Työeläkkeen kertymä

Olisiko vanhempi ikäluokka kahminut myös nuorilta halpoja osakkeita?

Aiemmin tässä ketjussa keskusteltiin suurten ikäluokkien eläkkeistä. Itse en ole kateellinen 1500 € keskimääräisestä eläkkeestä. En pärjäisi tuolla itse.

Ahne ikä-ihminen olisi vain jatkanut leppoista työtään ja vienyt nuorilta työpaikat.

Kaikenlisäksi tämänpäivän kuusikymppinen vastaa olemukseltaan ja taidoiltaan 70-80 luvun neljäkymppistä, ainakin noin keskimäärin.

Kannattaa käydä vähän kouluja, niin voi löytää työtä, josta ei koskaan halua edes eläköityä. Ei se niin hankalaa ole, paitsi nykyisin suomalaiset on opetettu sellaisiksi ettei oteta vastuuta omasta tekemisestä. Aina syy on jossakin muualla, ei itsessä.

6 tykkäystä

Laskin vielä paljonko riistäjä-sukupolvi saa keskimäärin nettona 1500 €:n brutosta. Käytin laskelmassani Helsinkiläistä vuonna 1945 syntynyttä kirkkoon kuuluvaa henkilöä, jolla on puoliso. Veroprosentiksi muodostui 14, eli hanskaan jää 1290 €.

Tuntuu välillä näistä tuhnuttajien jutuista, että suuri ikäluokka on yhdessä rakentanut salaliittoa tulevia sukupolvia vastaan. Nämä ovat enimmäkseen olleet duunareita, jotka varmaan ovat yhdessä istuneet rikkaiden sukujen kanssa kabineteissa suunnittelemassa omaa tulevaisuuttaan :wink:

Olen itse duunari-perheestä lähtöisin ja isäni, joka teki kokopäivätyötä sai 70-luvun alussa 250 markkaa kuukausipalkkaa. Töitä tehtiin myös lauantaisin. En muista hänen istuneen Ehnrothin kanssa kabinetissa, mutta ehkä hän ei vaan viitsinyt sitä minulle kertoa.

Tuhnuttelija odottelee 0-tuntitöitä työkkäristä tai vuokratyöfirmasta. Mitä tekee tekijämies, nuoremman sukupolven edustaja tässä 0-korkomaailmassa:

Ei tuhnuttele vaan laittaa velat tappiin ja hankkii omaisuutta.

1 tykkäys

En oikein nyt ymmärrä purkauksiasi

Tuosta ylläolevasta graafistakin näkee, että suuret ikäluokat eivät maksaneet juuri ollenkaan eläkemaksuja työuransa aikana ja nyt maksetaan senkin edestä. Taidokkain pyramidihuijaus päällä maan

SitaattiLaskin vielä paljonko riistäjä-sukupolvi saa keskimäärin nettona 1500 €:n brutosta. Käytin laskelmassani Helsinkiläistä vuonna 1945 syntynyttä kirkkoon kuuluvaa henkilöä, jolla on puoliso. Veroprosentiksi muodostui 14, eli hanskaan jää 1290 €.

Nyt ei tarvitse työskennellä kuin 70v ikäiseksi niin pääset nauttimaan näistä samoista eduista

9 tykkäystä

Ei ollut purkaus. Ehdotin salaliittoa, jossa hitsari-isäni (edesmennyt) oli mukana. Hän ehkä juonitteli tuon 300 markan edestä koko elämänsä.

En tiedä kenen syy se on että aiemman sukupolven miehet on kupsahtaneet kuusikymppisinä, kuten venäläiset vielä tänä päivänäkin. Eikö se ole hyvä juttu että nuorempi sukupolvi elää n. 90 vuotiaiksi keskimäärin.

Ehkä 50 vuoden päästä tuo 90 vuotias vastaa lääketieteen kehityksen ansiosta tämän päivän kuusikymppistä. Ei kannata jäädä tuhnuttelemaan sinne kotiin vaan tehdä niiden asioiden parissa joita osaa. Vaikka kuvata takapuoltaan someen.

3 tykkäystä

Keskimääräinen vanhuuseläke on 1800€ bruttona.

2 tykkäystä

No, myönnetään että 1700 €. Muistikuvani olikin mediaanieläke.

Keskieläke 1 716 euroa kuukaudessa - Eläketurvakeskus.

On se vastuutonta Mandatumin ym vapaaehtoisten eläkevakuutusten myyjiltä väheksyä YEL:iä, olen kuullut että tekevät tuota tavan takaa.
Sulla on nyt siedettävällä tasolla YEL , mutta tuon varassa on sun mahdollinen työkyvyttömyyseläke ja myös mahdolliset perhe-eläke etuudet.
Ja tietysti myös sen tuoma työeläke. Jos kassa vaan kestää, niin korota vaan…

Sitähän me kukaan ei tiedetä, että paljonko ehditään eläkettä nauttia.
Joten laskelmat keskimääräisellä elinajan odotteella on lähes huuhaata.
Vapaaehtoiset eläkkeet on yksi säästämistapa, mutta eipä niistä ole lakisääteisen turvan korvaajiksi, sanoipa joku myyntitykki mitä tahansa.

1 tykkäys

Kyllä kyllä. Mainittakoon, että vapaaehtoisella vakuutuksella en tarkoita eläkevakuutusta vaan muuta työkyvyttömyys/sairasloma jne turvaa.

36k€ on sellainen palkkataso, että jos en sen tuomalla eläkkeellä pärjää, niin taloudenhoito / muu elämä on sakannut. Samaten valtaosa tuolloisista eläkkeen saajista tulisi olemaan kusessa. Lasken YELlin kautta saatavan eläkkeen bonukseksi, en päätoimiseksi tulonlähteeksi vanhoille päivilleni.

1 tykkäys

juu tuolla saa 1500eläkettä brutto

1 tykkäys

Nuoremmat tulevat yleensä perimään jotain! On sekin jotain.

1 tykkäys

Minäkin oon 36k mukaan yel maksanut, tosin itse sen keksin. Tulot on kyllä selvästi suuremmat ja sijoitettu omaisuuskin. Aion sijoitus omaisuudella hoidella ns eläkkeen.

3 tykkäystä

Itse maksan minimi yel, yrityksen tulos noin 200t/v. Eläke/tukijärjestelmä yrittäjälle on mielestäni niin surkea etten anna mitään ylimääräistä.

7 tykkäystä

36k palkalla täälläkin duunia tehty, eikä tuo 1500 brutto oikein innosta. Tässäpä syy sijoittamiselle. Kiinnosta kituuttaa vanhana. Tuohon summaan kun tulee kämpästä vähänkään kustannuksia(LVIS-remppaa tms.), niin on elämä jo melko vaikeaa.

1 tykkäys

Kyssäri ammatinharjoittajille ymv. yrittäjille: Saako YEL-maksun määrän per kk/vuosi itse määrätä? Jos, niin kuulostaa vähän oudolta. Eikö sen suuruus määräydy samalla tavalla kuin esim. yrittäjän ennakkoverot eli edellisen vuoden tulojen mukaan?

Masse-setä, FA, kaikki maksut minimissä ja tulot maksimissa = menestyy :ok_hand: :ok_hand: :ok_hand:

1 tykkäys

Ite saa määrätä. Kyllä vaan. Palkkaa oon maksanu n. 40-50k ja tulostakin tehnyt sitten päälle vähän enemmän.
Moni maksaa vaan minimin ja pitää rahat itsellään ja sijoittaa.

2 tykkäystä

Onks toi 36 donaa vuodessa se minimi, mistä pitää YEL ainakin maksaa?

Masse-setä, FA, kaikki YEL-maksut onneksi vielä maksamatta :laughing:

En tiiä mikä on minimi, mutta varmasti pienemmän tulon mukaan mahdollinen. Oon itse ajatellut, että jos tulee pahempi sairastuminen, niin tuo ja vakuutus sitten hoitaa.

1 tykkäys

Periaatteessa pitäisi maksaa sen mukaan kuinka maksaisi palkatulle samasta duunista mitä itse tekee.

2 tykkäystä

Voin sanoa, että jos mulla olis samaa tulosta tekevä myyjä niin hyppien innosta maksaisin kovaa palkkaa hänelle. Näin käänteisesti.

1 tykkäys

Itselläni ikää nyt reilut 40 vuotta. Edeltävät 10 vuotta oli yrittäjänä ja maksoin aivan minimi YEL-maksuja noin 8 000 euron vuositulojen mukaan. Tällä hetkellä eläkekertymäni onkin noin 600 euroa kuussa, ymmärtääkseni takuueläkekin on enemmän (~800 euroa). Minimimaksujen syynä etten itse en usko koko eläkejärjestelmän toimivuuteen jatkossa.

Kannattiko? Minun tapauksessa kyllä. Korona siivitti bisnekseni lentoon ja tällä hetkellä nettovarallisuuteni on noin 1,3 miljoonaa. 2 miljoonaa pitäisi mennä rikki seuraavan viiden vuoden sisään. Tuolla makselee ihan kivasti eläkettä itselleen ja jälkipolvillekin jää jaettavaa. Toisaalta mikäli bisnes ei olisi lähtenyt lentoon niin lopputulema voisi olla toinen. Nyt olen siirtynyt takaisin työväkeen ja työeläkettäkin kertyy kuusinumeroisesta vuosipalkastani.

13 tykkäystä