Treidaus viputuotteilla

Mitä korkeammin tuote on vivutettu, sitä korkeampi on tuotteen tosiasiallinen korkokulu. Korko peritään tuotteen arvon alentumisena, joka lasketaan seuraavalla kaavalla: (Vipukerroin – 1) * Korko-% / 360.
Kulut ja palkkiot – Nordnet Markets | Nordnet
Eli X5 BULL -tapauksessa (5-1) * 1.5% / 360 = 0.033 % arvon alentumaa joka päivä.
Eli noin 6 % vuodessa tulee tästä takkiin korkokuluissa, jos tuotteen arvo muuten pysyisi ennallaan.

Edit. Korjattu korkokulu. En näköjään osaa edes hinnastoa lukea.

1 tykkäys

Ja excel-lista kaikista Nordnetin bull/bear- ja mini-futuuri -tuotteista päivitetty muutama viesti ylöspäin :point_up:

Kun ketjussa on aiheena nimenomaan treidaus, niin korostetaan yhtä tärkeää asiaa. Näitä viputuotteita markkinoidaan välityspalkkiottomilla kaupoilla, mikä kuulostaa aluksi ihan kivalta, mutta jokaisessa treidissä tulee takkiin tuon spreadin verran. Esim. DAX ja S&P500 -sertifikaateilla spreadi on jotain 0,75% mikä on keskimäärin hintavampaa kuin ostaa ja myydä Nordnetin kalleimmalla välityspalkkiotalla (0,3%). Noin kun ajattelee, niin ei tee kovin paljon mieli tehdä kauppaa tuolla palkkiotasolla. Lisäksi tietysti tulee päälle nuo rahoituskulut, jotka on jo mainittu. :thinking:

2 tykkäystä

Just niin. Toki se spread-kustannus pitää suhteuttaa vipuun ja kohteen volatiliteettiin. Jos kohde ei liiku mihinkään, nollakustannuksetkin olisi liikaa.
Tätä yritän tuolla excelilläni arpoa, että mihin tuotteeseen ylipäätään olisi mielekästä rahaa laittaa. Suurimpaan osaan ei ole.
Mä sijoitan tuosta listasta nyt kaksi kertaa viikossa n. 15 kohteeseen kerrallaan viikoksi. Valinnat teen algon mukaan. Alussa ollaan, mut testieni perusteella odotan n 20% vuosituottoa.
Alku lähti liiankin hyvin käyntiin. Jos (kun?) tää kohta kyykkää niin ette varmaan kuule musta pitkään aikaan :grinning:

Edit. Niin joo ja sit kun Nordnetillä on tuo et yli 100€ kaupat kuluitta, niin sit kun sun 100€ lappusi onkin enää 60€ arvoinen, niin maksat sen myymisestä hinnaston mukaan 3€. Eli mieluusti ostan ihan näin hupitreidailuissakin yli 200€ vetoja.

7 tykkäystä

Tekisi mieli ottaa näkemystä hopean hintaan longina, olen miettinyt bull sertifikaatin ilman stop lossia 10x vivulla, onko instrumentti hyvä jos uskon hopean nousutrendiin.ajatuksena on että en halua stop/lossia, koska hopea liikkuu ylös ja alas rajusti. Olen uusi viputuotteissa, mutta siedän riskejä ja haluan siis ottaa näkemystä hopean hinnan nousulle. Olen valmis tekemään nopeita päivänsisäisiä veivauksia, mutta jos tuntuu että trendi on nousujohteinen voisin roikua bullsertifikaatilla mukana odottaen vaikka kuukausia. Mutta, kuten totesin, olen uusi näisä ja kuuntelen mielelläni mitä instrumenttia mun kohdalla toimisi parhaiten🤔

Itse noilla tuotteilla swingailen ja jos aikaa on seurata käppyrää, niin tiliäkin tulee. Taitaa olla hopeassakin longi päällä, mutta pienemmällä vivulla. Kannattaa hakea pienin panoksin se oma riskinsietotaso. Kymmenen vivulla dollarin unssihintadippi saattaa ahdistaa ja knokkaamisen vaara on aina olemassa.

Itse olen nyt ottanut matalampaa vipua ja isompaa positiota. Nordnetin tuotteissa pitää aina ottaa huomioon, että illasta aamuun et voi tehdä mitään, vaikka maailmalla rommaisi kuinka. Välillä se syö miestä ja kassaa. Nytkin jätin nasselongin auki viikonlopuksi ja katselin viikonvaihteessa uutta sähköpyörää, jonka treidi maanantaina toisi tekemättä mitään, niin aamulla kun marketti aukesi, ei ollut juuri muuta kuin polkimet jäljellä. Aina ei pääse edes voitolle.

1 tykkäys

Olen ehkä ymmärtänyt väärin, mutta eikö bull sertifikaatit ole ilman knokkareita tai stoplosseja?

10x vivulla tuote knockaa, jos kohde-etuuden muutos käy 10%. Vastaavasti 20x vivulla tarvittava muutos on 5%. Tuotteessa voi myös olla puskuria mukana.

Sertifikaatteja ei kannata käyttää pitkään pitoon, koska treidin väärällä puolella oleminen on turkasen kallista. Niissä pitää stoppari asettaa itselleen ja pysyä siinä. Niillä meidän töissä skalpataan minuuttikäppyrällä ja koitetaan hakea alle puolen prosentin kohde-etuuden nousuja ja voitot lasketaan isoina tuoppeina per skalppi. Siinä kyllä oppii trendin kääntymisen havaitsemisesta hyvin ja oppirahat kannattaa jopa maksaa.

Longaamiseen metalleissa ja muissakin kohteissa paremmin käyvät minifutuurit ja unlimited turbot. Niissä ei ole niin vaarallista, vaikka pari päivää tulisi pudotusta. Noista on hyvät videot nordnetilta tubessa.

Eilen ostin EVOon MINI L EVOLUTION NORDNET 61 tuotetta, mutta en osunut edes samalle seinälle oikeaan ajoitukseen, mutta tällä tuotteella se ei isosti vaikuta lopputulokseen ja nyt vain odottelen, että kohde nousee 1090 kruunun tasolle. Siinä on 5,1 vipu ja knokkaaminen oli erittäin epätodennäköinen. Silti nyt on jo yli 20% voitto. jos olisi ollut kymmenen vipu, niin olisi käynyt kalpaten. Paljon heikommillakin veiveillä kertyy mojovasti, kunhan toistojen määrä on riittävä.

1 tykkäys

Ok, kiitos neuvoista! Miksi juuri 1090kruunua?

1090 kruunua on mulla targetti, johon uskon kurssin nousevan helposti, ehkä jo huomenna. ATH-tasolle asti en odota, vaan haen jonkun muun kohteen. Kurssi on nyt 1060 kruunua ja jos tässä nyt ameriikan nassessa aletaan turskaantumaan, niin myyn jo tällä ja otan huipputreidin kotiin. 10% swingi on jo huippuhyvä ja nyt on kasassa jo tuplat ja rahassakin monen päivän palkka. Minulla ei riskinsieto kestä niistää viimeistä senttiä, vaan koitan olla varovainen.

2 tykkäystä

Joo, okei. Itse tänään tosiaan tienasin 300€ bull sertifikaatilla hopeassa. Tosin en ollut tietoinen stoplosseista, katoin kyllä nordnetin videoita viputuotteista ja siinä sanottiin ettei ole stoplosseja eikä knockout tasoja, mutta en sitten tiedä. No, hyvin meni ensikertalaiselta😌

1 tykkäys

Joo. Ei niissä ole stoploss-toimeksiantoa, mutta se kannattaa pitää mielessä itselleen. Niillä säästää pitkässä juoksussa paljon. Laskin sharevillesta omia veivejä ja aika paljon niitä menee stoppariin ja lähes aina siitä on ollut säästöä. Tikanheittosalkku on veivisalkkuni siellä, jos se jotakuta kiinnostaa. Amatööriveivausta siis ja opettelua ja vähän tuuriakin.

Et voisi. Tässä esimerkki 5X vivusta 3kk:lta. Vaikka trendi on ollut nouseva niin vipu yhdistettynä sahaukseen on ollut myrkkyä. Isompaa vipua en löytänyt varmaan päätyneet nollille.


1 tykkäys

Terse.

Mitä ohjelmia te käytätte treidaamiseen/skalppaukseen? Itsellä käytössä Infront Web Trader joka on varsin toimiva ollut. Ongelmahan on tuo reaaliaikaisuuden puute, josta toki pääsee irti rahalla. Kustannukset vaan nousee aika korkealle, jos meinaa esim. daxia ja nassea treidata suht koht menestyksekkäästi.

Tai sitten muotoilen kysymyksen toisin. Mitä maksullisia paketteja olette Web Traderiin ottaneet, jos on tarkoituksena turailla treidaamista koko päivän?

Osta Tradingview ja siihen live päck Nordic, live maksaa 3€ kk ja on reaaliaikainen. Itse ohjelma pikkuisen enemmän.
(Toki jos non taso 1 niin sulle kuuluu nordic reaaliaikaisesti)

2 tykkäystä

Ensimmäisiä minifutuurikokeiluja EVOn kanssa ja viimeviikolla tarttui Mini L Evolution Nordnet 69 matkaan.

Miten tämän myynti tapahtuu? Aina kun olen laittanut myyntiin niin tulee vaan suoraan ilmoitus “Toimeksiantosi on poistettu”. Pitääkö aina myydä sillä hinnalla mitä ostolaidalla on porukkaa? Ja jos siellä ei ole ketään niin mitäs sitten? Äsken oli suurinpiirtein 600 lappua ostolaidalla hintaan 316 ja kun koitin toimeksiannon laittaa 320 niin taas ilmoitus “Toimeksiantosi on poistettu”

Edittiä sen verran, että on mulla ollut pari muutakin minifutuuria ennen tätä ja niiden myynnissä ei ole ollut mitään ongelmaa.

1 tykkäys

Silloin kun lapun myyntilaita on hävinnyt, niin ainakin noilla Nordnetin tuotteilla pitää myyntitoimeksianto asettaa sen hetkiseen ostokurssiin (tai sen alle) niin, että menee heti kaupaksi. Ei pysty ns. jättää myyntitoimeksiantoa roikkumaan.

1 tykkäys

Tämähän se taitaa olla. Joskus siellä vaan näkee myyntilaidallakin korkeampaa hintaa kun sen hetken kurssi on. No koitetaan uudestaan kun tulee paikka.

Onko Nordnetissä häikkää? Yritin ostaa LONG TESLA NORDNET F07. 11,76€ , mikä on myyntilaidalla, mutta mitään ei tapahdu.