Titanium - Kasvun toista tukijalkaa etsimässä

Yhä useampi suomalainen rahastosäästäjä sijoittaa kiinteistörahastoihin. Suomen Sijoitustutkimuksen Rahastoraportti-tilastojen perusteella selviää, että kiinteistörahastoilla oli lokakuun lopussa yli 110 000 osuudenomistajaa. Luku on 17 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Samalla ajanjaksolla kaikkien rahastojen osuudenomistajien lukumäärä kasvoi vain 5 prosenttia.

Kiinteistörahastot ovat onnistuneet houkuttelemaan myös runsaasti sijoituksia. Lokakuun lopussa kaikkien Rahastoraportin seurannassa olevien kiinteistörahastojen rahastopääoma oli 14 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin.

Porkan mielestä kiinteistörahastojen suosio kertoo aidosta kysynnästä. "Nykyisessä markkinatilanteessa yhä useammat meistä etsivät rahoilleen vakaita ja konkreettisia sijoituskohteita, joiden arvot eivät liiku yhtä jalkaa perinteisten osake- ja korkosijoitusten kanssa. Sijoittaminen rahaston kautta puolestaan houkuttelee monia, koska rahaston avulla voi sijoittaa vaivattomasti.

4 tykkäystä


Hoivakiinteistön Marraskuun dataa.

11 tykkäystä

Eli rahaston koko 605–>612, rahaston oma pääoma 387–>395, rahaston vieras pääoma 218–>217, osuuden omistajia 3583–>3659, kohteiden määrä pysynyt samana, kiinteistöjen nettotuotto 5,66–>5,65

3 tykkäystä

Kiitos @anttirs numeraalisesta infosta.

Jos ymmärsin oikein, nuo esittämäsi luvut ovat hoivakiinteistörahaston muutosta lokakuun lopun tilasta marraskuun lopun tilaan, eli muutos 10/2020->11/2020.

Jos asia näin, niin erinomainen tiivistelmä rahaston kk-muutoksesta.

Juu muutosta edeltävästä kuusta. Kaivelin tuolta ylempää edeltävän kuun rapsan ettei kaikkien tartte erikseen käydä katteleen :slight_smile: Säästyy aikaa jonka voi käyttää vaikka hyvin analyysien lukemiseen :grinning:

2 tykkäystä
6 tykkäystä

Tänään Ylen juttu Työväen Urheiluliitosta on herättänyt paljon huomiota Twitterissä:

Mielenkiinnosta vierailu TUL:n sivuilla ja siellä oli Titaniumin logo esillä ilmeisesti sponsorin roolissa. Melko erikoinen sponsorointikohde ja ei anna sijoituspalveluyhtiöstä kovin hyvää kuvaa tulle yhdistetyksi näin holtittaman huonosti johdettuun järjestöön.

1 tykkäys

Mitäs vikaa Tullissa nyt on? Tärkeintähän on se, mihin Tul yhdistetään ja se on ennenkaikkea urheilu ja liikunta kaikenikäisille. Erittäin hyvä sponsorikohde mielestäni. Se että johto sekoilee hukkaamalla osakekirjoja yms. ei ole suuren yleisön silmissä merkittävä asia ja 95% ihmisistä ei tästä tiedä mitään.

3 tykkäystä

No on kyllä hakemalla haettu näkökulma. TUL on iso järjestö urheilukentässä, huolimatta sekoiluista.

Olet ilmeisesti sitä mieltä, että Titaniumin olisi sponsorina pitänyt olla selvillä TUL:n rahankäytöstä ja sisäisistä asioista?

2 tykkäystä

Kohta tammiralli taputeltu ja aika siirtyä kohti seuraavaa sijoitusanomaliaa eli “osinkokiimaa”. Nykyhinnalla Titanium on yksi harvoja osakkeita jotka osakkeiden nykyarvostustasolla tarjoavat yli 6% osinkotuoton.

Lähestyvän osingon ja tasaisen vahvan kehityksen vuoksi Titanium voisi olla vahvoilla kohti osinkokiimaa mentäessä.

1 tykkäys

Kohta tulee joulukuun numerot… EIköhän tämänkin etene kuin juna eteenpäin. Uusia kohteitakin pitäisi kohta alkaa taas tulemaan. Tämä olisi paras ajuri yhä eteenpäin puksuttavalle veturille. Ennakoitavaa kasvua vielä vuosiksi, hyvällä kasvavalla osingolla. Kelpaa salkkuun.

1 tykkäys

Oma konservatiivinen ennusteeni Titaniumin osingoksi on 0,75-0,76 euroa, mutta koska Titanium on joka vuosi ylittänyt analyytikoiden keskimääräisen osinkoennusteen, niin pitäisin mahdollisena jopa 0,78-0,82 euron osinkoa.

Samaa olen itsekin Titalle ennustanut. Osingon ja kassavirran pohjalta kun olen laskeskellut käypää arvoa perustuen maltilliseen kasvuun, niin olen päässyt tulokseen että osake olisi nyt aika lähelle oikein hinnoiteltu eikä ainakaan enää alennuksessa.

Inderesin näkemys on että osake on vähän karannut ja suositus vähennä, mutta taidan kuitenkin pitää laput taskussa ellei tarinassa tule käännettä heikompaan suuntaan.

Edit: toki lapussa on paljon riskiä, joten varmaan itse vain näen sillä pienemmän vaikutuksen noihin hyväksyttyihin kertoimiin.

Mielestäni tässä osakkeessa ei ole paljon riskiä. Pe 2021 on 12x luokkaa ja osinko yli 6%.

2 tykkäystä

Paitsi yksi tuote, joka tuo liikevaihdosta 80 %. Siitä puhuttu aiemminkin.

Olen samaa mieltä että riskit ovat keskimääräistä pienemmät.Kaiken lisäksi osinko on ja varmaan tulee olemaankin pörssin parhammistoa.

4 tykkäystä

Riski suhteutuu arvostukseen. Tällä arvostustasolla riski vaikuttaa muihin osakkeisiin verrattuna maltilliselta. Yhtiön tuote on kiinni tuottavissa arvokiinteistöissä ja sen defensiivisyys on merkittävä kilpailuetu. Tuotteen kysyntä ei voi tippua nollaan lyhyessä ajassa. Esimerkiksi Kamuxilla on vain yksi tuote ja yhtiön pe on tuplat tulokseen ja osinkoon nähden.

4 tykkäystä

Pidän positiivisena asiana sitä että Titanium keskittyy ydinosaamiseensa ja pitää tuotteensa jatkossakin markkinan laadukkaimpana eikä rönsyile liikaa muihin suuntiin.

4 tykkäystä

Ok. Korjaan että on bisnekseksen tuotoissa on riskejä juuri tuon keskittymisen osalta. En itsekään näe riskiä arvostuksessa, eli ehkä ei voi sanoa että olisi paljon riskiä.

3 tykkäystä

Moi! Olen ajatellut hajauttaa salkkua sijoittamalla kiinteistösektoriin. Fyysisten asuntojen hankinta ei innosta joten kysymyksen tulee rahastot. Olen miettinyt Titaniumun tai EQ:n hoivarahastoja. Pähkäilen tässä että kumpi on järkevämpää esimekriksi Titaniumin kohdalla, ostaa pörssistä osakkeita vai merkitä rahastoa? Sijoitushorisontti on 10-20v.

Toinen kysymys koskisi tulonhakkimislainoja. Millä ehdoilla porukka on saanut niitä? Pankki myönstäisi minulle 30000e lainaa 10 vuoden maksuajalla. Korko 6kk euribor ja markinaali 1.5%. Koron ollessa miinuksella se syö markinaalia, eli tämän hetkinen korko on karvan alle 1%. Onko kilpailukykyinen? Vakuutena kiinteetä omaisuutta.

3 tykkäystä