Minä taas olen luopunut tuosta. Autoa ei saa pihassa ylös minnekään ja se maassa selällään ryöminen pohjapanssaria irrotellen ja lopuksi kiinnittäen, tuo ihan liikaa säätämistä. Jos vielä tulee auto, missä suodatin on ylhäällä, niin tulen kyllä vaihtamaan öljyt itse imemällä. Hyvin siisti ja helppo juttu, eikä vie kauaa aikaa.
Saattaa olla aihetta jo käsitelty mutta monessa paikassa pakolliseksi muuttuva biojätteen keräys mahdollistaa “säästämisen” kun hankkii oman kompostorin. Halvin lämpöeristetty kompostori kertamaksuna 179€ Puuilosta, vs. erillisastian tyhjennys 8-11€/krt (tyhjennys kerran/kk tai jos ei ole tuulettuva astia niin kesäisin kahden viikon välein).
Kompostori maksaa itsensä takaisin alle kahdessa vuodessa, ja vieläkin nopeammin jos pidentää sekajäteastian tyhjennysväliä. Pelimies tai -nainen voi hankkia myös yhteisen kompostorin naapurin kanssa jolloin takaisinmaksuaika vielä puoliintuu. Sekajätteen normaalisti maksimiväli 4vko muuttuu kompostorin myötä 8 viikkoon, ja ainakin joissakin paikoissa 1-2 hengen talous voi pidentää sen jopa 12 viikkoon.
Joo tästä on omakohtainen kokemus ja vahva suositus! Ollaan päästy muovin ja pahvin/kartongin (ylivoimaisesti suurimmat sekajätteen lähteet 4 hengen taloudessa) jne lajittelulla, yhdellä pika- ja yhdellä normikompostorilla 8vk sekajätetyhjennykseen.
Oma piha ja puutarhakin kiittää lompakon ohella!
Tuohon kompostoriin kannattaa ostaa vielä sulanapitokaapeli https://www.puuilo.fi/cobek-sulanapitokaapeli-2m , jonka tökkää päiväksi tai pariksi seinään, jos komposti jäähtyy ja pysähtyy pahimpaan pakkasaikaan.
Itselläni tämä riittää herättämään kompostoinnin myös keskitalvella tass kätevästi käyntiin. Kaapeli kannattaa haudata aika syvälle ja sekoittaessa esim. “koukulla” ei kaapelia kannata naarata pintaan.
Saisi olla mokoma sähkövastus ihan rakenteellinen kampe Suomen olosuhteisiin myytävissä kompostoreissa.
E: Jokaiselle tarpeen mukaan. Meillä tulee sen verran biojätettä, että jäätyä ei voida antaa tai tila loppuu tuossa perus-Biolanissa.
Oma valintani oli 4 m, koska sen sai kahdelle kierrokselle ulkoreunaa vasten. Kaapeli on aika jäpäkkä kylmänä ja haluaa kiertyä tynnyrimuotoon.
Kohta on kymmenettä vuotta lämpökompostori käytössä eikä ole ollut tarvetta sulatella. Toki kompostori jäätyy joka talvi ja jos on pitkä talvi ilman suojasäätä niin saattaa olla sen kolmisen kuukautta jäässä. Sinne voi jäätyneenäkin viedä biojätettä. Kyllä kaikki kompostoituu kun kevätaurinko herättää kompostorin. Eli jos rahaa haluaa säästää ei kannata sähköllä lämmitellä.
Noissa lämmittimissä on sen verta pienet tehot ettei hirveästi edes kannata uhrata aikaa sen sähkönkulutukselle
Kyllä, ja ovat automaattisäätyviä vielä. Kompostorin voi tietysti pitää jäässä jos se ei tule täyteen, mutta kun se tulee, niin kaapelilla saa mikrobit syömään kompostiin puolet lisää tilaa.
Oletko mitannut tehoa? Itse mittasin maahan jäätyneen 40W sulanapitokaapelin ottotehon ja se oli lähes 160W. Seuraavana päivänäkin vielä yli tuplat nimellistehosta. Eihän tuokaan konkurssiin vie, mutta laskelmissa kannattaa käyttää suurempaa arvoa kuin ilmoitettu nimellisteho.
Koko purkin voi myös eristää esim armaflex matolla. Hyvä olisi jos pysyisi kuivana.
Melkoinen fakiirisuoritus! Annatko lisätietoja? Meillä bio, lasi, metalli, paperi, ja kartonki menee kierrätykseen ja silti sekajätteen tyhjennysväli pitää olla kaksi viikkoa.
Miten toi muovien kierrätys hoidetaan ilman sotkua, ilman puhtaan/lämpimän veden haaskausta tai ilman jatkuvaa muoviroskien kuskausta? Esim. grillasin äsken kanapihvit hunajamarinadissa. Marinadia jäi reilusti muovipakettiin. Jos pesen paketin taitaa energiatalous mennä miinukselle tai viemäri tukkoon jos en käytä lämmintä vettä. En jaksaisi myöskään 2-3 päivän välein kuskata muoviroskia. Pahvit roudaan tyyliin kerran kuussa, lasin ja metallin kanssa. Enkä myöskään haluaisi kerärä taloa täyteen marinadeja vuotavia muovikasseja.
Muoviin liittyen, kaksi sanaa yhdistettynä pelastaa eli talouspaperi. Sillä saa muovit putsattua riittävällä tasolla. Harmillisesti muoviroskaa tulee yleensä kuitenkin sen verran, että pitää useammin kärrätä kierrätyspisteeseen kuin kerran kuukaudessa. Omalla kohdalla tuo ei ole ongelma, kun keräyspisteitä on normaalien asointireittieni varrella. Ehkäpä jäsen Avokadolla on jotain parempiakin vinkkejä.
Meidänkin piti jostain kunnan jätelautakunnalta anoa tuo sekajätteen tyhjennysväli, ensiksi saatiin 4 viikkoa ja sitten 8 viikkoa.
Eipä tuolta muovin kärräämiseltä keräykseen kyllä välty millään, meillä sitä syntyy kun pienille lapsille esim. jauhelihaa menee melkolailla. 4 henkinen talous.
Sattuu keräyspiste olemaan sinällään reitin varrella mm. joka paikkaan. Välillä se kyllä riepoo kieltämättä. Noi muut jätteet menee sitten harvemmin. Ei mekään noita sen enempää huuhdella, sen mitä vettä juoksuttaa lasiin otettaessa suurin piirtein. Välillä käy vähän käryämään. Toki tässä ehti paskavaippoihin jo tottua kohtuudessa määrin
Kestovaipat oli myös meillä esikoisella, toisella tuli pahat ihottumat niin mentiin kertseihin. Ilman kuivausrumpua ei olisi ollut mitenkään mahdollista niiden kanssa meno!
E: taloudessa yksi pika- ja yksi vanhempi normikompostori
Vähemmän sitä muoviroskaa tulee kuin mitä ruokaa kaupasta ulos kantaa. Eli kauppaan mennessä on pienempi kassi muoviroskaa mukana kuin kaupasta ulos tullessa on ostoksia. Jos jaksaa kantaa ostokset niin jaksaa “palauttaa” muoviroskatkin.
Ehkä sen verran vielä tarkennan, että meillä marinadia yms muovirasioita ei laiteta kierrätykseen, paitsi jos alkaa pussillinen täyttyä.
Kuten mainittiin aiemminkin, niin käyvät nopeasti haisemaan. Siinä tapauksessa menevät sekajäteastiaan
Nyt kun tässä vanhempainvapaalla on hieman normaalia enemmän aikaa (tai ainakin enemmän energiaa ja mielenkiintoa) erilaisille pikkuprojekteille, niin huomaan säästäneeni tuntuvan nelinumeroisen summan rahaa huoltamalla autot itse, tekemällä polttopuut naapurin metsästä (luvan kanssa) ja poimimalla seuraavan vuosikierron mustikat pakkaseen.
Muutama vuosi mukavoiduin niin pahasti, että aloin korjauttaa autoani paikallisella nyrkkipajalla. Nyt päätin kuitenkin kääriä hihat ja palata omaan autotalliin jakoavainta kolistamaan. Jos korjaamossa veloitus per tunti on vaikkapa 85 euron ja taivaan välissä, niin vähän hitaammallakin suttaamisella pääsee tuntipalkoille. Säästäkohde ei tietenkään ole relevantti sellaisille rattimiehille, jotka omistavat jonkun uuden ja vaikeasti huollettavan menopelin, mutta meille köyhemmille humanisti-toimistomiehille tämä harrastus tekee monella tavalla hyvää.
Omakotitaloasujana polttopuuta menee jonkin verran. Väitän kuitenkin, että aika monilla on mahdollisuus tehdä polttopuut itse sopuhintaan, kun vaan löytää jonkun metsänomistajan, joka haluaa pientä siistimistä tiluksilleen. Tai sitten tilaa puolivalmista tavaraa pihalle ja huiskii sahan ja kirveen kanssa puut itse valmiiksi. Itselläni on nyt sellainen naapurionni, että pienellä maisemointityöllä saan muutaman vuoden polttopuut itselleni. Sanomattakin selvää, että tämä on näppäinsoturille ensiluokkaista hyötyliikuntaa.
Ja kun mustikkaa menee perheessä kilokaupalla kuukaudessa, niin sehän kannattaa poimia itse. Meidän seudulla sato ei ollut ihan viimevuosien parhaita, mutta kyllä sieltä muutaman sadan euron säästö jälleen tuli. Marjastus ja sienestys on muuten väkisinkin TOP5-mielenterveystyötä jos tuotto/panos -suhteella katsotaan.
Koska näistä vinkeistä tuli jopa minulle itselleni hyvin eläkeläismäinen tunnelma, niin koen tarpeelliseksi sanoa, että @Sijoittaja-alokas sanoi minulle alkukesän ensikohtaamisessamme, että olen huomattavasti juttujani nuoremman näköinen ja myös varsin sporttinen mies muutenkin. Vain 2 tuntia tätä kohteliaisuutta aiemmin minulta kysyttiin S-marketin kassalla henkilöllisyystodistus, kun ostin muutaman Peronin.
Unohdin mainita, että tämän saman säästön saa jos ei osta omakotitaloa, omista autoa tai syö mustikkaa.
Tuo mustikanpoiminta todellakin kannattaisi, kun on suurkuuluttaja, niinkuin itse olen. Niin vain taas pääsi käymään, että kerkesin jonkun vajaan ämpärillisen kerätä ja ne söin jo. Talvea kohti kaupan mustikoilla, taas. Halvimmat kaupan mustikat, joilla ei ole mitään tekemistä oikean metsämustikan kanssa, maksavat pakasteena n. 8€/kg. Nuo ovat aika kammottavia tuotteita, mutta hinnan puolesta käytän silti. Paremmat mustikat, joita sekä mainostetaan metsämustikkana ja jotka lisäksi alkavat hieman sitä todella muistuttaakin, maksavat 14€/kg. Nämäkään eivät ole yhtä hyviä kuin itse poimittu mustikka. Valitettava tilanne nyt taas, ei auta kuin ensi vuonna aktivoitua ja toivoa hyvää satoa.
Ihan mielenkiinnosta, minkälaisia korjauksia olet onnistunut tekemään itse? Entä minkälainen auto sinulla on? Mä oon todennut aiemmin sen, että vähänkään uudempaan autoon (lue: alle 10 vuoden ikäinen) jää aika vähän tehtävää enää omin päin. Pienet huoltotoimenpiteet menevät omin päin, mutta vähänkin enemmän korjaamisen puolelle valahtavat työt menevät sitten liian vaativaksi, jolloin suosiolla vien auton jonkinlaiselle pajalle.
Pienillä tekemilläni huoltotoimenpiteillä tarkoitan mm. pyyhkijöiden vaihtoa, nesteiden lisäämisiä, pienet suodattimet (raitisilmasuodatin ja ilmansuodatin), renkaat ja osa polttimoista. Toki nykyautojen alati kasvavan vaikeuden alkaa nähdä kahdessa viimeiseksi mainitussa, sillä renkaiden vaihto tarkoittaa usein TPMS-järjestelmän kalibrointia, mikä taas tarkoittaa 50-100 euron työkalun hankintaa ja käyttöopettelua (jos vaihtaisin autoa, tarvitsisin mahdollisesti uuden laitteen ja uudet opettelut). Samoin polttimoiden vaihto vaikeutuu jatkuvasti, kun nykyautossa on jotkut mukautuvat LED-älyajovalot (toki LED-valojen käyttöikä onkin pitkä).
Nykyiseen autooni olen päätynyt vaihdattamaan ammattilaisella jarrupaloja ja levyt, sytytystulpat ja öljyt suodattimineen. Varsinaisia vikoja autossa on ollut tasan yksi, kun Webasto lakkasi toiminnasta. Sekin oli taas sellainen vika, että pelkkä vikadiagnoosi olisi vaatinut oman, Webastolle tarkoitetun vikatesterin ja hajonneen kiertovesipumpun vaihto olisi sekin saattanut tuottaa vaikeuksia.
Näinhän se useimmiten on.
Meidän perheen autot ovat 10+ vuotta vanhoja.
Kaikki tuollaiset renkaan tai akun vaihtamiset, polttimo- ja pyyhkijähommat jne. olen aina tehnyt itse. Öljynvaihdot myös, paitsi nyt toisessa autossa on suodatin niin hankalassa paikassa, etten ilman nostinta jaksa sitä itse vaihtaa. Helppoja ovat olleet myös jarrupalojen, -levyjen ja satuloidenkin vaihdot. Ulkomuistista heiteltynä olen vaihdellut myös ainakin sytytyspuolan, pyörän laakereita, iskareita, alapalloniveliä, laturin, koiranluita, raidetangon pään ja muuta pientä sekä asentanut lisävaloja. Moottorin puolelle kun mennään, niin sitten nostan suhteellisen nopeasti kädet pystyyn. Onneksi ei ole kamalasti sellaisia vikoja kohdalle osunut.
En ole tainnut ostaa näitä hommia varten ensimmäistäkään varsinaista erikoistyökalua ja “mekaanikkotaustani” on mopojen korjailua teini-iässä.
Ovatko autosi mahdollisesti japanilaisia tai saksalaisia? Kuulostaa tutulta, niin mielenkiinnosta kysyn.