Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Konsensukset tällaisella vilkaisulla kovasti BUY kannalla mutta huonosti löydettävissä googlaamalla tarkempia analyysejä muilta kuin Evliltä.

image

sekä

5 tykkäystä

Saa nähdä minkälainen kilpailija Rustasta muodostuu Tokmannille. Haastattelin yhtä pikkupomoa siellä ja sanoi että kauppa vetää hyvin ja jopa ketjun odotuksia paremmin. Tällä hetkellä myymälöitä nettisivujen mukaan 28 kpl ja yhtiön tavoitteena tuplata se seuraavan 5v kuluessa. Rusta toki tiukemmin fokusoitunut kodin sisustukseen yms.

3 tykkäystä

Nordealta löytyy myös melko bullish analyysi :slight_smile:

2 tykkäystä

Masse-sedän Lynch-mäinen vierailu 2 eri Rustassa on pelkkää mannaa Tokmannin kanssaomistajille: Rustan yleisväri mainoslehtineen päivineen itäblokin harmaa, tunkkainen. Ei kirkkaita värejä. Tuotteita kaikkia vähän, mutta ei missään valikoimaa. Kaikki tehty jotenkin niin halvalla.

Loppuarvio: Rusta = ei jatkoon.

Masse-setä, FA, Onkohan Rusta ihan oikeasti samasta maasta kuin Ikea??

5 tykkäystä

Yhden yksikön parkkipaikka-analyysi kuitenkin sen että ovi käy suht mukavasti. Voihan olla että vielä riittää niitä jotka ovat ensi kertaa kaupassa ihmettelemässä. Aika näyttää miten on jatkossa.

Joulukauppaa liittyen, jostain luin että joulukuusia on myyty tyyliin tuplasti vs. vuosi sitten näihin aikoihin. Jengi on kotona, kuten tiedetään, ja nyt satsataan kotijouluun ihan tosissaan. Tulee kova kvartaali ihan väkisinkin.

2 tykkäystä

https://www.virvefredman.com/ostolakossa/tokmanni-myy-selektiivista-kosmetiikkaa-taman-vuoksi-se-on-ongelma/

Onkohan linkin tekstissä aineksia vakavalle maine- tai muulle-riskille Tokmannille? Vai Any publicity is good publicity?

Itse en kyllä ymmärrä tätä ulinaa mikä näiden tuotteiden verkkomyynnistä Tokmannin kohdalla on virinnyt. Kaikista naurettavimpia on väitteet että jotain tuotteia ei olisi Suomesta aiemin saanut ollenkaan. Ovatko nämä ihmiset jääneet 80-luvulle, eivätkä ole kuulleet internetin ihmeellisestä maailmasta, jossa voit ostaa vaikka sinne Pihtiputaan mökille kosmetiikkaa saksalaisesta nettikaupasta?

13 tykkäystä

Aivan naurettavaa mustamaalausta. Kertoo lukuisista kosmetiikka ryöstöistä ja vihjaa että varastetun tavaran myynnistä Tokmannin kohdalla on kyse ja sitten pesee kätensä. ” Korostan kuitenkin, että en tietenkään lähde väittämään, että Tokmannin tuotteet olisivat nimenomaan peräisin tällaisen kuvion kautta.

10 tykkäystä

Aikamoista märinää näiden tukkureiden toimesta, ei jatkoon. Kosmetiikassa on aivan jäätävät marginaalit. Mr. Tokmanni, kuluttajien puolella :oncoming_automobile:

Useimmat kosmetiikka-alalla maahantuonnin tai valmistuksen parissa työskentelevät kokevat Tokmannin toiminnan tuomittavana ja epäeettisenä, mutta kuluttajien silmiin se puolestaan vaikuttaa ymmärrettävästi vain mukavalta jutulta – kukapa ei haluaisi saada hieman edullisemmin käsiinsä luksuskosmetiikkaa ja jopa tuotteita, joita ei ole aiemmin myyty Suomessa.

Monissa aihetta koskevissa keskusteluissa kuluttajat ovatkin kertoneet näkevänsä asian vain positiivisena juttuna ja lähinnä todenneet naureskellen olevan vain hyvä, että kilpailu lisääntyy ja ja hinnat sen myötä laskevat.

:point_up: Ja tämä, nimittäin kuluttajien kiinnostus, meitä sijoittajia lämmittää.

Esimerkiksi Chanel on perinteisesti pitänyt hyvin tarkkaa huolta siitä, missä sen tuotteita myydään ja paitsi ettei sen tuotteita ole ollut helppoa saada ylipäätään myyntiin mihinkään verkkokauppaan, ei Chanel myöskään hyväksy hintojen alentamisia.

Tästä siis oikeasti koko valituksessa on kyse.

…brändi voi auttaa varmistamaan, että mahdollisimman moni asiakas käyttää nimenomaan itselleen sopivia tuotteita, kun ammattilainen on voinut auttaa niiden valinnassa

Korjaan tätä hieman, brändi pyrkii kaikin mahdollisin keinoin pitämään katteet korkeina eli harmittaa kun hinnat laskee.

Yhteenvetona, väitän että kaikki tämä on vain Tokmannille hyvää mainosta. Lisää vaan purnaamista niin viimeisimmätkin kuulevat, että mr. Tokmannilta saa nyt meikit ja voiteet edullisesti :cowboy_hat_face:

10 tykkäystä

Maksavat asiakkaat tykkää ja sehän on pääasia. Ainakin asiakkaiden silmissä maine vain paranee. Nehän on naurettavia ryöstöhintoja millä moni muu niitä myy.

4 tykkäystä

Silloin kun Hehku tuli ja otti valikoimaan Dermalogican tuotteet, asiakkaat häikäilemättä kuvasivat suosittelemani tuotteet ja kertoivat miten ostivat ne loppuunmyynneistä puoli ilmaiseksi ja valittivat meidän kalliita hintoja. Kun tuotteita alkoi löytyä muualta halvemmalla, oli maahantuojan pakko laskea ulosmyyntituotteiden hinnat koko Suomesta, toki pienentämättä sisäänostohintaa. Katetta jäi vajaa 30% :sweat_smile: Ihan naurettavaa. Samaan aikaan muutamaam verkkokauppaan oli ilmestynyt Derman tuotteita ja muutama asiakas tuli meille valittamaan tuotteesta joka ei toiminut halutulla tavalla ja selvisi että eihän tää ole ostettu meiltä vaan verkosta :person_shrugging:

Eksyin lukemaan kommentit osiota, ei pitäisi, mutta kun nyt kävin siellä. Kertoo jotain kuinka paljon ilmaa näissä on, kun hintojen alentamisen jälkeen jäi kuitenkin 30% katetta. Miten niin vaan. Milloin tulee Inderes käsirasvat ja yövoiteet?

4 tykkäystä

Itse olen täysin samaa mieltä blogin kirjoittajan kanssa.Tokmanni on todennäköisesti ostanut jonkun konkurssipesän varaston ja myy sitä niin kauan kuin tavaraa riittää.

Kosmetiikkabisnes on ensisijaisesti brändäystä, siinä maksetaan nimenomaisesti tuotemerkistä ja sen tuomasta tunteesta. Kosmetiikkahan sinänsä on helposti toistettavissa- haju-maku-koostumus on suhteellisen helposti toistettavissa. Kuitenkin kuluttaja on halukas maksamaan nimenomaisesti brändistä, ei samoista ominaisuuksista. Mikäli tuote on Chanel, siitä maksaa 50,-, jos siinä on samat ainesosat, nimi on Kamel ja hinta 10,- niin se ei mene kaupaksi,

1 tykkäys

Mistäs nämä hobbyhallit, cocopandat ja sadat muut nettikaupat ne varastonsa ostaa? Hinnat kuitenkin ihan Tokmannia vastaavia tai halvempia.

Mielestäni aivan turhaa nillitystä bloggaajalta. Jos jokin kosmetiikkabrändi haluaa 100-prosenttisen kontrollin päättää siitä missä ja millä hinnoilla heidän tuotteitaan myydään, niin sitten pitäisi valvoa ja kontrolloida jakeluketjuja ja tukkureita tarkemmin.

Kosmetiikan kuluttajille tämä on pelkästään hyvä asia, kun kilpailu lisääntyy ja hinnat laskee.

Samanlaisia ilmiötä nähtiin joskus vuosina 2005-2010 uusien moottoripyörien markkinoilla Suomessa. Siihen asti jokaisella perinteisellä moottoripyöräbrändillä (Honda, Yamaha, Kawasaki, Suzuki, H-D, jne) oli kullakin oma virallinen maahantuojansa, joka käytännössä saneli pyörien hinnat Suomessa. Jossain vaiheessa pari pientä suomalaista kauppiasta alkoi ostamaan Keski-Euroopasta suoraan pyöriä ja “harmaatuomaan” niitä suomalaisille asiakkaille. Hyvin nopeasti uusien prätkien hinnat laskivat 10-15%.

1 tykkäys

Väität ihan tosissaan että tuollaista ‘harmaata’ kosmetiikkaa pyörii markkinoilla niin paljon että nämä isot nettikaupat on pyörittäneet toimintaansa vuosikymmeniä sen varassa? Älä nyt viitsi.

Tässähän ei puhuta vain Suomessa ja suomeen tapahtuvasta myynnistä, vaan maailmanlaajuisesta kosmetiikan nettikaupasta.

Kaikki samat brändit löytyy sadoista nettikaupoista kuin Tokmannillakin näyttää olevan. Ei tässä touhussa ole mitään mysteerisiä varastettuja rekkoja tai konkurssipesiä mukana.

13 tykkäystä

Kyllähän yleisesti ottaen harmaasta tuonnista (“grey markets”) valuu riskejä myös kuluttajalle. Tässä keississä tosin Tokmanni kantaa kaiken riskin kuluttajan puolesta. Edellisessä duunissa tuli vastaan kuvioita suomalaisen elektroniikan kanssa, missä tiettyjen kanavien kautta ostettaessa kuluttajalle olisi jäänyt luu käteen mahdollisissa takuuasioissa. Kosmetiikka-ala tietysti oma maailmansa, mutta kunhan yleisellä tasolla kommentoin.

Kyllähän bränditalot tämän harmaan tuonnin saisivat kuriin, jos se olisi heidän suurin intressinsä. Nythän päinvastoin esimerkiksi Kering raportoi Guccin kehityksestä (kosmetiikkaa Tokmannin valikoimassa):

Group EBIT margin topping 30% for the first time ever.

Isoiten osumaahan tästä ottaa nimenomaan yllä mainitut väliportaat, joiden ärsyyntyminen on täysin ymmärrettävää. Näiden tahojen puolustuspuheiden terää tosin syö se, että heidän on vaikea argumentoida tuottamansa lisäarvon puolesta nykymaailmassa.

Näin Tokmannin osakkeenomistajana olen pitänyt tätä kosmetiikkakeissiä positiivisena asiana; sillä on saatu taas edistettyä mielikuvaa mr. Tokmannista, joka Mersunsa kanssa taistelee suomalaisen kuluttajan puolesta suuressa maailmassa.

1 tykkäys

Tässä tiivistyy hyvin nyt koko keskustelun aihe, tukkurit ovat tyytymättömiä, koska heidän bisnes kärsii. Nautitaan hyvästä myynnistä ja huolestutaan sitten kun joku virallinen taho (joku brändi) ottaa kantaa asiaan. Niin kauan kun mitään ei kuulu brändeiltä kaikki on hyvin. Ja jos yksi blogisti on sitä mieltä että häntä harmittaa, että tulevan työpaikan katteet viedään pois niin siitä ei kannata huolestua. 95% Tokmannin kävijöistä ei varmaan edes välitä näistä meikkituotteista.

4 tykkäystä

Nettikaupassa 30 %'n kate riittää muussa kuin päivittäistavarakaupassa, mikäli fyysistä myymälää tarvitaan, niin volyymien pitäisi olla todella suuret,

1 tykkäys

Taas hyvän mielen ESG-uutisia:

Lisäksi suurta parkkipaikka-analyysiä sunnuntai illalta, noin klo 19.
Tokmanni 25 autoa, Lidl 5 autoa, Puuilo, Biltema ja Motonet sulkeneet jo klo 18.

13 tykkäystä

En tiedä miten hyvin tämä data pitää paikkaansa, mutta tämmösellä ilmaisella “analyysi työkalulla” kun tarkistelee tokmanni.fi sivustoa, niin aika hyvin on marraskuussa ollut kävijöitä :slight_smile:

9 tykkäystä