Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Joo onhan se joskus kivaa. Monesti tuleekuitenkin se fiilis että miksi ryhdyin tähän. Varsinkin jos puhutaan autoista. Kyllä remppaamisessakin menee aikaa ja ainakaan oman työn jälki ei välttämättä aina ole a-luokkaa. Se on ehkä kaikille selvä juttu että vesi ja sähköhommiin kannattaa hakea apua ammattilaiselta. Olen käynyt sellaisten luona jotka eivät osaa edes pattereita ilmata. On nähty myös sellaisia jotka muuttavat vanhaan torppaan ilman mitään osaamista. Kyllä kalliksi tulisi jos aina pitäisi saada joku ammattilainen tekemään. Minulla on sellainen fiilis että vielä isän sukupolvi teki itse mutta oma ei oikein mitään osaa. Täytyy myöntää että itse olin kauan uusavuton mutta oli vain pakko lähteä tekemään. Tuhansia euroja säästetty muutamassa vuodessa

4 tykkäystä

Tapana myös vaihtaa öljyt itse. Kesällä kun ei ole tallia ja ulkona joutuu tehdä. Itse havainnut käteväksi autorampit ja pressu alle niin ei tarvitse ihan maassa ryömiä. Pressun saa helposti putsattua jos öljyä tippuu ohi astian tms. Perheessä kaksi autoa niin yksi ilta vuodessa tuohon hommaan tuhraantuu. Samalla vaihtuu kaikki suodattimet. Aikaa kai sitä tuhraantuisi huoltoon viedessäkin. Kampetta kannattaa olla jo valmiina hyllyssä niin voi hommaan ryhtyä inspiraation yllättessä. Jäteöljythän voi laittaa melkeinpä mihin tahansa muovipulloon ja kiikuttaa keräykseen.

2 tykkäystä

Auton huolloista puhuttaessa suosittelen perehtymään mitä ammattikouluja paikkakunnaltasi löytyy. Lähes poikkeuksetta tekevät asiakastöitä. Olen itse teetättänyt useita töitä asuinpaikkakuntien ammattikoululaisilla. Kokemukset ovat olleet aina hyviä ja ennen kaikkea edullisia :slight_smile:

Omia esimerkkejä:

Muutamia kertoja olen auton öljynvaihtoon vienyt ammattikoululle. Sopivasti tekivät maalaustöitä joten pari ruostekukkaa on myös heidän toimesta hävitetty. Veloittavat tarvikkeet, työstä eivät muistini mukaan mitään.

Kodinhoitohuoneeseen piti saada säilytysratkaisu joka kestäisi myös istumista. Yhteys ammattikoulun puupuolelle ja hetkessä suunnittelivat ja toteuttivat erittäin tyylikkään ratkaisun.

YO ja perhejuhlien tapauksessa yhteys paikalliseen kondiittorikoluun. Leipovat keksit, kakut ym.

Yhtä hyvin voisin kuvitella käyttäväni myös sähkö- tai lvi-puolen osaamista. Useampi tuttu on asennuttanut aurinkopaneeleita tai ilmalämpöpumppuja. Opettajat vaikuttavat laittavan töihin ne nohevimmat :smiley:

9 tykkäystä

Ilmalämpöpumppuja ammattikoululaisten toimesta? Really?

2 tykkäystä

Miten se asentajasta huonomman tekee jos se on käynyt ammattikoulun? Asenteleehan näitä kaiken maailman autokauppiaatkin sivutöinään.

5 tykkäystä

Ammattikoululaisella tuskin on tarvittavia lupia pumpun asennukseen.

En minä tässä nyt ammattikoulun käyneitä ole haukkumassa, vaan puhun ammattikoulussa opiskelevista opiskelijoista :grinning:

Ammattikoululla on ja sillä joka työn opettaa/valvoo. Koulun jälkeen se sama kaveri voi mennä johonkin kylmäkoneasennuksia tekevään firmaan töihin ja tehdä sen asiakkaalle asennuksen jo itse.

8 tykkäystä

Ilmalämpöpumpun asennukseen liittyy sähkötöitä. Sähköturvallisuuslain mukaan sähkötöiden itsenäinen suorittaminen vaatii vähintään asianmukaisen koulutukset ja työkokemuksen 6 kk eli amiksesta valmistuva ei voi suorittaa sähkötöitä itsenäisesti heti valmistumisen jälkeen.

Nykyään taitaa tuo työkokemusvaatimus täyttyä jo kouluaikana? Työharjoittelua ainakin on enemmän kuin joskus ennen vanhaan, varsinkin jos saa alalta kesätöitä lukuvuosien välissä.

2 tykkäystä

Täyttyy helposti tuo työkokemusvaatimus jo kouluaikana.