Tulikivi - Takat, uunit, saunat ja luonnonkivet

Mikäli vuolukivitakat eivät ole pakotelistattu tuote, kuten ei varmasti olekaan, niin venäläiset voivat ostaa niitä Suomessa tai Baltian maissa ja viedä ne Viron kautta Venäjälle, koska raja siellä näyttää olevan auki.

2 tykkäystä

@Thomas_Westerholm
Siis toimiiko Tulikivi vieläkin Venäjällä?

Ilmeisesti, vaikka virallisesti yrittävät irtautua sieltä. Tuskin lehtijutussa erikseen mainittaisiin takkojen vienti jos kyseessä olisi muutama yksityishenkilö?

No, kauppa se on mikä kannatta ja ei noista taida paljon apua Ukrainan valloituksessa olla. Rahaakin siellä täytyy jollakin olla kun eihän näitä köyhät ostele Suomessakaan.

Ostajina voi olla yksityishenkilöitä ja yrityksiä. Tarkoitin ihan yleisesti venäläisiä.

Tulikiven tuotteita pelkästää Suomessa myyvien jälleenmyyjien määrä on huomattava.

Mikäli kyse on Tulikiven tuotteista, tarkoittanee se sitä, että joku Tulikiven jälkeenmyyjistä myy Venäläisille ostajille. Voi myös olla, että jälleenmyyjä myy suomalaiselle yritykselle, joka sitten myy venäläiselle ostajalle.

On täysin ilmeistä, että länsimaista menee Venäjälle runsaasti ei-rajoitteiden alaista tavaraa, vaikka valmistajat ovatkin lopettaneet oman vientinsä maahan.

Onko Tulikivi lopettanut viennin Venäjälle?

Tämä on ainakin oma käsitykseni.

Ainakin yhtiö ilmoitti melko pian hyökkäyssodan alettu lopettaneensa viennin Venäjälle ja toimittaisi enää vain aiemmin tilatut toimitukset.

Kun suomalainen teollisuus ilmoittaa lopettavansa viennin Venäjälle, itse ymmärrän asian siten, etteivät suomalaiset yritykset myy venäjälle, vaikka ostaja tulisi itse hakemaan tuotteet Suomesta (ex works -toimitusehto).

Ainakin https://tulikivi.ru/ toimii ja ja siellä on myös listattuna usempia jälleenmyyjiä, lisäksi mainostavat ainakin Instagramissa ja youtubessa.
Siis onko sijoittajia sumutettu?

1 tykkäys

Samoinhan toimii apple.ru vaikka apple lopettikin venäjällä Two years after Apple quit Russia over Ukraine, Vision Pros are for sale in Moscow

Ainakin tuolta sivustolla mainitulta jälleenmyyjältä suomikivi.ru näyttäisi pystyvän tilaamaan tuotteita, siellä on myös toimituskulut Moskovaan ilmoitettu.

Saako apple.ru kautta tilattua tuotteita Moskovaan?

1 tykkäys

Minä en ainakaan pääse suoraan tai googlen kautta www.tulikivi.ru sivustolle.

Sen sijaan www.suomikivi.ru sivusto kyllä aukeaa.

Ilmeisesti kyseinen yritys (suomikivi) saa hankittua jostakin Tulikiven tuotteita. Sivustolla ei kylläkään näyttänyt olevan Tulikiven uusimpia tuotteita. En tiedä mihin se viittaa tai mistä tämä johtuu.

Itse pääsen kännykällä ja läppärillä sivustolle normaalisti.

Ihme juttu.

Katsoin läpi vuosien 2022 ja 2023. Vuoden 2023 tilinpäätöksessä ei löytänyt mainintaa viennistä Venäjälle.

Tulikivi edelleen (31.12.2023) omistaa yhtiön Venäjällä.

Venäjä oli suurin vientimaa ennen Ukrainan sotaa.

Itselläni on vahva mielikuva siitä, että Vauhkonen olisi jossain maininnut, että vienti päättyy kunhan jo tehdyt tilaukset on saatu toimitettua tai jotain saman suuntaista.

Kaikkia vientimaita ei erotella toki, mutta ainakaan viiden suurimman joukossa venäjä ei viime vuonna ollut.