Upstart - Finassipalveluiden uudistaja tekoälyn (AI) avulla

Viimeisin makroindeksi julkaistu. Suunta edelleen ylöspäin mikä on huono asia. Mutta pitää huomioida, että marraskuun luvut joten katsellaan peruutuspeiliin. Silti luulen edelleen, että 1-2 kvartaalia tulee olemaan Upstartille heikkoja. Korkojen lasku ei ole alkanut ja taantumassa joko ollaan tai sinne sukelletaan. Upstartin osakekurssi on tehnyt vahvaa nousua, ennakoiden 2024 käännettä. Mielenkiintoista nähdä onko nousu ollut ennenaikaista.

2 tykkäystä

Jospa tuo on nyt se kuuluisa viimeinen rykäisy ennen kuin laskuun lähdetään. Ainakin pitkät korothan kipusi syksyllä tosi ylös ja marraskuussahan Powell sanoi että ei puhettakaan koronlaskuista. On iso yllätys jos joulukuussa indeksi ei ole jo kääntynyt positiivisempaan suuntaan. Upstartin osakekurssi on sekoitus innostusta, pettymystä, Powellin tarinoita, short squeezea, short squeezen ennakointia ja joku diskonttaa sekaan kassavirtoja. Tarvittaisiin myös teknisen analyysin näkemyksiä, olisikohan @DayTraderXL llä kommenttia Upstartin kurssin vuoristorataan?

2 tykkäystä

Maine Savings Selects Upstart for Personal Lending

Tää Upstart pelaa pitkää peliään. Taas tuli uusi osuuskunta, joka tarjoaa lainoja Upstartin digialustan kautta.

4 tykkäystä

Eipä nuo näkymät pahemmin houkuttele ostamaan…

2 tykkäystä

Joo, pitää tutkia paremmin onko tilastoa AI:n toimivuudesta, kehittyykö se vai meneekö huonompaan suuntaan. Luvut on mitään sanomattomat, ehkä hieman vaarallisetkin.

1 tykkäys

Tuli kahlattua sijoittajapuhelu. Heti kärkeen kerron pihvin, niin voit jatkaa lukemista tai hypätä jonnekin muualle. Pihvi on se, että Upstart on minulle edelleen sijoituskelpoinen. Ja kerron miksi. Upstart on hyvin dataintensiivinen yhtiö, nörttipaja. Tarkoitan sitä, että yhtiön missio on ihan selvä, he pyrkivät luomaan tekoälyn avulla malleja, joilla luottopäätökset osuvat paremmin kohdalleen, verrattuna nykyisiin luottokriteereihin. En tiedä toista yhtiö, joka tätä näin tekee, mutta varmasti kandidaatteja löytyy, mutta en itse aio aktiivisesti etsiä enkä vertailla. Riittää kun Upstarttia yritän ymmärtää. Upstartin tase on minulle sotkuinen, enkä yritä sitä ymmärtää. Poikkean tässä yhtiössä sijoitusperiaatteesta, että yhtiön pitää olla nettovelaton. Koska Q4 osarin perusteella tuli selväksi, että yhtiö toiminta kehittyy eteenpäin, on Upstart minulle sijoituskelpoinen. Tässä on jotain samaa kuin Palantirissa; yhtiö on kehittänyt AI malleja yli vuosikymmenen. Upstart ja Palantir ovat tutkineet ja kehittäneet koneoppimista, jossa pyritään rakentamaan algoritmeja ja johtopäätöksiä datan pohjalta. Open AI on taas esimerkki laajojen kielimallien hyödyntämisestä; tuloksena on keskusteleva tekoäly, jolle voi kertoa asioita ja saada vastaukset tarinana. Koneoppiminen on se tekoälyn haara, jota teollinen toiminta ja esim. rahoitus voivat hyödyntää toimintansa johtamiseen ja kehittämiseen. Upstart tekee juuri oikeaa asiaa – tai mistä minä sitä tiedän varmasti – mutta oma käsitykseni on se, että Upstart on ihan oikeassa AI kulmassa. Eli näillä tiedoilla, mitä nyt on ollut saatavissa, tarkoittaa sitä, että jaksan istua kyydissä ja antaa yhtiön nyt ryömiä rauhassa pois tästä vaikeasta makrosta. Pitää olla sen verran pieni siivu salkusta, että voi ”unohtaa” yhtiön salkun kulmaan. Kun mulle ei treidaaminen sovi. Näyttää siltä, että USAn talous on niin vahva, että koronlaskut siirtyvät koko ajan. USAn taloudessa on sellainen outo ilmiö, että kulutusluotoissa maksuvaikeudet ovat 2009 finanssikriisin tasoa. Vaikka USAn talous kasvaa kohisten, niin jonkunlainen häiriötilanne on luottomarkkinassa, ja se nyt vain iskee Upstarttia ”suoraan päin naamaa”.

Upstartin markkinareaktio tuloksen jälkeen oli looginen. Yhtiön ennuste Q1/2024 oli laskevaa liikevaihtoa ja adjusted EBITDA putoaa miinukselle. Sen takia osa sijoittajista luopui tai luopuu.
Yhtiön materiaaleista voi käydä toteamassa, että yhtiön algoritmit ovat edelleen hyviä, ja antavat uskoa siihen, että koneoppisen malleilla saavutetaan parempi tulos kuin perinteellisillä.

Katsoin lukuja, ja Q1 on historiallisesti ollut heikompi. Joten Q1/2024 ennustetta on hyvä verrata myös Q1/2023 toteumaan, ja Q1/2024 ennustehan laittaa kaikki mittarit parempaan suuntaan. Lukujen mukaan mennään siis parempaan suuntaan, vaikka Q4/2023 → Q1/2024 ennuste taas pelästytti sijoittajia. Tietysti on hyvä pitää mielessä, että Upstartilla on ollut taipumusta jäädä jälkeen ennusteistaan.

No mikä mittari minulle on sitten se tärkein. Kyllä em. talouslukujen oikea suunta on tärkeä ja erityisesti lainamäärän kasvu on oikean suuntainen. Q4/2024 129 000 uutta lainaa, verrattuna 84 084 uuttaa lainaa Q1/2023. Ja on hyvä huomata, että 89 % lainatapahtumista oli täysin automatisoituja. Paras luku koskaan. Ja jos Fedin koronlaskut menee loppuvuoteen, niin siitä menee varmaan puoli vuotta ennen kuin koronlasku alkaa näkyä Upstartin luvuissa. Koska Upstartin talousluvut ovat heikot, niin osake on Wall Streetin hylkimä, ja menee 2-3 vuotta ennekuin Street vakuuttuu yhtiön käänteestä ja alkaa ostoralli. Tämä oli se positiivinen skenaario, jota vasten kuitenkin itse toimin. Seeking Alpha on aika täynnä valitusta yhtiöstä, mutta ei nyt tämän enempää tällä kertaa.

9 tykkäystä

Q1 kuullaan 7.5. illalla. Kevät on mennyt yhtiöllä tasaiseen tahtiin. Koko ajan uusia luotottajaosuuskuntia liittyy palveluun. Yhtiön toiminta kehittyy ja laajenee koko ajan. Mutta katsotaan sitten näkyykö käännettä numeroissa.

1 tykkäys

Osari tuli eilen ulos. Tasaista vauhtia yhtiö menee. Liikevaihto pyörii paikallaan, kassaa kulutettiin jaksolla n. 20 milliä ja osakeliudennus oli 6,2% vuodessa. Yhtiö kehittyy kokoajan, mutta siruyhtiöihin verrattuna mikrovauhdilla. Jos luotto-AI kiinnostaa, niin tätä yhtiötä voi seurata. Yhtiö on ollut jo pidemmän aikaa samassa moodissa kuin menneellä jaksolla. Osaketta heiluttaa lähinnä spegulaatiot korkojen laskusta. Minusta tuntuu, että yhtiö jatkaa samaa rataansa tämän vuoden. Lupasi positiivisen kassavirran q4/2024. Jään seuraamaan, koska minusta yhtiön ydinbusiness on kiinnostava ja osuuskunnat tykkää yhtiön tuotteista ja palveluista. Niitä liittyy “rinkiin” tasaiseen tahtiin.

Liitteenä kalvosarja q1 tuloksesta:
UPST - Q124 - Earnings Deck (upstart.com)

5 tykkäystä

Juu, pieni kylmä rinki oli persuuksen ympärillä kun tiistaina myyntitoimari jäi 1 sentin päähän ja dippas siitä sitten seuraavaan päivään sen 15%. No eilen tuli sitten jo korkeammalla hinnalla myytyä pois, täytyy odotella kun kurssi seuraavan kerran tippuu ja avata positio uudestaan…

2 tykkäystä