Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Melkoinen fakiirisuoritus! Annatko lisätietoja? Meillä bio, lasi, metalli, paperi, ja kartonki menee kierrätykseen ja silti sekajätteen tyhjennysväli pitää olla kaksi viikkoa.

Miten toi muovien kierrätys hoidetaan ilman sotkua, ilman puhtaan/lämpimän veden haaskausta tai ilman jatkuvaa muoviroskien kuskausta? Esim. grillasin äsken kanapihvit hunajamarinadissa. Marinadia jäi reilusti muovipakettiin. Jos pesen paketin taitaa energiatalous mennä miinukselle tai viemäri tukkoon jos en käytä lämmintä vettä. En jaksaisi myöskään 2-3 päivän välein kuskata muoviroskia. Pahvit roudaan tyyliin kerran kuussa, lasin ja metallin kanssa. Enkä myöskään haluaisi kerärä taloa täyteen marinadeja vuotavia muovikasseja.

Muoviin liittyen, kaksi sanaa yhdistettynä pelastaa eli talouspaperi. Sillä saa muovit putsattua riittävällä tasolla. Harmillisesti muoviroskaa tulee yleensä kuitenkin sen verran, että pitää useammin kärrätä kierrätyspisteeseen kuin kerran kuukaudessa. Omalla kohdalla tuo ei ole ongelma, kun keräyspisteitä on normaalien asointireittieni varrella. Ehkäpä jäsen Avokadolla on jotain parempiakin vinkkejä.

1 tykkäys

Meidänkin piti jostain kunnan jätelautakunnalta anoa tuo sekajätteen tyhjennysväli, ensiksi saatiin 4 viikkoa ja sitten 8 viikkoa.

Eipä tuolta muovin kärräämiseltä keräykseen kyllä välty millään, meillä sitä syntyy kun pienille lapsille esim. jauhelihaa menee melkolailla. 4 henkinen talous.

Sattuu keräyspiste olemaan sinällään reitin varrella mm. joka paikkaan. Välillä se kyllä riepoo kieltämättä. Noi muut jätteet menee sitten harvemmin. Ei mekään noita sen enempää huuhdella, sen mitä vettä juoksuttaa lasiin otettaessa suurin piirtein. Välillä käy vähän käryämään. Toki tässä ehti paskavaippoihin jo tottua kohtuudessa määrin :slight_smile:

Kestovaipat oli myös meillä esikoisella, toisella tuli pahat ihottumat niin mentiin kertseihin. Ilman kuivausrumpua ei olisi ollut mitenkään mahdollista niiden kanssa meno!

E: taloudessa yksi pika- ja yksi vanhempi normikompostori

2 tykkäystä

Vähemmän sitä muoviroskaa tulee kuin mitä ruokaa kaupasta ulos kantaa. Eli kauppaan mennessä on pienempi kassi muoviroskaa mukana kuin kaupasta ulos tullessa on ostoksia. Jos jaksaa kantaa ostokset niin jaksaa “palauttaa” muoviroskatkin.

20 tykkäystä

Ehkä sen verran vielä tarkennan, että meillä marinadia yms muovirasioita ei laiteta kierrätykseen, paitsi jos alkaa pussillinen täyttyä.

Kuten mainittiin aiemminkin, niin käyvät nopeasti haisemaan. Siinä tapauksessa menevät sekajäteastiaan :see_no_evil:

1 tykkäys

Nyt kun tässä vanhempainvapaalla on hieman normaalia enemmän aikaa (tai ainakin enemmän energiaa ja mielenkiintoa) erilaisille pikkuprojekteille, niin huomaan säästäneeni tuntuvan nelinumeroisen summan rahaa huoltamalla autot itse, tekemällä polttopuut naapurin metsästä (luvan kanssa) ja poimimalla seuraavan vuosikierron mustikat pakkaseen.

Muutama vuosi mukavoiduin niin pahasti, että aloin korjauttaa autoani paikallisella nyrkkipajalla. Nyt päätin kuitenkin kääriä hihat ja palata omaan autotalliin jakoavainta kolistamaan. Jos korjaamossa veloitus per tunti on vaikkapa 85 euron ja taivaan välissä, niin vähän hitaammallakin suttaamisella pääsee tuntipalkoille. Säästäkohde ei tietenkään ole relevantti sellaisille rattimiehille, jotka omistavat jonkun uuden ja vaikeasti huollettavan menopelin, mutta meille köyhemmille humanisti-toimistomiehille tämä harrastus tekee monella tavalla hyvää.

Omakotitaloasujana polttopuuta menee jonkin verran. Väitän kuitenkin, että aika monilla on mahdollisuus tehdä polttopuut itse sopuhintaan, kun vaan löytää jonkun metsänomistajan, joka haluaa pientä siistimistä tiluksilleen. Tai sitten tilaa puolivalmista tavaraa pihalle ja huiskii sahan ja kirveen kanssa puut itse valmiiksi. Itselläni on nyt sellainen naapurionni, että pienellä maisemointityöllä saan muutaman vuoden polttopuut itselleni. Sanomattakin selvää, että tämä on näppäinsoturille ensiluokkaista hyötyliikuntaa.

Ja kun mustikkaa menee perheessä kilokaupalla kuukaudessa, niin sehän kannattaa poimia itse. Meidän seudulla sato ei ollut ihan viimevuosien parhaita, mutta kyllä sieltä muutaman sadan euron säästö jälleen tuli. Marjastus ja sienestys on muuten väkisinkin TOP5-mielenterveystyötä jos tuotto/panos -suhteella katsotaan.

Koska näistä vinkeistä tuli jopa minulle itselleni hyvin eläkeläismäinen tunnelma, niin koen tarpeelliseksi sanoa, että @Sijoittaja-alokas sanoi minulle alkukesän ensikohtaamisessamme, että olen huomattavasti juttujani nuoremman näköinen ja myös varsin sporttinen mies muutenkin. Vain 2 tuntia tätä kohteliaisuutta aiemmin minulta kysyttiin S-marketin kassalla henkilöllisyystodistus, kun ostin muutaman Peronin. :hugs:

Unohdin mainita, että tämän saman säästön saa jos ei osta omakotitaloa, omista autoa tai syö mustikkaa.

60 tykkäystä

Tuo mustikanpoiminta todellakin kannattaisi, kun on suurkuuluttaja, niinkuin itse olen. Niin vain taas pääsi käymään, että kerkesin jonkun vajaan ämpärillisen kerätä ja ne söin jo. Talvea kohti kaupan mustikoilla, taas. Halvimmat kaupan mustikat, joilla ei ole mitään tekemistä oikean metsämustikan kanssa, maksavat pakasteena n. 8€/kg. Nuo ovat aika kammottavia tuotteita, mutta hinnan puolesta käytän silti. Paremmat mustikat, joita sekä mainostetaan metsämustikkana ja jotka lisäksi alkavat hieman sitä todella muistuttaakin, maksavat 14€/kg. Nämäkään eivät ole yhtä hyviä kuin itse poimittu mustikka. Valitettava tilanne nyt taas, ei auta kuin ensi vuonna aktivoitua ja toivoa hyvää satoa.

6 tykkäystä

Ihan mielenkiinnosta, minkälaisia korjauksia olet onnistunut tekemään itse? Entä minkälainen auto sinulla on? Mä oon todennut aiemmin sen, että vähänkään uudempaan autoon (lue: alle 10 vuoden ikäinen) jää aika vähän tehtävää enää omin päin. Pienet huoltotoimenpiteet menevät omin päin, mutta vähänkin enemmän korjaamisen puolelle valahtavat työt menevät sitten liian vaativaksi, jolloin suosiolla vien auton jonkinlaiselle pajalle.

Pienillä tekemilläni huoltotoimenpiteillä tarkoitan mm. pyyhkijöiden vaihtoa, nesteiden lisäämisiä, pienet suodattimet (raitisilmasuodatin ja ilmansuodatin), renkaat ja osa polttimoista. Toki nykyautojen alati kasvavan vaikeuden alkaa nähdä kahdessa viimeiseksi mainitussa, sillä renkaiden vaihto tarkoittaa usein TPMS-järjestelmän kalibrointia, mikä taas tarkoittaa 50-100 euron työkalun hankintaa ja käyttöopettelua (jos vaihtaisin autoa, tarvitsisin mahdollisesti uuden laitteen ja uudet opettelut). Samoin polttimoiden vaihto vaikeutuu jatkuvasti, kun nykyautossa on jotkut mukautuvat LED-älyajovalot (toki LED-valojen käyttöikä onkin pitkä).

Nykyiseen autooni olen päätynyt vaihdattamaan ammattilaisella jarrupaloja ja levyt, sytytystulpat ja öljyt suodattimineen. Varsinaisia vikoja autossa on ollut tasan yksi, kun Webasto lakkasi toiminnasta. Sekin oli taas sellainen vika, että pelkkä vikadiagnoosi olisi vaatinut oman, Webastolle tarkoitetun vikatesterin ja hajonneen kiertovesipumpun vaihto olisi sekin saattanut tuottaa vaikeuksia.

12 tykkäystä

Näinhän se useimmiten on.

Meidän perheen autot ovat 10+ vuotta vanhoja.

Kaikki tuollaiset renkaan tai akun vaihtamiset, polttimo- ja pyyhkijähommat jne. olen aina tehnyt itse. Öljynvaihdot myös, paitsi nyt toisessa autossa on suodatin niin hankalassa paikassa, etten ilman nostinta jaksa sitä itse vaihtaa. Helppoja ovat olleet myös jarrupalojen, -levyjen ja satuloidenkin vaihdot. Ulkomuistista heiteltynä olen vaihdellut myös ainakin sytytyspuolan, pyörän laakereita, iskareita, alapalloniveliä, laturin, koiranluita, raidetangon pään ja muuta pientä sekä asentanut lisävaloja. Moottorin puolelle kun mennään, niin sitten nostan suhteellisen nopeasti kädet pystyyn. Onneksi ei ole kamalasti sellaisia vikoja kohdalle osunut.

En ole tainnut ostaa näitä hommia varten ensimmäistäkään varsinaista erikoistyökalua ja “mekaanikkotaustani” on mopojen korjailua teini-iässä.

11 tykkäystä

Ovatko autosi mahdollisesti japanilaisia tai saksalaisia? Kuulostaa tutulta, niin mielenkiinnosta kysyn.

En tee enää autolle mitään paitsi lisään nesteitä, vaihdan renkaat ja pesen. Motonetin pojat veloittavat muistaakseni 5e polttimon vaihdosta, öljynvaihto on noin 100e. En oikein näe mitään järkeä tuhlata aikaa siihen jos lasketaan mukaan että ei ole kunnon välineitä, tavarat pitää kuitenkin hakea, vanha öljy viedä jonnekin etc. Ja täytyy myöntää että ei kiinnosta yhtään. Kotona teen lähes kaiken itse paitsi sähkötyöt. Sanoisin että en ole ikinä ymmärtänyt että jotkut ostavat vanhan talon tai jopa uuden mutta edes pienet ylläpitohuollot ei onnistu. Googlesta löytyy hyvin infoa ja itse joudun usein tutkimaan miten joku tietty asia tehdään. Toki jos on varaa niin onhan ammattilaisen jälki yleensä siistimpää mutta tietyt perusjutut pitää kaikkien osata

3 tykkäystä

Viimeisen lähes 10 vuoden automerkit ovat olleet ulkomuistista lasketeltuna Opel, Hyundai, Kia, Citroen. Joidenkin merkkien osalta on ollut useampaa mallia/yksilöä vuosien saatossa.

Pyrin samaan. Osaamiseni rajoissa toki.

Eikä minuakaan aina auton roplaaminen tai talon remontointi kiinnosta, mutta ei kaikki tekeminen edellytäkään kiinnostusta. Joskus on jopa käynyt niinkin, että olen tuskailun myötä innostunut kyseisestä projektista, ja ainakaan koskaan ei ole kaduttanut, kun on saanut itse jotakin vaikeaa korjaustyötä tehdyksi.

8 tykkäystä

Auton remontointi on mielenkiintoinen aihe. Monilla tutuilla tuntuu olevan että kaikki pitää tehdä itse. Ja jos ei itse osaa niin sitten pitää saada joku tuttu tekemään remontit puoli-ilmaiseksi. On tullut omiin autoihin tehtyä kaikkea öljynvaihdosta jarruremonttiin ja iskarin vaihtoon. Nykyään 2000-luvun alkupään VW alla johon pystyy tekemään itse ihan hyvin remonttia, mutta olen tullut siihen tulokseen että helpoimmalla pääsee kun vaihtaa itse renkaat, ilmansuodattimet, tulpat, akut, polttimot, jne. sellaiset mihin pääsee itse helposti käsiksi ilman sen kummempia työkaluja, eli jotka on helppo ja nopea tehdä itse. Öljynvaihto ehdottomasti korjaamolla, se ei paljoa maksa suhteessa siihen vaivaan mikä siinä jäteöljyjen kanssa lotraamisessa on, varsinkin jos ei ole hyvää remonttipaikkaa. Ja joskus oli vanhassa Corollassa öljynsuodatin niin pahasti purrut kiinni ettei saanut mitenkään muuten irti sitä kuin lyömällä meisseli läpi. Ja öljynsuodatin oli toki pakosarjan vieressä niin työskentelytila oli mitä oli…

Nojoo, takaisin asiaan. Isommat remontit teetän nykyään myös huoltamolla, tästä esimerkkinä jarruremontti. Muutama vuosi takaperin remontoin kaverin kanssa takajarrut. Oli haettu Motonetistä työkalut, jarrulevyt ja jarrupalat. No jarrusatulat oli sen verran jumissa että piti nekin sitten vaihtaa, eli takaisin motonettiin hakemaan osia. Kaikkineen tuossa meni perjantai-ilta ja lähemmäs laatikollinen olutta ja muutama ärräpääkin pääsi. Nyt kävin etujarrut huollattamassa liikkeessä, työt oli hiukan alle 200e, eli tuon verran olisin säästänyt jos olisin itse tuhlannut yli 4 tuntia omaa aikaa, plus jonkun muun aikaa joka ymmärtää autoista paremmin kuin itse, sen verran kädetön olen noiden isompien remonttien kanssa että ne tuskin yksin onnistuu. Ja koska en pidä auton remontointia mieluisena puuhana niin olen tullut siihen lopputulokseen että turha säästää semmosissa töissä mitkä vie paljon aikaa ja vaivaa.

2 tykkäystä

Joo pitää tietää missä raja menee. Itse en ole hankkinut kunnon työkaluja jos putkityökaluja ei lasketa. Äkkiä huomaa että pitäisi olla sitä ja tätä vaikka ei ole mikään iso homma.

Hyvä vinkki kuitenkin niille jolla on isot kädet ja huonot hermot: motomaatti. Edellisessä autossa oli polttimot hankalassa paikassa, piti vaihtaa itse koska piti mutta ei siinä ollut mitään järkeä jos joku tekee sen 5€ veloituksella. Mielestäni öljynvaihto menee samaan kategoriaan. Ammattilaisella menee ehkä 20-25 min ja olen tähän asti naksanut 100€. Jos haen öljyn+suodattimet itse niin hinta taitaa olla 35-50€ ja auton allekin pitäisi päästä joten ei kannata.

1 tykkäys

Riippuu tosiaan paljon miten asiat näkee, kokee, millainen auto ja mitä, esimerkiksi, jarruremonttia on tehtävä.

Yllämainittu 200€ jarruremontin työhön, auton toiseen päätyyn ja melkoisen paljon rahaa ainakin itselle. Ja koska jarrut pitää kuitenkin tehdä uusiksi toiseenkin päähän jossain vaiheessa.

Pari vuotta sitten vaihdoin kaverin C-sarjan 2016 ikäiseen Mersuun jarrulevyt ja palat jokaiseen neljään kulmaan. KL-varaosista ostetut laatuosat maksoivat 350 euroa ja vaihdossa meni aikaa noin 3-4 tuntia. Mesessä sai muistaakseni sähköisen käsijarrun huoltotilaan joko auton näytöstä tai se meni akunkengän irroituksella huoltoasentoon.

Korjaamolla lysti olisi ollut 900€ osineen. Ja siis sehän on aivan linjassaan tuohon aiempaan 200€/pääty työnosuus.

Kaveri säästi tuossa lapsensa osuuden etelänmatkastaan, tai mihin ikinä sitä vertaa.

Öljyn vaihdosta 100€, on sekin rahaa jos homman tekee itse 30 eurolla. Tilaa saksasta 20L kanisterissa öljyä niin litrahinnaksi jäänee 5€ ja suodatin maksaa kympin. Toki se vaatii tunkin ja harrastelumieltä.

4 tykkäystä

On se rahaa mutta jos ikinä ei ole jarruja vaihtanut niin näen sen turhan riskaabelisena toimenpiteenä. Lasken aina riskifaktorit mukaan. Aikaa menee varsonkin jos joutuu googlesta hakemaan apua, sitten on tietenkin joku pultti ruostunut kiinni tai katkeaa.

1 tykkäys

Suurempi säästö noista remonttien itse tekemisessä tulee välillisesti. Remonttitaitoinen voi ajaa halvemmalla vähemmän arvoaan pudottavalla autolla johon ei tarvi hintansa vuoksi ottaa kasko vakuutustakaan.
Sama myös ok-talossa…

2 tykkäystä

Sen verran vielä tarkennusta tähän että työt oli kuitin mukaan 190e, ja siihen kuului myös jarrusatuloiden vaihto, joka ainakin oman muistin mukaan oli työläin osa jarruremonttia. Ilman satuloiden vaihtoa tuo olisi ollut varmaan satasen luokkaa. Eli jos tuossa sinun esimerkissä on osien hinta 350e ja työ osineen yli 900e jarrulevyjen ja -palojen vaihdolle niin ei se ole ihan linjassa tuon minun esimerkin kanssa.

Toki se mikä on kenellekkin iso raha ja mikä ei, mutta omasta mielestä vajaa 200e remontille jonka joutuu tekemään ehkä kerran viidessä vuodessa ei ole iso hinta, suhteessa siihen kuinka paljon aikaa ja vaivaa se veisi jos itse toteuttaisi. Toki kuten sanottua niin nämä isommat remontit ei yleensä suju yksin, ja olen huono kysymään apua, niin siksi koen mieluisemmaksi maksaa ammattilaiselle sellaisesta mitä en itse pysty helposti hoitamaan ja jos hinta ei ole aivan posketon.

Ja mitä öljynvaihtoon tulee niin jos itse hakee suodattimen ja öljyt niin olen saanut vaihdon yleensä hintaan 30-40e. Mielestäni mitätön säästö tehdä itse tuo jos ottaa huomioon että sen jäteöljyjen kanssa lotraamisen jne.

Eikö tuossa aika hyvän tuntipalkan itselleen saa. Kaataa vanhat öljyt vaihtoastiasta samaan kanisteriin mistä on koneen täyttänyt ja vie kierrätykseen. Taitaa joka paikassa saada viedä ilmaiseksi?

1 tykkäys

No toki jos nurkissa pyörii useampi öljykanisteri minkä kanssa värkätä niin tämähän ei ole ongelma. Omassa autossa öljysäiliö taisi olla vajaat 4 litraa eli tuollainen 4 litran öljypurkki ei sinne edes sukkana mene, vaan jää vähän yli tuoretta öljyä. Jos pelkkää öljynvaihtoa ajattelee niin tuntipalkoille kyllä pääsee jos tietää mitä tekee ja homma sujuu hyvin, mutta joskus ainakin itsellä homma vähän vastustaa syystä tai toisesta. Tähän päälle kun on 15 min ajomatka kierrätyskeskukselle eikä se ole oikein minkään normikulkemisen varrella, niin tuosta jos laskee kokonaisuudelle tuntihinnan + öljyjen kanssa läträämisen niin ei ole minusta ole kummoinen tuntipalkka eikä vaivan arvoista.