Treidaus viputuotteilla

ok! Olenkin miettinyt, häviäkö ne sarjat jossain vaiheessa kokonaan mutta ilmeisesti ei. Itse pyrin pitämään max 1 yön yli näitä. Tässä mulla on rutkasti opittavaa, lähinnä siis psykologiselta puolelta ja treidien koosta myös. Tällä hetkellä hyvä pössis, kun DAX SHT jauhaa eilisestä illasta enkä usko sitä ihan heti myyväni -tässä markkinatilanteessa.

1 tykkäys

Ensimmäistä kertaa haistan pienen kusetuksen. T SHRT SP500 NORDNET F18 sulkee laitansa samalla sekunnilla, kun indeksi lähtee laskuun. Täytyisi päästä treidistä pihalle, mutta onneksi markkinat jatkavat laskua.
Edit: Avasi ostolaidan hintaan 1.49. Sulki itsensä hintaan 1.53, jonka jälkeen indeksi sukelsi lisää

2 tykkäystä

Tuota aivan samaa katsoin! Nyt näyttäisi ostolaita olevan vain auki. Eikä ole ensimmäinen kerta kun laidat katoaa juuri indeksin suuremman liikehdinnän aikaan

Ja kyllä, voin sanoa että olet aivan oikeassa, kokemusta on jonkin verran.

1 tykkäys

Äärimmäisen ikävä ilmiö. Onneksi sain kotiutettia voitot, ennen kuin pomppasi 3200:n lukemista ylös

Dax Long F315 myyntilaita puuttunut pitkään.

e: sekoilin. Saahan ton myytyä, muttei ostettua

Se on raskasta välillä katsoa, kun tappiota kertyy, mutta mitään et voi tehdä. Mun viime aikojen isoimmat tappiot ovat tulleet juuri siten etten ole voinut myydä.

Tälläkin hetkellä en pääse myymään Nordnetin tarjoamaa “Nokia Bullx5”-tuotetta ( BULL NOKIA X5S NORDNET F1) , varmaan sitten pääsen, kun kurssi on takaisin tipahtanut alas. :frowning:

Pitävät laidat kiinni kunnes avauksen volatiliteetti on rauhottunut. Normisettiä näillä viputuotteilla. Etköhän silti ihan hyvän tilin tuosta saa, se että onko kurssi myyntihetkellä 3,99 vai 3,97 tuskin hirveästi kaataa maailmaa.

1 tykkäys

Mikä ongelmana? Näyttää myynti- ja ostolaita löytyvän.

1 tykkäys

Eiköhän se ongelma ollut ~10min sitten kun nokian avaus viivästyi ja viuhunta oli kovinta tuossa avaushetkellä. Näiden vipupulausten laidat katoavat kun markkinan volatiliteetti ylittää määritellyt rajat jottei tule pankille näpeille isoista heilahduksista. Näissähän systeemi on se että kun ostat lapun, pankki ostaa vastaavan position itse kohde-etuudessa (vivutettuna) ja tekee rahaa korvauksella vivutuksesta sekä tuolla laitojen välisellä spreadilla. Jos kohde-etuus heilahtaa prosentin sun lapun oston ja pankin markkinalle ehtimisen välillä niin voi tulla prossa näpille. Jonkin verran tätä on laskettu hintaan ja keskimäärin erot ovat häviävän pieniä ja pääosin plusmiinus nolla, mutta ison heilunnan aikana algoritmi pistää hetkeksi lapun luukulle ettei käy hassusti.

Pahimpien koronadyykkipäivien pörssiavauksessa (jenkkilä) saattoi indeksivipulappujen laidat olla hukassa yli vartin kun meno oli hitusen heilahtelevaa.

9 tykkäystä

Kiitos teille vastaajille, panikoin vain turhaan ja anteeksi sekoilustani! Eilen iltapäivällä ostin tuotetta ja nyt myin, sain noin 60 prosentin tuoton. Mä olen esimerkkitapaus sijoittana yleisesti ottaen siitä, miten ei pidä toimia, tosin nyt sain hyvät tuotot, toisaalta tuurilla. :slightly_smiling_face:

Onnittelut hyvin haistetusta paikasta - tosin sillä varauksella että jos Nokia olisi tehnyt Nokialaiset tuloksensa kanssa niin nyt voisi olla -60% lasissa. Vipu toimii molempiin suuntiin :smiley:

Itsellä luotto ei ollut noin vahvaa vaan tyydyin vähän dipistä kauhomaan lisää ihan osaketta eilen koska uskoin että mahkut olivat alas viritettyjen odotusten ylittämiseen.

2 tykkäystä

Itse päädyin treidaamaan tänään Nokian osaketta vivulla, intradat limit. Luotto mennyt laitoihin ja spreadeihin joten näin fiksummaksi ottaa mielummin 5X summalla osaketta kuin vipu tuotetta. Hyvät puolet on pieni spreadi ja varmat laidat. Huono puoli on välityspalkkiot. Nordnetin tasolla 2 välityspalkkio on 0.1% ja Nokian kaltaisessa osakkeessa spreadi on lähes olematon.
Absoluuttiset kulut välityspalkkioon ja spreadiin tosin pitää tosin kertoa viidellä jos haluaa saman tuottotavoitteen kun 5X BULL.

1 tykkäys

Päädyin iltapäivällä tuohon ratkaisuun pitkällisten pohdintojen jälkeen, olin innostunut ajatuksestani, niin laitoin monelle ystävälleni asiasta viestiä. :grin:

Tiedostin riskit täysin! Tuuria toki pitkälti, mutta ehkä mun logiikassa oli jotain (hyvin vähän) järkeä. Vuoden parhaimpia treidejäni.

Nokia on ollut jo pitkään (vuosia) loistava treidikohde, koska kurssi sahailee ylös ja alas tiettyjen muuttujien mukana. Näitä muuttujia on kuitenkin aika paljon (mm. Nokian omat toimet, markkinatilanteen muutokset, suorat ja marginaalikilpailijat, maailmantalouden heilahtelut - kun Dax tai Nasdaq laskee myös Nokia laskee, Trumpin toimet…lista jatkuu…) ja siksi Nokialla menestyksellisesti treidaaminen vaatii helvetillisen määrän työtä. Itse väijyn em. muuttujia tyypillisesti 5-10 tuntia per päivä (JOKA PÄIVÄ!), ja hyvin on tuottanut viimeiset pari vuotta, mutta kyllä välillä on tullut niin pahasti turpaan, että heikkohermoisimpaa hirvittäisi. Esim viime syksynä Q3-tulosromahduksen yhteydessä hävisi viisinumeroinen summa salkusta muutamassa minuutissa, kun en päässyt myymään viputuotteita juurikin tuossa ylempänä kommentoidun laitojen sulkemisen takia. Eli kun volatiliteetti kasvaa, viputuotteen liikkeellelaskija laittaa myynnit ja ostot kiinni, eikä sinulla ole muuta vaihtoehtoa kuin katsoa kuinka tappiot kasvavat - kunnes ne loppuvat viputuotteen knokkaamiseen.
No, paljon useammin on käynyt toisinpäin, esim tänään tuli niin hyvä tili, että voisi loppuvuoden vaikka lomailla Bahamalla…
Ainiin, korona. Eli jatketaan treidaamista koto-Suomessa :smile:

Tsemppiä kaikille vivuttajille, ja muistakaa perehtyä huolella sekä viputuotteeseen että sen kohteeseen :slight_smile:

5 tykkäystä

Kiitos, oli kiinnostavaa lukea, mitä tuossa kirjoitit. :slight_smile: Se on välillä hassua, kun meikäläinen rupeaa panikoimaan, kuten tuolta aikaisemmista viesteistä voitte lukea, vaikka tiesinkin laitojen olevan välillä pois em. syistä. Perusjutut ova jotenkin tiedossa, mutta mielestäni perusjuttuja ei voi ikinä osata liian hyvin ja niissä minulla riittää vielä paljon paljon opeteltavaa. Koetan opetella yksinkertaisia perusasioita koko ajan ja joka päivä; palkkatyöni hoidan hyvin, mutta muuten teen parhaani sijoitusjuttujeni. Olen vasta kolme vuotta sijoittanut, toki aiemminkin olen aina paljon seuraillut ja lukenut uutisia, mutta kyllä tekemällä oppii, eli olen omasta mielestäni vielä hyvin tietämätön noviisi, joka voi toimia toistaiseksi vielä vain varoittavana esimerkkinä. :slightly_smiling_face:

Huonoimmat treidit olen ottanut ensisijaisesti tyhmyyteni takia (+laitojen häviämisen takia) ja parhaimmat tuurilla.

1 tykkäys

Millä välittäjillä porukka treidaa yksittäisiä Suomi-osakkeita? Omat osakesijoitukset on Nordnetissa, mutta noita minifutuureita/miniturboja yksittäisistä osakkeista on tosi rajattu määrä esim. alle 10 tällä hetkellä eli läheskään kaikkia sellaisia osakkeita ei ole, mitkä itseä kiinnostaisi. Ymmärrän tietysti että pienemmistä osakkeista ei ole, mutta esim. Konetta ei tällä hetkellä löydy lainkaan (ei nyt niin että olisin juuri sitä rupeamassa treidaamaan, mutta näin esimerkinomaisesti). Ja nimenomaan kiinnostaisi muutamien päivien / viikon swing-tyyppiset treidit niin noi sertifikaatit ei kelpaa, tosin ei niissäkään paljoa parempi tarjonta ole.

Vai onko se vain tyydyttävä tuohon rajattuun valikoimaan.

2 tykkäystä

Viputuotteista olisi kiva saada infoa. Tuntuu että niitä on vaan nordealla ja nordnetilla.

Minä käytän pääasiassa Mandatumia ja osakkeilla pelaan ostamalla osakkeita, mutta indekseihin kuten sp500 tai dax ei ole oikein hyviä viputuotteita osunut silmiin.

Nordeasta löytyy haulla 21 bull/bear vaihtoehtoa koneelle. Taitaa kaikki suomalaiset olla nordean ja danske bankin liikkeelle laskemia.

Edit. 20 kpl nordea, 1 handelsbanken noista 21:stä

Edit 2. 5kpl noista olikin konecranes