Tulovero/ansioverotus

Tulo-/ansioverotukselle itsessään ei näytä ketjua vielä olevan. Nyt on.

Keskustellaan tuloverosta, sen määrästä ja oikeasta jaottelusta.

3 tykkäystä

Tasa-arvoisimmasta päästä on tasavero 10-20% kaikkiin tuloluokkiin, koskee myös esim ay-liikkeitä. Lähes kaikki tuet ja henkilöverotuksesta myös vähennykset voidaan samalla poistaa.

Eläkejärjestelmä myös vapaaehtoiseksi, aikuinen ihminen saa itse päättää haluaako osallistua siihen ja ottaa vastuun päätöksestään.

26 tykkäystä

Olisi kyllä tasa-arvoinen ja työhön kannustava. Se, miten tämä kustennettaisiin valtiossamme, onkin hieman kinkkisempi kysymys :upside_down_face:

1 tykkäys

Niin, kukas sen sanoo, että valtion pitää olla juuri sen kokoinen mitä se tänään on :thinking: Noh, yksinkertainen vastaus on, että sen sanoo ne tulodesiileihin 1-7 kuuluvat eli ns. nettosaajat. Demokratiassa 70% sanalla on kova painoarvo.

Minä itse niin mielellään näkisin monessa kohtaa erilaisen valtion budjetin ja vaikkapa edes tuon 20% tasaveron. Mutta eipä minun sanalla tässä systeemissä paljon painoa ole eli se siitä unelmasta :joy:

11 tykkäystä

Pari artikkelia. Ja lopussa epätoivoon vaipuvan hätähuuto.

Suomalaisten nettotulot eivät juuri nousseet:

Hyvä lyhyt artikkeli tanskan mallista vastauksena Sannan veronkorotusunelmiin (tätä artikkelia voisi täydentää toki muutamalla oleellisella seikalla, kuten ALV-kannalla sekä irtisanomisen helppous + lyhyt mutta korkea työttömyyskorvaus = työmarkkinan dynaamisuus):

Ja sokerina pohjalla n. 2/3 porukasta mielipide mikä sanoo, että ollos huoleton, hyvin meillä menee (mitä minä sanoinkaan niiden nettosaaja-tulodesiilien vaikutuksesta politiikan suuntaan demokratiassa):

Mihinköhän tämä maa on oikein menossa?

Katsotpa tilastoa kuin tilastoa niin jotakuinkin ainoa valopilkku missään asiassa oli Sipilän kausi. Ennen sitä (käteisen sixpack) ja sen jälkeen (Sannalandia) meillä on ollut vain yksi suunta. Sipilän kauden loppuun mennessä moni mittari näytti jo orastavaa suunnan kääntymistä ja jotkut ehti jo kääntymäänkin. Mutta se hallitus saikin sitten kansan syvissä riveissä maineen suunnilleen kaikkien aikojen paskimpana riistäjähallituksena.

Aika vähän on dataa osunut minun silmään mikä sanoisi asioiden lutviutuvan hyvään suuntaan. Ottaisin sellaista dataa mielellään vastaan jos sitä vain on.

14 tykkäystä

Täytyy kyllä sanoa että tämä veroprogressio ja sen jyrkkyys tuli itselle hieman yllätyksenä tässä ikävälillä 18-35v. Olen maisterikoulutettu ja vientiteollisuuden palveluksessa, mutta vähän tuntuu näin kolmekymppisenä että työura taitaa olla jo päätepysäkillä. Ne muutamat kipuamiset organisaatiossa ylöspäin ovat tuoneet joka kerta aika paljon lisää työtä ja vastuuta siinä missä palkankorotukset ovat näkyneet varsin vähän tilinauhalla. Puolet menee aina veroihin, oli sitten bonuksia taikka suoria palkankorotuksia. Alkaa olla sellainen olo että turha tsempata tästä enempää, kun menettää vain vapaa-aikaansa vailla todellista vaikutusta elintasoon. Joskus ihmetyttää miksi Suomessa aina “veropäivinä” tai muutenkin puhutaan paljon bruttopalkoista. Nehän ovat aivan eri asioita kuin nettopalkat. 60 tonnin vuosipalkalla tienaa ehkä 15 tonnia enemmän kuin 30 tonnin vuosipalkalla.

Suomi on muutenkin “valkokauluspaitojen” piiloverottaja. Voidaan sanoa että palkasta menee vain 32% kaikkine sotemaksuineen, mutta sitten kun sillä palkalla lähtee vaikkapa autokauppaan niin kappas keppanaa juuri ne autot joita minä haluaisin ostaa on uitettu ylimääräisessä autoverossa. Vanha kunnon MB E-sarja on verotuksellisista syistä +30% kalliimpi kuin kotimaassaan Saksassa. Nissan Micra ei ole. Sitten kun ostan itselleni unelmieni talon niin kappaas keppanaa juuri siinä on 4x isompi kiinteistövero laskennallisista syistä kuin vaikkapa puolet pienemmässä kerrostaloneliössä. Ravintolassa alkoholituotteet +100% hinta keski-eurooppaan verrattuna. Puhutaan että kokonaisveroaste on +50% ja sen kyllä huomaa.

Ihan kuin joku olisi tarkkaalleen tutkinut mistä minä tykkään ja asettanut erilliset lisäverot kaikkeen siihen. Ihan täydellistä työtä eivät ole tehneet, sikäli kun kalastusmaksu on yhä vain 40€/vuosi. Eiköhän sekin kohta mene 400€/vuosi kun huomaavat että keskituloiset maisterit ovat löytäneet tiensä ko. harrastuksen pariin.

Vähän käy joskus mielessä, että mitä jos vaan ei jaksaisi tsempata ja tyytyisi siihen kerrostalokolmioon ja johonkin pieneen nissan micraan. Panostaisi pelimerkkinsä sitten vaikka ulkomaanmatkailuun, jossa kotimaan demareiden rasvaiset sormet eivät pääse sujahtamaan taskuuni aina kun jotain jostain olen siellä ostamassa.

Yksi asia on varma: Tällä järjestelyllä Suomi uppoaa suohon. En jaksa uskoa olevani ainoa joka ajattelee näitä kannustinjuttuja.

73 tykkäystä

Itse täysin samat havainnot kuin @SaastoPossu lla. Mulla on mahdollisuus tehdä lisätyötä oman vakiduunin rinnalla muutamien viikkojen ajan vuodessa. Palkka siitä on sinänsä ihan ok, mutta sitten kun verottaja iskee väliin niin alkaa se palkka olemaankin aika paska. Omissa suunnitelmissa olen päätynyt siihen, että mielummin otan vähän vähemmän palkkaa ja stressiä ja enemmän vapaa-aikaa, koska ero nettopalkassa on kuitenkin sen verran pieni.

Mielestäni näin tiukka progressio tuloverotuksessa ja ylipäätään kokonaisverorasitus ovat myös moraalisesti kyseenalaisia. Tietysti sillä saadaan tuotettua palveluita meidän kaikkien iloksi, mutta silti mielestäni ei ole oikein viedä jonkun tuloista niin suurta osaa.

5 tykkäystä

Olipas kertakaikkisen hyvä teksti tämän maan kannustinongelmasta. Tätä näkemystä kun jaat niin tulet saamaan roppakaupalla palautetta tyyliin ”taas hyväosaiset kitisee”, ”pienetpä on herralla ongelmat jos ne tuossa on”. Että peukut vaan :joy:

Minä uskon siihen, että isommassa kuvassa ihmiset toimii itselleen edullisten kannustimien mukaisesti. Jos kannustimet puoltaa tsemppaamista, sitten tsempataan. Jos kannustetaan johonkin muuhun, sitten tehdään jotain muuta.

En ole salaliittoteorioihin taipuvainen, mutta jos katsot verokäyrää ja mietit mikä tulotaso on ns optimikohdassa (eli mikä luo kannusteen olla tavoittelematta enempää), tulee minulle väistämättä mieleen, että on joidenkin puolueiden etu pitää riittävän suuri osuus ihmisistä tietyssä kohtaa tulodesiilejä. Kannustavin verotuskäyrän kohta on vielä juuri sellainen, että todennäköisesti ihminen on suuren osaa elämästään ainakin pikkuisen riippuvainen tulonsiirroista eli sosialistisesta valtiosta. Sitä äänestät kenen käsi ruokkii.

11 tykkäystä

Jos voisin valita ammattini uudelleen kouluttautuisin hammaskirurgiksi, avaisin oman vastaanottoni ja se olisi auki vain tiistaisin.

Siinä olisi “The Finnish Dream”. Saisi varmaan sen 3000€ palkan, josta ei joudu maksamaan 50% veroja ja olisi 6 vapaapäivää viikossa.

Eipä taida olla muualla maailmassa nettotuntipalkka yhtä oleellinen käsite kuin Suomessa.
Harmikseni oma työnantajani ei ole kovin myötämielinen palkattomien vapaiden pitämisestä, mutta esimerkiksi yksi kuukausi kesässä normaalin loman lisäksi pudottaa vuoden bruttotuloa kuukausipalkan verran, mutta vuoden nettotuloja vain puolikkaan kk-palkan verran. Siinä saa 30 päivää vapaata ja “tappiot” jaetaan aika tasan puoliksi verottajan kanssa. Samalla koko loppuvuoden nettotuntipalkka paranee, kun veroprosentti pienenee. On tämä kummallinen järjestelmä.

34 tykkäystä

Itse en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi helvetissä edes puhutaan bruttopalkoista?

Bruttopalkallasi et maksa yhtäkään laskua, osta yhtäkään hyödykettä tai palvelua tai laita yhtäkään euroa sijoituksiin. Bruttopalkka on vain mustetta palkkanauhallasi, jonka käytännön merkitys on äärimmäisen kyseenalainen. Miksi ketään kiinnostaisi tai pitäisi kiinnostaa pätkän vertaa, mitä palkkanauhalla lukee, jos pankkitilille päätyvä rahasumma on aivan eri pallokentällä tämän palkkanauhalla näkyvän summan kanssa?

100k bruttopalkka on tässä maassa karkeasti 50k pankkitilille, kiitos erilaisten verojen ja veronluonteisten maksujen. Onko kansalaiset oikeasti niin kujalla talousasioista, ettei brutto- ja nettopalkan eroa ymmärretä, vai onko totuus tästä bruttopalkan ja pankkitilille päätyvän rahasumman valtavasta erosta niin kiusallinen, ettei siitä kehdata edes puhua, koska se romuttaisi niin tehokkaasti monen pilvilinnat valtavan kokoisen julkisen sektorin ihanuudesta?

Miksi palkoista puhuttaessa ei jatkossa puhuttaisi niistä summista, jotka aidosti päätyvät työtä tekevän kansalaisen pankkitilille sen sijaan, että puhutaan median vahvalla säestyksellä summista, jotka voivat “parhaimmillaan” antaa jopa 50% liian ruusuisen kuvan oikeasti merkityksellisestä asiasta?

Ja joo, bruttopalkka vaikuttaa eläkkeeseesi. Ompa mahtava “etu”. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että osa tuosta bruttopalkan ja pankkitilillesi päätyvän summan erotuksesta kuukausittain siirretään aikaan, jolloin olet +65v. Eihän kukaan varmaan olisikaan halunnut niitä euroja aktiivi työuransa aikana elämiseen ja sijoittamiseen? Rahan aika-arvonkin teoria kertoo meille, että euro silloin kun olet +65v on arvokkaampi kuin euro tänään, vai miten se meni. :slightly_smiling_face: :gun:

20 tykkäystä

Yhdistelmä näitä, veikkaan.

Kujalla? Kyllä, jotkut.
Ei kehdata, koska se romuttaisi pilvilinna? Erityisesti tämä. Olen tullut siihen tulokseen, että suomalainen on erittäin hyvä itsepetoksessa. Ummistetaan silmät tosiasioilta. Siksi mikään alaspäin osoittava mittari ei väräytä valtaosaa.

Hyvä esimerkki itsepetoksesta on hyvinvointivaltion takaamat ”ilmaiset palvelut”. Yllättävän monesta palvelusta joutuu nykypäivänä muuten jo maksamaan ihan kunnon summia, verojen lisäksi tottakai. Enkä sano, että joutuu maksamaan ”täyden hinnan”, vaan sanon mitä kirjoitin eli ihan tuntuvia summia kuitenkin. Varsinkin kun ne joutuu maksamaan siitä nettopalkasta eikä bruttopalkasta, kuten edellinen kirjoittaja hyvin muistutti.

Mutta itsepetoksessa on ilmeisesti mukavampi köllötellä ja uskotella itselleen, että eihän meillä muuten olisi näin kovat verot ellei sille saisi kunnolla vastinetta.

5 tykkäystä

Bruttopalkoissa ei ole mukana työntekijäkohtaisia tekijöitä. Nettopalkkaan kuitenkin vaikuttaa esimerkiksi ulosotto, ay-jäsenmaksut, mahdolliset muut palkasta vähennettävät erät (joillakin esimerkiksi vuokra, puhelin, työvaatteet, melkein mitä tahansa). Ja toki myös verotuksessa on niin paljon henkilökohtaisia asioita aina pääomatulojen vähennyksistä oman kodin remonttiin ja matkakuluihin.

Kyllä se bruttopalkka on se ainoa oikea mitä on järkevää vertailla.

21 tykkäystä

Täällä toinen tryffelipossu \0.
taitaa olla koulukuntakysymys netto vai brutto. En itse taas ymmärrä nettopalkalla pelleilyä. Brutto on se mistä puhutaan kun töihin mennään ja se on se sun “liikevaihtos” toiminnan laajuus se mistä kaikki lähtee.
jos puhutaan vaikka osakemyyntivoitoista puhutaan bruttomyyntivoitosta ennen veroja. Halutessaan käytetään nettoja kuvaamaan mitä jäi lopulta käteen ns “tulos”
jokaisella meillä on aivan jäätävän isot erot mitä tulee verotukseen, vähennyksiin,ties mihin kikkailuihin. Voit asettaa halutessasi verokortin maan ja taivaan väliltä. Brutto on ainut oikea kuvaamaan toiminnan laajuutta eli sun palkan arvoa mitä susta maksetaan. Jos kysely asiasta ja ikä mukaan otetaan luulen että nuoret tykkää puhua netosta ja vanhempi kansa brutosta. Tämä vain omasta pienestä kuplastani mutu. EDIT: pyöräkin voi olla osa palkkaa.

5 tykkäystä

Veroaste mukavat 42% bkt:sta. Minkä Marinkin tietää ja osaa kertoa ja on niin ihanaa. Mutta julkiset menot ei niin mukavat 54% bkt:sta, mitä ei kukaan osaa tai halua kysyä pääministeriltä.

Ero selittyy nähdäkseni paitsi julkisella velkaantumisella niin kaavoitus-, kotisairaanhoidon- ja ties millä palvelumaksuilla. Joista osa on ylimitoitettu, toiset korvaavat veron luonteisia eriä.

2 tykkäystä

Erinomaista pohdintaa tuloveroista!

Eräs asia jota olen useamman vuoden ihmetellyt on lähes totaalinen haluttomuus sekä politiikan oikealla että vasemmalla laidalla puuttua tulonmuuntoon. Tähän on esim. Norjassa muistaakseni puututtu jo useita vuosia sitten, myös oikeiston tuella koska uudistuksista hyötyivät myös korkeatuloiset palkansaajat.

Esimerkkinä (karkeasti yksinkertaistaen): Käytännössä tietyissä ammateissa on Suomessa yksinyrittäjänä mahdollista päästä huomattavasti huokeampaan veroasteeseen listaamattoman osakeyhtiön kautta, vaikka työ ei sinäänsä juurikaan muutu siitä jos olisit palkollisena (esim. keikkalääkärit jne).

Jo pelkästään tähän puuttumalla voitaisiin yleistä tuloverotuksen tasoa laskea, mikä hyödyttäisi paljon laajempaa joukkoa - myös hyväpalkkaisia joihin itsekin kuulun. Toki kynnys lähteä ajamaan tällaista voi olla iso, mutta luulisi meilläkin onnistuvan.

8 tykkäystä

Hyvä esimerkki brutto/netto kysymyksen käytännön erosta on se että nyt kun inflaatio on vaikka 6% ja työmarkkinoilla sovitaan samanlaiset 6% palkankorotukset, niin tuosta palkankorotuksestahan menee valtaosalla palkansaajista puolet 3% veroihin.

Inflaatio 6% ja palkansaaja saa käteensä 3% lisää palkkaa.

Ellei sitten verottaja jotenkin säädä veroäyrejään samassa suhteessa, tästä en osaa sanoa.

4 tykkäystä

Juu, tämä on juuri se huomio mitä esim. (@_neuvottelija_Sami_M) on pitänyt esillä, että mitä Suomen kokonaisveroaste olisikaan jos krooninen alijäämä laskettaisiin mukaan. Kun alijäämä on krooninen ja se katetaan velalla, on itsepetosta väittää, että Suomen veroaste on VAIN viidenneksi korkein. Se on todellisuudessa korkeampi.

5 tykkäystä

Täsmälleen sama tilanne, kuin mun kynästä. Maisterikoulutus ja kokemuksen kautta vastuun kasvaessa palkka kiivennyt sellaiseksi että sillä ollaan tämän maan ylimmässä desiilissä, mutta ei kuitenkaan ylimmässä viidessä prosentissa. Minkäänlaista kiinnostusta ei ole sykkiä enempää ja esim. nousta organisaatiohierarkiassa ylöspäin kun tonnin palkankorotuksesta käteen jää alle puolet. Vastuu ja duunimäärä kasvaa kuitenkin täysin eri mittakaavassa.

Mun panos tai sen maksimaalinen realisoitumattomuus tän seurauksena ei yhteiskuntaa tai edes edustamaani firmaa välttämättä hetkauta, mutta kuten Säästöpossukin totesi, tän asian kanssa painii takuulla todella moni. Isossa kuvassa ja isoilla mittakaavoilla tällä asialla on merkittävä negatiivinen vaikutus Suomen kehitykselle kun jengi jättää sen viimeisen puristuksen tekemättä kunnon insentiivien puutteessa.

7 tykkäystä

Tulipa vaan mieleen, että jossain on Suomen poliittiset päättäjät näköjään onnistuneet kun tämä sama kannustinloukku näyttää kulkevan halki kaikkien tulodesiilien :joy: Kuuntelitpa sitten puhtaasti tuilla eläjää ja siitä eteenpäin aina ylimpään tulodesiiliin saakka kuuluvaa niin tarina sama. Lisätyö ei kannata vs effort mitä se vaatisi.

Saavutus sekin :man_facepalming:t3:

16 tykkäystä

Ehkä vielä oleellisempaa kuin brutto- tai nettovertailu on suomalaisten ostovoima. Mitä sillä netolla tässä maassa saa… Niin… Ei paljon mitään.

Varmaan joku vetää taas hyvinvointikorttia ja afrikkaa ja aasiaa tähän mukaan mutta ihan vapaasti​:rofl::heart:

5 tykkäystä