Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Omaan silmään, mitä olen Instagram ja TikTok seurannut, niin Miny hävinnyt siellä omassa mainonnassa (ei luovaa, ihan perus settiä vaan). Myöskään Minyllä ei ollut varsinaista vetonaulaa – esim. Normalista vaikka kuinka monta kertaa haettu sitä kuivashampoota, Minystä ei koskaan mitään. Enemmän piti pakottaa rouvaa menemään Minyyn :sweat_smile:

Miny valikoimineen tuli pari kolme vuotta liian myöhään. Boho-tyyli oli ja ehkä meni sisustuksessa ja sitähän Miny oman kokemuksen mukaan aika pitkälti tarjosi/tarjoaa. Normal iskee suoraan varhaisteineistä aikuisiin omalla tarjonnallaan. Meillä Normalissa asioi kaikki 9-v. alkaen aina minuun, joka kuitenkin olen jo kohtuullisen kypsässä iässä. :smile: Minysta ei nuoriso-osasto ole koskaan ostanut mitään, minä kerran jonkun alle 20€ ostoksen. Kivijalka kenkäkauppa sen sijaan on erittäin tervetullut, jos sieltä saa laadukkaita kenkiä kohtuullisen edullisesti. Halpiskengät ei nekään houkuttele.

Mitä tuolta Normalista normaalisti ostetaan? Olen ilmeisesti sen verran setämies, että en kuulu kohderyhmään.

Hygieniatavaraa, meikkejä ja karkkia. Terv. Setämies :smile:

Vaimon kanssa pari kertaa vieraillut. Esillepano raikasta ja houkuttelevaa. Houkuttelee kyllä selvästi poimimaan tavaraa ostoskoriin, kun kaikki pullot ja purkit myydään vähän niinkuin “irtokarkkihyllystä” suoraan. Toivottavasti tuo nuoriso vanhetessaan eksyy myös Tokmannille… :thinking:

2 tykkäystä

Olisin kuvitellut konseptin toimivan edes jossain määrin. Mikäli ihan ytimessä asutaan niin tuskin teinillä/varhaisnuorella yhtään syytä lähteä tokmanniin ostoksille, mutta olisin kuvitellut konseptissa olevan edes hieman potentiaalia pikkaisen syrjemmässä

Ilmeisesti ollut kuitenkin haasteellista sulkemisista päätellen ainakin osassa paikkaan

Normal myy kosmetiikkaa ja hygieniatuotteiden yms. halvemmalla kuin marketit. Osa todella laadukasta, osa ehkei niinkään. Nykyajan lapset alakoulussa lähtien meikkaa ja TikTok kertoo ne suosikkimerkit ja “pakko-omistaa”- tuotteet. Ja kun mamma tai pappa betalar, niin onhan tuo lasten “kilpavarustelu” tämän päivän rahasampo. Tokmannista sai ennen halvalla lastenvaatteita, nyt ei hinnalla enää kilpaile. Tokmannin ainoa etu moneen paikkaan verrattuna on mielestäni se, että sieltä löytyy koko perheen tarpeisiin jotain.

3 tykkäystä

Itse olen joskus käynyt Normalissa ja huomasin, että siellä ei ollut mitään Suomessa valmistettua. Ei tainnut olla edes suomalaisia brändejä. Tokmannista sentään löytyy sukat, hammastahna ja saippuat Suomessa valmistettuna. Itse pyrin lähtökohtaisesti ostamaan Suomessa valmistettua ja Normalissa se ei onnistu.

5 tykkäystä

Kaikki nuo tuotteet löytyy kaikista tavarataloista, mutta Normalin kohdalla ajattelinkin että heidän tuotteita mainostetaan somessa nuorten seuraamien henkilöiden toimesta. Tanskalaiset ja ruotsalaiset osaa tuon homman.

Tässä nyt on jonkinlainen end game menossa. Ei nuoria kiinnosta kotimaisuus samalla tapaa kuin hieman vanhempia. Lompakkoa kun vähän puristaa niin vielä vähemmän mikäli hinta ei ole kilpailukykyinen

Näitä asioita pitää nyt vähän pohtia kohderyhmän kannalta, eikä lähteä yleistämään oman näkemyksen pohjalta

2 tykkäystä

Ruotsalaiset toki osaa ja näköjään myös tanskalaiset, josta Normal tulee.

1 tykkäys

Ja, halvemmalla hinnalla tuota vähän parempaa kosmetiikkaa kuin muut. Sitten sitä vähemmän laadukasta voi myydä vähän kalliimmalla, kun ei niitä ainakaan suuremmissa määrin muualta löydy… Loistavaa markkinointia.

Olen aivan aluksi sanonut, kun Tokmanni julkaisi ensimmäiset Miny-myymälöiden avajaiset, että tämä näyttää rönsyilyltä. Myymälöiden sulkeminen kertoo mielestäni siitä, että Miny ei kanna yksistään vaan tarvitsee Tokmanni-myymälän ympärilleen. Uusia Miny-osastoja on avattu tänä vuonnakin. Minyn kohderyhmä on kapeampi kuin Normalilla, ja tämä johtaa siihen, että myymälät eivät ole kannattaneet. Miny-myymälä ei tuo myöskään mitään lisäarvoa suhteeseen Tokmannin sisällä olevaan osastoon. Asiakas löytää Miny-osaston Tokmannin sisältäkin sinne halutessaan. Normal on onnistunut somemarkkinoinissa paremmin kuin Tokmanni Minyn markkinoinnissa. Miny-myymälällä ei ole alustavasti potentiaalia kuin aivan keskeisillä paikoilla ja niissäkin ne lopetetaan.

Muistutan, että Miny-myymälöitä on 6 kappaletta. Tämä on hyvin pieni osa Minyä saatikka Tokmannin Suomen toimintoja. Kolme jäljelle jäävää myymälää ovat: Lahti Kauppakeskus Trio, Vantaa Jumbo-Flamingo ja Tampere Keskustorin vieressä. Lahdessa Miny on samalla tavalla kuin näissä lopetettavissa myymälöissä - kauppakeskuksessa on myös Tokmanni-myymälä. Jumbossa Tokmannilla on kaksi kenkäkauppaa kahdella eri brändillä Minyn lisäksi. Tampereen Miny on Tokmanni-myymälän yhteydessä omalla kassalla.

12 tykkäystä

Normal on löytänyt myös selkeän markkinaraon. Minyllä ei ole selkeää markkinarakoa.

Kuluttajatutkimuskeskuksen yliopistotutkija Essi Pöyryn mielestä Normal on onnistunut löytämään markkinaraon hyödyntämällä muuttunutta tilannetta: monet kemikaalimyymälät ovat supistaneet toimintaansa samaan aikaan, kun hypermarketit ovat siirtyneet isojen teiden varsille.

En tiedä kuinka paljon Tokmanni hankkii someinfluenssereita markkinoimaan esim Miny-tuotteita?

En usko, että mikään määrä someinfluenssereita taitaisi riittää, että Minystä olisi kilpailijaa Normalille. Poikkesin Turun keskustassa olevassa Tokmannissa, joka tunkkaisuudessaan tuo mieleen -70 luvun. Sieltä myymälän keskeltä löytyi sitten Miny-osasto. Täytyy sanoa, että myötähäpeä iski, kun sitä katsoi. Ei yhtään asiakasta Minyssä, enkä usko että yksikään kohderyhmän asiakas sinne eksyisikään. Juuri sellainen vaikutelma, että setä-miehet maalta ovat päättäneet, että nytpä aletaan Normalin kanssa kilpailemaan, kun me sentään olla Tokmanni Suomesta. Kannattaa kuopata nopeasti, tuosta ei tule kuin tappiota.

8 tykkäystä