Treenaaminen - Hyvää oloa keholle ja mielelle

Ojentajapunnerruksissa ei ole peilimahdollisuutta, mutta katsoisin, jos voisin. :smiley: Mulla on aika näkymättömät ja pienet ojentajat, tai no hauikset vielä enemmän, mutta hauiksia teen peilin edessä, jos sattuu olemaan lähellä. :cowboy_hat_face:

Vaikka bodauslehtiä on tullut luettua sieltä 90-luvulta, ei niitä koskaan katsonut sillä ajatuksella että haluaisi näyttää samalta. Statham taas omaa minullekin sen tavoitekropan. Toiminnallinen, suht vahva ja monipuolisesti treenattu. Tuo ilmoitettu 178/77 osuu sentin pidempänä hyvin lähelle omiakin “ihannemittoja” ihan kokemuksen pohjaltakin. Selkä on kyllä itsellä ollut paremminkin heikkous, eikä vahvuus kuten kyseisellä herralla ja jostain syystä kaljukaan ei näytä yhtä hyvältä :thinking:

Stathamin tausta on muuten melko mielenkiintoinen, uimahyppääjästä Calvin Cleinin malliksi ja sieltä elokuvatähdeksi.

Toinen ihannekropan omaava on Scott Adkins. Myöskin 178cm pitkä ja tuskin paino kireänä paljoa 80 kilosta heittää.

Vaikka tämä tarkastelu olikin ulkonäköpohjainen, niin tuossa ihannekunnossa on paljon muitakin pointteja. Kun olin viimeksi noin 32-vuotiaana tuossa omassa huippukunnossa, 179/78 ja rasvat alle 10%, niin:

-verenpaine ihannelukemissa
-ei uniongelmia
-hapenottokyky 57ml/kg (tässä enemmän osuutta geeneillä kuin kestävyysharjoittelulla)

Kun pelkästään painon tiputus 95->88kg näkyy jo pikkulapsiarjessa selvästi, se motivoi kovasti kaivaa tuo kerran omattu kunto takaisin esiin. Tänä päivänä metrit ja kilot ei niin merkkaa, mutta sanotaan että parin tunnin yöunet pätkissä, stressaava työpäivä, siihen lasten kanssa leikkiminen ja parin tunnin lumityöt pitää hoitua aina ilman, että kroppa ja pää on sen jälkeen aivan tiltissä.

6 tykkäystä

Tavoitteena pudottaa painoa, panostaa cardioon, nostaa voimatasoja noi 5% ja voida paremmin. Juoksumatot ja crosstrainerit ovat niin helkkarin tylsiä. Eilen meni 40 min aika kevyesti mutta ei olis voimatreeni kiinnostanut sen jälkeen.
Itse pärjään pienillä hiilareilla päivät, diabeetikkona joudun kuitenkin syömään niitä verensokerin takia. Illat ovst hankalia koska pitäisi opetella mennä nukkumaan syömättä liikaa.

Kyllä yksi syy on juurikin se että keho olisi pirteämpi, unenlaatu j yleinen jaksaminen. Toivon positiivisia vaikutuksia verenpaineeseen ja kolesteroliin.

3 tykkäystä

Ensimmäinen hiihtolenkki 17 vuoteen takana. 2.5km uusilla vapaan suksilla. Yllättävän hyvin tekniikka oli muistissa. Fiilis luonnollisesti nyt erinomainen.

16 tykkäystä

Jotkut treenaajat ja urheilijat (en puhu vain doubatuista) kykenee olemaan suhteellisen alhaisissa rasvoissa oikeastaan aina, toki ilmeisesti sopii heille että myös lajiin.

Olen joskus ollut aika tiukassa kunnossa alle 70-kiloisena, toki jollekin naturaalitreenaajalle tai -urheilijalle se voi olla normikunto, kun muutenkin tiukka on suhteellinen käsite. Päälle seiskyt-kiloisena rasvani on kai 13-14 prosenttia, mikä tuntuu ihan luontevalta. :slight_smile:

Onko teissä sellaisia, jotka jatkuvasti tiukassa kunnossa tai vastaavasti esim. sellaisia, jotka ovat pitkillä massakausilla ja pienillä dieeteillä? Kokemuksia kiinnostaisi kuulla. :slight_smile:

Pystyn olemaan melko vaivatta suhteellisen kireänä koko ajan. Treeni kärsii tästä joten joudun pakkosyömään pysyäkseni plus kaloreilla. Pieni pehmeys on ihan ok minulle, jos se samalla tarkoittaa treenin edistymistä. Huomaan saman kuin sinäkin, eli kilo lisää massaa ja treeni kulkee. Käytännössä jopa niin että parin päivän bulkkaus tuntuu heti salilla.

1 tykkäys

Jotain tapahtui sen jälkeen kun täytin 30-v. Ennen kunto oli ok, lihasmassaakin oli. Söin kuin hevonen mutta paino pysyi 90-95kg. Sitten tuli opiskelukausi, treenit kärsivät ja kulutusta ei juurikaan ollut. Rasvaa tuli lisää ja en olepäässyt takaisin omaan ihannepainoon. Okei , tuli syötyä paremmin mutta nyt kaloreita tulee syötyä uskoakseni 30-40% vähemmän. Jos oli liian raskas olo niin pudotin muutaman kilon.

On kavereita jotka käyvät säännöllisesti salilla ja vaikka ikää on tullut lisää niin silti ovat kireässä kunnossa. Eivät ole mitään massamonstereita mutt veikkaan että fyysinen työ, kuntosali ja vapaa-ajan ulkotyöt kotona pitävät kunnossa. Sitten kun rasvaa alkaa tulla, insuliiniherkkyys huononee ja sohva kutsuu niin alkaa alamäki.

Oikeasti jos tekee konttorihommia ja kulutus on muutenkin pientä niin ilman kaloreita polttavaa reeniä ja hyvää ruokavaliota on helkkarin hankalaa pysyä kunnossa. Eikä se muutu helpommaksi kun tulee ikää.

Muistan kun koht 20v sitten aloitin reenaamisen niin oli pop syödä kuin sika ja sitten polttaa rasvat pois. Jossain vaiheessa se muuttui ja nyt pyritään jopa massakaudella pysymään kunnossa. Sikabulkkaaminen jäänyt pois.
Terveyden kannalta fiksua mutta silti pitää seurata vaakaa jos lihasta haluaa rakentaa. Väkisin pitää hyväksyä että rasvaakin tulee, jos harrastaa puhdasta urheilua. Ehkä metabolismin kannalta olisi järkevää pitää jaksoit lyhyinä

4 tykkäystä

Hyvää uutta vuotta kaikille!

Tuli kunnon flunssa marraskuussa ja hyvin käynnissä ollut treeni kärsi aika paljon. Lisäksi tähän päälle ystävän kuolema vähän myöhemmin, mikä myös näkyi aktiivisuudessa.

Joulukuun puolessa välissä sain taas treenin käyntiin ja oikeastaan tuosta aiemmasta viestistä tulokset napattu aika hyvin kiinni, paitsi ei vielä penkissä. Leuoissa meni jo 165kg rikki, nyt vähän alle. Dipissä testailin jo vähän yli 200kg painoilla mutta nyt palannut tuohon tasa luvun tuntumaan ja haen lisää toistoja sillä. Tässä tullut myös sellainen ajatus mieleen, että alkaisin kohottamaan kuntoa yleisemmin ja tekisin myös salilla enemmän perusvoimaa, tätä ehkä 2kk.

Ajattelin kysyä tästä teiltä enemmän nostelleilta, että oma ajatus oli tosiaan ottaa sellainen noin 2kk perusvoimaa ja lähtisin esim. penkissä 4x10 (100kg) liikkeelle ja heti seuraavalla viikolla 4x9 (105kg) jne… Eli, aika nopeasti hyppäisin vähäisempiin toistoihin ja lopussa olisi 4x2-3 toistoa mutta jos menee näin läpi, niin nostan lopussa painoa esim. +5kg. Sama ajatus myös muissa pääliikkeissä mutta joudun varmaan enemmän painojen kanssa säätämään niissä. Varmaan olisi parempi tehdä vielä enemmän toistoja jakson loppupuolella mutta tällainen kenties itseäni jaksaisi motivoida ja siksi tällainen tullut mieleen ottaa ohjelmaksi. Yli kymmenen toistoihin en oikein jaksaisi mennä muuta kuin lämmittelyssä… Yksinkertainen tämä on ja tosiaan ymmärrän, että loppupuolella ollaan jo enemmän maksimivoiman puolella. Mietityttää myös tuo aika, onko 2kk sopiva, liian lyhyt/pitkä, jos nyt kuitenkin jonkinlainen pohja jo on rakennettu vuosien saatossa. Lisäisin myös ohjelmaan muita kuntoa kohottavia treenejä ja tarkoitus olisi tehdä viikon välein nämä pääliikkeet, treenipäiviä olisi 5/vk ja salitreenejä olisi näistä 3.

Sana on vapaa.

2 tykkäystä

Olisi ehkä selkeämpää kertoa vaan se lisäpaino millä vedät leukoja ja dippejä. Ellet sitten tosiaan käytä 6x25kg +10kg limppuja leuoissa.

Ihan kiinnostavaa lueskella ihmisten treeneistä mutta kehonpainon lisääminen näihin suoritteisiin lisää vaan sekavuutta.

Juu, oli ehkä sekavasti muutenkin kirjoitettu viesti minulla…

Leuat maksimissaan 45kg lisäpainolla, 1-2 toistoa vain tällä ja yleensä teen treenin jonkinlaisella pyramidisysteemillä. Eli, omalla painolla alkulämpöä ja sitten pikkuhiljaa kovempiin painoihin ja vähempiin toistoihin. Sama dipissä mutta siinä pyrin tekemään raskaimmassakin sarjassani 10 toistoa, nyt olen käyttänyt 75kg lisäpainona dipissä ja toistoja 12. Joissain liikkeissä siis teen enemmänkin, kuin 10 toistoa sarjoissa mutta isoissa liikkeissä yleensä pyrin tekemään 3-4 neljä sarjaa aika lähellä maksimeja ja esim. penkissä toistot 1-4 kertaa ihan OK, jaloilla(mave) raskaat sarjat enemmänkin 4-6 toistoa. Liikkeet mitkä enemmänkin tukiliikkeitä tai pidän niitä loukkaantumisaltteina liikkeinä, niin niissä pyrin tekemään 8-12 sarjoja myös raskailla painoilla, kuten dipissä.

1 tykkäys

Maailma on “pullollaan” hyviä ja toimivia ohjelmia. Kun tuloksesi ovat jo aika hurjia, niin käyttäisin valmista ohjelmaa, enkä vetäisi fiiliksellä. Mitä edistyneempi on, sitä tärkeämpää on noudattaa järkevää progressiota, ottaen huomioon deload, ym. jaksot. Katso vaikka Smolov jr.

Penkkitulos on mielestäni hurjasti mavea edellä. Mites kyykky? 200 maven luulisi olevan suupala noilla voimatasoilla hetken treenaamisen jälkeen.

3 tykkäystä

Hurjat tulokset samaa mieltä. Olisiko ihan kisapainoja dippi+ leuanvetokisoihin.

1 tykkäys

Kiitos vinkistä, pitääpä tutustua. Vähän sitä ongelmaa ehkä itsellä ollut, että seuraan kyllä omaa treeniä mutta muuten menen aika fiiliksellä. Silloin joskus nuorena sain tosi paljon apua “kirittäjältä”, kun hän treenasi tosissaan painonnostoon ja toi uusia ideoita omaan treenaamiseen. Kovaa kun on aikoinaan treenannut, niin on aika helppo pitää tietynlainen mentaliteetti tekemisessä vieläkin mutta pian voi olla syytä siirtyä enemmän ylläpitävään treenaamiseen, kuin lähellä maksimia käymiseen.

Tämä huomiosi on täysin totta ja tosiaan mave ja jalka liikkeet ovat tosi huonolla tolalla. Kyykkyä en risan polven takia voi oikein tehdä, vähän huono ollut prässikin polvelle mutta jaloilla tarkoitus alkaa tekemään pikkuhiljaa kovempaa ja kovempaa treeniä, toki siis ikä huomioiden ja ei tässä tähtiin kurkoteta. Nuorena jalat olivat muutenkin sen verran kovassa rääkissä ja räjähtävyyttä, sekä voimaa on ollut aika paljon, niin ei ole tarvinnut sitä lisää siinä mielessä treenata. Tämä varmasti on myös ollut huono asia juuri sen johdosta, että en ole oppinut kokonaisvaltaisesti treenaamaan.

Mavea pystyn tekemään mutta tosiaan siinä meinaa taju lähteä, vaikka tiedän, että en ole lähelläkään maksimia. Yritän saada mavessa vielä tekniikkaa kuntoon ja jalkoja pitäisi saada vahvistettua, että uskaltaisi kunnolla kiskoa. Mave olisi tosiaan tarkoitus ottaa myös mukaan tähän ohjelmaan ja nuo 2 treeni kertaa salin ulkopuolella kohdistuu pääsosin jalkoihin, joten ei jalat mitkään rimpulat ole vieläkään mutta kyykkyä en varmaan enää ohjelmaan pysty valitettavasti ottamaan. Uskon myös itse, että 200 ei ole mavessa minulle vielä kovinkaan hyvä tulos ja se voisi aika nopeasti nousta ylikin, kun vaan alan sitä systemaattisemmin treenaamaan. Olen myös voinut mavea tehdä vähän ylivarovasti, kun ei ole omaan tekniikkaan vielä niin suurta luottoa. Suhteellisen pitkänä kaverina myös helposti lähtee (omasta mielestä) liikaa selälle tekeminen, niin olen tarkoituksella pitänyt painot vielä hyvinkin maltillisena.

1 tykkäys

Noh, dippi kannattanee jättää vähän omaan painoarvoonsa, koska en tee sitä niin syvään noilla isoilla painoilla mutta olen tykännyt tehdä sitä vähän omalla tavallani ja se ei myöskään noin tehtynä rasita olkapäitäni. Toki olen dipistä aina digannut aika paljon ja uskon, että myös tekniikkani on siinä aika hyvä. Lisäksi mittarina alkulämmön toistomäärät, mitkä tuntuvat nousevan kuitenkin, niin ihan huuhaa sarjoja nuo raskaammatkaan tuskin siinä mielessä ovat. Toki uskaltaisin myös väittää, että olen tosiaan tässä liikkeessä aika kova… :wink:

Dipissä oli joku suomalainen kaveri muistaakseni noin 20-25 vuotta sitten ihan maailmanennätys mies ja olisiko ilman lisäpainoa tehnyt yli 200 toistoa - silloin nuorena mietin, että tuo 200 toistoa olisi ihan realistinen tavoite mutta en kyllä kokeillut montako olisin saanut. Uskoisin, että nytkin voisi vielä tällä ikää 100 toistoa olla mahdollista saada, etenkin jos alkaisi sitä ihan tarkoituksellisesti yrittämään.

Kuuklasin nopeasti ja Jari Lampi on tämä muistelemani mister dippi ja ainakin 175kg lisäpaino lienee Suomen ennätys, joten on tässä vielä itsellä matkaa todella koviin tuloksiin…

Leuanvedossa lienee myös yli tuplat omiin lisäpainoihini kisakavereilla tulokset, joten aika heppoisia nämä omat sarjat heihin verrattuna on.

2 tykkäystä

Nykyään sovelletaan jo (vihdoinkin) terveydenhuollossakin näkemystä, että melkein kaiken voi kuntouttaa. Suosittelen lämpimästi jalkojen aktiivista kuntoutusta ja mm. kyykkäämisen aloittamista. Ei siinä tarvitse mitään isoja romuja liikutella, mutta ihan yleisen hyvinvoinnin vuoksi olisi suotavaa, että liikkuvuus riittää syväkyykkyyn (ja vähän kehittyneemmille tempausvalaan).

Työkaverilta (silloin n. ~37v nainen) repesi viitisen vuotta sitten sählyssä eturistiside. Sitä ei leikattu, vaikka hän pelasi aktiivisesti rugbyä. Lääkäri sanoi, että ei näitä nykyään leikata jos ei ole ihan pakko, vaan kuntoutetaan. Vuosi myöhemmin pelasi jo ja kävin itsekin hänen kanssaan juoksemassa pari vetoa. Todella hämmentävää, että polvi voi olla stabiili, mutta näin se vaan on.

Toisella kaverilla repesi parikymmentä vuotta sitten duunissa etu- ja sivusiteet toisesta polvesta. Sitä seurasi 5 leikkausta yli kymmenen vuoden aikana. Toinenkin klapi meni myöhemmin leikkauskuntoon, syytä en enää muista. Tuossa huonommassa jalassa on lisäksi nivelrikko. Nyt hänellä on ikää 49 ja juoksee viikoittain portaita, käy puntilla ja välillä tekee painonnostoakin.

Itselläni takana juuri kuutisen kuukautta kuntoutusta, kun polveen tuli kysta, joka meni kaupan päälle repeämään. Aluksi tuntui, että eihän tästä tule hevon v… enkä kyykkää enää ikinä high barilla syvään, mutta aina se siitä lähtee kulkemaan, kun vaan tekee. :slightly_smiling_face: :crossed_fingers: Katso youtubesta Knees over toes guy ja squat university. Heillä on oikein hyviä kuntoutusjumppia.

Hyviä treenejä kaikille. :partying_face: :vulcan_salute:

5 tykkäystä

Juu, tämä on totta! :slight_smile: Vedän ruoat vaa´an kautta ja syön aika tarkalla ruokavaliolla, lisäksi nostan painoani maltillisesti hitaasti ylöspäin. Ei mulla ole sen kummempia ulkonäkötavoitteita, mutta kiva on, jos pysyy kunnossa - takapakkia en ole vielä ottanut.

Mulla ei tuota lihasta sillä tavalla ole, että esim. hauiksetkin ovat ihan ympärysmitaltaan ihan tavalliset eikä niistä nyt suonet pullota jne. Salilla, kun S- tai M-koon miehenä pitää L-koon väljiä mainospaitoja, niin en ihmettele, että joku on arvellut tuoreeksi salitreenaajaksi. :smiley: Massakaudella tulen isommaksi, mutta toki tuo erottuvuus heikkenee hiljalleen, toisaalta pääpaino on noissa treeniraudoissa ja niiden kasvattamisessa, että kuten sanottua jo kilonkin lisäys painoon vaikuttaa jo selvästi - puhumattakaan muutamasta kilosta. :slight_smile: Toki massakauden edetessä sitä vähemmän oman painon nouseminen vaikuttaa treenituloksiin.

Se on itselläni mukavaa, kun saan syödä aika paljon normaalisti ja dieetilläkin. :slight_smile:

EDIT:

Tää oli kova. :slight_smile:

3 tykkäystä

Tää oli sen verran hyvä tavoite, että pöllin tän surutta :smiley: Lapsiperhearjen keskellä tuo 100 päivää saattaa olla peräti hieman haastavakin saada täyteen.

2 tykkäystä

Ite oon nyt noin 2v ajan pysytellyt ~12% - 13% rasvoissa ympäri vuoden. Luonnostaan en ole koskaan ollut tiukassa kunnossa vaan olen joutunut 30kg laihduttamaankin yhdessä kohtaa. Aktiivinen liikunta ja erittäin tarkka ruokavalio ympäri vuoden on ainoa keino oikeastaan pysytellä “tiukkana”.

3 tykkäystä

Ympäri vuoden tiukassa kunnossa. Hyvät pohjat tehty nuorena, edelleenkin paljon liikuntaa ja säännöllinen arki, olen myös varmasti pärjännyt geenibingossa :smile: Paino tällä hetkellä hieman 77kg pituutta 177.

3-4 krt viikkoon salia, 1-2 krt aerobista.

4 tykkäystä

Jossain tuollaisissa rasvoissa olin, kun ennen koronaa olin vienyt painoa rauhassa alaspäin ja sitten siinä pari vuotta olin suunnilleen tuollaisissa rasvoissa… muutamia kiloja nousi paino siitä, mihin pikkudieetti päättyi.

Sitten hiljalleen olen nostanut painoani ylöspäin, mutta en mitenkään mahdottomasti. :slight_smile:

Vaikka olisi geenit kohdillaan, niin silti pitää nähdä vaivaa, ei hyvä kunto ilmaiseksi tule, eli hatunnosto täältä. :slight_smile:

1 tykkäys