Työeläkkeen kertymä

Heikennyksiä varmaan taas tulossa.
Kaikki kannattaa ottaa etukäteen mitä saa, aloitin OVE:n ottamisen marraskuun alusta niin kuin moni muukin.
Olisi voinut aloittaa vuotta aikaisemmin, mutta en älynnyt :cry:

Syksyllä lopetaan hommat kun tulee 46 vuotta yhtä mittaista työelämää täyteen, miinus lyhyt armeija.
Sitten pärjätään OVE:lla ja ansiosidonnaisella vajaat pari vuotta.

6 tykkäystä

Millainen heikennys tulossa kun nyt oletusarvo on, että 80-luvulla syntynyt mies laittaa euron pajatsoon ja saa 80 senttiä takaisin keskimäärin. Tällä hetkellä eläkeikä häämöttää 70v iässä. Eliniän loppupäässä leikkuri? Suuremmat maksut? Pienempi takaisinmaksukerroin?

5 tykkäystä

Eläkejärjestelmän ja käytännössä kaikkien yhteiskunnallis-sosiaalisten rakennelmien legitimiteetti edellyttää, että suuri enemmistö kokee ne oikeudenmukaiseksi. Ennustettavuus on olennainen osa oikeudenmukaisuuskokemusta.

On median puolelta todella typerää puhua eläkeuudistuksesta, kun kyse ei ole niin suuresta uudistuksesta, kuin eläkeuudistus joku vuosi sitten. Nyt on kyse olemassa olevan eläkejärjestelmän tuunaamisesta, ei isosta kokonaisjärjestelmän muuttamisesta. HS:n artikkelissa kyllä kerrotaan, mistä on kyse.

"TYÖNANTAJAPUOLI eli ennen kaikkea Elinkeinoelämän keskusliitto EK haluaisi mahdollistaa eläkevarojen sijoittamisen nykyistä riskipitoisemmin , jolloin myös tuotto voisi olla pitkällä aikavälillä suurempi.

Lisäksi työnantajajärjestö olisi valmis puuttumaan eläke-etuuksiin. Vaihtoehtoja saattaisivat olla esimerkiksi eläkkeiden vuotuisia indeksikorotuksia tarvittaessa hillitsevä jarru ,
opiskelusta kertyvästä eläkkeestä luopuminen ja osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen heikentäminen tai lakkauttaminen."

Muutos sijoitusrajoitteisiin on tervetullut. Kauan onkin kestänyt tätä odotellessa.

Kolme seuraavaa on EK:n vaihtoehtoisia tavoitteita, joiden menestyminen ei ole ollenkaan varmaa. Keppiä opiskelijoille -kohta saattaa toteutuakin, koska kaikilla puolueilla opiskelijoiden puolustaminen jää juhlapuheiden tasolle, tai pitäisikö sanoa poliittisen markkinoinnin tasolle.

Indeksikorotusjarru ja osittaisen vanhuuseläkkeen heikennys tai tappaminen taas riippuvat siitä, tuleeko Suomeen porvarihallitus vai ei. Äänestäjät päättävät.

13 tykkäystä

Kun on tehokas, niin ei tarvitse käyttää niin paljoa aikaa kuin muut.

13 tykkäystä

Ei koske suuria ikäluokkia. :-1:

7 tykkäystä

Muuten hyvä idea, mutta osa porukasta ottaisi suuria
riskejä ja jotenkin ne pitäisi pelastaa, en minä ainakaan haluaisi vanhuksia kerjäämään kaduille, tai kerjääviä vanhuksia kaduille, kuinkapäin vaan haluaa ajatella

20 tykkäystä

Tämä eläkejärjestelmän vapaaehtoisuushan on jo testattu. Yrittäjät ovat tähän vuoteen asti saaneet suht vapaasti määritellä osallistumisensa siihen. Lopputuloksena palkansaajat maksavat yrittäjien eläkkeitä 500 miljoonaa vuodessa, kun ei se omasta eläkkeestä huolehtiminen sitten kiinnostanutkaan kaikkia.

23 tykkäystä

Ruotsalaiset teki tän minun mielestä hyvin. Silloin kun heidän eläkesysteemi muutettiin enemmän itse valittavaan suuntaan, oli mahdollisuus valita myös ”ei kiinnosta pätkääkään”, jolloin valtio valitsi rahastot yksilön puolesta. Tuommoinen valintamahdollisuus voisi olla Suomessakin.

16 tykkäystä

Onko lähdettä tuohon 500 M€:n ja siihen ettei niitä ole kiinnostanut se?

Onko vertailevaa tutkimusta, kuinka paljonko maksamme ei yrittäjien eläkeläisetn tukia kun eläke ei riitä elämiseen kun ei ole työt kiinnostanut?

En ole enkä ole ollut yriittäjä, mutta tuollainen yksisilmäinen lähestyminen asiaan ja yrittäjyyteen ärsyttää kun sitä on lähes koko elämän ajan sivusta seurannut.
Moni on työllistänyt paljon íhmisisä ja sitä kautta tehnyt osansa tähän veroparatiisiin.

No jokaisella on oikeus mielipiteeseen ja parhaat asiantuntijta ovat yleensä jotka eivät ole yrittäjiä, no parhaat pelaajatkin istuvat katsomossa :sweat_smile:

10 tykkäystä

Tästähän oli pari vuotta sitten keskustelua. Sen keskustelun seurauksena järjestelmää muutettiin niin, että tuo YEL-maksuja varten ilmoitettava työtulo on ilmoitettava oikeiden tulojen mukaan. Ennen lakimuutosta sait ilmoittaa mitä lystäsit. Monet ilmoittivat tienaavansa vain mueto-osan oikeista tuloistaan ja maksoivat eläkemaksuja niin vähän kuin mahdollista.

Ja tuohon kuittailuusi vastaisin, että olen itse yrittäjä. Olen myös seurannut vierestä, kun 90k€ vuodessa tienaavat yrittäjät maksavat tuon minimin eläkemaksuina, kusevat hommansa viinan kanssa vähän ennen eläkeikää ja löytävät itsensä sossun luukulta, kun ei sitten tullutkaan säästettyä sitä eläkettä. Hyvinvointivaltiossa kun yksilön typeryys kaatuu valtion maksettavaksi, on mielestäni kohtuullista asettaa yksilölle tiettyjä vaatimuksia.

23 tykkäystä

Jälkimmäisestä samaa mieltä, mutta niin tekevät moni palkansaajakin.
Nimenomaan sellaiset mieleipiteen ettei eläkemaksuja ei kerättäisi ollenkaan ja ihmiseet säästäsivät itse eläkkeensä on aika kaukana tosi elämästä.

Itse olen maksanut veroja työurallani yli 1M€ ja eläkekertymäni on hyvä, vaikka en sitä vielä saakaan, ei varmaan olisi sama jos ei olisi tarvinut maksaa sitä ns. pakolla. Nykyisestä verotuksesta voisi sitten ollakin eri mieltä.
Ei ollut tarkoitus kuittailla, arvostan vaan yrittäjyyttä tosi paljon, siksi reaktioni, menestyksellistä yrittäjän uraa sinullekin :+1:

6 tykkäystä

Tämä koskee lähinnä pieniä yrityksiä, mutta helposti tulee kierre, kun maksaa mahdollisimman pientä YEL eläkemaksua.

Alussa ehkä ajatellaan että nostetaan sitten kun nähdään tulot tarkemmin ja yritys saatu kunnolla pyörimään.
Kun taas maksat pientä YEL maksua, saat sillä hinnoitteluvoimaa ja sitä kautta kilpailukykyä. Ja tuo taas johtaa siihen että kilpailun kautta vääristät koko markkinaa (poljet hintoja) ja et pysty nostamaan hintoja, etkä maksamaan koskaan parempaa eläkettä, kuten ei sinun vertailukelpoiset kollegatkaan.

Tämä tietenkin kohdistuu yhden tai muutaman työntekijän yrityksiin.

Tämä hyödyntää muita ihmisiä, jotka ostavat näiltä palveluita.

5 tykkäystä

Nimenomaan päin vastoin. Minimi eläkemaksuja maksaneet yrittäjät ovat olleet hyvin fiksuja.
Keskiverto nuorempi mies tulee todellisen elinajan odotteen perusteella, kun eläkeikä karkaa koko ajan kauemmaksi, joka tapauksessa saamaan maksimissaan eläkettä 2 - 4 vuoden ajan. Tulee saamaan maksamistaan eläkemaksuista takaisin, tuottoineen, vain noin 20% - 30%. Sen vastoin vastaava nainen elää 7v miestä pidempään saa eläkettä 9-13 vuoden ajan, eli saa paljon enemmän kuin maksaa. Eli miesyrittäjät tuottavat järjestelmään runsaan ylijäämän, ja naiset alijäämää.
Pikemminkin on typeryyttä vaatia lähes kaikki miesten maksettaviksi.

8 tykkäystä

Ongelmahan on siinä että sekä mies- että naisyrittäjät tuottavat eläkejärjestelmään selkeän alijäämän. Yksilötasolla tämä toki on järkevää, fiksuhan se on joka maksattaa muilla. Eläkejärjestelmää tässä muodossa vain ei voi rakentaa tällaisen ajattelun päälle.

10 tykkäystä

Ongelma päinvastoin on se, että YEL:ssä rahat eivät mene omien eläkkeiden maksamiseen, vaan nyt eläkkeellä olevien kustannuksiin. Ja tuotto omille sijoituksille on luokattoman huono, vaikka olettaisi että suurempia idiootteja tulee jatkossa nyt maksavien eläkkeitä aikoinaan kustantamaan.
Kunnon eläketilittilit joissa oman possan näkee ja jonka sijoittamiseen voi vaikuttaa, olisi huomattavan parempi ratkaisu.

6 tykkäystä

Tässä jälleen muistutuksena eräs tapa hoitaa asia vastuullisesti.

5 tykkäystä

Vastuullista sosiaalipummausta joo. Antaa muiden maksaa yrittäjien eläkkeet ja toimeentulotuki, kun ei niitä säästöjä syntynytkään.

1 tykkäys

Et tainnut lukea tekstiä.

Toimeentulotuesta ei ole tässä ketjussa aikaisemmin puhuttu. Onko mielestäsi niin, että toimeentulotuen saajat ovat sosiaalipummeja? Se on kyllä aika eri asia kuin YEL-vakuuttaminen enkä oikein näe, miten se liittyisi aiheeseen.

3 tykkäystä

YEL on ihan OK vakuutusjärjestelmänä, vaikka sen tuottoa sijoituksena voi kyseenalaistaa. Itse olen tietoisesti maksanut reilusti eläkerahaa, kolmanneksen TEL/TyEL:iin ja loput YEL:iin. Tulen lähivuosina saamaan ihan kohtuullisen kuukausieläkkeen. Minulle laskelmat näyttävät, että takaisinmaksuaika on 10,5 vuotta ja indeksoitunakin vain 13,5 vuotta. Elinikäodotteeni ennustaa noin 15 eläkevuotta, joten saan toivottavasti rahat pois kokonaan. Jos elän pidempää, niin saan toki tuottoa. Näihin lukuihin olen päässyt mm hyödyntämällä aloittavan yrittäjän alennukset ja maksujoustot kunnolla. Työeläke olen käyttänyt riskinhallintatyökaluna varmistamaan minulle sopivan minimielintason. Nykyään minulla on myös suuri sijoitussalkku, mutta sitä ei ollut yrittäjäuran alussa. Olen siis aika tyytyväinen, vaikka olen maksanut paljon YELiä. Tiedän toki, että enemmistö yrittäjistä ajattelevat toisin.

8 tykkäystä

Aiemmassa keskustelussa toin esille, miten Juurikin tuntema yrittäjä reagoi varsin voimakkaasti, kun kuuli että alivakuuttavien kilpailijoiden luoma markkinahäiriö on johtanut siihen, että yrittäjien eläkkeitä tuetaan 500 miljoonalla veroeurolla vuodessa.

Eikö hänen käyttämänsä nimitys “sosiaalipummi” ole aika osuva, kun kyse on henkilöistä, jotka saavat enemmän sosiaalietuuksia kuin heille kuuluisi pelkästään sillä, etteivät hoida lakisääteisiä velvoitteitaan?

Alivakuuttavien yrittäjien sosiaalipummaus tapahtuu ensisijaisesti järjestelmätasolla eli yrittäjiltä kollektiivisesti kerätyt varat eivät riitä, kun on niin paljon siivellä kulkevia alivakuuttajia. Sosiaalipummaus voi yksilötasolla tapahtua myös takuueläkkeen kautta. Kolmanneksi edellisten lisäksi sosiaalipummauksen voi kruunata nostamalla vielä lisäksi toimeentulotukea. Tämä jälkimmäisin ryhmä lienee varsin pieni.

Toimeentulotuen saajista sosiaalipummeja ovat vain ne, jotka ovat itse tarkoituksella järjestäneet tilanteensa siten, että ovat oikeutettuja toimeentulotukeen, vaikka oikein toimien näin ei olisi käynyt. Yrittäjien eläkekeskustelussa tästä on oikeus ja jossain määrin myös velvollisuus puhua, jotta ongelma voidaan korjata.

Juurikki itsekin entisenä yrittäjänä toivoo, ettei yrittäjyydestä annettaisi julkisuudessa kovin kielteistä kuvaa, eikä turhaan leimattaisi kaikkia yrittäjiä näiden alivakuuttajien mukana.

12 tykkäystä