Tulikivi - Takat, uunit, saunat ja luonnonkivet

Tottakai skenaarioita on paljon. Konkurssi on se pahin ja sekin on mahdollinen kaikille yrityksille, mukaan lukien Tulikivi, mikäli asiat hoidetaan huonosti.

Oletko sitä mieltä, että yhtiö tulee melko suurella todennäköisyydellä palaamaan 2010-luvun alhoon?

Mikäli palataan 2010-luvun alhoon, niin hyvä ei yhtiötä peri.

Yhtiön itsensä tekemät toimet, ilmoitetut tulevat panostukset ja viennin kasvu nykyisessä markkinassa, aiemmin suuri vientimaa on nollaantunut, en näe todellista uhkaa palaamisesta takaisin 2010-luvulle.

Mikä on mielestäsi paras realistinen arvio tulostasolla 2/3 vuoden tähtäimellä?

Mikä on Nordic Talcin odotettavissa oleva liikevoiton taso a) sivuvirta ei saada hyödynnettyä tai b) sivuvirrat saadaan hyödynnettyä? ps. En kysy Tulikiven osuutta yhtiöstä, johon tulee mukaan ulkopuolinen investori, vaan kysyn Nordic Talc yhtiön liikevoittoa esiintymän hyödyntämisestä.

1 tykkäys

Minulle ei ole sisäpiirin tietoja ja muuta, sen korostan tässä kohtaa ettei tule väärinkäsityksiä… :slight_smile:

Jossain vaiheessa oli erityisen paljon villejä puheita ja skenaarioita yhtiön suhteen siellä sun täällä, mutta suunta on ollut tämä. Onneksi jokaisessa yhtiössä on erilaisia hyviäkin puolia, mitä voi listata ja joita seurata.

Laaja rapsa on viime vuoden elokuulta, toki ei ihan tuore, mutta aika moni asia on edelleen ennallaan, niin hyvässä kuin pahassa. :slight_smile: Katse Keski-Euroopassa - Inderes


En tiedä, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin mitään suurta muutosta ei ole tulossa nykymenoon. En ole oikein saanut selvyyttä, että mitkä olisivat yhtiön pidemmän aikavälin vahvoja kasvuajureita, jotta tästä suunnasta selvitään. Tuossa aiemmin oli poikkeuksellisen vahvaa menoa jo aiemmin mainituista erikoistilanteista johtuen.

Hyvä nosto kyllä, että jos tosiaan näin käy, että tulisijojen myynti sakkaa yleisesti ja varsinkin tämän yhtiön osalta. Tuota pitää pohtia ja lukea asiasta enemmän. :slight_smile:

Analyytikon ennusteita olen lukenut tulevasta, niin niitä pidän perustelujen kanssa järkevimpinä, mitä on tullut vastaan. Aika hyvin analyytikon ajatukset ovat osuneet todellisuuden kanssa. Toiset ovat toki karhumaisempia nyt ja netissä on ollut positiivisempiakin ajatuksia.

Nordic Talcista on kyllä puhuttu pitkään paljon netin eri keskustelupalstoilla ja sen piilevästä arvosta. Toivottavasti sen realisoitumattomasta potentiaalista ei puhuta vielä viiden tai kymmenen vuoden päästä. En osaa kyllä tuosta sanoa mitään järkevämpää. Laajasta rapsasta tuosta olikin ihan kohtalaisesti. :slight_smile:

Pystytkö tarkentamaan missä vaiheessa ja missä oli ”keskusteluja”.

Laajan rapsan jälkeen on tapahtunut paljon. Eihän laajan rapsan ennuste ole mitenkään synkkä vaan vähintäänkin nykyistä kurssia. Sen jälkeen on myynti voinut tasaantua, mutta vastaavasti tulevaisuuteen tähtääviä konkreettisia toimia julkaistu.

Nordic Talcin osalta viittaamasi rapsassa todettu arvo on ilmeisen väärä. Jos hanke ei toteudu, mitään arvoa en itse näe Nordic Talcissa. Mikäli hanke toteutuu on arvo jotain aivan muuta kuin siihen laitettu muutaman miljoonan kustannus.

Arvoa ei edes pysty määrittämään, ellei laske sen tuottotasoa. Sitä ei kuitenkaan ole tehty.

Sitten pitää ottaa huomioon alkuinvestoinnit.

Itse en ymmärrä miten voidaan edes arvottaa Tulikiveä ilman arvottamatta Nordic Talcia, johon sitten jokainen voi tehdä korjaukset hankkeen epävarmuuden ja Tulikiven omistusosuuden perusteella.

Kyllä hanke on edennyt niin pitkälle, että laskennallinen liikevoiton määrä pitäisi laskea ja samalla ilmoittaa eri riskitekijät ja vaihtoehdot.

Nythän tässä mennään kohti tilannetta, jossa yhtiö aukaisee itse esiripun ja minun väitteeni on, että silloin arvo on suuntaan tai toiseen jotain muuta kuin hankkeeseen laitettu panostus.

Itse en toki kaikkea ymmärrä, mutta tässä iässä on asialle huono tehdä enää paljoa.

3 tykkäystä

Markkinat reagoivat heti Sijoittaja-alokkaan analyysiin.

7 tykkäystä

Liikevaihto laskenut noin vuoden ajan melko jyrkästi(-35%), voihan käänne nousuun toki tapahtua juuri nyt, mutta vielä rohkeampaa sitä on ennustaa.

"
Nythän tässä mennään kohti tilannetta, jossa yhtiö aukaisee itse esiripun ja minun väitteeni on, että silloin arvo on suuntaan tai toiseen jotain muuta kuin hankkeeseen laitettu panostus.
"
Varmasti arvo paljonkorkeampi, mutta kuinka kaukana se esiripun avautuminen on. Yrityksellä itsellä ei tunnu mitään kiirettä hankkeen suhteen olevan, pikemminkin päin vastoin.

4 tykkäystä

Tarkoitin nykytasolla Q4/23 ja Q1/24 myyntiä.

Uudet tilaukset olivat jo hienoisessa nousussa, minkä lisäksi uutta mallisto julkaistaan ja myyntikanavia kasvatetaan.

Yhtiö antanut myyntiennusteen per 2024 ja tavoitteen 2026 vuoden loppuun, viimeksi mainittua en itse pidä mahdottomana, ottaen huomioon uudet tuotteet ja verkoston kasvattaminen lähellekään tavoitetta. Luulisi Suomenkin uudistuotantomyynnin nousun alkaneen viimeistään vuoden 2026 aikana.

Milloin esirippu nousee en tiedä, mutta ajankohta ei ollut minun pointtini. Kyllä sen verran tosissaan hanketta edistetään ja kuten Vauhkonen itsekin todennut, että toteutus on lähinnä (itse luen ”pelkästään”) kiinni luvista, pitäisi arvo laskea arvioidun todellisen tuoton perusteella. Sen perusteella ammattilainen pystyy arvioimaan, mikä on Tulikiven osuus yhtiön osakkeista kun ulkopuolinen investori laittaa alkupääpäomaa noin 15M€ ja loppuosa lainataan.

Voin olla väärässä, mutta näin itse ajattelen.

2 tykkäystä

Menoja kyllä osataan kasvattaa. Jääkö kasvaneista myyntikuluista sitten mitään jaettavaa? Luulen että ei, kivijalasta myyty takka on pois nettimyynnistä.

2 tykkäystä

Ei kivijalkaliikkeiden kustannukset ole Tulikiven kustannuksia. Tulikivellä ei ole ulkomailla omia liikkeitä eikä se ole ilmoittanut niitä sinne perustavan.

Mitä enemmän myyntikanavia, sitä enemmän myyntiä ja sitä enemmän Tulikivelle tulee tilauksia, joista Tulikivi lähettää hinnaston mukaisen laskun. Mielestäni hyvinkin suoraviivaista liiketoimintaa.

Sitten näillä kivijalkaliikkeillä on omat nettimyyntinsä.

Yhtiö ei ole julkaissut myynnin jakautumaa nettimyynnin ja kivijalkamyynnin osalta, mutta takkojen osalta uskon kivijalkamyynnin olevan määräävässä asemassa, koska ostaja tarvitsee muurarin, jonka helpoiten löytää kivijalkamyymälän kautta.

Varmasti jälleenmyyjien kasvattaminen sisältää osittain myös puhtaita nettikauppoja.

2 tykkäystä

Minusta myynti korreloi enemmän pientaloaloituksien kuin myyntikanavien määrän kans.

1 tykkäys

Näin varmasti Suomessa, mutta ulkomailla yhtenä ongelmana ollut tunnettavuuden puuttuminen, mitä myyntikanavien kasvattaminen helpottaa. Varmasti moni liikkeeseen astuva henkilö ei edes tiedä mitä kaikkia vaihtoehtoja on tarjolla eikä ole koskaan ennen edes kuullut Tulikivestä. Mikäli Tulikiven tuote ei ole liikkeessä myytävänä on selvää, että asiakas ei osta Tulikiven tuotetta.

Missä suhteessa myynnin kasvu seuraa jakeluverkoston kasvua, jää nähtäväksi, mutta mielestäni on selvää, että varsinkin ulkomailla suunta on sama, mutta kulmakerroin jää nähtäväksi. Parhaassa tapauksessa myynti kasvaa suhteessa enemmän kuin jakeluverkoston lisäys ja huonossa tapauksessa vähemmän.

Olennaista Tulikiven tapauksessa on tehtaalta lähtevien yksiköiden (takka tai kiuas) kasvattaminen, mihin myyjien lisääminen on tuotteiden kehittämisen kannalta paras lääke. Tietenkin toivotaan, että nykyiset myyntikanavat preferoivat myynnissään Tulikiven tuotteita aiempaa enemmän, mutta siihen Tulikiven vaikutusmahdollisuudet ovat rajatummat.

Mainitsen nyt muutamia paikkoja; en ole käynyt erikseen pahemmin näitä lukemassa. Paitsi näiden eri pumppauskohujen aikana joitain viestejä hieman ja sitten, kun asiasta puhuttiin enemmän mediassa. Toki joskus on joku maininnut niin on tullut luettua. Hain tosi pikaisesti googlesta muutamia esimerkkejä:

Suomi24:ssä esimerkiksi:

Tulikiven Suomussa talkkirikastamo tuo työpaikkoja. (otsikko) 2021
Ostin pikkuisen Tulikiven osaketta. Tuo talkkiesiintymä voi olla hyvinkin arvokas.
Tulikivi osake tuplaako 2024 aikana (otsikko)
Jännä nähdä, miten arvokas Tulikiven Nordin Talc Oy tulee olemaan. Veikkaan 50-100 m€. Tulikiven arvo on nyt 27m€, joten spin offista tulee purkautumaan arvoa huomattavasti.

Vauvapiste.fiisssä esimerkiksi:

Uskallatko ostaa nyt osakkeita? (otsikko)
Suomesta edellinen talkkiesiintymä myytiin lähes 500 miljoonalla eurolla ja Inderesin analyysissä Tulikiven toisen talkkiesiintymän (Nordic Talc Oy) arvo on määritetty vain 4 miljoonaksi euroksi. Onko ten bagger vai 100 bagger?

Näitä oli vaikka kuinka paljon ja on edelleen, ei kaikkia ole poistettua netistä vissiin Sharevillestäkään, mutta ei jatketa näitä juttuja, mitä noissa paikoissa on tapahtunut. :slight_smile:


No se noista.

Onneksi on tullut tiedotteita yhtiöiltä sekä hyvää materiaalia Inderesiltä. :slight_smile:



Tämä haastis oli mielestäni hyvä niin analyytikon kuin Tulikiven toimitusjohtajan osalta. :slight_smile:

Laitetaan se vielä tänne.

Aiheet:

00:00 Aloitus
00:17 Kuka on Heikki Vauhkonen?
01:14 Tulikiven liiketoiminta pähkinänkuoressa
02:16 Myynti tuoteryhmittäin
02:54 Vuolukivivarannot
03:43 Uusi tulisijamallisto
06:01 Kiuasmallisto
07:06 Sisustuskivet
08:20 Talkkihanke
11:12 Hankkeen seuraavat askelmerkit
12:53 Kunnianhimoinen kasvutavoite
14:03 Kasvua vientimarkkinoilta
14:38 Kuluvan vuoden ohjeistus
16:16 Uusi säännös tulossa markkinoille
18:43 Suomen lakkojen vaikutus Tulikivelle

4 tykkäystä

Ok eli viittasit noihin vaiva.fi jne. kirjoituksiin, jotka voi jättää hyvässä ja pahassa omaan lokeroonsa.

Katsotaan 6.6.2026 kenen skenaariot osuivat parhaiten lankulle. Sillon tiedetään melko hyvin pääseekö yhtiö 50M€ liikevaihtotavoitteeseen ja 12 % liikevoittotavoitteeseen. Silloin myös Nordic Talcin kaupallistaminen pitäisi olla sinä mallissa, että tiedämme miten paljon euroja tulee kilisemään osingon muodossa Tulikivelle vuosittain Nordic Talcista (itse oletan ja toivon Tulikiven jäävän omistajaksi Nordic Talciin).

Toivottavasti tällä välilläkin saamme tietoa, jolla pystymme paremmin arvioimaan tulevaa näiden kysymysten osalta.

Sillä välin hyviä Tulikivi-löylyjä.

2 tykkäystä

Joku on ainakkii seonna löylylöihin, joku Mikko Laakkonen, joka on noussunna vähän yll puolleen vuotteen Tulikiven toiseks suurimmaks sijottajaks. Aika vähän nuo analyytikot seurovvaat tilannetta. Tahi liekkö tulikivi liian aliarvostettu ja vähättellööt kaikkea mitä tekkeevät siin virmas? Jottai mielenkiintost on tapahtumas, mut mitä?

Tulikivi ja Nordic Talc ovat aiemmin arvioineet YVA-selvityksen jättämisen tapahtuvan H1 aikana eli tänään on viimeinen arkipäivä.

Nordic Talcin sivuilla tätä arviota ei ole muutettu.

Olettaisin korjanneen ilmoitettua arviota, mikäli jättö viivästyisi.

Nordic Talcin kotisivuilla juuri julkaistun uutisen mukaan YVA-selostus toimitettu eilen 27.6.2024 ELY-keskukselle.