Hyvä tosiaan välillä palata ihan perusfundamenttien pariin, kiitos siitä @musa_2 Toki itsekin näen hieman liioiteltuna puhua “pysyvistä” kilpailueduista, kyseessä kuitenkin kaupan ala, joka elää jatkuvassa murroksessa. Eipä Rautiainen ja kumppanit myöskään ole puhuneet tuhatvuotisesta Tokmannista Hyviä vastauksia kilpailueduista kuitenkin saatiin ja olen varsin pitkälle niistä samaa mieltä.
Brändimielikuvaa on huolella rakennettu erittäin onnistuneen Mr. Tokmanni-kampanjan myötä ja lähtien ihan siitä, että Rautiainen ilmestyy kertomaan kvartaalituloksista flanellipaita päällään. Haluttomuus nostaa hintoja, vaikka kustannusinflaatio painaa päälle, on myös tärkeää hintamielikuvan säilyttämiseksi. Tästä huolimatta ollaan osakekohtaisessa tuloksessa jo 13 eurosenttiä edellä viime vuoden vastaavaan aikaan. Hyväntekeväisyyskohteetkin valitaan huolellisesti halpakauppabrändin arvojen mukaisesti.
Johdon merkitystä Tokmannin viime vuosien onnistumisissa ei voi liikaa korostaa, toki kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että Rautiainen täyttää ensi vuonna 60 ja eipä talousjohtajakaan ihan nuorukainen enää ole. Toki uskon toimitusjohtajan pysyvän pestissään ainakin kuluvan strategiakauden loppuun(v.2025) asti ja ehkäpä näemme hänen johdollaan vielä laajentumisen ulkomaillekin. Tässä kannattaa toki olla terveen skeptinen ja kuten Inderesin raportissakin mainitaan, laajentuminen ulkomaille vie paljon johdon resursseja, kun keskitytään kasvuaihioihin siellä. Moni muistaa vielä Stockmannin kunnianhimoisen paraatimarssin Venäjälle ja loppu onkin historiaa. Tokmannin hallituksessa vaikuttavat Seppo Saastamoinen ja Harri Sivula sitä vastoin ovat parhaassa hallitusiässä kuudenkymmenen ikävuoden tienoilla eli heidän panoksestaan sijoittajat saavat mahdollisesti nauttia vielä pitkään. Kaikilla edellä mainituilla herroilla on siis monikymmenvuotinen kokemus nimenomaan kaupan alalta.
Varsinaista vallihautaa varmaan voisi lähteä etsimään suuresta myymälämäärästä ja -kattavuudesta. Ei ole helppo homma perustaa lähes 200 myymälää(tavoite 220) ympäri Suomenmaata ja saada ne vielä toimimaan kannattavasti. Kasvuahan hakevat kaikki toimijat kaupan alallakin, mutta kuten esimerkiksi Kamuxin tapauksessa, se voi kovasti iskeä katemarginaaleihin.
Kuten edellisissäkin vastauksissa ja johdon kommenteissa, tuo Shanghain yhteisyritys ja muutenkin hankintayhteistyö Europrisin kanssa on usein tuotu esiin, joten se lienee yhtiölle varsinkin korona-aikana korostetun tärkeä.
No, tokkopa tässä kommentissani juurikaan mitään uutta oli ainakaan vanhoille Tokmanni-sijoittajille, mutta kertaus on opintojen äiti