Jep, tuo on ihan fiksua ja olen itse aina tehnyt näin. Verothan lasketaan aina toteutuneen vuositulon pohjalta sitten kun kalenterivuosi on mennyt. Eli riippumatta siitä käyttääkö verokortissa arvioita koko vuoden tuloista tai kuukausittaisita tulorajaa niin lopputulos on aina sama. Itse olen aina tykännyt tehdä tuon vuositulojen verotuksen kautta ja sen takia tuo marginaaliverotus ei ole koskaan häirinnyt.
Eli sanotaan esimerkiksi että tienaat 70k euroa vuodessa niin veroprosentti on nopean google haun mukaan n. 42%. Vuoden alussa jos olen arvioinut tekeväni n. 10k euron verran lisätienestejä niin olen arvioinut samantien 80k euroa tasolle vuositulot ja tällöin google sanoisi että vuoden veroprosentti on 45%. Ei tuon kolmen prosentin takia oikein yöunia menetä tai verenpaine nouse ainakaan itselläni. Ja itse olen tykännyt mielummin arvioida nämä vähän yläkanttiin ja ottaa sitten veronpalautuksina takaisin seuraavana vuotena sen sijaan että pääsee mätkyt yllättämään.
Ongelmaksihan tuo marginaaliverotus muodostuu jos arvioi tulonsa kovin eritavoin kuin miten ne toteutuu. Jos on ensin 11 kuukautta maksanut “liian vähän veroja” pienemmällä veroasteella ja joulukuussa tuleekin 10k euroa lisätuloja niin tästä pitää sitten “catch upata” koko vuoden verot. Mutta tämä ei sinäänsä ole verottajan syytä koska jokainen voi itse arvioida tulonsa verokorttiin eikä verottaja voi tietää mitkä kenenkin vuositulot ovat tai eivät ole ennen kuin nuo on toteutunut.
Mutta siis vielä tarkennus tuohon kysymykseen. Riippumatta siitä käyttääkö vuosituloarviota tai kuukausittaisia tuloja niin meidän kaikkien verot lasketaan siis koko vuoden tulojen pohjalta.
EDIT: Tulikohan tuo marginaaliveroprosentin ja vuosituloihin perustuvat arvion ero vielä tämän pohjalta selväksi? Tuntuu siltä että aika monella on sellainen käsitys että marginaaliveroprosentin takia “maksaisi jotenkin enemmän veroja” mutta tuohan ei pidä paikkaansa.
EDIT2: Ja joo, tämä menee vähän ketjun ohi joten jos kuuluu siirtää jonnekin muualla niin luotan että ylläpito auttaa.