Ulkomaisten yhtiöiden osakkeista saatavien osinkojen kirjautuminen tilille

Vernerin pyynnöstä avaan tämän ketjun :grinning:

Tahdon esittää viisaammille kysymykseni siitä, että millainen viive on osingon maksupäivän ja sen tilille kirjautumisen välillä, kun kyse on Yhdysvalloissa sijaitsevien yhtiöiden maksamista osingoista? Vastaisen varalle olisi kiinnostunut kuulemaan myös viiveestä eurooppalaisten yhtiöiden maksamien osinkojen osalta.

Tiedustelen tätä lähinnä siksi, että olen odotellut erään Yhdysvalloissa sijaitsevan yhtiön osinkoa, jonka maksupäivä oli 11.7. eikä osinkoa edelleenkään näy tilillä.

Mahdollisista vastauksista etukäteen kiittäen :blush:

4 tykkäystä

Moi,
Nordenetin kautta helposti meni ainakin viikko, jos ei ole pariin viikkon tullut, niin kysele pankista. Riippuu kuinka pitkän alihankintaketjun kautta heillä on yhteys pörsseihin. Nykyisellä välittäjällä (IB) tulee ihan oikeana päivänä.

5 tykkäystä

Tiedän että sanoit Yhdysvaltalaisia mutta pistetään tänne silti, Itselleni tuli ainakin Norjalaiselta firmalta osingot heti samana maksupäivänä :slight_smile: ( Eli tänään )

Moikka, ja kiitos vastauksistanne. Meni kaksi viikkoa saada osingot, mikä oli pankin arvio, kun tiedustelin asiasta. Tosin pankki arveli, että on varsin mahdollista, että osinkojen saaminen voi kestää jopa neljätoista pankkipäivää, mikä tuntuu kieltämättä aika pitkälle ajalle.

4 tykkäystä

Kopparbergs maksoi tänään osinkoa, yllätyksekseni se oli tullut jo yön aikana Nordnetin tilille. Suomalaiset osingotkin tulevat usein vasta myöhään iltapäivällä.

Itse odottelen mielenkiinnolla U.K:sta, Saksasta ja Tanskasta saatavia osinkoja ja niiden kirjautumista tilille. Esim. erään yhdysvaltalaisen pankin osinko oli maksupäivänä tilillä, kun taas muutaman muun yhtiön osinkojen kirjautumisessa saattaa mennä maksupäivä + 14 pankkipäivää… Olettaisin, että saksalaiset täsmällisinä ihmisinä varmistavat rahat osingon maksupäiväksi tilille, mutta odotan jännityksellä.

P.S. @Sijoittaja_Pohjanmaa jouduitko tappelemaan ulkomaisen verottojan kanssa osinkoverotuksesta?

Ei ole vielä tarvinnut tapella. USA ja Ruotsi ottavat verosopimuksen mukaisen 15% lähdeveron. Suomen verottaja ottaa sitten aikanaan loput.

Mulla on sama kokemus USA:n ja Ruotsin verottajasta eli siellä kunnioitetaan maiden välisiä verosopimuksia. Valitettavasti Tanska taitaa olla ainoa, joka ei kunnioita ja tämän vuoksi saattaa joutua tappelemaan verottajan kanssa. Tanskan verottajan toiminta selviää vähän myöhemmin, mutta olen valmistautunut paperihommiin :slightly_smiling_face: