Treenaaminen - Hyvää oloa keholle ja mielelle

Hyvä tiivistys, kiitos!

Itse vetänyt 1min tai 1min15s (raskaammissa liikkeissä) levolla vuorosarjoja ja tuo on kyllä tuntunut oikein sopivalta ja pysyy treeni tiiviinä.

2 tykkäystä

Riittääkö raskaisiin sarjoihin sulla noin lyhyt lepo? Itse oon kokeillu lepojen pituutta ja itselle sopiva on semmonen ~3 minuuttia. Riittävällä levolla pystyn tekemään just vikassa sarjassa vaadittavat toistot. Jos tinkii levosta niin loppuu voimat kesken :smiley:

2 tykkäystä

Riittää se superseteissä. Teen esim. mave, 1min15s lepo, dipit, 1min lepo ja uudestaan. Tuosta tulee sitten yksittäiselle liikkeelle 3 min luokkaa lepoa. Toki minulla nyt ei mitään älyttömän raskaita painoja ole, että jos minun painot tuplaisi niin voisi vaatia himpun enemmän hengähdystaukoa. :smiley:

1 tykkäys

Ei ainakaan itselle toimisi, tai sitten sitä on vaan huonossa kunnossa :smiley: pitääpä itseasiassa pistää kokeiluun miten vuorosaroilla toimisi, tuppaa nimittäin salilla kulumaan aikaa yleensä

2 tykkäystä

Koetas joku kerta että pidennät taukoja ja vaikka katso viimeisessä sarjassa paljonko toistoja tulee, kun sen tekee loppuun. Ainakin itsellä nuo supersarjat lyhyellä tauolla luo äkkiä sellainen “tekemisen meiningin”, mutta sitten kun oikeasti tiukkoja sarjoja tehdään, kyllä se toistoja syö.

4 tykkäystä

Joo, on sitä tullut tehtyä erilaista ja tuo ehdottomasti syö toistoja loppupäästä, mutta tuntuu silti ihan kustannustehokkaalta tavalta tehdä kun näin perheenisänä tuo vapaa-aika on melko rajoitettua. :smiley:

6 tykkäystä

Valitin aiemmin siitä että punttitreeni ei ole teknisesti tarpeksi haastavaa. Nyt ostin tyhmänä crossimoottoripyörän. Siinä on opettelemista ja kuulemma rankkaa touhua. Harrastuksena ei ole halvemmasta päästä mutta verrattuna punttitreeniin se on hauskempaa.

Punttitreeni maistuu hyvälle. Peilikuva parempi kuin vuosiin. 12kg lähtenyt ja se näkyy. Olkapäihin tullut pyöreyttä ja vatsasta lähtenyt reippaasti ylimääräistä. Kalliiksi tulee kun housutei enää istu

6 tykkäystä

Markku Tikka oli Joni Jaakkolan vieraana. :slight_smile:

Useasti toivottu valmentajavieras tekee tässä jaksossa paluun Väkevä elämä -podcastiin. Jakson kattoteema on hyvään kuntoon pääseminen ja vahvan fysiikan rakentaminen. Käymme läpi mm. mitä ajatella yksilön vastuusta omasta hyvinvoinnista? Miten tehdä fiksuja valintoja vaikka välillä arki stressaa ja tuntuu ettei huvita treenata eikä syödä fiksusti?

Kannattaako tehdä pieniä muutoksia askel kerrallaan vai tähdätä suoraan isoihin muutoksiin, mikä näiden vaikutus on motivaatioon? Mitä vieraan valmennettavat tekevät silloin kun onnistuvat polttamaan rasvaa, hankkimaan lihasta ja syntyy vahva fysiikka? Miten tavoitteiden saavuttamisesta tehdään mahdollisimman helppoa?

Voiko modernissa maailmassa pitää itsensä kunnossa fiilispohjalta vai pitääkö laskea kaloreita ja pitää kirjaa tekemisestä? Miten paino nousee vaikka tuntuu, että “en syö mitään ja treenaan paljon”? Miten selättää iltasyöminen, voiko viikonlopun rentoilu vesittää tulokset ja tuhoutuuko aineenvaihdunta painonpudotuksessa?

Näitä ja muita aiheen kysymyksiä kanssani pohtii ammattivalmentaja Markku “Sensei” Tikka.

5 tykkäystä

Aivan loistava jakso näin “tavan kansalaisen” näkökulmasta! Erityisesti tuo viikonloppu vs arki särähti korvaan. Jos maanantaista perjantain lounaaseen kaikki onkin kunnossa, niin ainakin tälleen vanhemmiten tuo perjantai-sunnuntai jakso helposti repsahtaa vähän liikaa. Ja tietty myös se, että ne pienet valinnat arjessa kumuloituu, vaikkapa nyt sitten viikon mittaan ihan merkittäväksi määräksi ylimääräistä sotkua kehossa. Treenaamisessa tuollaiset pikkuasiat on useinkin mielessä, arjessa ei niinkään.

2 tykkäystä

Sali ei ole kiinnostanut koskaan, ehkä luontaisten taipumusten puuttuessa 181 cm / 65-kiloisella. Tämän kevään viimeisimmän uintitekniikan säädön jälkeen huomaan, että nyt ote pitää jo sen verran hyvin, että voimat eivät riitä.

Leuanveto myötäotteella ilman lisäpainoja 4 x 5 sarjoina lisätty niille päiville kun ei käydä altaalla. En tiedä pitäisiköhän kestävyysharjoittelua tehdä vielä vähemmillä toistoilla ja pidempinä sarjoina?

2 tykkäystä

Salilla treenatessa palautumisaikoja en tarkkaan katso kellosta, joskus harvoin ehkä jotain kovaa suoritusta yrittäessä saatan, esimerkiksi enkkoja yrittäessä saatan katsoa tarkemmin, että onko mennyt esim. 4 minuuttia vai 5 minuuttia edellisestä nostosta, eli en katso välttämättä kovin tarkkaan, mutta katsonpa kuitenkin. Joskus katson, että tahti pysyy about samana treenissä vilkaisemalla kelloa. :slight_smile:

Joskus ihan maksimeita yrittäessä esimerkiksi, jos yritän ottaa uuden enkan siinä, että kuinka monta toistoa menee kyykyssä 2 x omalla painolla tai ykkönen maastavedossa, ni aikaa saattaa mennä yli viisi minuuttia. Harvoin tällaisia tulee ja voimailijoilla yleisesti ottaen olen ollut huomaavinani sekä lukevinani että harvoin tällaisia tosi raskaita pääliikkeiden jättikuormia otetaan loppuun tai aika loppuun asti - tarkoitan sitä, että kyllä he raskailla painoilla usein tekevät ja pää punaisena, mutta sellaisia et laitetaan oikein hurjasti tankoon painoa ja viedään sillai isommin “loppuun asti”.

Normivoimailutreenissä, kun ei olla kierron alkuvaiheessa eikä millään erikoisella kaudella, niin pääliikkeiden raskaissa liikkeissä aika raskailla painoilla, joissa ei olla äärilaidoilla ja pari toistoa jää varaa, niin palautumisaika voi olla siinä 3-4 minuuttia.

Toisaalta sitten taas jotain hauista pumpatessa käsipainolla voi olla palautumisajat minuutin luokkaa.

Jossain tietyissä harjoitteissa tietyllä kaudella palautumisaika voi olla 1,5 minuuttia, sarjoja monta ja toistoja vähän. Sitten toisella kertaa tietyllä kaudella tietyssä liikkeessä palautumisajat voivat olla viittä minuuttia. :slight_smile:

Alkuvaiheessa treeniäni on usein 1-2 isoa ns. raskaasti tehtävää perusliikettä, jossa voi mennä aikaa ja sen jälkeen tulee usein kevyempiä liikkeitä, joista osa voidaan suorittaa kevyemmin ja osa ehkä enemmän pumpaten, mutta näissä palautumisajat ovat selvästi lyhyempiä kuin ekassa tai ekoissa liikkeissä. :slight_smile:

Lyhyesti sanottuna itselläni voi vaihdella palautumisajat todella paljon liikkeestä, kaudesta, tehtävästä lihasryhmästä, tavoitteesta, kuinka loppuun viedään sarjat etcetc. :slight_smile:

4 tykkäystä

Ei paineita, mutta vähän kuitenkin. :wink:

Olisi kiva kuulla sun treeneistäsi ja suorituksistasi.

3 tykkäystä

Hassusti kun vetää fiilispohjalta, lajissa kuin lajissa, niin se tuntuu olevan tuota luokkaa :slight_smile:

3 tykkäystä

Nyt kun on tietty peruspohjataso hyvin hollilla (joka toinen päivä 1 tunti lenkkiä), niin vähitellen mukaan myös nopeusleikittelyä ja muuta. Saa vähän nopeuttakin kasvatettua :slight_smile: Edelliseen puolikkaaseen tein koko talvikauden tätä settiä ja se toimi mallikkaasti, niin otetaan tähänkin pieni välivaihe samaa settiä:

Ti - aiemmin HIIT-juoksua 15+45, mutta nyt vähän soveltaen samanlaista: Jerikonmäen 156 askelta hölkäten ylös ja leppoisasti alas, sitten taas ylös…
To - tempojuoksu eli napsun nopeampaa kuin mitä “haluaisi” juosta, vähän lyhyemmän pituisena kuin peruslenkki
La/Su - peruspitkis, jota kasvattaa 5 min joka viikko

2 tykkäystä

Kovia tuloksia, eivät ole vain siistejä leukoja, vaan kisaleukoja, eli pitää olla tarkka joka toistolla. :slight_smile:

1 tykkäys

Itse en taitaisi saada tuota neljää leukaa, saati sitten neljää ennätystä tehtailtua.

Tämän päivän treeninä oli pari tuntia syöttötreeniä tenniksen merkeissä. Pelillinen umpikuja on tullut siihen pisteeseen, että jollain sitä pitää lähteä taklaamaan. Tennis on itselle pirun haastava laji, mutta tykkään sen kanssa kyllä kovasti taistella. Ehkä joskus vielä työ kantaa hedelmää :+1:

Tämän vuoden maaliskuun tietämiltä asti olen ottanut repertuaariini salilla käymisen. Itse ollut aina vähän sellainen luikku, tosin nyt viime vuosina on huomannut painon hakeutuneen sinne reiluun 90 kiloon. Pituutta itsellä on 190. Olen ajatellut, että hyvä paino voisi minulle olla juuri tuo pituus-100 ja siinä on aika hyvin.

Kyllä siellä salilla käynti on jotain auttanut, kun hiukan on onnistunut rotevoitumaan ja miehen näköä tullut kehoon. Mutta siihen leuan vetoon minulla ei kyllä vielä ole attribuutteja. Toista oli nuorena, kun oli 170cm/55 kiloa, leukoja meni kuin teki vaan. Nykyään teen kevennettyjä leukoja (35-45kg avustuksella) 3x10 toistoa. Toki siinä värkissä, missä niitä tehdään, on aika leveä rystyote, ei kevyin mahdollinen siis tehdä.

Tämmöstä sekalaista ajatuksen virtaa. Omia tavoitteita mitä olen itselle ajatellut

• 10 leukaa
  • Penkissä oma paino

Tällainen välitilinpäätös tähän väliin.

4 tykkäystä

Olen itse hyödyntänyt ns. pin pulluppeja eli kädet ovat 90 asteen kulmassa alussa (lähtö joltain korokkeelta tai renkailla säätää juuri sopivalle korkeudelle) ja keskittynyt vain loppuosaan. Toinen mitä olen tehnyt on paussileuat eli lähtö ihan normaali suorilta käsiltä ja pysäyttänyt liikkeen kun kädet ovat noin 90 asteen kulmassa ja sitten noin sekunnin jälkeen jatkan liikkeen loppuun. Näillä olen saanut tuon loppuosion vahvemmaksi.

1 tykkäys

Kiitoksia paljon! :slight_smile:

Teen yläkroppaa kaksi kertaa viikossa, niin toiseen treeniin voisin laittaa toisten antamat ehdotukset liikkeiksi ja tähän toiseen sun antamasi vinkkiliikkeet.

EDIT:

Kyykyssäkin joskus jouduin panostamaan tiettyyn kohtaan liikkeestä, joka oli heikkous, niin tiettyjä osuuksia harjoitellessa kyykkymaksimi parani ihan suht kivasti. Toki vaati työtä ja aikaa.

Sama juttu on penkissä joskus ollut. Joskus jouduin keskittymään, että rinnalta lähtee hyvin ja joskus sitten panostin ns. “loppuojennukseen”. :slight_smile:

1 tykkäys

Inspiroiduin tästä videosta, ensi ohjelmassa voisi tehdä kaikki penkkisarjat jalat ilmassa. :slight_smile:

Malmilla sali365 käytiin mukavat kilpailut maksimivoimapunnerruksen merkeissä 7.6.2025 ja tuli itsekkin tulos tehtyä SM-kilpailuita varten loppuvuodelle. Janne Jääskeläinen nosti vähän tyhjäkäynnillä 200kg jalat ilmassa ja antoi myrskyvaroituksen superiin loppuvuodelle.

2 tykkäystä

Kovat raudat! Nyt tehtiin muuyen uusi maailmanennätys voimannostossa. Nyt ei puhuta ipf:stä vaan roinaliitosta. Linkkiä en nyt löytänyt mutta tulos oli yli 1400kg. Itse en noista välitä. Ipf on ykkönen. Fredrik Smulter postasi aikoinaan kuvan siitä monta dopingtestiä oli tehty vuoden aikana ja niitä oli paljon. Aliarvostettu nostaja. Kyllä raakana pitäisi nostaa, mielestäni tulokset noisivat kaikilla joskus 10-15 vuotta sitten kun paidoista sai enemmän irti. 400 kilon nostajia oli yhtäkkiä 2-3.
Onko mitään järkeä enää kun paidasta saa +100kg lisää?

Voimannostossa on liian paljon liittoja ja kaikilla omat säännöt esim hyväksytään joskus kysenalaisia kyykkysuorituksia.

2 tykkäystä