Treenaaminen - Hyvää oloa keholle ja mielelle

Haasteita näihin ohjelmointeihin tuo myös eri lihasryhmäkohtaiset vasteet. Siinä missä punnertamisessa lineaarinen 2*6 ja kotiin toimi kauan, maastavedossa tuolla en ole koskaan saavuttanut yhtään mitään. Uusimpana ajatuksena on vuorotella mavea ja rinnallevetoa, jolloin rinnalle veto toimii räjähtävänä ja samalla kevyempänä apuliikkeenä. Tässä pitäisi muutenkin ihan kokeilemalla hakea se rasitustaso, mitä mikäkin lihasryhmä kestää.

Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, ovatko muut huomanneet lihasryhmäkohtaisia eroja treenivasteisiin ja miten näitä olet ratkaisseet :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Olen huomannut.

Itselläni seuraavat ongelmakohdat ja osa vanhasta historiasta, uudessa tulemisessa painot nousevat ilmeisen nopeasti vanhoihin lukemiin joten kehitys on kaikessa ollut melko nopeaa.

Selkä: kehittyy nopeasti, ongelmana ehkä eniten leuanveto lisäpainoilla. 30 kg jälkeen kehitys tuntuu tulppaavan.

Kädet: Lihakset pieniä ja ehkä pitkälti myös arkisessa käytössä ja tuntuu ettei painot oikein nouse tietyn rajan jälkeen

Olkapäät: Pystypunnerrus tuntuu jäkittävän kohtuullisen nopeasti tiettyyn painoon. Kehitystä lähinnä keskivartalon vahvuudesta ja kyvystä tuottaa työntö oikeen suuntaan. Oma paino tuntuu tässä olevan jonkin näköinen kipuraja. Muutaman toisto voisi tulla mutta sarjapainoksi liian paljon.

Nyt kun mainitsit tuon vedon niin en ole koskaan tehnyt siinä pidempää tiukkaa sarjaa kuin 5 toiston sarjan ja niitäkin vain harvakseltaan. Mave on omasta mielestäni ehkä eniten tekniikkalaji kun puhutaan voimanostosta. Tekniikka kun osuu kohdalleen rauta ei paina mitään.

Ratkaisuna olen itse kokeillut erilaisia ärsykkeitä: negatiivisia toistoja, ylitreenaamista silloin tällöin, liikkeiden vaihtelua ja totuttelua yhdellä sarjalla ns. ylisuuriin painoihin. Siitä toimiiko nämä vai onko taustalla jokin muu syy, ei ole tietoa.

2 tykkäystä

En taida ihan vastata kysymyksiisi, mutta ainakin osittain. :slight_smile:

Heikko vaste

Joskus aikanaan taisin ottaa pystypunnerruksesta noin 90-kiloisena 100 kiloa seisten pienellä momenttumilla, mutta ei todellakaan millään kunnon polviniiauksella, mutta toisaalta kyl ne aavistuksen liikahti ja en ottanut stopilla rinnasta, vaan annoin se osua ja siitä työnsin. Ei mikään huima paino varsinkaan, kun ei ole otettu täysin striktisti, mutta siis hyvä paino tavalliseksi treenaajaksi.

Sitten asiaan (edellinen kappale oli pohjustusta); sivuolkapäissä ei ollut silleen massaa, vaikka en ole varsinkaan pienissä liikkeissä liioitellut painojen kanssa eikä tekniikka ollut huono - no ajattelin sitten ottaa niihin lihasta. Otin sivuvipareihin käyttöön 5-10 kilon painot; painojen ehkä keskimäärin ollessa 6-8 kiloa, niin aloin tekemään ihan kunnolla tuntumabodauksella eikä toistomäärätkään nousseet kovin korkeiksi ehkä siellä jossain 8-15 toiston paikkeilla pyörivät (voimiin nähden aika pienet joku vois ajatella). Otin pari kertaa viikossa niitä joitakin sarjoja, kyllä ne siitä kehittyi jonkin verran, kun jaksoin vain keskittyä tekemään juuri tietyllä tavalla.

Jalkani ovat aina priorisaation kohteena ja tarkoitan ihan reisiä edestä sekä takaa että sivuista. Olen mielestäni onnistunut siinä hyvin, kun ne ovat pahuksen pitkät (pidemmät kuin monella mua yli 10 senttiä pidemmillä) ja ovat vielä malliltaankin aika huonot.

Jaloissa mulla on toiminut mielestäni kohtalaisen suuret treenimäärät niihin. Isot painot kontrollilla, myös paljon toistoja ja sitten vielä tarkat tuntumajumpat päälle.

Hyvä vaste

Rinta ottaa vastaan hyvin treeniä; osin geenien ansiosta ja osin sen takia, että tein penkkiä todella paljon teininä, kuten aika monet muut. Teen rinnalle vain yhtä liikettä ja se on tasapenkkiä - en tee bodaustavalla ollenkaan, mutta rintalihakseni ovat todella kovat SUHTEESSA muuhun kroppaan. Säästän paukut heikompiin lihasryhmiin.

Selkä ottaa tosi hyvin vastaa, koska geenit ja leukoja tein nuorena aika paljon. Voin ottaa kulmasoutua vähän ronskimmalla tekniikalla ja oikein isoilla, niin ottaa hyvin vastaan treeniä. Selkä on kova vahvuuteni, jos suhteutan sen muuhun kroppaan ja isoksi lihasryhmäksi otan siihen suhteellisesti vähemmän treeniä. Säästän paukkuja heikompiin lihasryhmiin.

Randomia pohdintaa

Minusta ei tulisi hyvää personal traineria; en ole erityisen hyvä treenitekniikoissa, en tiedä erityisen hyvin teoriapuolta, mutta mielestäni olen hyvä valmentamaan itseäni tai luulen niin. Enkä osaisi ehkä selittää kunnolla käytännössä tai teoriassa asioita toisille tarpeeksi hyvin.

Aloittelevia treenaajia olen auttanut ja teen sitä vain ilmaiseksi, koska jos maksaisi, niin sille ei saa tarpeeksi vastetta enkä muutenkaan ottaisi rahaa vastaan. Aloittelevaa treenaajaa kuvittelen osaavani ohjata ihan hyvin, mutta näissäkin tapauksissa suosittelen aina enemmin ammattilaista kuin mua, mut jos ei ole kääntymässä sellaisen puoleen, niin autan, koska parempi ehkä niin kuin ilman mua. :slight_smile:

Toki näen kokemuksellani tietyn arvon, koska olen todella kauan treenannut intohimoisesti huippuvalmentajankin kanssa useamman vuoden ja vienyt kaiken tosi pitkälle, niin ymmärrän omasta mielestäni tiettyjä juttuja. Toki jotkut valmentajat oikeasti osaavat valmentaa, vaikka eivät olisi itseään vieneet kovin pitkälle suhteessa oman potentiaaliin, mutta se on käsittääkseni hyvin harvinaista bodaus- ja voimamaailmassa. Jos on treenannut fiksusti esim. vain 5-10 vuotta niin silloin niitä kiloja tulee vähän helpommin kuin jos on treenannut esim. yli 15 vuotta. Työlukuna on heitetty muutamia kertoja (ei saa ottaa liian mustavalkoisesti), että esim. todella fiksusti tehden ottaa viidessä vuodessa selvästi suurimman osan lihasmassastaan, mitä treeniurallaan tulee ottamaan, mutta todella harva meistä on esim. viiden ekan treenivuoden aikana tehnyt kovinkaan fiksusti, vaikka monet luulee niin. :slight_smile:

On ihan valtavasti muuttuvia tekijöitä, mutta jos joku on treenannut jatkuvasti ilman taukoja tavoitteellisesti yli 20 vuotta käyttäen valmentajaa kuin että on treenannut yli 20 vuotta vaihtelevasti taukoja pitäen välillä tavoitteellisesti ja välillä randomisti, niin eka kaveri vaatii tietyssä mielessä aika paljon enemmän kehittyäkseen vielä. Toki aika paljon samoja peruselementtejä on tuoreen treenaajan kuin kisaavankin urheilijan jutuissa. Aika paljon mielestäni osaamisesta ja ymmärryksestä joskus kertoo se, mitä on saanut itsestään irti vuosien mittaan ymmärtäen toki erilaiset eroavaisuudet ihmisissä, sitten valmentajilla näyttönä usein toimii aika hyvin ja aika usein omat sadat tai jopa tuhannet asiakkaat.

5 tykkäystä

On eroja, niin kuin varmaan kaikilla. Huomaa siinä, että olen treenannut eri liikkeitä melko samalla tavalla ja treenannut monipuolisesti, mutta jos vertaa tuloksia muihin tai vaikka Strength Standardsiin, niin aika paljon varianssia. Osa selittyy varmaan sillä, että minkä pituiset välitykset on kelläkin missäkin raajassa ja rangassa.

3 tykkäystä

Tähän on tietysti monta mielipidettä mutta omien kuvien liittäminen menisi ketjun ilmapiiristä jo sen verran kauas, että sitten ehkä otsikkoakin voisi muuttaa paremmin henkilökohtaisia ominaisuuksien julkaisemista kuvaavaksi.

Kuten ylempänä lukee, ihan miten vain itse kukakin haluaa.

Erilaisista harjoitusohjelmista sekä jaksotuksista tulee tässä ketjussa luettua, jos omaan käyttöön sopisivat.

1 tykkäys

Tätä mieltä itse myös ja lisäksi tästä alkaa loputon suo, se on meinaan sata varma että tyypillinen ei tuota voi saavuttaa ilman tiettyjä ravinteita keskustelu saa kivat mittasuhteet :smiley: Tämä on muiden kohdalla niin nähty. En siis ole ikinä mihinkään omiani julkaissut.

1 tykkäys

Huomaa hyvin samaa kuplautunutta ajattelua kuin sijoitussalkun koossa. :sweat_smile:

100kg pystärillä kuuluu varmasti 0,01% ihmisistä, todennäköisesti vielä pienempään joukkoon. :sweat_smile:

Vähän sama kun sanoo, että salkku on vain 100k, ei mikään huima mutta hyvä tavalliseksi säästäjäksi. 100k salkku on jo erinomainen isossa mittakaavassa. :smile:

10 tykkäystä

Siitä vain, ajattelisin. Luulen, että suurinta osaa kiinnostaa ja eikä ketään haittaa. Omat kokemukset kiinnostavat ja opit, sitten näitä voi täydentää omilla treenituloksilla ja kuvilla. :slight_smile:

Tämä ketju ei kuitenkaan ehkä ole paras tietolähde, jos joku tätä ketjua vain tietolähteenä tätä ajattelee, niin voin suositella muita sivustoja tai lähteitä. Toki toisaalta, kun täällä Foorumilla käymme, niin samalla tietysti tätä ketjua tulee vilkaistua, jos treenijutut kiinnostavat.

Jos joku epäilee sua roinaajaksi, niin ota ylpeydellä. :slight_smile:

Treenituloksesi tiedän osin (kovat on, varsinkin suhteessa painoon) ja mielestäni kuvatkin sopivat samaan kategoriaan tietyssä, jos joku rupeaa trollaamaan niistä kuvista tai haukkumaan, niin se EI ole ok.

Tässä ketjussa keskusteleminen on hyvin vapaata ollut ja kuvat eivät vie mitenkään sivuraiteilleen, mutta tee niin kuin hyväksi koet. :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Kiitos kannustuksesta,

Täytyy ihan rehellisyyden nimissä sanoa, että jos olisin seurannut omaa kehitystäni 50 vuotiaana reilu puoli vuotta salilla käyneenä, epäilisin luultavasti itsekin. Sen verran hurjaa on kehitys tässä ollut. Tietysti tausta on takana, mutta siitä huolimatta. Geeneistä se tietysti johtuu ja joillekin se vaan on helppoa. Onneksi niitä vajaavaisuuksia löytyy monelta muulta sektorilta, niin voi tässä kohtaa olla omasta perimästään ihan ylpeä. En siis aiemmin treenannut bodia oikeastaan koskaan, joten ei löydy siinä suhteessa varsinaista vertailukohtaa nuoruudesta. Jokainen saa tietysti, mikäli minulta kysytään, postata materiaalia omasta kehityksestään ja lupaan kannustaa ihan kaikkia. Minua kiinnostaa kyllä. Se olenko minä koskaan valmis kuvien laittamiseen on kokonaan toinen juttu.

4 tykkäystä

Eikun kuvia vaan kehiin, jos siltä tuntuu :slightly_smiling_face: Treenaamattomalle jokainen yhtään isompi tai +100kg penkkaava on yhtä kuin roinaaja. Mitä pidemmän alaa seuraa, sitä paremmin tietää, kuinka kaukana ne rajat naturaalillakin ovat, kun ravinto, treenit, lepo (sekä geenit) ovat kohdallaan. Sinulla voi kova pohja voimapuolelta tehdä sen, että saat nyt sitä ns helppoa aloittelijan kehitystä bodauksen puolelta.

5 tykkäystä

Tulee itse kilpailtua sekä valmennettua ja oman lajin liittokoulutuksia takana.Laji ei siis painonnosto tms. vaan joku muu. Omissa tekemisissä puntti on tärkeä tukilaji joten joka paikasta tulee luettua, josko jotain fiksua saisi harjoituksiin mukaan. Täälläkin ihan positiivisella mielellä ja esim tuo kuvien julkaisusta mielipiteen esittäminen meni samalla pohdiskelevalla tyylillä.

Junnujen treenaus nyt erikseen, koska riippuen kehitysvaiheesta ominaisuuksien kehittämiseen pitää vuosiohjelmasta löytyä tilaa. Muuten ei ominaisuudet mahdollista esim SM saati EU tasolla kilpailua vaikka taidot tai lajiosaaminen siihen riittäisikin.

Mutta, lopultakin pointti koko kirjoitukselle :slightly_smiling_face:: esim omassa peruskisaajan touhussa kisapäivän vireen ajoittaminen on koko jutun ydin, tarkoitus on olla tuoreena silloin. Ja täälläkin tulee luettua, josko esimerksi ns piikkaukseen joku jotain erilaista kirjoittelisi.

Omaan kisaviikkoon kyllä puntti kuuluu, ns “nopeuspuntti” mutta en uskalla enempää avata ettei kukaan pilaa kisojaan :grin:

4 tykkäystä

Tästä tuskin on mitään apua mutta kirjoitan oman rutiinin pari viikkoa ennen kisoja.

En mene tässä ravintoon tai lepoon koska ne varmasti on paremmin hallussa sinulla kuin itselläni.

Varsinainen treeni loppuu siis kahden toiston sarjoihin, Silloin ei enää apuliikkeitä ole mukana vaan treenataan vain pääliikettä. Viikkoon kuuluu varsinainen treeni ja herkistely kevyillä. 10 päivää ennen kisaa ei nosteta kuin kaksi treeniä ja ns. mennään helpolla. Varma aloituspaino haetaan merkkinostona ensimmäisessä noin 5-7 päivää ennen kisoja ja pari päivää ennen kisoja vielä erittäin kevyt treeni ja minullakin se oli ns. nopeustreeni.

Edit: varsinainen kisapäivä ja sitä edeltävä on sitten mielialaharjotteita joilla siihen räjähtävään suoritukseen valmistaudutaan. Itselläni jännitys toi nämä automaattisesti, jotkut voivat tarvita siihen vähän potkimista. Puoli tuntia ennen suoritusta pyrin rauhoittumaan täysin ja alan sitten keräämään agressiota pikkuhiljaa varsinaista tapahtumaa varten.

2 tykkäystä

Kirjoitan tosiaan siitä mitä itse teen, ei kyllä sovi kenellekään ilman kokeilua käytettäväksi.

Olen koittanut esim kahta nopeuspunttia vähän eri prossilla ja eri päivillä, esim 13 ja 6 päivää ennen kisoja ja lyhyet toistomäärät. Prossia ykköstoistoista en tosiaan kirjoita, että ei vahingossakaan kukaan ota mallia. Netistä kyllä löytyy ja kirjastoistakin myös, kannattaa lukea.

No minä en ole saanut kahdella herkistelyllä oikein parempaa tulosta kuin yhdellä, missä nopeuspuntti joko 6 tai 7 pv ennen tapahtumaa. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että kaikilla muilla sitten toimiikin kaksi herkistelyä paremmin :smile: ja mitalit menee muihin osoitteisiin
Ja tietty edeltävän 2-3 viikon ohjelma on kevyempi ja muutenkin erilainen.

3 tykkäystä

Mietin tuossa vähän maastavetoon esimerkkiohjelmaa, toimisiko esim tämmöinen? Oletetaan vaikka että maven vitosmaksimi on 150kg ja ykkönen 180kg. Treeni 2-jakoinen, treenejä joka toinen päivä. Mave kierrossa mukana siis kerran 8 päivään, joka on samalla käytännössä “viikko” tässä esimerkissä. Joka toisella kerralla raakarive, räjähtävänä, sanotaan että pysytään siinä 3-5 sarjaa, 3-5 toistoa ja 60-80% maksimista.

Vko 1: 3x5x115kg
Vko 2: 3x5x120kg
Vko 3: 3x5x125kg
Vko 4: 3x5x130kg
Vko 5: 4x3x135kg
Vko 6: 4x4x135kg
Vko 7: 4x5x140kg
Vko 8: 3x2x145kg
Vko 9: 3x3x145kg
Vko 10: 3x4x145kg
Vko 11: 2x5x150kg
Vko 12: 2x5x155kg

Palaute/omat esimerkkiohjelmat ovat tervetulleita :slightly_smiling_face: Myöskään raavarive ei ole mikään pakko olla tuossa toisena liikkeenä. Jahas ja tähdet katosivat taas…

2 tykkäystä

Joo miksi ei. Täytyy muistaa että alaselkä menee helposti jumiin jos teet kyykkyjäkin ja muita alaselkää rasittavia liikkeitä. Jossain välissä pitäisin väliviikon. Alussa kun painot ovat pienet lisäisin pari apuliikettä. Esim good mornings. Hyvällä tekniikalla ei tarvitse isoja painoja käyttää.

Yleisesti niin kaikilla on joku heikko lenkki pääliikkeissä. Itse sain parempia tuloksia kun keskityin ongelmakohteisiin. Eli tein räkkivetoja, kapeaa penkkiä jne ja sitten kun pääliikkeen painot nousivat jätin pois tai vähensin näiden määrää.

3 tykkäystä

Mulla maven ylivoimaisesti paras apuliike oli voimapyörä en tiedä mikä hieno nimi sillä on nykyään. Mutta sitä pitäisi tehdä viikottain, syvät vatsalihakset on yllättävän suuressa roolissa mavessa tai sanotaan, että niiden pitää olla kunnossa. Ohjelmasi toimii varmaan ihan ok. Ehkä lähtisin vielä alempaa ja nostaisin painoja vähän rivakammin sitten ylös, ei tulisi hiulaamista niin paljon - paikat jumiin. 5kg nostokin on mavessa aika vähän.

3 tykkäystä

Voimapyörä sekä kyykky ovat ohjelmassa mukana. Käytännössä kyykky rive-päivänä ja mavepäivänä askelkyykky.

Noita nostoja jos miettii, niin 5kg on tietysti määränä vähän. Miksei se tietysti voisi olla vaikka 10kg hyppäyksillä ja aloitus 100 kilosta :thinking:Jotenkin minulle on vaikeaa sekä aloittaa painojen kans todella alhaalta, sekä yhtä lailla myös ottaa tuohon taiteellista vapautta. Tarvitsen siihen käytännössä ihan ratakiskoesimerkin ja siltikin siinä on vaikeaa soveltaa niin, ettei seuraavaksi intensiteetti ole seuraavaksi liian korkealla.

Tämä on itsellä todella haastava ominaisuus, koska matematiikka on itsessään aina ollut se vahvuus. Vaikeammat kertolaskut vaikka nelinumeroiset, vaikka osamaksusopimuksen laatiminen ylitöineen, matkoineen varaosineen yms, maksuaikataulu isolle urakalle niin, että vakuudet pysyvät alhaalla, pystyn nuo hahmottelemaan helposti päässä. Mutta sitten joku 3x4–>6x6 metodi niin, etten vedä itseäni tukkoon, todella haastavaa…

2 tykkäystä

Ei mitään valittamista tule mieleen, mutta en ole asiantuntija. Tuossa on suunnitelmaa ja siinä on ihan hyvin volyymia ja intensiteettiä, näin uskoisin.

Itse olen pitänyt jonkin sortin kevennetyn viikon, joka seitsemäs tai kahdeksas viikko. Se on toiminut mulla aika hyvin tai kuvittelen niin. Jotkut pitävän useammin ja toiset harvemmin, mutta jotkut ei niitä pidä. Yleisellä tasolla ja keskimäärin uskoisin, että jonkin sortin kevennysviiikko tai -jakso on useille hyvä juttu säännöllisesti.

Maastaveto teen kerran viikkoon ja pari kertaa viikossa on kyykkyä, niin otan kevyesti silloin tällöin viikkoon good morningia (ilman painojakin) ja selänojennusta jossa käännytään “kummallekin” puolelle. Alaselkä ei ole ollut niistä liian rasittunut ja pitäneet alaselkäni toimintakykyisenä.

Mulla varsinkin maveohjelmat lähtevät liikkeelle todella kevyesti suhteessa maksimiin, mutta toisaalta kertakorotukset ovat aika isoja ja sitten välissä on ne kevennetyt viikot, jonka jälkeen taas lähden kevyesti liikkeelle, mutta en niin kevyesti kuin ekan kierron (kierto mulla 6-7 viikkoa) ekoilla viikoilla.

@RahatonMies, sun tapas voi olla erinomainen ja parempi kuin mun. Kerroin, miten itse olen toiminut ja vähän samantyylisesti tein myös ollessani valmennuksessa, mitä nyt teen.

Aika paljon on toteutuksissa eroja joltakin osin kovissa nostajissa, mutta on näilläkin yhteistä tietyt peruselementit. Usein ainakin jotkut valmentajat suosittelevat uusille valmennettavilleen asioita (jos valtavaa taustatietoa ei ole heistä ennestään), mitkä toimivat keskimäärin ja yleisesti ottaen parhaiten, sitten ajan saatossa voidaan hiota tekemistä ehkä yksilöllisempään suuntaan.

2 tykkäystä

Kuinka alhaalta ohjelmat aloitat, esimerkiksi prosenteissa maksimiin verrattuna? Itse kuvittelin tekeväni tuohon “kevennystä” jos neljäs viikko, mutta ehkä liikun koko ajan liian pienellä alueella maksimiin nähden :thinking:

1 tykkäys

Prosenteissa ei valtavasti eroa, no on vähän, mutta pidän huomattavasti selkeämmän kevennyksen, mun kevennetty viikko on oikeasti kevyt. En tee maastavetoa ollenkaan. :slight_smile:

Kevennysviikon jälkeen usein lähden uudella kierrolla, joka on aika samanlainen kuin edellinen, mutta se lähtee jälleen “alusta”, mutta toki isommilla painoilla, kun aiemmalla kierrolla, mutta uudella kierrollakin painot ovat alussa kevyitä myös, hiukan raskaampia toki. Tällä tavalla usein teen.

No on mulla muitakin toteutuksia tai tapoja suorittaa. Ehkä suurin ero on se, että mulla on kevyet viikot ovat kunnolla sitä - en tiedä, miten harvinaista ja yleistä se on. Sitten teen maastavetoa aavistuksen kevyemmin kuin sinä suhteellisesti normaalilla viikolla, en merkittävästi, mutta kuitenkin.

En voi suositella tapaani, koen sen olleen hyvä mulle ja on tässä eri tyylejä tullut kokeiltu, vaikka nyt puhun tästä “tavasta” tai tyylistä, niin on tässä välissä erilaisia kiertoja ja muita, mutta tällaisia jaksoja mulla on aika usein.

Sun tapasi on yleisesti ottaen varmaan parempi kuin mun (ei me tosiaan kisata, vaan vaihdetaan ajatuksia ja puhumme tavoistamme :), kirjoitan tän siksi ettei tule olo muille, että tarkoittaisin mun tavan olevan parempi) , jos miettii isoja joukkoja ja muutenkin. Laitoin omani, jos siinä tulee jotain ajatuksia, pointteja tai jos jotain vain kiinnostaa. :slight_smile:

2 tykkäystä