Tulikivi - Takat, uunit, saunat ja luonnonkivet

En ole koskaan kuullu enkä lukenut eikä yhtiö raportoinut mistään kuvailemistasi ongelmista.

Mikäli asia tulee ottaa huomioon kiukaissa, on yhtiö näin tehnyt.

Kyllä se Harviakin joutuu ottamaan lukuisia asioita huomioon omissa kiukaissaan, jolla varmistetaan toimiva ja pitkäikäinen tuote.

Mikäli kuumuus tai lämpöshokki ovat Tulikiven tuotteissa tällaisia asioita, hyvin ovat osanneet nämä seikat ottaa huomioon suunnittelussa ja valmistuksessa kun mitään ongelmia ei ole käytössä ilmennyt.

1 tykkäys

Kiitos @Jopinaattori , kun vastasit näin ystävällisesti Harviaketjussa ansioituneelle nimimerkeille Real ja Jukka7.

Juurikki sai jo tässä keskustelussa yhden yhteisön merkkaaman ja henkilökunnan päättämän poiston eli taas yhden askeleen lähempänä ollaan, että Juurikki vaikenee määräajaksi tai lopullisesti.

Asiaan. Tulikiven Jero-mallisto tulee pian olemaan se game changer. Ainakin Juurikin ulkomaiden ystävät ovat olleet innostuneita katosta roikkuvista pikkutakoista. Nyt kun se vielä osattaisiin markkinoida jollain hiton Britney Spearmints jutulla, niin hyvä tulee.

EDIT sori, olipa Juurikki taas moukka ja vahingoitti Suomi-kuvaa. We all love you Britney! :kiss::kiss::kiss:

1 tykkäys

Murenemista useammin tuntuu huolettavan vuolukiven ja talkin sisältämä asbesti (hakusanoja soapstone, asbestos). Ilmeisesti sille ei kuitenkaan altistu haitallisesti kuin kiven työstäjät ja sekin on hallittavissa oleva riski asianmukaisilla suojaimilla. Jotku vuolukivituotteiden valmistajat mainostavat kuitenkin tuotteitaan erikseen asbestivapaina, mutta Tulikivi ei ole tälle linjalle lähtenyt.

Jep. Olen entistäkin vakuuttuneempi Tulikiven strategiasta saattaa design -tuotteitaan kansainvälisten ostajien saataville.

Toivottavasti markkinat kasvaa niin nopeasti, ettei se ole pois muilta suomalaisilta alan yrityksiltä.

1 tykkäys

Tässä hyvä huomioida, että kausiluonteisesti Q1 on Tulikivelle kaikista heikoin ja tyypillisesti ollut jopa liiketulostasolla tappiollinen, joten ei tuo tulos siinä kontekstissa lainkaan niin huono ollut. Viime vuosina kysyntä on vain ollut poikkeuksellisen vahvaa ja vastassa oli mielestäni epäreilun vahva vertailukausi.

Positiivisena nostaisin itse tilausvirran, joka ylitti Q3 ja Q4 tasot, vaikka Q1 on tyypillisesti kausiluonteisesti hiljaisempi. Ohjeistus nojaa vielä kysynnän kiihtymiseen, mutta pieni myönteinen merkki oli tässä havaittavissa.

Olen myös tyytyväinen, että Tulikivi piti kiinteät kulut kurissa vahvan kysyntäboomin aikana, niin kannattavuus kestää myös heikommat toimitusvolyymit.

Tulikiven kulurakenne skaalautuu tuotannon käyttöasteen mukaan niin mukavasti, että tämä viennin kasvu olisi yhtiölle kyllä tervetullutta. Käsittääkseni kasvua pyritään hakemaan kaikilta Euroopan nykyisiltä vientimarkkinoilta, joten uudet jakelijat eivät painottuisi yksittäisiin maihin. Vientimarkkinoilla katteillakin on tapana olla paremmat, joten vahvempi kansainvälistyminen olisi analyytikon silmin varsin tervetullutta. Toki tässä vaiheessa myyntikanavien laajentaminen on vielä tavoite, joka pitää toteuttaa.

4 tykkäystä

Olen samaa mieltä, että kyseessä on vasta tavoite, mutta ilman tavoitetta ei yleensä mitään tapahdukaan. Näinkin kovan tavoitteen asettaminen tarkoittaa varmasti sitä, että tätä tavoitetta varten tehdään selvityksen, laaditaan strategia ja seurataan toteutusta.

Yhtiö ei nyt kertonut, missä määrin tämä tavoite jakautuu takkojen ja kiukaiden välillä, mutta kaikki myynninlisäys on vain positiivista.

Toinen myynnin kasvattamistapa on luonnollisesti nykyisten myyjien orientoiminen aktiivisesti myymään Tulikiven tuotteita muiden tarjolla olevien uunien sijasta.

Mielestäni Tulikiven mainitsema jakeluverkoston laajentaminen on juurikin se keino, jolla 50 m€ liikevaihto on saavutettavissa normaalissakin markkinassa. Erittäin hyvä asia on se, ettei yhtiö jää myynnin lisäyksen kanssa passiiviseksi ja luota pelkästään uusien tuotteiden itsessään synnyttävän myynnin kasvua.

Konkreettinen ja varsin voimakas toimenpide yhtiötä, jonka on helppo ymmärtää kasvattavan yhtiön tuotteiden myyntiä kaikissa markkinatilanteissa. Samalla myös Suomi-riippuvuus vähenee ja katekin on ilmeisesti parempi.

1 tykkäys

lueskelin

“Tulikiven moitteita saanut ominaisuus liittyy valkoiseen valukiviulkokuoreen sekä valkoisiin pintakiviin, jotka ovat alttiita värjäytymään pysyvästi. Tulikiven kiukaan voi kuitenkin hankkia myös tumman harmaalla kivipinnalla, joka lienee tässä suhteessa anteeksiantavaisempi materiaali.”

onkos näissä vuolukiveä, ja mitä on valukivi?

Tämä testissä vuonna 2017 ollut malli on valmistettu keramiikkateollisuuden sivuvirroista saatavasta posliinista. Tulikivi käyttää aineesta termiä valukivi.

Valkoiset kiukaat valmistetaan edelleenkin samasta materiaalista.

Vastaavaa designin tummemmanväristen kiukaiden materiaali on vuolukivi.

En ole kuullut, että vaalea väri sähkökiukaissa olisi käytössä ongelma. Artikkelissakin nostettiin esille vain tämä asia ”mahdollisena”.

Kyllä on loistavan näköisiä😀

Kiitos uudesta rapsasta.

Yhtiön uutisoi viimeisimmän osavuosikatsauksen yhteydessä tavoitteekseen kasvattaa kv. myyntiverkostoa 50 %:llä eli noin 170 - 180 jälleenmyyjällä vuoden 2026 loppuun mennessä.

Käsitykseni mukaan jälleenmyyjien kasvattaminen tapahtuu tasaisesti seuraavan 2,5 vuoden aikana.

Käsitykseni mukaan näin merkittävät jälleenmyyjien kasvattaminen kerrottiin ensimmäisen kerran osarissa.

Näinkin suuri myyjäverkoston kasvattaminen ei mielestäni näy vuosien 2025 ja 2026 liikevaihtoennusteissa.

Kysymys; Pidätkö yhtiö tavoittelemaa myyjäverkoston kasvattamista epärealistisena vai katsotko ettei tällainen myyjäverkoston lisääminen juurikaan lisää myyntiä?

1 tykkäys

Uusi yhtiöraportti oli kyllä hyvä ja se herätti uusia kysymyksiä… toki tuli tuttuakin asiaa. :slight_smile: :gem:

Liiketoimintaympäristö on heikentynyt, tulos on laskenut ja kasvunäkymät ovat vaisut. Onkohan 50 MEUR:n liikevaihtotavoite 2026:een epärealistinen. Yhtiön arvostuskertoimet ovat korkeat huomioiden nimenomaan kasvunäkymät. Onkohan tulossa vielä uusi negatiivinen tulosvaroitus, mitä rapsassakin pohdittiin. :thinking:

Ulkoisten tekijöiden vaikutus on haastava, lisäksi kotimarkkinan kilpailu on kiristynyt ja pientalojen rakentaminen on vähentynyt. Kuluttajaluottamuksesta ei saa tukea ja rakentamisen kustannukset ovat ilmeisesti edelleen nousseet. Energiakriisikin on helpottunut, tosin jos osake vielä reippaasti laskettelee, niin voihan tulevina vuosina tästä kiinnostua. :slight_smile:

image

3 tykkäystä

“Kysymys; Pidätkö yhtiö tavoittelemaa myyjäverkoston kasvattamista epärealistisena vai katsotko ettei tällainen myyjäverkoston lisääminen juurikaan lisää myyntiä?”

mikseii bauhaus-tyyppinen myynti ja show roomit

  • tähän upeat markkinamateriaalit, testit, videot jne

  • asiakkaat ymmärtävät, että välikädet maksavat, ja jos on testivoittaja tai siellä kärkipäässä analyyseineen, ne vaikuttavat paljon verrattuna mahdollisen välikäden sanahelinään, joka ei mahdollisesti perustu testeihin, vaan myyntikikkoihin

2 tykkäystä

Jos myymälä verkosto tuplaantuu niin ostaako asiakkaat tuplamäärän tulisijoja? Rakentajia se ei ainakaan lisää.

Jos Euroopan markkinaosuus on nyt 1 %, voi myymäläverkon parempi kattavuus nostaa sen 2 %:iin. Ja kattavamman myyntiverkoston tuoma tunnettuuden lisääntyminen voi nostaa markkinaosuuden 3 %:iin. Prosenttiosuudet hatusta asian havainnollistamiseksi.

1 tykkäys

Se on selvä, että Tulikiven tyyppisissä tuotteissa myyntiverkoston laajentaminen ei lisää myytyjen takkojen tai kiukaiden määrää kohdemaatasolla.

Kuten Juurikki totesi, rakentajia ei tarvitse tulla yhtään lisää, niin Tulikivi voi 99-kertaistaa nykyisen kv. myyntinsä. Tulikiven kannalta ei ole pulaa rakentajista vaan kauppatapahtumista. Liian moni ostaa kilpailijan tuotetta.

Olen myös vahvasti sitä mieltä, että moni tekee päätöksensä vasta myyntiliikkeessä ja moni ostaja ei edes ole tietoinen Tulikivistä ennen kuin avaa liikkeen oven tai ainakaan tietoisuus ei ole niin vahva, että lähtisi ajamaan 50 km naapurikaupunkiin tai edes 20 km kaupungin toisella puolen olevaan liikkeeseen.

Olen vakuuttunut siitä, että Tulikiven kohdalla kauppapaikkojen lisääntyminen automaattisesti tulee kasvattamaan kv. myyntiä. Tuotteet itsessään ovat niin hyviä ja muotokieli puoleensa vetävää, että tuote myy kyllä itseään, kunhan se tuodaan ostajien nähtäville. Siihen päälle vielä Tulikiven tuotteisiin positiivisesti suhtautuva myyjä, joka pyrkii edistämään asiakkaan valinnan kallistumista varaavaan takkaan.

Tärkeää toki on, että Tulikivi löytää ne oikeat (uudet) jälleenmyyjät, joilla kauppa käy ja jotka aktiivisesti pyrkivät myymään Tulikiveä kiertoilmatakkojen tai terästakkojen sijasta.

En ole käynyt kauppaopistoa, mutta ihmettelisin, mikäli Tulikiven strategia ei olisi mainittu jo markkinoinnin perusteoksen ensimmäisellä sivulla.

Kuten Juurikki sanoi, Tulikiven kannalta positiivinen asia on se, että ulkomailla markkinaa on voitettavana niin paljon, että ongelmaksi muodostuu ensin tiedossa olevat kivivarannot (Heikin ilmoituksen mukaan nykyiset varannot 50 vuodeksi eteenpäin) kuin ostajat.

Kääntäen, jos Tulikivi ilmoittaisi puolittavansa kv. myyntiverkoston, kyllä jokainen sanomattakin tietää, mitä se tarkoittaisin takkojen ja kiukaiden kv. myynnille.

Nimimerkillä “Positiivinen voi pettyä, mutta jotenkin on vain niin paljon mukavampia herätä uuteen aamuun”.

1 tykkäys

Hmm, minä oon jo heittänyt pyyhkeen kehään kivijalkakauppojen suhteen. Ajatellut että nykyään lähes kaikki tilataan netistä.

Yhtiöllä itsellään on varmasti paras tieto tästä, mutta olisi yllättynyt, mikäli Tulikiven uunit myytäisiin netissä ilman, että asiakas kävisi tutustumassa tuotteeseen ja soveltuvuuteen haluttuun kohteeseen ja tarkoitukseen.

Mikäli olen väärässä, niin tuotteet tilattaisiin joka tapauksessa jälleenmyyjien nettisivuilta. Jälleenmyyjien määrän kasvu lisää joka tapauksessa kauppapaikkoja samassa suhteessa.

En myöskään usko, että Tulikivi on Keski-Euroopassa tai edes Pohjois-Euroopassa niin tunnettu merkki, että asiakkaat laajassa määrin lähtisivät sitä nimenomaisesti etsimällä etsimään nettisivuilta tai naapurikaupunkien myyntipisteistä. Edelleenkin kohtaaminen tapahtuu yksittäisen jälleenmyyjän kaupassa, on se sitten kivijalassa tai verkossa.

Mikäli olen väärässä, on Tulikivikin väärässä omassa strategiassaan. Sitten meitä on ainakin kaksi, jotka olemme väärässä.

1 tykkäys

Niin, ei sitä itse sieltä kaupasta tuoda vaan se tulee kuorma-autolla kotiin, joten netistä tilaaminen olisi luonnollista. Kaupassa katsominen tuo lisäarvoa vain ulkonäön suhteen, speksit voi olla netissä ja tekniikka on asentaja/rakentajan asia. Nykytekniikka voisi tehdä kaupassa katsomisenkin tarpeettomaksi jos kunnon kuvat takasta eri kulmista ja omaan kolmiulotteiseen asunnon kuvaan istutettuna katsottavaksi. Ei tarvi jälleenmyyjiä välistä vetämään, hyvät takan kuvat naisten- ja sisustus lehtiin, nainenhan sen kuitenkin valitsee.
Luulen että nettitilaamisen ainut ongelma on asiakkaiden tottumukset.

Joku saattaa vielä lanseerata edullisen nettikonseptin jossa hinnalla haetaan volyymiä ja markkinaosuutta, tiukasti kilpailutettu rahtihinta jonkun rahtifirman kanssa sekä samoin asennus vaikka omalla Ulkomaisella edullisella työvoimalla Suomessakin, muutama asentaja kiertää ympäri suomea. Rakentajille speksattu valmis pohjustus-konsepti myös(Takka vaatii perustuksilta jotain). Sitä tosin en ymmärrä miksi ei voisi toteuttaa niin että perus raksamies voisi asentaakin, miksi täytyy olla erikseen asentajat kuten nyt.

“Tulikiven kannalta positiivinen asia on se, että ulkomailla markkinaa on voitettavana niin paljon, että ongelmaksi muodostuu ensin tiedossa olevat kivivarannot”

Ehkäpä kuitenkin ensiksi olisi hyvä saada kauppa käyntiin, ennen kuin huolestuu materiaalin riittävyydestä yli 50v päähän…voi muotikin jo ehtiä muuttua.

Tulikiven toimitusjohtaja myi yhtiön osakkeita yli 100 000 eurolla | Kauppalehti

TJ:llä rahapula, jatkuukohan myynnit vielä pitkään.

4 tykkäystä

Palkkakuopassa, osinkoja ei ole tullut vuosikymmeneen ja elääkin pitäisi😀

Omarahoitusosuus suurempaan hankintaan?

Ainakin osarissa ilmoitetut asiat pitäisi perustua (korostetusti) parhaaseen tietoon ja käsitykseen, koska myynnit heti osarin jälkeen.

1 tykkäys

Omissa ennusteissani myynnin supistuvan nykyisessä verkostossa, mikä painaa kehitystä lähivuosina uusista kasvupanostuksista huolimatta. Tulisijoilla oli viime vuosina todella vahva myötätuuli kysynnässä, jonka odotan hellittäneen ja aiheuttaneen aikaistunutta kysyntää. Ennusteeni voivat vaikuttaa varovaisilta, mutta muistuttaisin esim. Harvian kehityksestä. Siellä liikevaihto laski kaksi vuotta peräkkäin, vaikka uskon heidän kasvattaneen KV-jakeluaan viime vuosina merkittävästi ja sauna-kategoria kokee maailmalla rakenteellista kasvua.

Olet oikeassa, että KV-markkinoiden jälleenmyyjistä kerrottiin ensimmäistä kertaa osarissa. Jälleenmyyjien numeerinen määrä ei myöskään välttämättä itsessään kerro hirveästi, sillä esim. Hagosin kaltainen valtava toimija lasketaan käsittääkseni yhdeksi jakelijaksi sen paikallisen yhden toimipisteen omaavan saksalaisen yrittäjän rinnalla.

Em. tekijöistä johtuen en löisi pelkän kasvutavoitteen perusteella 1,5x kerrointa KV-myyntiin uudesta tavoitteesta huolimatta.

4 tykkäystä