Uber-ketju / The taksi -appi

Laitetaan Uberille oma ketju pystyyn, koska huomasin että foorumilla on Uberin-omistajia. Uber sanoi itse, että ei tule ehkä ikinä tekemään rahaa, mutta teknologinen panostus tekee yhtiöstä vähintään ainakin todella mielenkiintoisen.

Jonkun FT-käyttäjän tiivistelmä Uberin IPOsta, maustettu ripaus huumorilla

:

6 tykkäystä

Ensimmäisenä herää mieleen kysymys, onko @Yu_Gong olemassa salainen ”ubersalkku”, josta emme ole tienneet mitään… hmmm… pitääkö olla huolissaan? Mitä @Masse sanoo tähän?

Heh ei oo kyl salkussa :stuck_out_tongue_closed_eyes: Jos uskot mun sanoja, mut seuraan kyl mielenkiinnosta :smiley: Tilanne voi tosin muuttua jos joku saa mut täällä vakuutettua xD

3 tykkäystä

Nuo disclaimerit “ei välttämättä tule ikinä tekemään rahaa” taitavat löytyä melkeinpä kaikkien listautuvien firmojen S-1 julkaisuista. Ei mitään uutta siis

Itse olen innokas Uberin käyttäjä varsinkin ulkomailla, jossa muuta ei isoissa kaupungeissa kannata edes harkitakaan. Vaivattomuus on ihan uskomattomalla tasolla. Viime viikonloppuna kävin Varsovassa ja siellä oli lisäksi ilmestynyt jo Uber Eats koppeja kuskeille vähän joka kulmille. Toki näitä on ollut jo jonkin aikaa

Kyllähän tämä tulee disruptoimaan täydellisesti perinteisellä mallilla toimivat firmat. Kysymys vain kuuluu kuinka kovasti yhtiö aikoo investoida ja miten pitkään sijoittajat jaksavat katsella tappioita. Unohdan itse ainakin toistaiseksi ja jään seuraamaan sivusta. Vähän pitää tulla osviittaa siitä, että tulos alkaa kääntymään

3 tykkäystä

Arvon määritystä vaikeuttaa myös se kuinka epäselvästi sekä Uber että Lyft raportoivat numeroistaan.
Esim kuinka paljon Uber menettää rahaa Intiassa? Tai kuinka kannattava on esimerkiksi Lontoo jossa sillä ei ole juurikaan kilpailua? Tuskin noissa samoilla katteilla mennään.

Bull case omasta mielestä olettaa, että hintoja voi nostaa ilman että kysyntä liikaa putoaa. Nyt hinnat ovat keinotekoisen alhaalla koska firmoilla kassassa miljardeja rahoitusta ja varsinkin Lyftin on pakko voittaa markkinaosuuksia. Jossain vaiheessa nuo rahat kuitenkin Lyftilta loppuvat ja hinnat nousevat. Mitä sitten käy kysynnän on mielenkiintoinen kysymys. Toisaalta Uberin kassassa rahaa on enemmän ja katteet ilmeisesti Lyftia paremmat jolloin jos Lyft menee ±0 niin Uber tekee voittoa, ehkä :slight_smile:

Toinen bull casen oletus on että kilpailijoiden ei ole kovin helppo tulla markkinoille. Monet olettavat että kun hintoja/katetta nostetaan niin näitä syntyy. Itse en usko että esim USA markkinoille kilpailijan synnyttäminen on niin helppoa ja halpaa kuin oletetaan.

Tulevaisuuden skenaarioita on monta monopolista konkurssiin, ja sijoitukseni suhteessa pääasiassa indekseistä koostuvaan salkkuuni on hyvin pieni… Jos laskee vaikka 50% niin ei maailmoja kaada.

3 tykkäystä

Pari meikäläisen huolenaihiota:

  • Kuskit saavat kilpailevalta taksisovellukselta parempaa palkkiota
  • Uberin sijoittajaviestintä on liian ylimielistä, että sijoittajien luottamus menetetään. Tän myötä kurssi laskee.
  • Uberilla on ollut skandaaleja johtamisessa ja kulttuurissa. Nämä toistuvat ja kurssi dippaa.

Plussaa:

  • Joku vois ostaa sen pois.

LYFT SEC Filings, UBER:in kilpailija

https://investor.lyft.com/node/6726/html

Sivulta 3 löytyy Net loss / share $48 ja tämä on about $50 osake. Kyllä, tässä on tulevaisuus. Tätä salkkuun!

Siis eihän tuo vaadi, kun hieman hintaa ylemmäksi ja YT-neuvottelu kierros.

3 tykkäystä

Tästä viestistä voi ymmärtää että tappiota tuli lähes markkina-arvon verran vaikka todellisuudessa tuli “vain” miljardi kun markkina-arvo 15 miljardia.

IPOsta lyft sai reilu 2 miljardia, Uber noin 8.

Miljardi tappiota 1. kvartaalilta, 3 kk jaksolta. Lisäksi cash & cash equivalents numero kertoo, että tuollaisia kvartaleeja eivät voi tehdä kovinkaan montaa. Tämä lukema siis laski joulukuun lopusta, vaikka osakeanti oli 1. kvartaalin tammi - maaliskuu aikaan.

Koko vuodelle ennakoi 1.2 miljardin tappiota eli kyllä noita ipo rahoja vielä riittää (lähes 900m oli stock based kompensaatiota) ja hintasota saa jatkua.

Elon Musk tason guidance loppuvuodelle. UBER ja LYFT jengi on varmasti katsoneet, mitä kaikkea SEC hyväksyy, miten törkeä voit olla. Ilman, että saat syytteitä.

" “I feel very confident in predicting autonomous robotaxis next year.”

Siis sekin on opportunity to do business, jos voit valehdella hyvinkin raskaasti julkisesti listatun pörssiyhtiön CEO:n asemassa, etkä joudu siitä vankilaan.

Vuonna 2020 toteat vaan, että tarkoitit Robotaxien tulevan hoitamaan liikennettä Nevadan Gigafactoryn massiivisella parkkipaikalla. You can park your car anywhere and the Robotaxi will take you to the main entrance.

HBO:lla on Elizabeth Holmes Dokumentti. Siis valehtelu on massiivinen business opportunity. Eikä edes Elizabeth Holmes ole vankilassa, ainakaan vielä.

Elon Muskin $420 / Share Funding Secured twiitillä Musk onnistui pelaamaan Teslan Convertible Bondeja lunastusrajan yläpuolelle, jolloin ne kannatti mielummin vaihtaa osakkeiksi ja myydä, kun odottaa velan takaisinmaksua. Valehtelu siis oikeasti kannattaa, jos se tukee pörssikurssia.

3 tykkäystä

En ole Uberiin yrityksenä perehtynyt, mutta heidän palveluaan olen käyttänyt ulkomailla useita kertoja. Parasta siinä on että ei tarvitse neuvotella kyydin hinnasta maissa joissa ei ole tapana käyttää taksamittareita. Käteistäkään ei tarvitse vaan maksu lähtee kätevästi kortilta. Kyytejä on tarjolla moneen makuun Mersusta moottoripyörään. Sovellus on helppokäyttöinen. Tipin antaminen kuljettajalle käy näppärästi sovelluksessa. Todella hyvä kokonaisuus minusta.

Uber veloittaa kyydin hinnasta n. 25% palvelumaksuna. En tiedä mihin Uberin rahat menevät, markkinointi tietysti vaatii osansa. Minusta on ihme jos ei tästä saa voittoa tuottavaa liiketoimintaa.

Keskustelua ketjussa on käyty viimeksi neljä vuotta sitten.

Uber ei kai ole ilmeisesti enää hot ainakaan suomalaisten sijoittajien mielissä. :slight_smile:

Kuva


Tässä on jotain pientä tuoretta uutista yhtiöstä. :slight_smile:

Uber will pay $1,000 in credits to certain commuters in the U.S. and Canada who ditch their cars for five weeks in favor of public and other transport services, it said on Thursday, in its latest effort to drum up business and help reduce emissions.

The ride-hailing and food delivery platform operator has, for several years, batted for the adoption of environment-friendly electric vehicles and has pledged $800 million to support its driver partners’ shift entirely to EVs by 2040.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/uber-pays-us-car-owners-switch-other-transport-modes-five-weeks-2024-06-27/

3 tykkäystä

Sijoittajan pitäisi ymmärtää, että miksi Uber eikä joku sen lukuisista kilpailijoista. Ite käytän taksia harvoin ja valitsen joko Uberin tai Boltin rippuen kumpi on halvempi. Viimeksi Uber Tampereen lentoasemalta kotiin maksoi 17€. Normi velotus Uberilla on 27 ja sitten sain 10€ kampis tarjouksen. Taxi Tampere on yli 40€ ei siis tarvitse ihmetellä miksi perustaxi ei maistu. Hinta kyytiläiselle ja kuskille ei ole sama vaan Uber voi vetää välistä positiivisen tai negatiivisen summan

Kun jokainen kyyti on erillinen osto, on helppo tsekata monta sovellusta ja ottaa nopein/halvin. Kuskeilla tietty sama tilanne ajetaan sitä mikä maksaa eniten ja tarjoaa eniten kyytejä.

Mitään vallihautaa Uberilla ei ole kilpailijoita vastaan. Kun lisäksi uhkana robotaxit niin tuntuu että shortti positio on ainoa positio joka tähän kannattaisi avata. Sääli että Avokado capital on long only rahasto.

4 tykkäystä

Kasvu johtui erityisesti palveluiden kysynnästä Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa. Yhtiö yrittää laajentaa autonomisten ajoneuvojen puolelle sekä yrittää vahvistaa liiketoimintaansa uusilla kumppanuuksilla ja palveluilla.

https://x.com/EconomyApp/status/1820822699918458941

image

4 tykkäystä

Tviitissä mainitaan Uberin yhteistyö robottitaksien, kuten Waymon kanssa on vahvistanut sen asemaa autonomisten ajoneuvojen maailmassa, vaikka robottitaksit eivät tarvitse kuskia, niin ne vaativat yhä paljon matkustajia. :slight_smile:

Uberin vahva 150 miljoonan käyttäjän alusta auttaa robottitaksipalveluita, joiden korkeat alkuinvestoinnit ja käyttökustannukset vaativat jatkuvaa asiakasvirtaa. Uber menetti markkina-arvostaan neljänneksen Teslan julkistettua oman robottitaksinsa, mutta se on sittemmin palautunut merkittävästi robottitaksikumppanuuksiensa ansiosta.

https://x.com/OwlWealthy/status/1842597281758933115


Pieni muutos kassavirrassa…

https://x.com/KoyfinCharts/status/1842616000023577056

2 tykkäystä