Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Nyt kun tässä vanhempainvapaalla on hieman normaalia enemmän aikaa (tai ainakin enemmän energiaa ja mielenkiintoa) erilaisille pikkuprojekteille, niin huomaan säästäneeni tuntuvan nelinumeroisen summan rahaa huoltamalla autot itse, tekemällä polttopuut naapurin metsästä (luvan kanssa) ja poimimalla seuraavan vuosikierron mustikat pakkaseen.

Muutama vuosi mukavoiduin niin pahasti, että aloin korjauttaa autoani paikallisella nyrkkipajalla. Nyt päätin kuitenkin kääriä hihat ja palata omaan autotalliin jakoavainta kolistamaan. Jos korjaamossa veloitus per tunti on vaikkapa 85 euron ja taivaan välissä, niin vähän hitaammallakin suttaamisella pääsee tuntipalkoille. Säästäkohde ei tietenkään ole relevantti sellaisille rattimiehille, jotka omistavat jonkun uuden ja vaikeasti huollettavan menopelin, mutta meille köyhemmille humanisti-toimistomiehille tämä harrastus tekee monella tavalla hyvää.

Omakotitaloasujana polttopuuta menee jonkin verran. Väitän kuitenkin, että aika monilla on mahdollisuus tehdä polttopuut itse sopuhintaan, kun vaan löytää jonkun metsänomistajan, joka haluaa pientä siistimistä tiluksilleen. Tai sitten tilaa puolivalmista tavaraa pihalle ja huiskii sahan ja kirveen kanssa puut itse valmiiksi. Itselläni on nyt sellainen naapurionni, että pienellä maisemointityöllä saan muutaman vuoden polttopuut itselleni. Sanomattakin selvää, että tämä on näppäinsoturille ensiluokkaista hyötyliikuntaa.

Ja kun mustikkaa menee perheessä kilokaupalla kuukaudessa, niin sehän kannattaa poimia itse. Meidän seudulla sato ei ollut ihan viimevuosien parhaita, mutta kyllä sieltä muutaman sadan euron säästö jälleen tuli. Marjastus ja sienestys on muuten väkisinkin TOP5-mielenterveystyötä jos tuotto/panos -suhteella katsotaan.

Koska näistä vinkeistä tuli jopa minulle itselleni hyvin eläkeläismäinen tunnelma, niin koen tarpeelliseksi sanoa, että @Sijoittaja-alokas sanoi minulle alkukesän ensikohtaamisessamme, että olen huomattavasti juttujani nuoremman näköinen ja myös varsin sporttinen mies muutenkin. Vain 2 tuntia tätä kohteliaisuutta aiemmin minulta kysyttiin S-marketin kassalla henkilöllisyystodistus, kun ostin muutaman Peronin. :hugs:

Unohdin mainita, että tämän saman säästön saa jos ei osta omakotitaloa, omista autoa tai syö mustikkaa.

65 tykkäystä