Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Harrastustasoinen Shimano Deore -ketju -ja pakka maksaa alle sata euroa. Säännöllinen pesu/puhdistus pidentää ikää rutkasti, kun liasta ei pääse muodostumaan osia hiovaa tahnaa. Hifistellä, jos haluaa niin ketjut voi myös käsitellä kuumavahalla niin kestävät vielä paremmin.

Remmiveto on myös työmatkalle hyvä vaihtoehto. Esim. Canyon Commuter n. 1000e remmivedolla on aika vähän huoltokohteita sisältävä yksilö.

Itsessään tuo kunnon nousu polttoainekuluista puhumattakaan tekee kyllä pyöräilystä suositeltavaa :slightly_smiling_face:

Itse olen ajanut pyörällä töihin koko työuran joitain poikkeuksia lukuunottamatta, mutta matka on toki tainnut olla max 10km suuntaansa. Jos tuon 14km jaksaa talvellakin veiviä päivittäin niin on kyllä hyvässä iskussa, mutta sehän ei tietenkään haittaa :sunglasses: Bensakuluissa olen varmasti säästänyt parinkin pyörän hinnan osineen, mutta pyöräily on itselle myös harrastus ja jälkikasvuakaan kuskattavaksi ei vielä ole. Maksamme kyllä toisaalta asuinkuluissa selvää preemiota siitä, että työpaikat ovat lähellä.

11 tykkäystä

Saattaisi tuossa hieman säästää, jos opettelisi vaihtamaan rattaat ja ketjun itse. Ei vaan oikein motivoi tuollainen pikku näpertely. Rahan säästö voisi motivoida mutta jos säästö on esim 120€ ja mulla menee useampi tunti sellaiseen, minkä joku tekee parissa tunnissa niin en kyllä pääse tuntipalkoille. Riippuu vähän aina tapauksesta. Pitäisi jostain vaan hakea tietoa, millainen ketju mihinkin rattaisiin sopii. Vaihteet pystyy namiskasta säätämään itsekin. Pesen ja rasvaan säännöllisesti pyörän/ketjun. Talvi kuluttaa runsaasti ketjua ja rattaita. Kyllä sitä vaan rahaa menee joka paikkaan mutta ei oma kulutus ole lisääntynyt inflaation myötä ja sijoituksiinkin saan ihan hyvin vielä.

Kotona tehdään parhaillaan remonttia enkä ole yhtään remontti-ihmisiä. Ei motivoi itse homma mutta se motivoi, että tekee itse omannäköistään ja rahaa säästää hyvin.

3 tykkäystä

Itselläni menee polkupyörän voimansiirron vaihtoon n. 30min. Jos vähänkään on mitään muttereita joskus aukaissut, ei voimansiirron uusimiseen saa montaa tuntia menemään. Kyllä siinä pääsee useamman satasen tuntipalkoille, kun laskee mukaan vielä pyörän viemisen ja hakemisen huoltoukolle, huoltoukon tuntiliksat ja katteet, mitä osista ottavat.

Takapakka-avain maksaa ja ruoska maksavat yhteensä n. 20e, joita takapakan vaihtamiseen tarvitaan. Ketjun katkaisin maksaa alk. 4,90e. Eturattaan tai rattaiden vaihtoon menee työkaluja vähän kammista riippuen, joko 0-10euroa. Jos pitää kammet irroittaa, tulee ostaa kammenulosvetotyökalu tietyille kammille, mutta jossain kampimalleissa eturattaan irroittaa ihan 6mm hex-työkalulla ilman kampien pois ottamista.

Yhteenvetona osat netistä, työkaluihin 35e, omaa aikaa 15min YouTube-videosta opetteluun ja 45min tekemiseen.

10 tykkäystä

Jatkan tähän, että jos haluaa säästää pyörien ja pyörien osien / työkalujen hinnoissa, näitä ei juuri koskaan kannata Suomesta ostaa vaan Saksasta saa yleensä osat n. puoleen hintaan mitä Suomessa kivijalkakaupoissa myydään. Esim. ketjut, rattaat, työkalut jne. osat ovat n. puolet halvempia Saksassa. Kokonaiset polkupyörät ovat myös huomattavasti halvempia Saksassa kuin Suomessa, ei ehkä ihan puoleen hintaan lähde, mutta ehkä 30%-40% halvempia. Itse pyöräilyä pitkään harrastaneena (työmatkapyöräilyä, pyöräretkiä jne. ei kisaamista) en ole enää vuosikymmeneen oikeastaan ostanut mitään fillariin liittyvää tavaraa Suomesta, poikkeuksena ehkä jotkut alta kympin ostokset paikallisesta Motonetistä. Kaikki pyöräni olen myös viimeisen 10 vuoden aikana tilannut Saksasta, ei koskaan mitään ongelmia siinä.

Näistä saksalaisista kaupoista olen yleensä pyöriä, osia, työkaluja, pyöräilyvaatteita jne tilannut:

Suomen kivijalkakaupoilla ei ole mielestäni tarjota minulle mitään. Verkkokauppa.com myy jotain pyöräilytavaraa, mutta varastosaldot / toimitusajat ovat usein huonompia kuin saksalaisissa kaupoissa. Mieluummin tilailen tavarat kätevästi kotisohvalta netistä ja paketti lähimpään automaattiin postitse kuin lähden kivijalkakauppaan etsimään osia, joiden varastosaldosta ei etukäteen tiedä mitään. Toki netistä ostaessa pitää vähän tietää mitä ostaa. Huollot teen myös mieluummin itse, koska silloin tietää ainakin mitä saa ja voi vain syyttää itseään, jos jotain on jäänyt huoltamatta, eikä tarvitse jättää pyörää viikoiksi huoltoon kivijalkakauppaan. Omien pyörien rassaaminen on myös tiettyyn pisteeseen asti ihan terapeuttista vaihtelua päivätöihin tietokoneen äärellä istumiseen.

Sinänsä sääli että ei voi suomalaista työtä tukea tässä, mutta hintaero on niin massiivinen, että ei vaan pysty. ALV sentään tilitetään Suomeen vaikka tuolta Saksasta ostaakin, eli tukee tuossa silti Suomen taloutta vaikka shoppaileekin saksalaisissa verkkokaupoissa, eli en siitä niin huonoa omatuntoa kokisi.

Laskeskelin juuri kirjanpidostani, että n. 15 viime vuoden aikana olen käyttänyt polkupyöriin yhteensä n. 14 500e, kallein yksittäinen ostos n. 1800e pyörä, joka edelleen käytössä vaikka onkin jo 10v vanha. Kuulostaa ehkä aluksi isolta kokonaissummalta, mutta oli itse asiassa pienempi luku kun ajattelin etukäteen, koska tuosta tulee n. 1000e per vuosi. Tähän kuuluu siis 6 kokonaista polkupyörää Saksasta tilattuna ja niille vuosien varrella huoltoa varten osia: kenkiä, vaatteita, työkaluja, pumppua, mittaria, renkaita, ketjuja, takapakkaa, eturattaita, peräkärryjä, juomapulloa jne. Pari pyörää noista on kyllä jo myytykin vuosien varrella, eli ihan noin paljon nettona ei ole mennyt rahaa. Mutta jos noi kaikki olisin Suomesta ostanut, useita tonneja enemmän noihin olisi mennyt.

18 tykkäystä

Itsellä yksi selkeä säästökohde joka useimmiten jää käyttämättä on auton öljyjen ja suodattimien vaihto. Kädet rasvassa ja lopputuloksena jäteöljyastia riesana. Aikaakin saa menemään, kun ei ole sitä rutiinia hommaan. Jossain mökillä pelkästään työpisteen perustaminen ja purku on aina oma projektinsa.

Viimeksi meni muuten ihan kivasti, mutta jäteöljyastia seisoi takapihalla kauan kun ei saanut viedyksi ja läträsin bensalla suodatinta vaihtaessani.

On se vaan helppoa mennä johonkin pikavaihtopisteelle…Mutta ehkä tässä asiassa pitäisi vähän ryhdistäytyä.

Minä taas olen luopunut tuosta. Autoa ei saa pihassa ylös minnekään ja se maassa selällään ryöminen pohjapanssaria irrotellen ja lopuksi kiinnittäen, tuo ihan liikaa säätämistä. Jos vielä tulee auto, missä suodatin on ylhäällä, niin tulen kyllä vaihtamaan öljyt itse imemällä. Hyvin siisti ja helppo juttu, eikä vie kauaa aikaa.

3 tykkäystä

Saattaa olla aihetta jo käsitelty mutta monessa paikassa pakolliseksi muuttuva biojätteen keräys mahdollistaa “säästämisen” kun hankkii oman kompostorin. Halvin lämpöeristetty kompostori kertamaksuna 179€ Puuilosta, vs. erillisastian tyhjennys 8-11€/krt (tyhjennys kerran/kk tai jos ei ole tuulettuva astia niin kesäisin kahden viikon välein).

Kompostori maksaa itsensä takaisin alle kahdessa vuodessa, ja vieläkin nopeammin jos pidentää sekajäteastian tyhjennysväliä. Pelimies tai -nainen voi hankkia myös yhteisen kompostorin naapurin kanssa jolloin takaisinmaksuaika vielä puoliintuu. Sekajätteen normaalisti maksimiväli 4vko muuttuu kompostorin myötä 8 viikkoon, ja ainakin joissakin paikoissa 1-2 hengen talous voi pidentää sen jopa 12 viikkoon.

13 tykkäystä

Joo tästä on omakohtainen kokemus ja vahva suositus! Ollaan päästy muovin ja pahvin/kartongin (ylivoimaisesti suurimmat sekajätteen lähteet 4 hengen taloudessa) jne lajittelulla, yhdellä pika- ja yhdellä normikompostorilla 8vk sekajätetyhjennykseen.

Oma piha ja puutarhakin kiittää lompakon ohella!

7 tykkäystä