Treenaaminen - Hyvää oloa keholle ja mielelle

Onko porukka tehnyt paljon etukyykkyä? Onko tullut otettua siinä isoilla painoilla? :slight_smile:

Jenni Puputti on kyllä erinomainen ohjeistaja ja valmentaja. :slight_smile: :point_down:

Olen tehnyt tuota erinomaista liikettä aika vähän, välillä se oli mukana Markku Tikan valmennuksessa ollessa. En ole siinä hyvä missään tapauksessa, mutta en ole sitä kovinkaan paljoa tehnytkään.

Omat mitat oli aiemmin tuossa. Sarjapainona etukyykyssä nykyään 100, 3x8 tulee tehtyä. Pari acl leikkausta takana, niin jotenkin aika varovasti tulee jalkojen kanssa oltua.

Edit. Ja saan tehtyä aivan pohjaan eli liikkuvuus hyvä👌

1 tykkäys

Penkkivideoita on kiva katsella, mutta penkistä en omissa treeneissä ole kovin innostunut, vaikka penkkiäkin yritän parannella.

On se upeaa, kun nostetaan hienolla tekniikalla suhteessa omaan painoon kovia romuja. :slight_smile:

:joy:

Kelpaisi tämän 61-vuotiaan kaverin kunto. Tosin hänellä on ollut kaurapuussa melko varmasti voisilmä sekä mukana veli + kreatiini että jotain muuta… no siis lääkärin apua. No joka tapauksessa kova kunto, peilaten, mitä hän oli nuorempana. :slight_smile:

Tuli mieleen Jeff Bezosista, että oletteko käyneet kehonkoostumusmittauksissa? Osa on toki vähän huonoja, jos on kiinnostunut tarkoista tuloksista, mutta osa laitteista jopa on aika tarkkoja ainakin taviksella. Millaisia tuloksia teille on tullut? Voisin laittaa omia tietojani, kunhan löydän ne jostain. :slight_smile:

1 tykkäys

Olen käynyt aikoinaan vuosittain mutta sitten kun otin siihen lisäksi myös pihti mittaksen niin lopetin tämän. Pihteillä mittaus näytti siis n. 4% alhaisempia rasvoja. Tää on vaan mun kokemus asiasta ja kyllä inbody ainakin suuntaa näyttää ja ehkä mulla oli vain paska mittaus laite?

1 tykkäys

Pihdeillä saa olla aika kokenut mittaaja, että tulokset ovat tasalaatuisia. Inbodyssa olisi taas hyvä vakioida olosuhteet kun mittauksissa käy. Mihin aikaan, koska treenattu viimeksi, onko syöty/juotu kuinka ennen mittauksia.

Minulla nuo mittaukset pihdit vs inbody meni käsi kädessä, toki mittaaja oli todella kokenut PT.

Enää ei tule käytyä missään mittauksissa, kun treenitkin on mallia mitä ehtii ja pystyy, silloin kun terveenä on. 10.12 jälkeen ollut viikon terveenä, nytkin takana viikon keuhkoputkentulehdus, ehkä viikon päästä uskaltaa mennä varovasti salille :sweat_smile:

4 tykkäystä

Mulla on mennyt sellaisella indobyn perusmittarilla ja pihdeillä aika samoihin. :slight_smile: Ja kun peiliin katsoon, niin tuntuu, että mun kohdallani nuo mittaukset varmaan meni ainakin suunta-antavasti oikein.

Mittaustapoja on monia ja on nykyään varsinkin erilaisia mittareita. Sitten on näitä tarkempia mittaustapoja, mutta niitä ei kai niin helposti pääse testailemaan (?).

Näistä on paljon juttua netissä, mutta sen olen ymmärtänyt, että erityisesti, jos on todella iso ja tosi tiukassa kunnossa oleva kaveri, niin siinä mittarit ja muut erehtyvät herkimmiten.

En ole ikinä ollut esim. seitsemän prosentin rasvoissa tai alle. Suhteellisen korkeista rasvaprosenteista onkin sitten kokemusta, mutta en silloin tutkinut, mikä oli rasvaprosentti :smiley:

EDIT:

Kanava on kiinnostava body- ja voimailujutuista kiinnostuneille. :slight_smile:

https://www.youtube.com/@mikaruohonen

Parhaita :slight_smile: https://www.youtube.com/shorts/MzQuNihTZOY

1 tykkäys

Ihan hyvät voimat noin 80-kiloiseksi :slight_smile:

• 463-pound squat: 463 × 0,453592 ≈ 210 kg
  • 330-pound bench press: 330 × 0,453592 ≈ 150 kg
  • 639-pound deadlift: 639 × 0,453592 ≈ 290 kg

Kovas kunnos, tätä eniten ihmettelen siinä, en niin paljoa noita rautoja:

image

4 tykkäystä

Kiinnostava podi, ihan perusasioista juttelivat, ei sinällään mitään ihmeellistä, mutta oli kivaa kuunneltavaa. :slight_smile:

Podissa ei nyt välttämättä suoraan tule juuri maksivoima- tai bodausjuttuja, mutta tässä on kyllä varmaan hieman jokaiselle jotain.

Keijocastin vieraana jyväskyläläinen Personal Trainer, kirjailija ja yrittäjä Timo Haikarainen. Jaksossa pyrimme tiivistämään kaiken olennaisen ruokavaliosta, painonhallinnasta, mentaalipuolesta ja punttitreenistä muutamaan tuntiin, hyödäntämällä Timon raudanlujaa ammattitaitoa ja vuosien kokemusta.

2 tykkäystä

Eilen treenaaminen ei tuottanut pelkästään hyvää mieltä. Kylän salilla joku tiukkiin teknisiin kalsareihin ja yhtä tiukkaan tekniseen pitkähihaiseen paitaan pukeutunut mies varasi sekä mave- että kyykkypaikat ja teki vuorotelleen mavea ja kyykkytelineessä pystypunnerrusta seisten. Enkä tainnut olla ainoa jota harmitti.

1 tykkäys

Hillittömiä penkkituloksia alla olevalla videolla. Tuossa liitossa käsittääkseni testataan aika huolella. Nykäsen nostot jäivät erityisesti mieleeni. :slight_smile:

Parhaat palat valittu kisoista, noin 7 minuutin video.

2025 kovimmat dopingtestauksen alaiset penkkipunnertajat oli kasattu saman katon alle Littoisten monitoimitalolle. Sunnuntain video on kasattu materiaalista mitä huoltamisien ohella sain kuvatuksi. Video varmaankin olisi ollut vähän vielä parempi, mutta uudet säännöt estivät kuvaamisen lämmittely tilassa ikävä kyllä. Toivottavasti asiaan saadaan selvyys tulevaisuudessa.

Mieleenpainuvimmat nostot ottivat Joni Tajakka ja Anton Nykänen.

Itse asetin vuodelle 2025 tavoitteeksi 400 kg yhteistuloksen (kyykky,mave,penkki). Pitäisi olla riittävästi haastetta, mutta silti mahdollista. Lähtötaso ei mikään erikoinen, varmaan maksimit tällä hetkellä tasoa 110kg, 150kg, 75kg.

8 tykkäystä

Miten meinasit saavuttaa tavotteen?

Ite aattelin kohtapuoliin alkaa hoitamaan salin tekemällä Wendlerin 5/3/1 (mave, kyykky, penkki, pystyp) kolme kertaa viikossa treenaten, ihan koska vaan se on selkeen progressiivinen ja helposti kevennettävissä esim kesäksi.

Oliko täällä muuten jossain vaiheessa puhetta juoksuryhmästä?

1 tykkäys

Tuo Wendlerin ohjelma on monien kehuma ja helppo toteuttaa. :slight_smile:

Täällä on puhuttu muistakin liikuntaharrastuksista kuin vain salihommista ja ketjukaan ei ole kovin aktiivinen, niin eiköhän täällä voi juoksuasioistakin jutella. :slight_smile: Monet täällä muutenkin tuntuvat salin lisäksi harrastavan jotain muutakin esim. jotain aerobista jne.

Just, ite oon keskittynyt muiden kokemuksista lukemiseen, ennemminkuin kirjottamiseen. Pakkotoistosta löytykin huikea 131-sivunen wendler-keskustelu yli vuosikymmenen ajalta. :melting_face:

Seuraavaksi kiinnostaisi juoksukokemukset, toistaseksi juoksen itse matalalla sykkeellä ja ehkä kuukauden kuluttua voisi jotain intervalleja alkaa sykkimään.

1 tykkäys

Aika isoja liikkeitä kolme kertaa viikossa tehtäväksi… Ainakin itsellä voisi palautuminen tulla ongelmaksi.

1 tykkäys

Wendler on 4 jakoinen ohjelma ja intensiteetti kestettävissä. Toistoja ei tule valtavasti, kun on yksi pääliike ja muutama apuliike per treeni.

2 tykkäystä

Yhtään en tiedä taustaasi joten vinkkaan ihan yleisesti. Saliohjelman isompi muutos ja esim juoksussa intervallitreenien aloittaminen samaan aikaan nostaa aikatavalla loukkantumisen riskiä. Molemmat on treeneinä kuormittaa kehoa aikalailla. Mikäli intervallijuoksu ei kuormita, niin mitä sen tekemisellä haetaan? Itse tykkään intervalleista koska niissä joutuu koville ja ajaudun helposti tekemään niitä liikaa palautumiskykyyni nähden. Itse ajattelen niin että jos yhtään tavoitteellisesti treenaa niin kannattaa jaksottaa treeni peruskestävyys, voima, nopeus ominaisuuksien mukaan blokkeihin. Kropan saa tukkoon helposti kun yhdistää peruskestävyyden ja voima kehittämisen samaan aikaan. Tähän vaikuttaa tosi paljon henkilön lähtötaso. Koen myös että treenien muuttaminen 8-12vk välein tuo mukavaa vaihtelua. Tuona aikana huomaa helposti panostettavan ominaisuuden kehittymisen ja sekös hyväilee itsetuntoa.

Nyt ollut aika paskat juoksukelit koska liukasta niin olen tehny enempi lihaskuntotreeniä. Käytännössä 2-3krt/vk voima ja 1-2 krt/vk aerobinen (pallopelejä ja juoksu). Tätä takana 12vk ja alkaa mieli jo kyllästymään sisätreeneihin. Seuraava 12vk jakson aikana pyrin lisäämään aerobisen määrää ja joudun pudottamaan voimatreenien kuormittavuutta, muuten jalat tukossa ja esim juoksu ei ole yhtään rentoa. Ajatuksena saada jaloille juoksussa iskutusta, jotta keväällä jalat kestää enempi kilometrejä koska se on ollut haasteena edellisinä vuosina. Teen tulevien viikkojen voimatreenit pidempinä sarjoina ja liikepattereina jotta saan sykkeen ylös parin minuutin ajaksi. Keväällä kirmatessa kroppa on sitten valmiina intervallijuoksuihin. Toivottavasti jonkinlaisia juoksukelejä riittää ilman nastoja juoksuun tulevina viikkoina. Suurin haaste itselleni on peruskestävyysharjoittelun määrän lisääminen. Sellainen alle 4 tuntia viikossa on vielä ihan ok, mutta esim pitkät ja kevyet juoksulenkit haastaa jo ajatusten tasolla.

2 tykkäystä

Olipa mukava saada vastauksia.

Omalta osalta ns pohjat on kunnossa mutta viime vuosina kuntoilu ollut vähän repaleista. Siksikin ehkä hyvä saada vähän jarruttelevia kommentteja, ettei innostu liikaa. :sweat_smile:

Nyt olen suunnilleen marraskuun alkupuolelta hiljakseen nostellut viikkokilsat 20+ (3 krt/vko) ja jonkunlaiset intervallit houkuttelee ihan vaan sen takia että nopeasti juokseminen on kivempaa kuin hitaasti eteneminen ja kyllä se rasituksen tunteen lisääminenkin tuntuisi kivalta. Zone 2:ssa ei jotenkin kehitys/rasitus ”tunnu” riittävän nopeasti. Toisaalta onni että nyt on niin liukasta, niin ei tule hötkyiltyä!

Salilla käymisen kokemusta on reilu 20 vuoden ajalta, viime aikoina sekin on ollut repaleista. Kohta tulee täyteen kolmas neljän viikon kierto nykyistä ohjelmaa, ja mieli tekee tehdä pääasiassa isoja nostoja, siksi vaihto wendleriin. Siinä lähinnä mietityttää (kokemuksia luettuani) että eteneekö sekin aluksi liian hitaasti. Toisaalta apuliikkeillä rasitusta voi muokata paljon.

Mitään tarkkoja tavotteita en oikein ole keksinyt, parempi yleiskunto nyt tietysti. Ehkä 2026 voisi koittaa tähdätä vaikka puolimaratonille oman enkan alitusta, mutta ei vielä tälle kesälle. Tänä vuonna ehkä säännöllisen kuntoilun säilyttäminen läpi kesän, vaikka reilusti kevennettynä. Syksyllä kivempi jatkaa kun arki koittaa.

Miten te asetatte tavoitteita itsellenne? Onko se joku matkan juoksuaika/nostettu paino vai ”prosessitavoite”?

2 tykkäystä