Treenaaminen - Hyvää oloa keholle ja mielelle

Joo näin oli, paastojakin on erilaisia… Onhan se rasitus, tottumattomalle.

3 tykkäystä

Ideana ei ole vetää hampparia iltaisin. Jos treenaa iltaisin niin on hyvä palauttamisen takia syödä enemmän. Näitä dieettejä on paljon ja ilmeisesti suuri osa toimii. Kehon kannalta voi olla parempia ja huonompia varmasti. Kuitenkin en usko että vaikutus ole kovin iso jos ei mennä ääripäihin.

1 tykkäys

Olen pitänyt kiinni siitä että saan tarpeeksi proteiinia ja hyviä rasvoja olipa tilanne mikä tahansa. Hiilareilla tiputetaan painoa. Mahdollisimman säännöllisesti. Huomasin itse että ei tarvitse niin paljon hiilareita suorituskyvyn kannalta kuin olin uskonut. Kuitenkin aina tullut vähintään 100g/ päivä yleensä enemmän kun vaakaa katsoo. Seuraan verenpainetta ja kolesterolia ja ainakin minulla kehonpaino vaikuttaa suoraan niihin vaikka paino ei kiloissa nousisi paljoa.

Miehille suosittelen testosteronin, mittaamista jos tuntuu siltä että veto puuttuu ja syytä ei olla löydetty. Ja yksityisellä puolella. Se muutti oman elämän täysin kuin sain korvaushoidon. Ilman en olisi jaksanut olla työelämässä. Nyt kroppa toimii ja energiaa riittää, ainakin ikään nähden. Tämä on paljon yleisempi ongelma kun uskoisi. Meidän firmassa on 15 miestä, näistä 3 saa korvauhoitoa. Kaveri valitti vuoden ajan että ei jaksa edes roskia viedä ulos ja sanoin että käy verikokeissa varmuuden vuoksi. Nyt elämänlaatu on paljon parempi. Omat kolesterolit paranivat hoidon aloitettuani. Jotkut pystyvät elämään sen kanssa mutta itsellä olisi paljon huonompi elämänlaatu ilman hoitoa.

Itse veikkaan että ongelma syntyi ylipainon takia. En ollut lihava mutta jokainen ylimääräinen kilo vaikuttaa negatiivisesti omaan terveyteen.

6 tykkäystä

Jos ei haittaa, että pyörään tulee sellaiset neljänneskilo lisäpainoa ja ulkonäkö on vanhanaikainen, niin nahka-Brooks on tietysti aina ylivoimainen mukavuudeltaan kunto-, retki- ja huviajeluun.

1 tykkäys

Ilta/aamu syömisestä. Itse syön illalla ihan huolella ja varsinkin jos on treeni alla ja/tai kova treenijakso meneillään. Rasvojakin menee jonkun verran, yleensä pähkinöiden muodossa ja aina myös hiilaria, mutta ei älyttömän paljon. Uni maistuu ja keholla on proteiinia käytettävissä läpi yön. Käyttäisin “night protein” kaseiini mitä lie valmisteita muuten, mutta tällä iällä käyt pomminvarmasti keskellä yötä kusella, jos illalla litkit proteiinidrinksuja. Tämän lisäksi todennäköisesti tulee nälkä. Jos taas ei syö mitään, ei keholla myöskään ole proteiinia käytettävissä. No, sitten aamu koittaa ja jos on kova treenijakso päällä niin ensimmäisenä menee EAA jauhe vitamiinien kanssa ja perään normaali aamupala.

Proteeinia on tauotta koneessa, mutta en syö sitä suuria kokonaismääriä. Annoskoot ovat niinkin pieniä kuin 20-25g, mutta se tulee säännöllisesti. Jos väli pitkittyy, niin hydrolysaatilla ero kiinni. Nuorena miehenä annoskoot olivat 30-40g vuosikymmeniä, mutta olen nyt todennut proteiinisynteesille riittävän 20-25g olevan tarpeeksi. Muistaakseni sain täydellisen verenkuvan ottaessani myös korkeaan proteiininsaantiin liittyviä arvoja tällä määrällä, mutta en muista mikä tuo indikaattori niissä testeissä oli nimeltään. Täytyy palautella mieleen, kunhan taas pääsee testaukseen.

Olen syönyt aina hyvin säännöllisesti joten nälkä tulee kello kaulassa. Iltasyömisen eräs tärkeä tarkoitus on varjella yöunta, joka usein todellakin on kortilla työviikkoina. Jos menee puolinälkäisenä nukkumaan niin se on ihan ok siihen asti kunnes toteat, että tällä kertaa ei saanutkaan unen päästä kiinni heti. Tämän viiveen takia seuraavaksi alkaakin jo nukkumista haittaava alati kasvava nälän tunne.

Motto: läskien määrä ratkaistaan päivällä eikä yöllä. Nukkumalla laihduttaminen on juuri niin tehokasta mille se kuulostaakin.

6 tykkäystä

Vähän treenikuulumisia. Ei kroppa tahdo palautua yllä olevan tyylisestä treenistä. 3xviikossa tahdilla. Lisäksi kyynärpää kiukuttelee ties monettako kuukautta putkeen. Kaukana on ne ajat, kun välitunnilla käytiin veivaamassa penkkiykköstä ja välillä ihan kylmiltäänkin :roll_eyes:

Koska haluan jauhaa niitä kivoja perusliikkeitä, otin tähän siirtymävaiheen treeniksi starting strenght -ohjelman.
Ei pitäisi olla turhan monimutkainen eikä liikaa volyymiä. Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle | Pakkotoisto.com
Tuolla voimatasot niin ylös kuin saa ja sitten varmaan pakosta kaksijakoisen ohjelman pariin.

Ja lämmittelythän menee nykyään esimerkiksi penkissä malliin 20x20kg, 15x30kg, 10x40kg, ja siitä vitosia 10kg nousuilla ilman mitään taukoja, kunnes on päästy sarjapainoihin. Kenties syö vähän maksimivoimaa, mutta kroppa kestää tätä paremmin kuin 3 minuutin taukoja kellosta tuijottamalla.

Vaimolta karkasi tässä yksi päivä meidän uhmaikäinen sisältä tietä kohti. Ei muuta kuin toiselta puolelta pihaa täysillä perään ja ennen tietä poika kiinni. Poika liikkuu enemmän juosten kuin kävellen ja myös näyttää siltä, niin saihan tuossa ottaa sellaisen 40-50m spurtin kylmiltään. Ennen tietä muksu haltuun ilman, että kumpikaan on nurin ja iskäkin selvis ilman hengästymisiä/kramppeja/kolotuksia. Sinänsä yllätys, kun tuollaisia täysiä spurtteja ei ole nyt tullut varmaan muutamaan vuoteen harrastettua. Varmaan pyöräily pitää jalat mukavasti auki nykyään. Olen tästä “urheilusuorituksesta” hieman ylpeäkin. Ja haluan pystyä samaan vielä viisi- ja kuusikymppisenäkin. En siis juosta lapseni perässä tielle, vaan pystyä ottamaan kropasta kaikki irti, ilman että joku paikka on heti solmussa.

Muscleup sekä ihmislippu olisivat myös kiva hallita, mutta koetetaan ensin päästä takaisin vetämään perusleukoja täysillä.

17 tykkäystä

Täältäkin väliaikatietoja:

Painon nousu on tasaantunut ja viimeisen kahden kuukauden aikana ei ole tullut enää kuin 1kg painon ollessa nyt 78kg.

Sarjapainojen nousuun olen tyytyväinen. Penkissä menee jo 100kg:lla seiskan sarjoja ja ajattelin lukittautua tähän kunnes helpot kasit tulee joka treenissä - säästelen olkapäitä. Kyykkyä olen tehnyt nyt vähän isommilla kun selkäkin kestää. Teen sen viimeisenä jalkatreeninä niin ei tarvitse latoa niin paljon painoa. Askelkyykky ensin ja bulgarialainen perään. Viimeksi viimeistelin treenin kyykyllä 10:n sarja 110kg.
Mave on vielä pikkupainoissa selkää säästäen - kaseja 130 kg taisi olla viimeinen treeni. Nämä ei vielä paina juuri mitään, eroa ei oikeastaan huomaa 100 kg sarjoihin. Vaatii vähän malttia.

Olen edelleen tyytyväinen tähän viiden jakoon. Kaikki tehdään failureen asti paitsi tuo mave.
Vieläkin kummeksun tätä nykytrendiä tehdä harrastepohjalta, lue ilman kemikaaleja, pari kiertoa viikossa.
Jalkatreeni on ainakin itselleni jo henkisesti sellainen ponnistus, ettei toinen treeni tulisi mieleenkään ilman riittävää palautusta. Legendaarinen Tom Platz ihmetteli samaa, hän treenasi jalat kahden viikon välein silloin kun oli huippukunnossa. Hän ei tiettävästi ollut natukka :laughing: Kesä on mukavaa aikaa jumppailla salilla, viiskymppisen nivelet kiittää lämpimällä.

Ehdottomasti, ja kukaan ei tietysti voi tietää miten se toimii omalla kohdalla jos ei ole kokeillut. En edes ihmettelisi tätä ellen olisi tätä jo itse joskus kokeillut ja todennut etten palaudu. Kaikki tulokset jumiutuivat paikalleen 20 vuotiaana kun treenaamista lisättiin ja kiertoa lyhennettiin. Jotain piti keksiä kun MA,KE, PE treenit ei tuottaneet tulosta. Tuolloin siirryin 10 päivän kiertoon ensimmäisen kerran ja tulokset lähtivät nousuun. Tällä hetkellä 8 päivän kierto tuntuu toimivan ihan ok vaikka jalat eivät ihan täysin ehdi palautua. Enemmänkin täältä tulee kateutta teille jotka pystytte treenaamaan lyhyemmällä kierrolla. Intoa olisi kyllä. Sen verran tähän omaan filosofiaan on lukkiutunut, että jos joku tulee ohjelmansa kanssa kysymään neuvoa niin ensimmäiseksi neuvon intensiteetin nostoa ja palautuspäivien lisäystä. Ihan vaan koska se toimii minulla :laughing:

9 tykkäystä

Näinhän juuri treenattiin ennen kuin kemikaalit keksittiin. Välissä oli muutama vuosikymmen, milloin oltiin ehdottomasti sitä mieltä, ettei yli kerran viikossa tapahtuvasta lihaskohtaisesta rasituksesta voi palautua. En silti väittäisi, että on vain yksi ja ainoa tapa toteuttaa asioita.

Itse tykkään treenata isoja perusliikkeitä ja mielellään usein huolimatta siitä, että se tuo treeniohjelman suunnitteluun lisähaasteita. Kuitenkin niin paljon helpompaa toteuttaa edes jotain nousujohteisuutta näin, kun mahdollisuudet päästä salille ovat sen 0-4xviikko (2 on aika hyvä oletus läpi vuoden tasolla).

Uusin lähestymiskulma on ollut, että opettelen tekemään liikkeitä Mark Rippetoen opeilla. Esim pystypunnerrus tuntui tosi hyvältä näin, verrattuna aiempaan leveämpää tyyliini:

Sama penkissä, ote huomattavasti aiempaa kapeampi, eikä kroppa kitise mistään:

Opettelen myös low bar kyykkyä, pieni yllätys oli että polvet eivät valita tästä tyylistä ollenkaan vs high bar, jossa polvikulma, jalkaterän asento ja liikkeen syvyys rauhallisine laskuineen ovat kyllä hanskassa. Low bar oli äkkiseltään variaationa kevyt, mutta vaatii enemmän alaselältä. Onneksi kun treenaa kotisalilla, on helppo kuvata joka sarja ja varmistua siitä, että tekniikka pysyy hyvänä.

5 tykkäystä

Vähän päivitystä tähän miten on sujunut pienokaisen tullessa treenit.

Kuten täällä minulle kerrottiinkin, niin aika ollut toki kortilla ja pari ekaa viikkoa meni ihmetellessä :slight_smile:

Sittemmin kerennyt salille n. 1 kerran viikkoon, jossa sitten koko kroppa läpi. Ja siihen päälle pientä lenkkiä koirien kanssa. Vaikea ehkä näillä määrillä mitään nousujohteista kehittää, mutta koen että olen onnistunut ylläpitämään kondista ihan hyvin.

Pienokaisen kanssa voi toki myös tehdä kaikenlaisia kyykkyjä ym. - tuntuu rauhoittuvan tuollaisesta heijjaavasta liikkeestä. :smiley:

Unta ollut välillä enemmän, välillä vähemmän. Kokonaisuutena kuitenkin ihan hyvin, koska lapsi nukkunut ihan ok.

Saa nähdä miten tästä eteenpäin, mutta toistaiseksi päässyt ainakin jotain tekemään, kuitenkin niin että tulee oltua kotonakin. Kerranhan tuo tämän ikäinen vain on, niin pitää ottaa kaikki irti.

9 tykkäystä