Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Hyvä jos näin on. Pohjolalla ei ollut.

Nämä kuulemani mukaan jutut ovat vähän sellaisia urbaaneja legendoja, omat kokemukset ei vastaa yhtään tuota. Suuressa osassa ruuhkasuomea joutuu jonottamaan sekä erikois- että normaalin sairaanhoidon piiriin. Sen sijaan yksityiselle pääsee viidessä minuutissa ja tarhaikäisellä korvatulehdus kierre nielaisee helposti sen 1000€ lääkärikuluihin vuodessa. Yksityisellä on vielä se hyvä puoli että voi itse valita lääkärin joka lasta hoitaa. Toisen lääkärin vastaanotolta lapsi lähtee kauhusta kankeans itkien, sitten kun kyseessä on se loistava lääkäri niin lapsi kysyy kotona innokkaana että koska taas mennään lääkäriin. Priceless ja parasta että vakuutuksen kanssa tässä on jäänyt jopa voiton puolelle kun yksi käynti erikoislääkärillä labroineen ja lääkkeineen helposti yli 200 per kerta. Paras vakuutus mistä olen ikinään maksanut.

10 tykkäystä

Minulla on hieman negatiivinen käsitys julkisesta terveydenhuollosta mm. sen takia, että eivät tunnistaneet edes umpisuolen tulehdusta.

Henkilökohtaisiahan nämä ovat, mutta säästövinkkejähän tässä pyydettiin.

Ketjun otsikkona on “Arjen säästövinkit joilla on merkitystä”. Pikkulapset kyllä hoidetaan julkisella puolellakin ja vakuutukset ovat kalliita. Kyseessä on siis mitä suurimmassa määrin arjen säästövinkki.

Jotenkin hassua että vakuutuksesta satojen eurojen maksaminen (turhaa vai ei, riippuu lapsesta ja hänen sairastavuudestaan sekä paikkakunnan terveydenhuollon tasosta+etenkin omasta suhtautumisesta siihen) on ihan ok, mutta sitten pitäisi miettiä paljonko 2,5€ leipiä tai 0,9€ maitotölkkejä kehtaa ostaa.

Suhteellisuudentaju ilmeisesti on katoavaa kansanperinnettä.

Ja toistetaan vielä: Kyllä, olen tässä(kin) asiassa sen verran kermaperseporukkaa, että jälkikasvu on toistaiseksi ollut hyvinkin tervettä ja paikkakunnallamme julkinen paitsi toimii hyvin on myös käytännössä ainoa vaihtoehto. Kyllä nuo keskiluokkaiset naapurimme ajelevat lapsiaan naapurikaupunkeihinkin hoitoon, liekö siellä lähimmät vakuutushoitolat, tutut lääkärit vai mitä.

7 tykkäystä

En mä näe tossa mitään hassua. Jokaista asiaa (oli se sitten leivän hinta tai vakuutuksen ottaminen) puntaroi kaikista eri näkökulmista ja tekee sitten päätökset (taloudenhallinnan, arvojen tms. minkä mukaan päätöksiä tekeekään) sen mukaan. Edelleen, pieleen menee jos lapsen vakuutusta arvioi vaan rahan kautta. Ja ei tosiaan riipu lapsen sairastavuudesta, koska ainakin itse otin vakuutuksen jo ennen kuin edes tiesi minkä muotoinen otus sieltä maailmaan tulee.
Ainakin itselle vakuutukset ja oman kulutuksen hallinta ovat aivan eri asioita. Vakuutuksilla haetaan hallintaa asioista, joihin ei ole vaikutusvaltaa. Leivän, maidon tms. ostohinnan optimointi on sitten omasta viitseliäisyydestä kiinni. Pyrin hallitsemaan kaiken tarpeellisen oman ja lapsen elämän optimoimiseksi, järkevissä rajoissa.

3 tykkäystä

Yksiselitteisesti mitä vähemmän vakuutuksia sen parempi. Sellaiset asiat pitää vakuuttaa mielestäni mistä seuraisi taloudellinen katastrofi huonon tuurin käydessä, muita ei. Eli loppujen lopuksi kyse on lompakon paksuudesta (ja se on todennäköisesti paksumpi kun välttää turhia vakuutuksia).

Kimi mielestäni kiteytttää asian hyvin:

"Räikkönenhän ajoi Jyväskylässä omalla autollaan. Paperit olivat valmiina. Räikkösen piti vain allekirjoittaa vakuutus. Asiasta oli puhuttu vielä saunassa ralliviikolla.

– Kyselin siinä löylyssä vielä Kimiltä, että teetkö vakuutuksen. Kimi vastasi, ettei tarvita, kun hänellä on tt-vakuutus.

– Mikä se sellainen vakuutus on? Tuomo Mäkinen uteli.

– Takatasku, Räikkönen sanoi ja heitti lisää löylyä."

24 tykkäystä

Jumalan hylkäämässä paikassa kun asuu niin on pitänyt odottaa pahimmillaan 3 päivää takaisinsoittoa julkisella, että edes pääsee varaamaan aikaa lääkärille. Kyllä sen huomasi jo lapsen 2 ensimmäisen elinviikon aikana, että kallis hankinta. Tehohoito ja sairaalassa asustelu maksoi reilu viikossa 600e ja enemmänkin olisi mennyt, mutta omavastuu tuli täyteen…

4 tykkäystä

Aloitin keskustelun tästä vauvojen terveysvakuutuksta koska minusta siinä on selvä etu vakuutuksen ottajalla suhteessa vakuutusyhtiöön toisin kun normaalisti. Saat vakio hintaan vakuutuksen jonka speksit säilyvät riippumatta tuleeko edullinen vai kallis potilas. Ja kun asiakas saa lopettaa vakuutuksen heti kun tämä selviää mutta vakuutusyhtiöllä ei ole samaa mahdollisuutta niin odotusarvo kääntyy asiakkaan puolelle toisin kun muissa vakuutuksissa.

17 tykkäystä

Itsellä kaksi alle 5v lasta ja kyllä itse ainakin suosittelen lapsivakuutusta. On ollut useita lääkärikäyntejä joihin tosiaan päässyt nopeasti ja ovat kustantaneet sen verran että kyllä vakuutus maksanut melko äkkiä itsensä takaisin. Lisäksi kun vakuutuksen piikkiin voi kaikenmoisia rasvoja yms myös ostaa, ei ole montaa päivää kun muutama rasvapurkki lapsille haettiin jotka olisivat jo kustantaneet lähemmäs 50€ :man_shrugging:
Ja lapsille(kin) voi aina sattua lähes mitä tahansa. Esim toiselle lapsistani sattui lievä “onnettomuus” jossa hammas halkesi, ensin siitä käytiin useampia lääkäri reissuja ja lopulta homma meni niinkin pitkälle että hammas piti poistaa, ei ole kaukana 4-numeroisesta summasta mitä tässäkin olisi joutunut itse kustantamaan.

10 tykkäystä

Onko kukaan tehnyt laskuja / selvitystä, onko omistajan K-Plussa sen arvoinen tai tulisiko siitä “rahan arvoisia” etuja? Esim. Jos vertaa Lidl app tai S-Bonus ohjelmaan?

4 tykkäystä

Meillä on ollut omistajan K-plussa pari kuukautta aktiivisena, mutta en ole enempää tehnyt selvitystä Lidliin tai S-kauppoihin.

Muutama havainto omistajan Plussasta vs perus Plussaan:

  • Pari kertaa parhaan tason tarjous ollut lounas Nestellä -50%, jossa ei tule käytyä.
  • Tasoon kuuluu kolme lisäOmaPlussa tarjousta, jotka osuvat vaihtelevasti omaan kulutukseen/tarpeeseen. Huippuedut n. -30%.
  • Eurokertymä on osakkeenomistajan henkilökohtaiset ostot vuodessa, joten pitäisi aina itse lähteä kauppaan. Esim nyt puoliso maksoi auton huollon, joten pudotaan aikanaan sen takia parhaan tasolta.

En ole keskittänyt ostoksia K-kauppoihin, mutta toki katson alkuviikosta edut läpi ja käyn hakemassa lähi supermarketista, jos osuu tarpeisiin.

9 tykkäystä

Matkapuhelinliittymän kustannuksista saattaa säästää merkittävästikin, mikäli mobiilidatan sijaan on mahdollisuus käyttää suurin osa ajasta langatonta lähiverkkoa. Tällöin liittymäksi voi valita liittymän, jossa data laskutetaan käytön mukaan. Edullisia liittymiä ovat tällä hetkellä esimerkiksi:

2 tykkäystä

K-plussa on 0.5% bonusteholtaan, opiskelijan k-plussa 5%. S-bonus on paras käytännössä aina, Lidl:n bonus on yllättävän heikko myös (k-plussan tasoa).

7 tykkäystä

Osakkeenomistajan K-Plussa on kyllä ehdoiltaan hieman naurettava. Vaimon tai lapsen plussapisteostoja ei huomioida osakkeenomistajan plussakertymässä. Kuten yllä mainittiin, vaimo jos tekee ostoja, miehen (osakkeenomistajan) pitää tulla myös paikalle näyttämään omaa plussakorttiaan jos haluaa osakkeenomistajan pistekertymän. Keskolta typerää touhua juoksuttaa osakkeenomistajaa turhaan liikkeisiin, eivät kelpuuta perheenjäsenen plussakorttia. Aiheuttaa lähinnä mielipahaa tuollainen toiminta.

K-Supermarketin hintoja kauhistelin eilen illalla kun kaupassa kävin. Kassakuitin loppusummasta lähti kuitenkin 9 euroa pois kun alennuksia kyttäsi ja -30% tuotteita keräili ostoskärryyn. Hintojen noustua tätä harrastan nykyään todella paljon. Prisma jos olisi lähempänä, siellä kävisin halvempien hintojen vuoksi useammin.

Jääkaappikylmää vettä olen nyt juonut koko vuoden laihduttamisen takia. Yllättävän hyvää ja raikasta kun siihen tottuu. Samalla on säästynyt varmaan satoja euroja kun juotavaa en enää raahaa kaupasta kotiin.

17 tykkäystä

Tää jääkaappkylmän veden juominen on aika kova. Meilläpäin puhdistettu pintavesi maistuu lähinnä kroolilta ja lasisen Ikea pullon avulla saa saman veden maistumaan huomattavasti paremmalta. Hinta 2,49€, joka on ehkäpä elämäni paras ROI 5€:n Black Ops II:n jälkeen :sunglasses:.

Muuten videopelejä pelaileville vinkkinä, että retro pelejä löytyy hyvin pc:lle muutamalla eurollakin ja pyörii usein varsin huonollakin koneella. Tyydytti varsin hyvin pelinälkää parempaan koneeseen säästettäessä.

6 tykkäystä

Paras säästövinkki: Älä osta turhaa paskaa.

Vinkin voi myös kääntää eräänlaiseksi älä osta mitään -ajattelumalliksi tai mielentilaksi.

Ohjeen noudattaminen on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Nimittäin koko länsimainen keskiluokkainen elämäntapa, siis se jota meille mielikuvilla taitavasti markkinoidaan, perustuu kuluttamiseen.

Sosiaalinen media on jättimäinen koneisto, jonka ainoana tarkoituksena on myydä meille turhaa paskaa. Päämääränä on dopamiinipiikkien ja ärsykkeiden avulla maksimoida aika, jonka vietämme somessa, sillä se samalla maksimoi mainostulot. TikTok on paras esimerkki nopeista dopamiinipiikeistä, joihin aivot koukuttuvat.

Näillä teoilla olen päässyt eroon turhasta kuluttamisesta 99 % :sti:

  • En koskaan tapa aikaa ostoskeskuksissa tai kaupoissa pyörimällä. Aikanaan tämä oli minulle hyvinkin mieluinen harrastus.

  • En koskaan pyöri verkkokaupoissa, jollen nimenomaisesti etsi jotain välttämätöntä tuotetta.

  • Olen peruuttanut kaikki sähköpostiin tulevat mainoskirjeet.

  • Olen karsinut somessa viettämäni ajan minimiin.

  • En vertaile omaa elämää tai elintasoa muihin. Pyrin olemaan välittämättä paskaakaan, mitä muut minusta ajattelevat.

  • En katso televisiota oikeastaan lainkaan, enkä siten näe mainoksiakaan.

  • Olen ladannut selaimiin Adblockin. Käytän some-tilejä eri selaimella kuin selaan muuta nettiä.

  • Minimoin puhelimen apit. Kiellän niitä seuraamasta minua apista toiseen. Estän pääsyn mikrofoniin yms.

64 tykkäystä

^ hyviä vinkkejä. Omalla kohdalla sain ehkä oleellisimman muutoksen rahan käyttämiseen, kun keskityin blokkaamaan etukäteen tilanteet, joissa tarvitsisi jotain ostaa. Vesipullo(t) ja ehkä myös välipalaa mukaan, kun lähtee pojan kanssa puistoon/kaupungille/tms., se perinteinen eli itse tehty lounas töihin… Ja kahviaddiktina saatan tehdä kotona takeawayn mukaan vaikkapa puistoon sen sijaan, että siellä ottaisin kahvilasta kahvin.
Luulen, että taannoin tollasista turhista huoltsikoiden yms. kahveista ja välipaloista tuli jopa nelinumeroinen summa vuodessa.

24 tykkäystä

Totta. Latte mukaan kahvilasta joka työpäivä vs. vaivaudut heräämään 15 minuuttia aiemmin ja keittämään itse aamukahvin on klassinen esimerkki, mutta tällaisista pienistä arkisista valinnoista se kokonaisuus kuitenkin muodostuu.

Juomat ovat oikeastaan muutenkin täysin turha ylimääräinen kuluerä, josta voi tulla huomattavia summia. 2,5 euroa 0,5 litran pullovedestä on aika paljon, kun (poikkeuksellisen) hyvälaatuista vettä saa hanasta ilmaiseksi. Jos pulloveden kuitenkin ostaa, niin kaupan oma merkki on jonkun 50 - 60 % halvempi kuin merkkivesi.

Sen lisäksi, että limsat jne. ovat kuluerä, tuovat ne myös paljon ylimääräisiä kaloreita huomaamatta ja loppulasku maksetaan hammaslääkärissä.

21 tykkäystä

Pakko tarkentaa (kun tykkään näitä arkikuvioita viilata) tuohon aamukahvinkeittoon liittyen ettei sen takia tarvi aikaisemmin herätä. Kahvinkeitin (toim.huom. 20€ 3 vuotta sitten nettikirppikseltä) ladattu ja ajastettu (älypistoke 11,99€) valmiiksi joten sumpit on pulputtanu kun herään. 15 min päästä heräämisestä olen ajanut jo melkein 10 min työpaikan suuntaan :blush:

15 tykkäystä

Ei ole älykäs eikä iot, mutta mekaanisen varma kellokytkin käy yhtä hyvin auton lämppäriin kuin kahvinkeittimeen. Esimerkkituote toki sisäkäyttöön. Itsellä ei käytössä, mutta joskus kokeilin ensin kahvinkeittimellä ennenkö autoon löi, koska työmaan roskiksesta poimittu kellokytkin. Moccamaster uutena saatu lahjaksi. Laatukone kestänyt 16 vuotta eikä tunnu missään.

Kellokytkin IP20 Harju | tokmanni.fi

7 tykkäystä