Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Liitin ajokorttini Tokmanni Klubiin. Tunnistautuminen onnistuu nyt näpsäkästi ajokortin viivakoodilla.

Olen sinänsä samaa mieltä kritiikin kanssa.

7 tykkäystä

Kanta-asiakasjärjestelmät ovat aina vähän kaksipiippuisia. En tarkkaa tiedä, mitä tämän tyylinen järjestelmä maksaa ylläpidon kannalta. Jos mennään tasolle Prisma/Kesko, niin bonusjärjestelmät näkyvät myös hinnoissa, mutta isompi hyötyhän niistä on tosin asiakkaalle. Mutta saisiko niin suurella järjestelmällä todellista hyötyä Tokmanni? Nouseeko tuotteiden hinnat ja asiakkaat katoavat muualle.

Minkälainen olisi kaikkien osapuolten kannalta hyvä ratkaisu. Riippuu varmasti, miltä kannalta asiaa tarkastelee.

Itsellä on se jäsenyys, mutta otan ainoastaan esille, jos näen tarjouksen/kampanjan siihen liittyen. Eli käytännössä aika hyödytön omaan käyttöön.

1 tykkäys

Väärin, niitä rakennetaan koska niistä on hyötyä kaupalle. Saa kerättyä dataa joka on paremmin profiloitavissa, sekä mahdollisesti saadaan asiakas valitsemaan ko. kauppa jonkun toisen sijaan jos saman kilkkeen saa monesta paikasta. Asiakkaalle annetaan juuri sen verran hyötyä että se saadaan järjestelmää käyttämään. Mutta systeemi pitää tietenkin tehdä niin ettei se esim. nosta kassatapahtumaan menevää aikaa kohtuuttomasti. Moderneissa systeemeissä tämä on nykyään maksukortinlukijalle vilautettava kortti tai leivottu sisään maksukorttiin (esim. S-Pankin maksukortit)

3 tykkäystä

Kirjoitin hieman hölmösti asian.

Tarkoitin hyödyllä asiakkaan näkökulmaa, että asiakas näyttää klubikorttia, mutta ei saa mitään etua välttämättä vs asiakas näyttää klubikorttia ja asiakastili kerryttää bonusta, mitä pystyy hyödyntämään myöhemmin. Molemmat vaihtoehdot on yrityksen näkökulmasta hyviä vaihtoehtoja, mutta mitkä ovat erilaisten systeemien hinta ja hyötysuhteet.

Ilman muutama nämä rakennetaan yrityksen edun kautta. Se olisi järjetöntä tehdä asiakkaan kautta järjestelmää täysin. :smiley:

OP - Q3-tuloskausi: Tokmannin kannattavuus petti odotukset

3 tykkäystä

En ehtinyt suorana webcastia katsoa. Tässä nyt kuitenkin Tokmannin webcastin talleenteelta muutamia poimintoja ketjuun, jos joku toinenkin kiinnostunut ei ole ehtinyt katsoa vielä.

Nyt webcastin veti yksin toimitusjohtaja Rautiainen. Seuraavassa tulosjulkistuksessa (Q4) on mukana myös Tokmannin uusi talousjohtaja Tapio Arimo. Hän aloittaa virallisesti talousjohtajana marraskuun loppupuolella.

Q3:lla kustannusten nousu painoi Tokmannin tulosta. Liikevaihto kasvoi 5,3% ja vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 2,1 %. Rautiainen totesi webcastin alussa olevansa kohtuullisen tyytyväinen tähän tilanteeseen, koska ostovoima ja kuluttajaluottamus on heikentynyt.

Myyntikatemarginaali oli selvästi matalampi 33,2 %, edellisvuonna se oli 34,0 %. Liikevoitto oli Rautiaisen mukaan kohtuullisella tasolla ollen 8 prosenttia liikevaihdosta.

Tokmannin asiakaskäynnit kasvoivat 3 % edellisvuoteen verrattuna. Rautiaisen mukaan (3 min.) myös vertailukelpoiset käynnit olivat positiivisen puolella. Se kertoo, että asiakkailla on luottamusta Tokmannin halpaan hintatasoon. Asiakkaiden kulutus kohdistui päivittäistavarapuolelle ja välttämättömyyshyödykkeisiin. Lähestulkoon kaikki kustannuserät kasvoivat.

Rautiaisen nosti positiivisena asiana Tokmannin uusien omien merkkien hienon onnistumisen . Puutarhakalusteiden Parco, trendituotteiden Miny, terveystuotteiden Arki360 ovat hänen mukaansa onnistuneet erittäin hyvin. Tästä Tokmannilla ollaan varsin tyytyväisiä.

Rautiainen totesi markkinaosuuksista, että edelliset kvartaalit ovat olleet markkinaosuustaistelua. Rautiaisen mukaan ovat tällä hetkellä kohtuullisen tyytyväisiä siihen, että ero on nyt selkeämpi. Näistä luvuista puuttuvat verkkokaupan luvut.

Tokmannin omat merkistä todettiin (12 min.) osuuden pienentyneen. Uudet lanseeraukset ovat pärjänneet erittäin hyvin. Merkittävin peruste osuuden laskuun se, että vuosi sitten Q3’21:lla kasvomaskien, koronatestien myynti oli todella merkittävää ja ne ovat olleet Tokmannin hallinnoimia omia tuotemerkkejä. Nyt niiden myynti on vähäistä ja niiden myynti puuttuu Q3:lta. Se on laskenut omien tuotemerkkien osuutta.

Liiketoiminnan kuluista todettiin (15 min.) kaikkien kustannusten nousseen. Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut pystyttiin pitämään kohtuullisella tasolla (19,2 % liikevaihdosta). Henkilöstökulut olivat edellisvuotta pienemmät 10,7 % liikevaihdosta (11,0 %). Eniten noussut kuluryhmä olivat vuokrat, sillä vuokrasopimukset on sidottu elinkustannusindeksiin. Rautiaisen mukaan vuokrien nousua mahdoton rajoittaa nopealla rytmillä.

Kaikki joulusesongin tuotteet kutsuttiin varastoihin ennen syyskuun loppua. Tämä johti vaihto-omaisuuden korkeaan tasoon. Rautiaisen mukaan (21 min) puskurivarastojen purkaminen käynnissä ja vuoden loppuun mennessä ollaan normaalilla tasolla. Se edellyttää onnistunutta joulusesonkia, johon Rautiainen sanoi luottavansa vahvasti.

Uusi Logistiikkakeskus
Rautiainen kertoi (23 min.) uuden logistiikkakeskuksen osalta, että rakennustyöt ovat edistyneet hyvin. Näyttää siltä, että ensimmäinen osa saadaan käyttöön keväällä 2023. Tarkoittaa sitä, että näin Tokmanni pääsee luopumaan ulkoisista varastoista. Ehkä 2023 ja 2024 vuosien vaihteessa Logistiikkakeskus myydään ja siirrytään vuokraamaan sitä pitkäaikaisemmalla vuokrasopimuksella.

Q&A
Q&A-osiossa mukavasti kysymyksiä. Tässä lyhyesti sisältöä 20 minuuttia kestäneestä osiosta. Varastot, kustannukset ja joulusesonki olivat pääaiheina.

Rautiaisen Q&A-vastausten perusteella Tokmannin johdon luottamus joulusesongin onnistumiseen tuntuu olevan korkealla tasolla. Etenkin huomioiden se, että Rautiaisen mielestä viime vuonna neljäs kvartaali ja joulusesonki oli heikompi.

[27 min]
Nordea: Ohjeistus pysyi muuttumattomana. Ohjeistuksen ylälaitaa ei otettu alaspäin?

Neljäs kvartaali oli viime vuonna heikompi. Tulosheikennys alkoi vuosi sitten neloskvartaalilla. Suurin tulosheikennys Q1:sella ja Q2:lla ja Q3:lla päästiin melko lähelle edellisvuotta. Vahva luottamus, että päästään Q4:lla samaan tulokseen kuin viime vuonna. Ollaan analysoitu pandemia-aikaa ja sen vaikutuksia Tokmanniin. Arvioidaan, että pysytään ennustehaarukassa eikä lähdetty muuttamaan haarukkaa. “Olemme luottavaisin mielin.”

[29 min]
Nordea: Varastot? Mennäänkö korkeammalla varastolla?

Puskurivarastojen purkamista on tehty Q3:sen ja Q4:sen aikana. Ollaan päästy paremmin vaihto-omaisuuden ohjaukseen. Uskotaan, että päästään normaalille tasolle. Se edellyttää tietysti sitä, että joulusesonki onnistuu. Olen luottavaisin mielin sen osalta.

[31 min.]
Nordea: Uusi varasto käyttöön vähän aikaisemmin. Miten paljon lisäkulua kohonneet varastotasot on tuoneet viimeisten kvarterien aikana?
Enemmän suunnittelupuolella. Painottuu nimenomaan lähes täysin investointeihin. Ei ole ollut varsinaisia erityiskustannuksia, jolloin lasketa rahoitukseen liittyviä korkokuluja. Arvioidaan, että uusi logistiikkakeskus on edullisempi. Käyttöönottovaiheessa ennustan tulevan lisäkustannuksia, mutta säästöjä myös edullisemmista vuokrakustannuksista.

[33 min]
Nordea: Hinnankorotukset?
Seurataan tarkkaan hintatasoa. Markkinoilla hintataso on noussut, jossain tuoteryhmissä hyvin paljon. Käyttötavaroissa nähdään, että globaali kysyntä ja korkea tuotantokapasiteetti vaikuttaa siihen, että raaka-aineiden hinnoissa selkeää laskua. Tullaan pääsemään ensi vuoden alussa käyttötavaroissa laskemaan hintoja. Tavoitteena korkeampi myytikate tulevaisuutta ajatellen.

[36 min]
SEB: Hyvä kasvu Q3:lla euroissa. Onko kasvu hintavetoista vai oliko volyymikehitystä?
Volyymin kasvu on tosi tiukassa. Joutuu ehkä siitä, että yksikköhinnaltaan hyvin arvokkaiden tuotteiden (mm. ulkoporealtaat, uima-altaat, paljut) myynti on lähes seisahtunut. Asiakkaat miettii aika tarkkaan ostoksiaan. Veikkaisin, että volyymit ovat kauttaaltaan pienemmät Suomessa tällä hetkellä. Vastaavasti inflaatio tukee myynnin kehitystä. Kun ollaan analysoitu varsin tarkkaan sitä asiakaskäyttäytymistä. Asiakkaiden kulutus kohdistuu edullisempiin tuotteisiin. Nähdään, että Private label tuotteiden kysyntä kasvaa. Volyymin muutos ollut kohtuu pientä. Kokonaismarkkina on selkeätä, että asiakkaiden ostovolyymit ovat pienemmällä tasolla. Tekee kokonaisuudesta mielenkiintoisen. Veikkaan, että volyymit ovat ehkä miinuskehityksellä, kunnes päästään tarjoilemaan hinnanalennuksia. Todennäköisesti ne tulee vastaan ensimmäisenä käyttötavarapuolella.

[39 min]
SEB: Joulumyynti ja myyntimixi?
Jos vertaillaan kahta merkittävintä sesonkia, joulusesonkia ja kevätsesonki. Joulussa korostuu yksikköhinnaltaan matalammat hinnat. Kevätsesongilla arvokkaampia tuotteita myydään riippuen säästä (puutarhakalusteet, grillit, polkupyörät). Joulu on tietyllä tavalla varmempi sesonki. Joulusuklaat, kynttilät, joulukoristeet, kausivalot. “Jouluisin Tokmannin lelumyynti on todella merkittävää”. Joulu toteutuu, siihen ei sää niin paljon vaikuta. Joulu mahdollista tehdä edullisesti ja siihen tietysti Tokmanni tarjoaa mielestämme kohtuullisen hyvän tarjonnan. Sen osalta luottavaisemmalla mielellä kuin mitä ollaan nyt nähty edellisillä kvartaaleilla.

[41 min.]
SEB: Hankintaympäristö? Onko hinnat laskussa?
Suomen ulkopuolisessa hankinnassa tällä hetkellä ei ole kiire. Nähdään, että tunnelma on odottava ja katsotaan mitä tapahtuu. Odotetaan raaka-aineiden hintojen laskua. Passaillaan ja aika siihen näyttää riittävän. Ensi kevätsesongin tilausrytmi pystyttiin venyttämään pidemmälle kuin koskaan aikaisemmin. Tarkoittaa sitä, että erilaisia eriä on liikkeellä ja Tokmanni on hyvin kiinnostunut niistä.

[44 min.]
SEB: Liiketoimintakulut? Onko tehostamista käynnissä?
Tilanne on ollut hankala kustannusten nousujen osalta. Tokmannilla on vähän kuin DNA:ssa kustannuskuri. On jouduttu tekemään hartiavoimin tekemään töitä sen eteen, että tingitään erilaisista kustanuksista niin paljon kuin pystytään.

[45 min:]
Inderes: Ulkomaan ostot? Miten dollarin vahvistuminen vaikuttaa?
Ostokäytännöissä on valuuttasuojaukset. Ollaan myymässä tässä sesongissa valuuttasuojattu tuotteistoa. Pitää olla tarkkana ja joudutaan arvioimaan dollarin ja euron kehitystä. En uskalla ennustaa mitään radikaalia muutosta suuntaan tai toiseen. Stabiili tilanne ja dollari ja euro pyörii pariteetissa. Ei näy erityisen korkeasti hinnoissa.

42 tykkäystä

Vaikka aamulla sapetti, niin jo helpottaa. Tokmannin matkassa tulee pysyttyä. Tj:n haastattelu valoi uskoa.

Seuraava ei sisällön puolesta ehkä tähän palstaan kuulu, mutta aamulla myin osakepottini ja myös siivun lyhyeksi ja ostin takaisin 11,22-11,27. Päivä pelastui ja viikonloppukin on tulossa!

7 tykkäystä

Täältä meidän päivitetty analyysi https://www.inderes.fi/fi/ohjeistus-vaarassa-mutta-joulu-tulee-silti

23 tykkäystä

Tokmanni tänään Handelsbankenin aamupalassa. Pidä-suositus lyhyellä tähtäimellä ja 3v. -tavoitehinta 18 eur.

12 tykkäystä

Carnegie antoi ostosuosituksen ja 15€. Perjantain lasku taittui nousuun ja positiivissävyitteisiin analyyseihin.

Itse kyllä edelleen skeptinen, mutta katsellaan. Tuskin se varasto parissa kuukaudessa tyhjenee tai hintoja saadaan radikaalisti nostettua.

6 tykkäystä

Analyytikon aamukatsauskommentit Tokmannin Q3-tulokseen liittyen. :point_down:

4 tykkäystä

Nordea julkaisi päivitetyn Tokmanni-analyysinsä Q3-tuloksen jäljiltä. Suositus (OSTA) ja tavoitehinta (13,40 €) pysyvät ennallaan.


11 tykkäystä

Mitä se hintatason radikaali nosto Tokmannin tapauksessa tarkoittaisi? Tokmannihan teki kolmannelle kvartaalille maltillisia nostoja tietyissä hintaryhmissä ja se näkyi positiivisesti tulosrivillä.

1 tykkäys

OP pitää osta-suosituksen ennallaan ja laskee tavoitehinnan 14 euroon (14,50).

Odotamme tuloksen heikentyvän myös Q4:llä.
Heikentynyt kuluttajasentimentti sekä kiristyvä kilpailu eivät absoluuttisesti auta
yhtiötä myöskään ensi vuonna, mutta uskomme kuitenkin edelleen halpakauppiaan
olevan suhteellisessa pelissä vahvoilla.

8 tykkäystä

Hyvä kysymys💪 Lähinnä mietinnässä on se, riittääkö nykyiset hinnannostot paikkaamaan alihankkijoiden nostoja. Käsittääkseni Kiina ja naapurit ovat aika napakasti muuttaneet omia hintojaan. Inflaatiosta puhumattakaan.

Tulosta saa paremmaksi kuluja leikkaamalla, mutta mistä Tokmanni leikkaisi? Henkilöstöä ei varmaan voi hirveästi leikata, koska jonkunhan pitää myydä ja täyttää hyllyjä.

Totta on että hinnankorotuksiakaan ei voi määräänsä enempää tehdä, ettei halpakaupan idea kärsi.

Kepler Cheuvreux: Osta -tavoitehinta 21€

17 tykkäystä

Tokmannin tuoreet myyntitilastot osoittavat ihmisten varautuvan erilaisiin yllätyksiin nyt terveellä arkijärjellä. Tokmannin tuotevalikoima tarjoaa apua tarpeisiin. :point_down:

Tokmannin syys-lokakuun myyntitilastojen mukaan esimerkiksi paristokäyttöiset radiot, käsivalaisimet, säilykeruoat, tulitikut, retkikeittimet ja -kaasut, retkiruokailutuotteet, vesikanisterit, paristot, aggregaatit sekä kaasulämmittimet käyvät juuri nyt vilkkaasti kaupaksi.

Suosikkituotteista käsivalaisimien kappalemääräinen myynti kasvoi Tokmannilla syys–lokakuussa 6 %, paristojen 8 %, tulitukkujen 18 %, vesikanistereiden 20 %, retkikeittimien ja -kaasujen 24 %, retkiruokailutuotteiden 31 %, paristokäyttöisten radioiden 49 %, säilykeruokien 75 %, aggregaattien 167 % sekä kaasulämmittimien peräti 436 % edellisvuodesta.

– Sähköön liittyvään keskusteluun ei voi olla törmäämättä tänä päivänä. Myyntitilastomme vahvistavat asiakkaidemme pohtivan nyt paitsi energiankulutustaan myös varautumistaan mahdollisten sähkökatkosten tai muiden yllätysten varalta. Terveen arkijärjen käyttö näkyy vahvasti asiakkaidemme ostoskoreissa, Tokmannin myynnistä ja toimitusketjusta vastaava johtaja Timo Heimo kertoo.

17 tykkäystä

Tällaista tuli vastaan Twitterissä. Tokmannin kannalta Costcon läsnäolo huolettaa ainakin itseäni enemmän kuin Amazonin. Alkaa Ruotsissa olemaan kilpailutilanne kireä, tuskin Tokmanni sieltä lähtisi hakemaan kv kasvua? Toinen uhkakuva tietenkin on milloin nämä kv kilpailijat rantautuu Suomeen…

Ruotsissa on nousussa kaksi kaupan jättiä, joista puhutaan aivan liian vähän.
Amazon on ollut jo muutaman vuoden.
Costco avasi hiljan. Se on herättänyt vain keskinkertaista kiinnostusta paikallisessa kaupan mediassa. Suomessa asiasta ei ole uutisoitu lainkaan.1/5 pic.twitter.com/nMUla6kHyT

— Arhi Kivilahti (@ArhiKivilahti) November 7, 2022
5 tykkäystä

Sifter on tehnyt Costcosta analyysiä ja myös esitellyt kvartaaliraportin yhteydessä. Costco löytyy myös Phoebus-rahastosta.


Costcon esittely alkaa kohdasta 7:03.

Äkkiseltään en pidä Costcoa uhkana Tokmannille. Costco toimii niin eri tavalla, että se tuskin veisi paljoonkaan asiakkaita Tokmannilta.Costcon myymälät ovat suuria hehtaarihalleja ja varastomaisia ja niihin ei tulla tekemään pikkuostoksia, mitkä taitavat olla yleisiä halpakaupoissa. Lisäksi Costco toimii suppeammalla aukioloilla ja minimaalisella henkilökunnalla. Suomalaisilla voi olla sopeutumista lyhyempiin aukioloihin. Lisäksi Costco houkuttelee asiakkaita ilmaisen ämpärin sijaan maksullisella vuosijäsenyydellä. 90% tuloksesta tulee jäsenmaksuista. Costcon asiakkaat koostuisivat suurperheistä ja tukkuasiakkaista.

Minimani on avannut uuden myymälän Tampereen Lielahteen. Minimani on hypermarket-ketju, mutta uusi myymälä keskittyy käyttötavaraan.

6 tykkäystä

Tokmannin verrokkilla brittiläisellä B&M:llä mielenkiintoinen audiocast menossa.
Briteissähän inflaatio on nyt todella kovaa ja Tokmannin kannalta rohkaisevaa, että yhtiö näkee kuluttajien siirtymän kalliimmista kaupoista halvempiin pikkuhiljaa kiihtyneen ja etenkin viimeisten 6 viikon aikana.

https://edge.media-server.com/mmc/p/yysz994f/dmediaset/audio

31 tykkäystä