Titanium - Kasvun toista tukijalkaa etsimässä

Inderes tavoitehinta 11e ja osta, nice

11 tykkäystä

Ja kun rahasto tuottaa hyvin (tuotto ei painotu hatarampaan arvonnousuun vaan pysyy paremmin jatkuvana terveiden vuokratuottojen siivittämänä), rahaston omistajat pysyvät tyytyväisinä ja osakkeenomistajat saavat sitten hyvää osinkoa. Sitä tarkoitin.

joka olisi sinun ja minun mielestä hyvä paikka ostaa vain lisää kiinteistöjä, saattaisivat rahastosijoittajat olla erimieltä asiasta ja siinä kohtaa meidän mielipiteet eivät paljon merkitse jos raha päättää paeta rahastosta. Toivon ja uskon ettei näin nyt ihan heti käy kuitenkaan.

Totta tämäkin. Mutta kannattaa myös miettiä mitä hyvää voi tapahtua eikä tonkia pelkkiä uhkia. Pessimistille sijoittaminen voi olla liian pelottavaa. :smile: Realismi on uhkien ja mahdollisuuksien yhdistelmä ja sijoittamisessa täytyy hyväksyä myös jonkin verran epävarmuutta.

3 tykkäystä

Vallihautaa löytyy per joka vuosi, kuten yritystä seuraavat ovat havainneet. Pitkät sopparit ja kasvava kysyntä on parasta. Hiljakseen tulee myös uusia kohteita kasvavalle asiakas segmentille. Osinkoahan on nyt tullut 1,97€, jos on ollut mukana alusta asti. Kurssi on myös jonkin verran noussut annista. Itse olen tankkaillut lisää aina kun droppaa turhaan. Ensi vuonna taidetaan kaataa vallihautaan n. 0,80€ edestä rahhoo. Itse en usko heinäsirkkoihin, tulikuumaan laavaan ja että taivas putoaa niskaan. Jos näin käy niin sitten on varmaan muutkin assetit tuhkana.

4 tykkäystä

Tämä on ainut näistä pienivaihtoisista vielä jäljellä Suomi salkussa, katsotaan jos huomenna vedetään toinen nousupäivä perään, niin minun 8 pintaan ongitut laput saa kyllä 11:sta lunastaa pois :sweat_smile: Pienivaihtoisten siunaus ja kirous tämä, liikkeet rajuja molempiin suuntiin.

Salkusta löytyy jo jenkeistä Omega Healthcare Investoria ja Ambea AB ruotsista, niin vähän tämä hoivasektori alkaa olla ylipainossa, jostain täytyy höylätä.

1 tykkäys

Jahas, eli mun annista saaduista lapuista ois nyt kolmannes maksettu takas osingoilla. Josko se tahti olisi vielä kiihtyvä :pray: olisihan se hieno jos 2017 annista saadut laput ois maksettu kuudessa vuodessa takas osinkoina :sunglasses: @Masse setää lainaten “Titajuna kulkee”.

Itse pidän myös tätä hieman henkisenä korvikkeena edesmenneelle suomen hoivatiloille. Näin ollen ajattelen että ihan mukava että ovat vähän vahingossa saaneet rajattua osakerahastoriskin erittäin pieneksi osaksi portfoliota :smiley:

5 tykkäystä

Offtopic mutta minäkin ostin ihan vaan lohduksi Suomen Hoivatilojen jättämään syvään suruun eQ:ta. :slight_smile:

Pelkkien Hoivatilojen omistaminen vähän myös pelotti, toisaalta siis oli myös helpotus päästä siitä ja katsella vähän laajemmin.

1 tykkäys

Kiitos Anttirs! Tässä kohtaa kannattaa lainata setää ja sedän lanseeraamaa “Tita luotijunaa”: se todella näyttää puskevan läpi kaikkien myrskyjen :slight_smile: :bullettrain_front: :bullettrain_front: :bullettrain_front:

Setä lähti aikanaan Titan kyytiin heti IPO:sta, uskoi Sauliin, Sauli teki sedästä rikkaan ja lopulta setä heittäytyi junan kyydistä jossain +40% kohdalla. Tarina löytyy varmaan jostain ketjun alkupäästä :wink:

Mutta tyhmää ei todellakaan ole ollut pysyä kyydissä vähän pidempään. Tita kesti koronat upeasti ja tuore Saulin rapsa heitti cursuksenkin tänään ATH:lle. Setä onnittelee kaikkia mukana pysyneitä :smiling_face_with_three_hearts:

Masse-setä, FA, tykkää kun kaikki rikastuvat :moneybag: :moneybag: :moneybag: :moneybag:

13 tykkäystä

Saulin julkaisemassa kommentissa oli hyvin visualisoitu Titaniumin “heikkous” muihin varainhoitoliikkeisiin verrattuna:

Nyt kun Hoivakiinteistö on osoittanut resilienssinsä ja Kasvuosinko lähtenee kovemmalla vauhdilla eteenpäin niin kaivattaisiin vielä jonkinlainen uusi merkittävä pelinavaus vaihtoehtoisten sijoitustuotteitten puolelta. Tämä laajempi hajautus tuottolähteiden välillä laskisi osakkeen riskitasoa selvästi ja raketoisi samalla kurssin uusiin sfääreihin vielä nykyistä ATH-hintaakin korkeammalle tasolle.

Kovasti tekisi mieli tulla itsekin mukaan Tita-luotijunaan, mutta ei vaan riskienhallinnan näkökulmasta pysty ostamaan yhtiötä joka omistaa melkein kaksi toimivaa rahastoa :cowboy_hat_face:

4 tykkäystä

Miksi et hajauta ostamalla useampaa rahastoyhtiötä? Titalla hoivakiinteistöt ja joku toinen yhtiö, jolla on toisenlaisia tuotteita? Näin voisit rakentaa sellaisen portfolion niillä painotuksilla / hajautuksella, jota itse toivot. Ja pääset luotijunaan mukaan. :slight_smile:

7 tykkäystä

Salkusta löytyykin jo Taaleria ja United Bankerssia ja ylipäätään varainhoitoliikkeet ovat toistaiseksi kiusallisen ylipainossa syklisiksi yhtiöiksi. Kummallaakaan noista ei ole mielestäni yhtä hyvää tuotetta kuin Hoivakiinteistö/Kasvuosinko, mutta sijoitan niihin mielummin kuin Titaniumiin koska ne ovat yrityksiä jotka kykenevät kasvamaan keskinkertaisemmillakin tuotteilla. Titaniumin elinehto on Suomen parhaimmat tuotteet, koska yhtiöllä ei ole myynti/markkinointikoneistoa rummuttamaan keskinkertaisempia tuoteita asiakkaille. Tämän näkee selvästi esimerkiksi Titaniumin muiden kiinteistörahastojen kohdalla. Hoiva/osinko riittävät kannattelemaan nykykurssia, mutta haluaisin kolmannen tukijalan luomaan tulevaa kasvua ja pienentämään yhtiöriskiä. Olen kyllä valmis maksamaan yhtiöstä nykykurssia enemmän, kunhan riskiä saadaan reilusti alaspäin.

3 tykkäystä

Uskon että moni muukin karttaa Titaniumia juuri sen takia että sillä on käytännössä vain yksi tuote tällä hetkellä. Tästä voisi päätellä että jos/kun uusi tuote lanseerataan voisi se saada aikaan melko isonkin kurssinousun

1 tykkäys

Ehkä yksi näkökulma josta ei paljoa puhuta, mutta mielestäni ainakin yhden viestin arvoinen huomio, on Titaniumin omistuspohja. Ja ylipäätään fakta on, että suomalaiset verrokit ovat päälistalla, kun taas Titanium on First North-listalla. Itse ainakin sijoitan First North yrityksiin huomattavasti varovaisemmin ja tuottovaatimus on jonkin verran korkeampi, kuin päälistan yrityksellä, vaikka yritykset olisivat muuten täysin identtiset. Lisäksi luulisin että kotitaloudet jotka haravoivat First Northia muodostavat markkinoilla hinnan eri tavalla kuin “tuulipuku sijoittajat” tai instituutiot. Lisäksi likviditeetti on melko huono ja isomman osuuden hankinta on vaikeampaa. Myös “Inderes ilmiö” vaikuttaisi olevan melko voimakas.

Itse en täysin osta ajatusta Titanium liiketoiminnan suuremmasta riskisyydestä. Ja olen hieman skeptinen, että uusien tuotteiden lanseeraminen vaikuttaisi merkittävästi hyväksyttäviin arvostuskertoimiin.

4 tykkäystä

Se että yhtiö on huonosti tunnettu (monet first north listalla ovat), epälikvidi, pieni ja “tylsä” aiheuttaa sen että isot pelurit eivät sijoita siihen ja ei synny hypekuplia vaan lähinnä tapahtuu niin, että kurssi junnaa paikallaan ja osaketta saa usein halvalla. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka halpa osake Titanium olisi jos edes inderes-efekti ei vaikuttaisi siihen.

2 tykkäystä

Titaniumin osingolla ei kovin halvaks voi mennä

1 tykkäys

Monelle institutiolle ei ole ylipäätään sallittua sijoittaa First Northiin ja lisäksi siirtyminen päälistalle aiheuttaa yhtiöön huomiopiikin mikä monesti nostaa hyvillä yhtiöillä kurssia reilusti. Titaniumin omistajien kannattaakin pitää mielessä tuo päälistalle siirtymisen kortti, joka voi tuoda kohtuullisen korkeat pikavoitot toteutuessaan.

1 tykkäys

Titanium on yksi mun epäonnistumisia, pitkässä listassa. Kyttäsin aivan liian pitkään tuota 9% osinkotuottoa tekemättä mitään vaikka tuottovaatimukseni on vain 7,5%. Sillä kun pääsen mukavasti jo eläkkeelle. No kun lopulta liikahdin, sain aikaiseksi vain 1% allokaation noin 8,7e kurssilla. Parempi silti kuin ei mitään ja epäonnistumiset kehittää. Nyt kärsivällisesti seuraavaa dippiä odotellessa.

Mielestäni Titanium on juuri sellainen osake, missä piensijoittajalla on hieno mahdollisuus tehdä ylituottoa indeksiin. Micro / small cap osake, josta isot sijoittajat ovat huonon vaihdon vuoksi ulkona. Helposti ymmärrettävä liiketoiminta. Tylsä (mutta tasainen ja ennustettava!) toimiala. Ihan mukava kasvunäkymä (hoivan megatrendi, optiona uudet tuotteet). Osake suuren yleisön tutkan alla. Ei kuulu edes analyytikkojen suosikkeihin. Em syistä johtuen osake on jatkuvasti edullinen ja tuotto-odotus kaksinumeroinen p.a. Viafin ollut vähän samanlainen, missä on saanut kasvupotentiaalin halvalla.

8 tykkäystä

Komppaan etenkin ekan lauseesi osalta. Minulle pienyhtiönä Titaniumissa on äärimmäisen tärkeää, että sekä yrityksen johto että avainhenkilöstö ovat vahvasti ‘skin in the game’. Nukun yöni rauhassa, kun tiedän että suurimmat osakkeenomistajat-lista on TJ Tommi Santasen johdolla merkittävästi tekijöiden hallussa. Yhtälö olisi täysi eri, mikäli näin ei olisi.

3 tykkäystä

Oma käsitykseni on, että Titaniumilla ei ole mitään haluja siirtyä päälistalle, koska vaatisi IFRS-kirjanpidon. En usko, että näin tapahtuu ainakaan useampaan vuoteen.

Tuo instituutioiden ja FN:n suhde on ihan totta. Etenkin KV-sijoittajien on käytännössä mahdoton sijoittaa FN-yhtiöihin ja myös tietyt kotimaiset tahot kaihtavat FN-firmoja.

5 tykkäystä

Kyllä, päälistalle siirtyminen ei ole ainakaan 12kk sisällä relevanttia ja vasta tuon FAS → IFRS -kirjanpitostandardin muutoksen jälkeen voidaan alkaa aktiivisesti spekuloimaan listalle siirtymisen päivämäärää. Tämä on silti hyvä pitää sijoittajan mielessä, koska se on todennäköisesti lähivuosina (~3v sisällä) toteutuva positiivinen tapahtuma. Oman kokemukseni mukaan hyvin osinkoa maksavan yhtiön päälistalle siirtymistapahtuma johtaa lähes väistämättä aliarvostuksen purkautumisen tai hetkelliseen yliarvostukseen ja normaalivuotena on mahdollista tehdä “vuoden tuotot” osakkeella, kun näin käy.

1 tykkäys