellään kuuntelen

7 tykkäystä

Minä taas olin vuorostani yllättynyt ettei ostohinnat ollut päivyttynyt verottajalle. Hankintahintana oli käytetty 20 % hankintameno-olettamaa, koska olin omistanut osakkeet alle 10 vuotta. Onneksi tuli katsottua, täytyy päivittää tiedot. Useammassa erässä olen ostanut, onneksi tiedot sai nettipankista.

4 tykkäystä

Minulta jäi myymättä ne Tikkurilat, jotka sain Kemiran omistajana listautumisessa keväällä 2010. Verottaja ehdottaa niille edelleen 12 myöhemmin hallussani oleville osakkeille 20% hankintameno-olettamaa. Tuus ny vouti ite selittään, foorumille voi tän stoorin kertoa.

2 tykkäystä

Sama tapahtui minulle. Osakkeet oli osakesäästötilillä. Verottajalta kysyin, miten pitää toimia. Sanoivat, että poista rivi kokonaan esitäytetystä veroilmoituksesta ja vastaa myöhemmin selvityspyyntöön.

Tilkkurila näyttää toimivan edelleen venäjällä

Edit: kuva eiliseltä terroristi-isku paikalta

7 tykkäystä