Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Oma mutuni Puuilon taikasauvasta on rakenna ja remppaa -segmentti, joka Keskollakin oli vetänyt ennakoitua paremmin. Tuossa kuvakaappauksessa jo mainitaan erityisesti tee-se-itse asiakkaat. Tokmannilta haetaan tavarat sitten kun se talo on valmis tai rempat taputeltu.

7 tykkäystä

Puuilolla on hyvin erilainen tuote-mix vs. Tokmanni. Puuilossa (ainakin PK-seudun) käy hyvin paljon rakennustyömiehet ja jokakodin ”tee se itse”-henkilöt. Pääsiallisesti koko Puuilo-konsepti tukee tätä näkökulmaa. Sitten on myös ne pienehköt hyllyt saippualle yms mitä löytyy myös huomattavan paljon laajemmin Tokmannista. Minun näkemykseni mukaan Puuilo kilpailee erityisesti rautakauppojen kanssa esim. K-Rauta, kun taas Tokmannin suorat pääkilpailijat ovat samalla konseptilla toimivat halpakaupat ja esim. Prismat, joista löytyy hyvin paljon samantyyppisiä tuotteita kuin Tokmannilta (pois lukien elintarvikkeet)

Edit. TeeDee ehtikin jo vastata aikalailla saman

9 tykkäystä

Eikö se sanonta ollut, että “Köyhän ei ole vara ostaa halpaa”
Kun käytössä olevaa rahaa on niukenmmin, pitää satsata laatuun. Sitten nousukaudella voidaan ostella huonompaa laatua

Itse Tokmanniin isosti sijoittaneena olen huolissani Tokmannin valikoimasta ja mikä olisi kuluttajien syy mennä ostoksille Tokmanniin. Tuttavani kommentoi jo vuosi sitten, että Tokmannista on tullut saippuakauppa. Eli ei ole oikein mitään tarvekalua myytävillä, kuin pesuaineita ja pyyhkeitä. Silloin buumissa itse sijoittelin Tokmanniin, kun useat analyytikot pitävät tätä Osta-lappuna. Nyt heikomman hetken kohdalla sitä kaivelee kaikkia skenaarioita, että olihan nämä nähtävillä.

Parhaat valikoimat kalastusvälineiden osalta on tunnetusti Motonetissä. Piha- ja puutarha myös muualla kuin Tokmanni. Remonttivälineet ja työjalut myös muualta. Autoilu–muut liikkeet. Työvaatteet --muualta. Oikeastaan käyttövaatteetkin muualta. Ruokaostokset–muualta

3 tykkäystä

Köyhän ei ole varaa ostaa huonoa.
Eri asia kuin halpa.

Eräs päivittäin käyttämäni tuote tarttui Tokmannilta mukaan kun tuntui “mutu tuntumalla” halvalta.

Pikainen varmistus asiaan ja todellakin Tokmannilla euron tuote ja S ja K ryhmän kaupoissa 1,7€-1,8€ sama tuote.

Mielestäni tuote ei parane vaikka hinta nousee 70-80%

Sikäli halpa ei ole oikea syy välttää ostamista.

7 tykkäystä

Webcastin Q&A-osio oli kestoltaan 15 minuuttia. Tässä vielä kysytyt kysymykset ketjuun talteen.

[25 min]: Nordea: Vuoden alussa koronan vaikutti kaupoissa käymiseen. Tilanne tällä hetkellä ja Venäjän hyökkäyksen vaikutukset kaupoissa käymiseen?

  • “Emme näe pandemian aiheuttamia vähennyksiä asiakasmäärissä.” “Tilanne on aikalailla normaali.”
    “Pahin shokki on varmasti takanapäin, uskotaan että tilanteet normalisoituu.”
    “Kaikkein eniten vaikuttaa inflaatio. Se on oma tulkintani, että pandemian ja sodan vaikutus vähenee. Inflaation vaikutus ostovoiman heikentymiseen, se on koko ajan läsnä.”

[27:30 min] Nordea: Markkinahinnoittelun kehittyminen. Onko tilaa nostoille? Onko huolta varastosta, onko siellä oikeaa tavaraa?

  • “Myyntikatteessa ollaan nähty merkittäviä liikkeitä”
    “Seurataan aktiivisesti, että halvin hintataso säilyy.”
    “Varaston korkea taso on meille huolenaihe.”
    “Jouduttiin tilaamaan tuotteet varastoon 2-4 kuukautta etumaastoon.”
    “Ensimmäiset merkit kevätsesongista käynnistymisestä ovat positiivisia, vaikkakin se käynnistyminen tapahtumassa selvästi myöhemmin kuin viime vuonna.”

[29:40 min] Nordea: Kuinka paljon logistiikkakustannukset tulevat tänä vuonna nousemaan?

  • "Ulkomaanrahdin osalta on sopimus olemassa ja se hinnoittelu pitää.“Kotimaan rahtien osalta on selkeää nousua tapahtunut.”
    “Julkista numeroa ei ole annettu, mutta puhutaan merkittävästä kustannusnoususta.” “Varmaan 10-20 % suuruusluokkana.”

[31 min] Nordea: Sanoitte, että käyttötavaran osalta tullaan tekemään voimakkaita toimia markkinaosuuden parantamiseksi. Onko markkinointipainotteista vai ajetaanko hinta edellä?

  • “Markkinointipainotteisena.” “Hintataso näyttää olevan hyvin kohdallaan. Nyt tehdään vahvoja panostuksia markkinointiin.”

[32 min] SEB: Hinnoittelu. Onko tulevilla kvartereilla valintana halpa hinta jolloin kannattavuus voi kärsiä.

  • “Tavoitteena on parantaa myyntikatetta. Markkinoilla ollaan pystytty omaa hintatasoa tarkastelemaan”
    “Ykköskvartaalin osalta kulutus on kohdistunut, päivittäistavaran osuus on kasvanut, joten tullaan panostamaan käyttötavarapuolelle.”

[34 min]: SEB: Liikevaihto-ohjeistuksen mukaan liikevaihto viime vuoden tasolla. Onko se siis hinnat ylös ja volyymit alas?

  • “Tavoitellaan myynnin kasvua. Joudutaan hakemaan sitä markkinaosuuden kasvattamisen kautta. Meillä on olemassa erittäin hyvä hintataso tällä hetkellä. Lähes mahdotonta luottaa siihen, että kasvutavoite toteutuu. Inflaatio tuottaa sellaista epävarmuutta, joka ohjaa meidän tulkintaa ohjeistuksen osalta.”

[36 min]: SEB: Palkoista. Onko palkkainflaatiota.

  • “Palkkojen osalta sopimus tuo toukokuun alusta 2 %:n korotuksen.” "Jos puhutaan yleisestä palkkainflaatiosta, niin 2 %:a on mikä menee läpi.
    “Sairauspoissaoloprosentti on ollut tosi korkealla tasolla verrattuna normaaliin. Toivotaan ja uskotaan, että ne olisi vähentymässä”

[38 min]: Myymälöiden määrä.

  • "Myymälöiden lukumäärä tällä hetkellä on 197. Me arvioidaan, että se vielä kasvaa. Siellä on muutamia viimeisiä virityksiä, jotka on vähän epävarmoja. Arvioidaan, että 199 on vuoden lopussa.

Jos yhteenvetoa tehdään, niin Q&A-osiosta saatiin siis vähän lisää tietoa kevätsesongista.

Toimitusjohtajan mukaan ensimmäiset merkit kevätsesongin käynnistymisestä ovat positiivisia. Tähän liittyen Olli Vilppo arvioi tämän päivän kommentissaan myöhäisen kevään voivan painaa tärkeän sesonkimyynnin sujumista osaltaan.

Tuo panostaminen markkinointiin hieman mietityttää, kun inflaatio vaikuttaa ostovoimaan.
Onko markkinointiin panostamisen taustalla se, että Tokmannilla on melko tuore markkinointi- ja viestintäjohtaja. Aiemmin SOK:ssa työskennellyt Veli-Pekka Ääri aloitti lokakuussa 2021 tehtävässään.

Nimitystiedotteen mukaan “Veli-Pekka tuo vahvaa ja laaja-alaista kokemusta asiakaslähtöisestä ja monikanavaisesta markkinoinnista”. Nimityksensä jälkeen Ääri hahmotteli uusia muutoksia Talouselämän haastattelussa lokakuun 2021 lopulla. Tokmannin tykistöä johtaa nyt Veli-Pekka Ääri – Tällaisia muutoksia hän suunnittelee | Talouselämä (Maksumuuri)

Haastattelussa Ääri kertoi, että Tokmannissa häntä kiehtoi haastajan asema ja tavoite kasvattaa liikevaihtoa miljardista 1,5 miljardiin neljässä vuodessa. Saa nähdä miten markkinointia tullaan tekemään. Ainakin Tokmannin yhteistyökumppanina markkinoinnissa on ollut jo pidempään mainostoimisto Bob the Robot. Onko ehkä sieltä puolelta tulossa uusia tuulia markkinointiin.

Ääri oli aiemmin uudistamassa S-ryhmän markkinointia. Se teki 2014 uuden strategian ja uudisti markkinointiaan. Tässä muistuksena yhden Äärin esitelmän kalvot S-ryhmän brändiuudistuksesta vuodelta 2016. Docplayer.fi - S-ryhmän markkinointi Veli-Pekka Ääri

22 tykkäystä

4 viestiä yhdistettiin ketjuun: Omat kokemukset yhtiöistä -ketju

Moikka ketjuun :slight_smile:

Tässä ketjussa on paljon hyvää keskustelua tästä firmasta sijoituskohteena. :slight_smile:

Aika paljon tässä ketjussa keskustellaan ehkä sellaisista omista kokemuksista, mitkä eivät ehkä kauheasti aina anna lisäarvoa siihen keskusteluun, millainen Tokmanni on sijoituskohteena. Toki omilla kokemuksilla ja havainnoilla on merkitystä, mutta ehkä kannattaa punnita, mitkä ovat tärkeitä ja lisäarvoa tuovia pointteja sijoittajille.

Suosittelen tutustumaan tähän ketjuun, jonne siirsin viestejä jonkin verran tästä ketjusta:

Tässä ketjussa on paljon liputeltu viestejä (varsinkin viime aikoina), mitkä koskevat yksittäisiä kokemuksia, jotka eivät aina kauheasti tuo lisäarvoa keskusteluun suuressa kuvassa, millainen on Tokmanni sijoituskohteena.

Kiitos! :slight_smile:

12 tykkäystä

Minä olen taas sitä mieltä, että Tokmannin kaltaisissa yhtiöissä kuluttajan kannattaa käyttää sitä omaa kilpailuetuaan hyödykseen, ja katsoa miltä meno näyttää myymälöissä. Mutta ehkä kannattaa keskittyä ennen kaikkea siihen asiakasvirtaan.

Itsekin tulee kyllä esim. Cityconin kauppakeskusten kohdalla katseltua tarkkaan tyhjien liiketilojen määriä ja kuinka vilkasta keskuksissa on. Ja samalla hakea ei-sijoittajakeskusteluista niitä kommentteja vaikkapa uusien keskusten fiiliksestä.

4 tykkäystä

kun mode siirsi purnasukseni kokemus osioon, niin jäin vastausta vaille tokmannin kassajärjestelmästä, hieman voisi sijoittaja kiinnostaa, että se on pois tuotoista, jos hinnat ovat väärin ja normi kassa asiointi vie minuutin parin sijaan 10-15 minuuttia ja kassa pyytelee anteeksi, kun meillä on hintojen kanssa usein ongelmia, ei se ole pelkästään asiakaskokemusta (modelle vinkki)

Onko kassajärjestelmä keskitetty vai kauppakohtainen?

Eli nyplätäänkö kampanja hinnat kauppakohtaisesti järjestelmään vai keskitetysti kaikkin kauppoihin yhdellä kertaa?

1 tykkäys

Analyysiä on tullut luettua ja itsellä on ollut tapana kiinnittää huomiota Inderesin antamaan riskiluokitukseen, mikä Tokmannin kohdalla on jatkuvasti ollut matala (1 tai 2/5). Suositus on ollut pääosin “osta” ja näin on tullut toimittua. Vuodessa on tultu 44 % alas ja vauhti sen kuin kiihtyy, mutta rekan kyydissä pysytään ja analyysiä luetaan jatkossakin. Aina ei voi osua. Kenties tästä pitkässä juoksussa pääsee vielä omilleen.

16 tykkäystä

Puuilolla ja Tokmannilla mielestäni melko erilainen asiakaskunta keskenään. Jos näiden liiketoiminnan eroja kuitenkin haluaa vertailla niin Puuilo keskittyy kustannustehokkuuteen ja kannattavaan kasvuun. Tokmanni taas tuntuu keskittyvän pitämään kiinni halvoista hinnoista ja nostamaan liikevaihtoa kannattavuuden kustannuksella ilman minkäänlaisia haluja yrittää siirtää kohonneita kustannuksia asiakkaille. Tälläisen kuvan saa ainakin webcastin vastauksista:

Hintataso näyttää olevan hyvin kohdallaan.

Hetkinen, hintatasonhan piti olla kohdallaan? Miten myyntikatetta voidaan parantaa jos ei nosteta hintoja? :thinking:

Vaikea nähdä Tokmannin punaisen alamäen päättyvän ennenkuin kohonneet kustannukset saadaan siirrettyä asiakkaille ja liikevaihdosta siirrettyä enemmän numeroita alimmalle riville. :slight_smile:

1 tykkäys

Oman ymmärrykseni mukaan myyntikatetta voi parantaa nostamatta hintoja esim. Tuotemixin ja neuvotteluvoiman avulla.

Mikäli Tokmanni voi edelläkin mainitun markkinoinnin avulla myydä enemmän parempi katteista tavaraa, parantuu kate ilman että hintatasoa tarvitsee varsinaisesti nostaa. Nyt Q1 aikana oli myyty enemmän matalakatteista tavaraa.

Vaikea arvioida tässä markkinatilanteessa jos yhtiöllä on lisää ässiä hihassa neuvotteluvoiman suhteen…

Kun kerran olen äänessä niin on todettava, että aikamoisen sylkykupin roolin Tokmanni on nyt saanut. Vähän aikaan sitten tämä oli kaikkien rakastama mr. Tokmanni ja nyt saa sen kuvan että aivan surkea putiikki. Ettei vain annettaisi liikaa kurssin määrätä mielipidettä?:wink: Toimintaympäristö vaikutti osarin perusteella todella haastavalta ja mielestäni rapsasta loisti himmeästi jotain ihan hyviäkin asioita, kuten markkinaosuuden voittoa. Toimari myönsi heti alkuun että alkuvuonna valittu strategia ei ole toiminut, nyt pitää seurata mitä konkreettisia toimia tehdään tilanteen muuttamiseksi.

12 tykkäystä

Mr. Tokmannin pitäisi käydä neuvottelemassa ihan uudet sisäänostohinnat jos halutaan katetta parantaa nostamatta myyntihintoja. Voi olla tällä hetkellä ns. hapokasta… inflaatiomörkö päässyt irti sieltä kaapin takaa jne.

1 tykkäys

Ketjusta löytyy haun kautta aika hyvin tietoa Tokmannin kassajärjestelmästä. Uuteen kassajärjestelmään siirrytään, mutta ketjun tietojen mukaan vielä helmikuussa 2021 oli käytössä osassa myymälöitä vanhat järjestelmät.

4 tykkäystä

Nämä lainaukset (TeeDee ja Haddock) osuvat hyvin yksiin omien ajatusteni suhteen. Aikaisemmin, ennen listausta, Tokmannin valikoima oli kokemusteni mukaan lähempänä Puuilon valikoimaa. Silloin siellä oli enemmän tarjontaa tee se itse henkilöille.

Lisäksi nostaisin taas esille tuon rautakauppa ja rakentamissegmentin, jossa näkisin Tokmannilla olevan kasvumahdollisuuksia. Puuilolla rakennustarvike osasto on vahva samoin kuin Keskolla. Keskolla myynti tulee käsittääkseni K-Rauta myymälöiden lisäksi Onnisen kautta ammattilaismyynnistä. Tokmannillakin näkisin kasvun tulevan nykyisten myymälöiden lisäksi erillisistä “Rauta-Tokmanni” myymälöistä.

2 tykkäystä

Kiitos kattavasta vastauksesta ja vaivan näöstäsi.

ymmärrän nyt paremmin kassojen turhautumisen ja nolostelun, ei ole heidän vastuulla päivittää kampanioiden hintoja koneelle.

Hyvää wappua!

3 tykkäystä

Toivottavasti kukaan ei muodosta Tokmannista tai mistään muustakaan yhtiöstä mielipidettään pelkän osakekurssin tai sen heilunnan perusteella. :grinning:

Toimintaympäristö on kaikilla muillakin yhtiöillä haastava tässä makroympäristössä (Korkea inflaatio, sota, tuotannon pullonkaulat, logistiikkaongelmat, ym kohonneet kustannukset).

Paljon onkin viimeaikoina puhuttu että tässä ympäristössä pärjäävät hyvän hinnoitteluvoiman yhtiöt jotka pystyvät siirtämään kohonneet kustannukset asiakkaille. Valitettavasti Tokmannista tulee sellainen mielikuva että tähän ei minkäänlaista halukkuutta ole vaan pääprioriteetti pidetään siinä että saadaan pidettyä hinnat matalana.

4 tykkäystä

Mielestäni Tokmannilla ei ole hinnoitteluvoimaa tällä hetkellä ja yhtiön arvo on vielä tällä kurssillakin suht korkea ( markkina-arvo noin 700 milj euroa ).

Tänään osarituloksia saatiin monilta kaupan alan toimijoilta kuten Kesko, Fiskars, Stockmann ja Tokmanni. Yllättäen Tokmanni perusteli jo tulosvaroituksen yhteydessä heikkoa tulostaan kuluttajien ostokäyttäytymisen muuttumisella. Omankin käsityksen mukaan nimenomaan ostovoiman heikentyminen parantaisi halpakaupan menestymisen edellytyksiä. Siksi täytyi kuunnella Tokmannin esitys melkein kahdesti, mutta jäi edelleenkin avoimeksi Tokmannin perustelun osuvuus. Hinnankorotukset ovat hiukan myöhässä - tahallaan(ko) viivästetty markkina-aseman vahvistamiseksi. Inflaatiota kasvattaa erityisesti energiakulut, niin kaupan toimijoilla kuin kuluttajillakin. Kalleinta on tehdä ostosmatka turhaan, jos hyllyillä ei ole tavaraa. Ja mielellään niin, että tarvittavia tuotteita saa mahdollisimman läheltä kaikki samalla kertaa. Siitä kielinee myös Tokmannin mainitsema kertaostosten kasvu. Keskon tulos oli loistava ja sitä tuki etenkin Onnisen tuotteet ja siellä rakennuttajamyynti. Stockmann menestyi Lindexin ansioista, kun koronarajoitteet ovat hellittäneet. Fiskars bränditalona ei kokenut mitään ongelmaa ostovoiman heikkenemisestä. Tässä tämä mutupohjaisesti tehty yhteenveto. Tuntuisi, että Tokmannin ongelma on enemmänkin tavoittaa oikeat asiakasryhmät, joten toivottavasti 1,1 mlijoonan kanta-asiakkaiden datan hyödyntäminen markkinoinnissa parantaa loppu vuonna liikevaihtoa ja tulosta.

7 tykkäystä

Itselle tämä reaktio tuli aikamoisena yllätyksenä kun vertaan omiin havaintoihini paikallisessa Tokmannissa.

Tosiaan Hastra totesi, että aikaisemmin Tokmannilla oli ns. diy-tavaraa nikkareille. Itse muistelen vielä suuremmalla lämmöllä Tarjoustalon aikoja, siellä kun oli vastaava valikoima siihen mitä nykyään Puuilossa.

No mutta Hyvinkään myymälä on nyt uudistettu tyyliin Rusta/Ikea. Tavarat ovat vihdoinkin osastoittain, mutta ns. pakko kävellä jokaisen läpi. Osastot ovat kuitenkin edustavia ja järkevästi tehty. En uskonut olevani Tokmannissa. Puutarhaosasto on kasvanut esim. 5x siitä mitä aikaisemmin oli.

Onnekseni huomasin, että juurikin nikkarointiin tms. liittyvään tavaraan oltiin panostettu ja ihan selvästi valikoiman määrä on kasvanut merkittävästi.Tokmannia ja Puuiloa molempia omistan ja tosiaan Puuilosta on tullut enimmäkseen haettua nikkarointiin tavarat. Tämän muutoksen myötä tuli nyt toinenkin peluri taas kentälle tällä kylällä.

5 tykkäystä