Top osakkeet salkkuun korona alennusmyynti

Panimoihin liittyen alla juttu johon törmäsin Seeking Alphassa.

Lyhyellä tähtäimellä aiheuttaa kysynnän laskun lisäksi painetta myös marginaaleihin.

3 tykkäystä

Tässä härkämäinen kommentti Pattersson-UTI:sta Patterson-UTI Energy Has Bottomed Out (NASDAQ:PTEN) | Seeking Alpha
Kirjoittaja nostaa esiin firman vahvan taseen ja maksuvalmiuden sekä uskoo öljymarkkinan pohjan olevan tässä.

2 tykkäystä

Vähän ahistaa tuo 5-vuoden käyrä… aika mollivoittoinen jo kauan ennen Mr. Koronaa. Mutta ei kolmea ilman neljättä, vai miten se meni. Shell, Exxon ja Occidental huutelevat kaveria… kunhan olen tarkastanut miten Buffet suhtautuu Pattersoniin :smile:

Kiitos vinkistä, jälleen kerran!

2 tykkäystä

Sinänsä voisi olla ihan mielenkiintoinen, mutta luulen että virvoitusjuomayhtiöillä (ml. Olut) on aika pitkään vielä huonot ajat. Iso osa myynnistä on kuitenkin ravintoloissa ja isoissa tapahtumissa ja harva sitä budiakaan koppakaupalla yksin kotona juo. Luulen, että näitä saa vielä myöhemmin halvemmalla kun niitä pidetään nyt defensiivisinä, mutta luulen että ne ottaa myynnissä ison hitin.

2 tykkäystä

Olut- ja virvoitusjuomayhtiöt varmasti ottavat osumaa, kun ravintoloiden ja isojen tapahtumien myynti on romahtanut. Jos katsotaan tilannetta tällä hetkellä, S&P 500 Consumer Staples -sektorilla virvoitusjuomayhtiöt on laskeneet vain -6,4% kun taas panimot on laskeneet -17,7%.

Consumer staples -yhtiöiden defensiivisyyttä usein myös ylikorostetaan, koska ovat ns. välttämättömiä kulutushyödykkeitä tai ei-syklistä kulutusta. Kuten kuvasta voi huomata ainoastaan kotitaloustuoteyhtiöt eivät ole laskeneet (+2,4%), esim. Procter & Gamble. Jos maaliskuun kehitystä katsotaan consumer staples -yhtiöiden välillä, niin defensiivisten yhtiöiden välillä löytyy isoja eroja. Esimerkiksi Molson putosi -20% ja Coca-Cola -16,6%, vaikka yhtiöitä pidetään defensiivisinä.

Oheisesta kuviosta voi muuten huomata muutamia rajusti pudonneita yhtiöitä kuten elintarvikejakelija, osinkoaristokraatti Sysco (NYSE: SYY) -31,5% ja USA:n suurin lihajalostaja Tyson Foods (NYSE:TSN) -14,7%. Molemmat ovat tosin melko velkaisia yhtiöitä.

4 tykkäystä
2 tykkäystä

Jos oluiden kokonaismarkkina hieman sakkaakin, niin markkinaosuudessa isot firmat varmasti voittaa.
Viime viikolla osui TV:ssakin klippi, jossa haastateltiin paikallista pienpanimoyrittajaa. Valitteli, kun myynti on siirtynyt ravintoloista kauppoihin, niin pienet panimot karsii. Omat kokemukset tukee tuota; ravintolassa menee poikkeuksetta jotain erikoisempaa, mutta Walmartin kaljatiskilta se on pakki Coors lightia.
Ja mita karanteeniin tulee, niin ainakin omassa somekuplassani porukat tuntuu olevan pienessa maistissa harva se paiva :wink:

4 tykkäystä

Onko joku käynyt kauppaa OTC osakkeiden kanssa? Hiukan ihmetyttää, kun Sasol löytyy 2 eri paikasta Nordnetissä:

Sasol Ltd (SASOF)
Sasol Ltd. American Depositary Shares (SSL)

Ensimmäinen siis OTC ja ei muka lainkaan ostokuluja. Kun kyse Nordnetistä, niin tuossa on sitten jokin jekku kuitenkin piilossa :smiley:

Ei oo tietoo tosta otc lapusta, kulua se ei sille tosiaan anna. Oletuksena ei anna myöskää mitää hintaa ku laitat osta vaan se täytyy näppäillä käsin vaikka viimeisin hinta kyllä näkyy.

Oon ostanu tota nysessä olevaa, siinä suurempi vaihtoki näyttää olevan.

Onko joku seuraillut USA pankkeja tarkemmin? Mitkä kiinnostavimpia kohteita? :slightly_smiling_face: Lueskelin että arvostustasot nyt alhaalla, mutta edellytykset selviytyä kriisin läpi hyvät.

SASOF on listattu OTC Pink listalle eli sitä ei voi Nordnetin kautta ostaa sähköisesti.

Puhelimitse pitäisi onnistua jos välttämättä haluaa, suosisin kyllä itse ennemmin tuota SSL tickerillä olevaa.

1 tykkäys

Sinä oot vissiin Simon Property Group guru. Onko SPG miten pitkät vuokrasopimukset, eiväthän rupea antamaan vuokralaisille helpotuksia vuokrahintoihin? Uskothan et tilojen käyttöaste palautuu coronakriisiä edeltävälle tasolle eli saadaan uusia tilojen käyttäjiä/soppareita konkaan menneiden tilalle? Nämäkin jo helpottaa ostopäätöstä miettiessä. :thinking:

Hyi, älä käytä tuollaisia sanoja (guru). Rehellisesti en juurikaan ole penkonut firmaa itse pintaa syvemmältä. Enempi lueskellut muiden arvioita ja kirjoituksia, ja lähinnä mielessäni laittanut firmoja vastakkain, kun johonkin tuon alan yritykseen teki mieli laittaa pieni siivu. Vahvajalkaiselta ja tarvittaessa toimintatapojen muutoksiin kykenevältä firmalta vaikuttaisi, mutta kuten totesin, tämä on vain muiden mielipiteistä yhdistelty mielipide omassa päässäni.

Itse olin pelkuri ja ostin suoraan osakkeita. Jos todella uskoisin firmaan kuin peruskallioon, olisin lähtenyt näihin:

1 tykkäys

Ostin Magnachip semiconductorin osakkeita (mx) Tulevaisuuden teknologian (iot, 4g, blockchain) keskeisimpien osien valmistaja. Kasvunäkymät sekä ennusteet loistavat. Tulosarviot tälle vuodelle nousseet 37% 2 kuukauden aikana

Volyymi on melko heikkoa mutta väistämättä räjähtää nousuun vielä

1 tykkäys

[quote=“Luke7, post:91, topic:4026, full:true”]
Öljy-yhtiöistä RDS, XOM, HAL tällä hetkellä seurannassa. Shelliä ostin ekan erän liian aikaisin ennen öljyn hinnan romahdusta, pikku hiljaa lisäillään keskihintaa alentaen.

Itse maestrolta jonka teksteistä saanu hyviä vinkkejä niin pakko yrittää kalastaa järkevää ratkaisua. Kumpaan kallistua. Nyt kärkkynyt Shelliä ja Exxonia. Shell noussut dipistä 50% ja Exxon 20%. Kumpaa lähtisit näillä hinnoilla ostamaan ettei karkaa liian kauas näistä hinnoista. Molemmilla hyvät osingot ja pitäisi olla tulevaisuudessakin. Tuotto-odotus ehkä korkeampi Exxonilla näillä hinnoilla. Mutta onko Hhellillä varaa kasvaa tuon viime aikaisen korkeimman hinnan yli 28-30€? Lähtisin kallistumaan Exxoniin päin.

Miksköhän tuossa alimaisessa kuviossa ei ole Tootsie Rollia
Muistan lukeneeni että jotkut sijoittajat pitäneet sitä jopa turvastamana tämän kriisin aikana

1 tykkäys

Alemmassa kuviossa on S&P 500 Consumer Staples indeksiin kuuluvia yhtiöitä ja Tootsie Roll ei taida kuulua indeksiin. Tässä listassa taitaa olla indeksin yhtiöt tällä hetkellä: Indices that Include S&P 500 Consumer Staples (SP:S5CONS) — TradingView

Tootsie Roll vaikuttaa kyllä olleen turvasatama kriisin aikana, kun osakekurssia katsoo. Hyvä huomio.

SPG ja muut retail reitit tulevat ainakin lyhyellä tähtäimellä kärsimään lockdownien vaikutuksista.

En ole erityisemmin kyseiseen yhtiöön perehtynyt, pitkä historia toki ja äkkiseltään katsottuna näyttäisi kassa olevan toistaiseksi kunnossa. Sulkujen pitkittyessä ja mahdollisesti vuokralaisten ajautuessa konkursseihin tilanne voi tietysti muuttua, kannattaa pitää mielessä että nämä ovat raskaasti vivutettuja joten jos kassavirta romahtaa pidemmäksi aikaa voi tilanne kääntyä äkkiä rumaksi.

Toistaiseksi seurailen sektoria sivusta, omassa salkussa on jo Tangeria (SKT) rumasti pakkasella mutta en vielä ainakaan aio lisätä.

Jep, riskibusiness. Mutta vaikuttaisi ihan elinkelpoiselta firmalta. Motley Fool on julkaissut parikin positiivista artikkelia Simonista nyt kuukauden sisään.

Itse ajattelen näitä lento/öljy/ostari -osakkeita siitä näkövinkkelistä, että jos ostan 10 eri firmaa ja näistä 4 kaatuu, 4 tuplaa ja 4 jää möyrimään pohjalle, niin keskimäärin olen saanut sijoitetulle pääomalle 60 % tuoton. Karkeaa maalaisjärkeilyä ilman sen tarkempia laskutoimituksia, mutta kun on annettu lusikka niin ei voi lapata kauhalla :wink:

E: Linkataan nyt, jos jotain kiinnostaa. Voitte samalla arvostella ovatko ihan arvottomia juttuja, tai haisevatko jopa mainokselle…

1 tykkäys

Totta on että Shell on noussut absoluuttisista pohjista enemmän kuin Exxon, toisaalta Shelliä lyötiinkin pahimmassa laskussa mielestäni suhteettoman paljon. Jos katsotaan vanhan liiton p/b mittarilla niin Shell arvostetaan itse asiassa edelleen halvemmalla kertoimella 0,7 vs. Exxonin 0,9.

Lyhyellä tähtäimellä tuskin mitään raketointia kummankaan osalta nähdään varsinkaan jos öljyn hinta pysyy alamaissa, pidemmällä tähtäimellä näiltä tasoilta ostettuna molempien osakkeiden tuotto-odotus on varmasti keskivertoa parempi.

Itseä kiehtoo Shellissä se että yhtiö panostaa suuria summia muuhunkin uusiutuvaan energiaan kuin biopolttoaineisiin, Shellillä on mielenkiintoisia projekteja mm. jonkinlaisen hypetyksen kohteeksi (ainakin Sharevillessa) joutuneen vedyn parissa. Exxon (ja muut jenkkitoimijat) eivät käsittääkseni ole lähteneet ainakaan vielä satsaamaan isommin vaihtoehtoisiin energiamuotoihin.

Linkin takaa propagandavideo :slight_smile:

3 tykkäystä