Trumpilta Bidenille - Vallan vaihtuminen 2021

Itse en usko Trumpin myöntävän tappiotaan yhtään millään ilveellä. Siitä mulla ei ole aavistustakaan uskooko se itse omia juttujaan vai ei.

1 tykkäys

Olispa vaalitarkkailijana Georgiassa. Kelapais aloittaa uudestaan alusta. :smiley:

Jos Trump myöntää tappion, niin se on vähän kuin Väyrynen, joka joskus luuli hetken olevansa väärässä mutta huomasi nopeasti erehtyneensä.

2 tykkäystä

Helppo kuvitella näin.

Eka kerta, kun tuli itse harrastettua vedonlyöntiä.

Sori. Pakko vaan jakaa tämä klippi :relaxed:

14 tykkäystä

Välikevennyksenä: HS:n NYT oli kerännyt aiheen meemejä, jossei jaksa itse niitä kaivella. Tässä pari omaa suosikkia:

Loput löytyy täältä: https://www.hs.fi/nyt/art-2000007410574.html

20 tykkäystä

Saa nähdä miten Trump lopulta toimii vaalitappion hetkellä. Vaalitappion myöntäminen on jo pitkä perinne USA:ssa, jonka katsotaan alkaneen vuoden 1896 vaaleista.

Ketjuun linkitetty John McCainin puhe tappion hetkellä oli hieno puhe maan yhtenäisyyden puolesta. McCainin puheesta löytyy nuo perinteisen “Concession Speechin” neljä osaa:
1: Vastaehdokkaan voiton tunnustaminen ja onnittelut vaalivoitosta
2: Tuen ilmaiseminen vastaehdokkaalle ja Yhdysvaltojen yhtenäisyyden korostaminen
3: Vaalijärjestelmän voiman tunnustaminen ja äänestäjien kiittäminen
4: Presidenttiehdokkaan lupaus jatkaa kampanjassaan esiin tuomiensa asioiden puolustamista

Yhteenvedon alla piilossa esimerkkejä aiemmista tappiopuheista. Ottaisiko Trump näistä mallia?

Yhteenveto

“Senator Jones has just informed me that the returns indicate your election, and I hasten to extend my congratulations. We have submitted the issue to the American people and their will is law.”
William Jennings Bryan lähetti sähkeen hävittyään 1896 vaalit William McKinleylle.

“I’ve sent the following wire to President Truman. My heartiest congratulations to you on your election and every good wish for a successful administration.”
Thomas Dewey hävittyään vuoden 1948 presidentinvaalit Harry S. Trumanille.

“I have great faith that our people, Republicans, Democrats alike, will unite behind our next president.”
Richard Nixon 1960 hävittyään vaalit John F. Kennedylle

“I shall continue my personal commitment to the cause of human rights, to peace and to the betterment of man.”
Hubert Humphrey 1968 hävityään vaalit Richard Nixonille

“I have a deep appreciation of the system, however, that lets people make a free choice about who will lead them for the next four years.”
Jimmy Carter 1980 hävittyään vaalit Ronald Reaganille.

“Let there be no doubt. While I strongly disagree with the court’s decision, I accept it. I accept the finality of this outcome, which will be ratified next Monday in the Electoral College. And tonight, for the sake of our unity as a people and the strength of our democracy, I offer my concession.”
Al Gore hävittyään vuoden 2000 presidentinvaalit

“Our constitutional democracy enshrines the peaceful transfer of power. And we don’t just respect that; we cherish it.”
Hillary Clinton hävittyään vuoden 2016 presidentinvaalit

11 tykkäystä

Btw. Bidenin johdot:
AZ: 38769
GA: 1592
NV: 20139
PA: 13707

8 tykkäystä

Jenkeissä Qanon on aika iso juttu. Saivat yhden republikaaniedustajan jo kongressiinkin nyt.

Tämä video Qanon Suomesta avaa nopean näkymän mielenmaisemaan.

Tämä siis oli ilmeisesti aika tuore video…

3 tykkäystä

Tässä tää obaman puhe kans
Edit: siis puhe vallan vaihdosta obamalta trumpille

10 tykkäystä

… mutta meille väärinajattelijoille ei ollut sitten riittänyt ruksin kohtaa? Nyyh

(Vastaus pollin 1180 keskusteluun koskien ruksivaihtoehdon antamista Paavo Väyryselle)

Aika vakuuttavan oloinen kirjoitus siitä, missä nyt mennään. Trump uskoo voittaneensa ja on valmis oikeustaisteluun - eikä varsinkaan halua myöntää tappiota Bidenille, jonka kokisi erityisen nöyryyttäväksi, koska tämä oli huonoin ehdokas koskaan. Trump ei ilmeisesti myöskään valmistautunut mahdolliseen tappioon mitenkään - ei puheen pitämisen eikä myöskään henkilökohtaisen elämänsä osalta. Tällä hetkellä hän soittelee ympäriinsä ja on ärtynyt, kun hänen näkemyksiään vaalien varastamisesta ei puolusteta enemmän omasta puolueesta. Osa hänen avustajistaan miettii, kuka saisi käännettyä Trumpin pään ja myöntämään tappion.

1 tykkäys

Fox Newsin Laura Ingraham tietää että Trump katsoo lähetystä ja puhuu kuin lapsella miten nyt kannattaa toimia jotta “legacy” säilyy (linkki vie twiittiketjun alkuun mutta katsokaa kolmas video) https://twitter.com/Acyn/status/1324918336988221441

Ikävän asian myyntiä (tappion hyväksyminen) imartelun kautta.

1 tykkäys

Sinänsä mielenkiintoista, että ehdokas meni läpi nimenomaan Georgiassa, jossa asiat ovat monella tapaa sekaisin tai ainakin toisin kuin yleensä.

Aamun tilanne on selkiyttänyt asetelmia eilisestä. Biden edelleen tukevasti kiinni voitossa.

Tiivistelmä (Ero äänimäärissä/arvioitu jäljellä oleva äänimäärä)

Arizona: 29861 / 180k
Georgia: 4430 / Nolla, poislukien US Army -äänet?
Nevada: 22657 / 131k
Pennsylvania: 28833 / 83k

Viimeiset laskentaerät >




23 tykkäystä

Ketjussa on muutama muukin jo ehtinyt ihmetellä samaa asiaa… Miksi ihmeessä Trump ei ottanut hieman diplomaattisempaa otetta kampanjointiin ja puheisiinsa viimeisten kampanjaviikkojen aikana? Onko tosiaan niin, että mies ei kertakaikkiaan pysty hyvänä pidettyyn käytökseen tai diplomatiaan?

Olen 100% varma, että muutama tasapainottava ja kahtiajakoa lieventävä kommentti Trumpin suusta olisi tarkoittanut selkeää vaalivoittoa. Omat kannattajat olisivat seisseet miehen takana, vaikka hän olisi ilmoittanut kääntyneensä demokraatiksi ja isossa joukossa itseään riippumattomaksi kutsuvia äänestäjiä menestys olisi ollut taattua.

Jos olisin ollut Trumpin neuvonantaja olisin silti, viimeiseen asti, kehottanut miestä malttamaan mielensä ja käyttämään järkeä. Noh, olen tietenkin mielissäni, että Trump ei mahtanut luonnolleen mitään.

17 tykkäystä

Öyhötellään ilman mitään lähteitä. Se, että laittaa twiitin alkuun BREAKING, ei tee asiasta yhtään enemmän totta.

2 tykkäystä

Lauantain lastenohjelmat tarjoavat tänään:

6 tykkäystä

@OldFeki, mistä lähteestä käy keräämässä nuo ratkaisevien osavaltioiden laskennan tilanteet?

Joku tämän tänne linkkasi aiemmin. Siitä lähtien olen seurannut “päälähteenä” >

1 tykkäys