Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Tokmanni ei ole yhtäkuin kiina tosin, vaikka sieltä tulisikin suurinosa tavarasta. Mielestäni hieman naurettavaa seurata tokmannin kurssikehitystä alaspäin aina kun kiinan hiilidioksidipäästö uutisia ropisee.
Vähän samaa kuin että kamux laskisi aina kun joku muistuttaa lehdessä että käytetyistä autoista tulee enemmän päästöjä kuin uusista :man_shrugging:

4 tykkäystä

Sinäpä sen sanot, itsestäänselvyyden. Mutta tällä ajanhetkellä moni yksilö ja myös yritys pohtii jo julkisuudessa lausuttua kysymystä - mitä yksilö/yritys voi Suomessa tehdä eri tavalla kuin tähän asti koskien ilmastomuutoksen torjumista. Mitä muutamme - sijoittajina ja kuluttajina? Voisiko Tokmanni kenties saavuttaa suosiota ja saada yrityksenäkin etua proaktiivisella linjauksella.

1 tykkäys

Tokmannin kiina kipot tuskin ovat suurin huolenaihe ilmastonmuutoksen torjumisessa. En usko että tokmannin asiakaskunta mieltää tokmannilla asioinnin yhtään sen epäeettisemmäksi vaikka kuinka KL tms. lehdistö pumppaisi kiinan päästö uutisia afääriin. Tokmannin katteet ovat luonnollisesti parhaat kiinan tuonnin ansiosta, enkä usko että tälle löytyy aivan heti korvaavaa vaihtoehtoa. Näkisin että kiinan hiilidioksidi päästöt eivät ole todellisuudessa sen enempää kytköksissä tokmannin tulokseen, kuin esimerkkinä käytetyn kamuxin tulos ei ole kytköksissä autojen hiilidioksidi päästöihin. Toki ostopaikat ym. tilanteista mr.marketin ylireagoidessa otetaan varmasti avoimin sylin vastaan.

4 tykkäystä

Itse olettaisin, että Tokmannin tyypillinen asiakas maakunnissa ei juuri ajattele, missä tuotteet on valmistettu, jos ne ovat kohtuullisen laadukkaita. Näkisin myös, että vastuullisuuden edistäminen Tokmannilla on myös meidän osakkeenomistajien tehtävä.

4 tykkäystä

Lainaan tämän Tokmannin Kiina-imagon osalta aiempaa viestiäni. (Ja kyllä, yllä olevassa ei suoraan puhuta tuotteen valmistusmaasta, mutta Tokmanni tuskin suomalaisilta toimittajilta hankkii laajemmin kiinalaista tavaraa, kun oma Kiinan tuontifirma on ollut olemassa jo vuodesta 2013).

5 tykkäystä

Tokmannin keskimääräinen P/E vuosina 2018-2020 on Marketscreeneristä napattujen tietojen mukaan ollut n. 13,5. Tämän vuoden ennusteilla nykykurssilla ollaan luokassa P/E 17-18, mikä voidaan mun mielestä hyväksyä vielä varsin ongelmitta (marginaalit kasvaneet, ultradefensiivinen liiketoiminta pandemiassa). Kurssihuipuissaan Tokmannin 2021e P/E kävi jo kahdenkymmenen päällä, eli laajan raportin verrokkiryhmän tasolla - ja kuten moni on varmasti huomannut, niin muidenkin kaupan alan yhtiöiden kertoimet ovat nauttineet koronasta täysin rinnoin (ryhmässä mm. Kesko, Musti, Kamux). Noilla kertoimilla ei siis Tokmannikaan ole mikään superhalpa enää.

Pitkällä aikavälillä olen kyllä harvinaisen luottavainen sen suhteen, että tämä juna (tai rekka?) jatkaa tasaista matkaansa ylöspäin. Lukuja katsellessa on hienoa nähdä, miten marginaaleja on saatu edelleen nostettua vahvasta vertailuvuodesta 2020 - kuinka pysyvää tämä on, se jää nähtäväksi. Kasvuun tuntuu löytyvän johdolta ideoita myös. Tämän firman kanssa kelpaa olla kärsivällinen.

15 tykkäystä

Kanta-asiakassysteemikin saadaan sitten jo elokuun alussa: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tokmanni-starttaa-oman-kanta-asiakasohjelman-jo-elokuussa/9c37d027-e7f3-4d34-a278-b8e576bbc5a5

Lisäys: Tässä vielä Tokmannin oma tiedote asiasta: Tiedotteet – Tokmanni

18 tykkäystä

Pikaisella arviolla tuleva kanta-asiakasohjelma vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin Motonetillä.
Suhteellisen yksinkertainen ja halpa toteuttaa. Kaupalle suurin etu ostokäyttäytymisdatan kartuttaminen.

Varsinaista koukkua ostosten lisäämiseksi juuri Tokmannilla en näe ilmoitetun perusteella.
Lähinnä mieleen tulee, että nykyiset “tarjoukset” siirtyvät kanta-asiakkaille ja rekisteröimättömiltä asiakkailta saadaan vähän extraa siitä hyvästä etteivät halua jakaa dataansa.

8 tykkäystä
12 tykkäystä

Uskoisin että mahdollistaa myös markkinointikanavien monipuolistamisen. Tähän mennessä minut Tokmanni on tavoittanut lähinnä mainoslehdellä kun käyn kylässä jonkun luona, kelle nyt mainoksia saa jakaa ( ei meille )

Tokmanni tosiaan lanseerasi kanta-asiakasohjelman, joka tuli käyttöön kuluvan viikon maanantaina(16.8.2021). Siitä lähtien olen joka päivä yrittänyt liittyä Tokmanni Klubiin, mutta vasta tänä aamuna rekisteröinnin loppuunsaattaminen onnistui. Asiakaspalvelu vaikutti olevan ruuhkaantunut, kun puhelimella yritin päästä läpi. Nähtävästi sähköposti olisi ollut parempi keino. Tokmannin sivuilta löytyy tämä maininta: “Tiedoksi, tiistai 17.8.: Tokmanni Klubiin liittymisessä on havaittu teknisiä ongelmia. Niitä korjataan parhaillaan. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme, jos liittymisesi ei onnistu. Sisällytäthän viestiisi nimesi, puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi” Mielestäni aiemmin mainittiin myös ongelmien syy eli suuri kysyntä.

Sisäänheittotuotteena näyttää olevan suomalaiskansalliseen tyyliin kaksi kahvipakettia(Kulta Katriina) viiden euron hintaan. Lisäksi yhdestä itse valitsemastaan kertaostoksesta saa 10% alennuksen.

Mutta varsinainen asiaan, vaikka yritän aina olla huomioimatta henkilökohtaisia kokemuksia sijoituspäätöksissä. Kuinkahan laajaan potentiaaliseen asiakaskuntaan tämä kanta-asiakasohjelman liittymisen tökkiminen alkuun vaikutti, mahdollisesti jopa tuhansiin eli ei mikään hyvä juttu asiakastyytyväisyyden kannalta.

Luultavasti tänään vierailen jossakin paikallisista Tokmanneista ja samalla kun hyödynnän tarjoukset, kyselen vähän henkilökunnan kokemuksista kuluneella viikolla, mitä tulee kanta-asiakasohjelmaan. Myös voisi kysellä IR:lta, paljonko kanta-asiakasohjelmaan on liittynyt porukkaa tällä viikolla, jollei sitten ole liikesalaisuuden piirissä.

Olen kaikesta huolimatta lisäillyt pikkuisen Tokmannia salkkuuni tällä viikolla dipeistä(toki aiemmin myytyjä, koska erityisen edullinen osake ei ole mielestäni näilläkään hinnoilla), nämä ovat kuitenkin (toivottavasti) ohimeneviä ongelmia ja enpä ole huomannut iltapäivälehdissäkään mitään uutisointia Tokmannin kanta-asiakasohjelmasta.

10 tykkäystä
17 tykkäystä

Itselläni vastaavat kokemukset. Kolme päivää meni että sain klubin rekisteröitymisen läpi. Eilen kävin paikallisessa Tokmannissa ostoksilla ja nyt vuorostaan tökki 10% liittymisalennus. Kassalta jaettiin pieniä lappuja, joissa oli web-osoite mihin ottaa yhteyttä. Klubin alkutaival on ollut aikamoisen kivikkoista mutta suuressa kuvassa pikkuvikoja eikä horjuta omaa uskoa Tokmanniin.

4 tykkäystä

Niin, ehkä tämä kanta-asiakkuus ohjelma on täällä meidän sijoitusmielisten ajatuksissa suuren mielenkiinnon kohteena, mutta sitten se keskimääräinen tokmannin asiakaskunta/siellä asioiva massa ei ole ihan yhtä täpinöissään jonottamassa omaa korttiaan. He hankkivat kortin jahka seuraavan kerran tokmannissa asioivat, jos muistavat silloinkaan. Muutaman päivän bittijumi tähän alkuun jäänee valtaosalta kokonaan huomaamatta.

Nou worries, sanoisin :slight_smile:

6 tykkäystä

En usko, että kanta-asiakkuuden avaamisen mahdollinen vaikeus hirveästi vaikuttaa heihin, jotka sen oikeasti haluavat, ja sitä aktiivisesti käyttävät.

Oma puoliso oli ilmeisesti saanut klubijäsenyyden melko vaivattomasti käyttöönsä, sillä kävi jo viikko sitten ostamassa klubi-tarjouksessa olleita Orthexin säilytyslaatikoita ja -koreja. Kehuin tietenkin kovasti sekä ostopaikkaa että tuotteita :slightly_smiling_face:

8 tykkäystä

Silläkin uhalla, että ketju uhkaa puuroutua henkilökohtaisista kokemuksista kanta-asiakasohjelman käyttöönotosta, niin lisään tänne vielä Tokmannin IR:n kommentit kysymyksiini ja palutteeseeni, Sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö Maarit Mikkonen siis vastaili:

“Tokmanni Klubi on herättänyt todella paljon kiinnostusta ja moni asiakkaistamme on liittynyt klubilaiseksi. Tokmanni Klubin innolla odotettu lanseeraus ei valitettavasti onnistunut täydellisesti. Harmillisesti heti alkumetreillä tuli esiin odottamaton tekninen ongelma, joka vaikutti ikävällä tavalla osaan rekisteröitymisyrityksistä. Ongelma paikannettiin ja teimme korjauksia viime viikolla. Rekisteröitymisten pitäisi nyt onnistua.”

“Rekisteröitymiseen liittynyt odottamaton tekninen ongelma kuitenkin ruuhkautti puhelinlinjat. Näin jälkeenpäin ajateltuna, asiakaspalvelussa olisi voinut olla enemmän tekijöitä. Otamme tästä opiksemme ja kehitämme toimintaamme jatkuvasti.”

“En valitettavasti pysty kertomaan sinulle Tokmanni Klubiin liittyneiden määristä tai muista luvuista ainakaan tässä vaiheessa. Voin todeta, että kanta-asiakasohjelmaa odotettiin innokkaasti ja sen vastaanotto on ollut pääsääntöisesti positiivista. Selkeästi suurin osa rekisteröinneistä on onnistunut ilman ongelmia.”

14 tykkäystä

Pari päivää vanha uutinen, mutta postataan nyt tännekin, jos joltain on mennyt ohi:

1 tykkäys

https://www.stat.fi/til/klv/2021/07/klv_2021_07_2021-08-26_tie_001_fi.html

Vähittäiskaupan pikaennakko: liikevaihto kasvoi heinäkuussa 3,9 prosenttia vuodentakaisesta

“Tilastokeskuksen tuottaman kaupan pikaennakon mukaan vähittäiskaupan työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi heinäkuussa 3,9 prosenttia vuoden 2020 heinäkuusta. Vähittäiskaupan myynnin määrä, josta hintojen muutoksen vaikutus on poistettu, kasvoi samaan aikaan 1,4 prosenttia. Päivittäistavarakaupassa työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi heinäkuussa 3,7 prosenttia ja myynnin määrä puolestaan 1,6 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta.”

klv_2021_07_2021-08-26_tie_001_fi_001

11 tykkäystä

#ESG

20 tykkäystä

Lisää täyden valikoiman ruokakauppoja.

Tokmanni uudistaa myymälänsä Mäntässä – Mäntän Tokmannista tulee myös täyden valikoiman ruokakauppa

“Suomen suurin halpakauppaketju Tokmanni tekee parhaillaan mittavia uudistuksia myymälässään Mäntässä, Mänttä-Vilppulan keskustaajamassa. Paikkakunnalla vuodesta 2008 palvelleesta Tokmannista tulee uudistusten yhteydessä myös täyden valikoiman ruokakauppa. Uudistusten on tarkoitus valmistua lokakuun loppupuolella.”

“Mäntän uudistusten myötä Tokmannilla tulee olemaan 18 myymälää, jotka tarjoavat kuivaelintarvikkeiden ohella kattavasti myös erilaisia tuore-elintarvikkeita.”

19 tykkäystä