Uber-ketju / The taksi -appi

Laitetaan Uberille oma ketju pystyyn, koska huomasin että foorumilla on Uberin-omistajia. Uber sanoi itse, että ei tule ehkä ikinä tekemään rahaa, mutta teknologinen panostus tekee yhtiöstä vähintään ainakin todella mielenkiintoisen.

Jonkun FT-käyttäjän tiivistelmä Uberin IPOsta, maustettu ripaus huumorilla

:

5 tykkäystä

Ensimmäisenä herää mieleen kysymys, onko @Yu_Gong olemassa salainen ”ubersalkku”, josta emme ole tienneet mitään… hmmm… pitääkö olla huolissaan? Mitä @Masse sanoo tähän?

Heh ei oo kyl salkussa :stuck_out_tongue_closed_eyes: Jos uskot mun sanoja, mut seuraan kyl mielenkiinnosta :smiley: Tilanne voi tosin muuttua jos joku saa mut täällä vakuutettua xD

3 tykkäystä

Nuo disclaimerit “ei välttämättä tule ikinä tekemään rahaa” taitavat löytyä melkeinpä kaikkien listautuvien firmojen S-1 julkaisuista. Ei mitään uutta siis

Itse olen innokas Uberin käyttäjä varsinkin ulkomailla, jossa muuta ei isoissa kaupungeissa kannata edes harkitakaan. Vaivattomuus on ihan uskomattomalla tasolla. Viime viikonloppuna kävin Varsovassa ja siellä oli lisäksi ilmestynyt jo Uber Eats koppeja kuskeille vähän joka kulmille. Toki näitä on ollut jo jonkin aikaa

Kyllähän tämä tulee disruptoimaan täydellisesti perinteisellä mallilla toimivat firmat. Kysymys vain kuuluu kuinka kovasti yhtiö aikoo investoida ja miten pitkään sijoittajat jaksavat katsella tappioita. Unohdan itse ainakin toistaiseksi ja jään seuraamaan sivusta. Vähän pitää tulla osviittaa siitä, että tulos alkaa kääntymään

3 tykkäystä

Arvon määritystä vaikeuttaa myös se kuinka epäselvästi sekä Uber että Lyft raportoivat numeroistaan.
Esim kuinka paljon Uber menettää rahaa Intiassa? Tai kuinka kannattava on esimerkiksi Lontoo jossa sillä ei ole juurikaan kilpailua? Tuskin noissa samoilla katteilla mennään.

Bull case omasta mielestä olettaa, että hintoja voi nostaa ilman että kysyntä liikaa putoaa. Nyt hinnat ovat keinotekoisen alhaalla koska firmoilla kassassa miljardeja rahoitusta ja varsinkin Lyftin on pakko voittaa markkinaosuuksia. Jossain vaiheessa nuo rahat kuitenkin Lyftilta loppuvat ja hinnat nousevat. Mitä sitten käy kysynnän on mielenkiintoinen kysymys. Toisaalta Uberin kassassa rahaa on enemmän ja katteet ilmeisesti Lyftia paremmat jolloin jos Lyft menee ±0 niin Uber tekee voittoa, ehkä :slight_smile:

Toinen bull casen oletus on että kilpailijoiden ei ole kovin helppo tulla markkinoille. Monet olettavat että kun hintoja/katetta nostetaan niin näitä syntyy. Itse en usko että esim USA markkinoille kilpailijan synnyttäminen on niin helppoa ja halpaa kuin oletetaan.

Tulevaisuuden skenaarioita on monta monopolista konkurssiin, ja sijoitukseni suhteessa pääasiassa indekseistä koostuvaan salkkuuni on hyvin pieni… Jos laskee vaikka 50% niin ei maailmoja kaada.

3 tykkäystä

Pari meikäläisen huolenaihiota:

  • Kuskit saavat kilpailevalta taksisovellukselta parempaa palkkiota
  • Uberin sijoittajaviestintä on liian ylimielistä, että sijoittajien luottamus menetetään. Tän myötä kurssi laskee.
  • Uberilla on ollut skandaaleja johtamisessa ja kulttuurissa. Nämä toistuvat ja kurssi dippaa.

Plussaa:

  • Joku vois ostaa sen pois.

LYFT SEC Filings, UBER:in kilpailija

https://investor.lyft.com/node/6726/html

Sivulta 3 löytyy Net loss / share $48 ja tämä on about $50 osake. Kyllä, tässä on tulevaisuus. Tätä salkkuun!

Siis eihän tuo vaadi, kun hieman hintaa ylemmäksi ja YT-neuvottelu kierros.

3 tykkäystä

Tästä viestistä voi ymmärtää että tappiota tuli lähes markkina-arvon verran vaikka todellisuudessa tuli “vain” miljardi kun markkina-arvo 15 miljardia.

IPOsta lyft sai reilu 2 miljardia, Uber noin 8.

Miljardi tappiota 1. kvartaalilta, 3 kk jaksolta. Lisäksi cash & cash equivalents numero kertoo, että tuollaisia kvartaleeja eivät voi tehdä kovinkaan montaa. Tämä lukema siis laski joulukuun lopusta, vaikka osakeanti oli 1. kvartaalin tammi - maaliskuu aikaan.

Koko vuodelle ennakoi 1.2 miljardin tappiota eli kyllä noita ipo rahoja vielä riittää (lähes 900m oli stock based kompensaatiota) ja hintasota saa jatkua.

Elon Musk tason guidance loppuvuodelle. UBER ja LYFT jengi on varmasti katsoneet, mitä kaikkea SEC hyväksyy, miten törkeä voit olla. Ilman, että saat syytteitä.

" “I feel very confident in predicting autonomous robotaxis next year.”

Siis sekin on opportunity to do business, jos voit valehdella hyvinkin raskaasti julkisesti listatun pörssiyhtiön CEO:n asemassa, etkä joudu siitä vankilaan.

Vuonna 2020 toteat vaan, että tarkoitit Robotaxien tulevan hoitamaan liikennettä Nevadan Gigafactoryn massiivisella parkkipaikalla. You can park your car anywhere and the Robotaxi will take you to the main entrance.

HBO:lla on Elizabeth Holmes Dokumentti. Siis valehtelu on massiivinen business opportunity. Eikä edes Elizabeth Holmes ole vankilassa, ainakaan vielä.

Elon Muskin $420 / Share Funding Secured twiitillä Musk onnistui pelaamaan Teslan Convertible Bondeja lunastusrajan yläpuolelle, jolloin ne kannatti mielummin vaihtaa osakkeiksi ja myydä, kun odottaa velan takaisinmaksua. Valehtelu siis oikeasti kannattaa, jos se tukee pörssikurssia.

3 tykkäystä

En ole Uberiin yrityksenä perehtynyt, mutta heidän palveluaan olen käyttänyt ulkomailla useita kertoja. Parasta siinä on että ei tarvitse neuvotella kyydin hinnasta maissa joissa ei ole tapana käyttää taksamittareita. Käteistäkään ei tarvitse vaan maksu lähtee kätevästi kortilta. Kyytejä on tarjolla moneen makuun Mersusta moottoripyörään. Sovellus on helppokäyttöinen. Tipin antaminen kuljettajalle käy näppärästi sovelluksessa. Todella hyvä kokonaisuus minusta.

Uber veloittaa kyydin hinnasta n. 25% palvelumaksuna. En tiedä mihin Uberin rahat menevät, markkinointi tietysti vaatii osansa. Minusta on ihme jos ei tästä saa voittoa tuottavaa liiketoimintaa.