Uraani on 2020 parhaiten menestynyt raaka-aine, ja tämä on vasta alkua

Kiitos, nyt on vihdoin IBKR-tili luotu. Yllätyksekseni SPUTin ostamiseen ei anna lupaa (trading permissions), vaikka en mitään mahdollisimman varovaista sijoittajaprofiilia tuonne luonutkaan. Vaatiiko tuo nyt jotain erityisasetuksia että SPUTiakin saa ostaa?

Pitää olla ammattimainen sijoittaja statuksella niin onnistuu

Ok kiva :sweat_smile: Vähän vaikealta näyttää pro-statuksen saaminen. Trading 212:ssa sain ostettua ihan pienen määrän (24kpl) mutten enempää, sitten tuli rajoitus vastaan. Mistäs muualta tuota voisi koittaa ostaa? Etoro, Degiro, Trade republic ym…?

Se uraanipula, joko se meni vai onko se vasta tulossa?

Kysymykseni ei sisällä pienintäkään ilkkumista. Olen itse osallinen, en ihan kainaloitani, mutta abt muniani myöten.

Nigerissä GoviEx menetti lupansa uraanikaivokselleen, taulussa ~ -35 % (jo kärsineeseen kurssiin). Myös Nigerissä operoiva Global atomic kymmenen pinnan sympatialaskussa.

Näissä Nigerin firmoissa maariskit realisoituneet ikävällä tavalla sotilasvallankaappauksen muodossa. Hyvä muistutus (ainakin itselle), että näissä on korkea riski ja mahdollisesti korkea tuotto.

4 tykkäystä

Ootko selvittänyt miksi se lupa menetettiin ja mitä sillä varsinaisesti oli tekemistä juntan kanssa, jos mitään?

2 tykkäystä

Kyllä se uraanipula on tulossa, mutta realisoituu toden teolla vasta vuosien päästä. Ei uutta tuotantoa saada ylös riittävän ajoissa.

2 tykkäystä

Ei se sinänsä käsittääkseni junttaan liittynyt, goviexilla oli aikarja mihin mennessä olisi pitänyt ns. tökätä lapio hiekkaan ja mitään ei tapahtunut. Minulla ei ole goviexia yhtään joten en ihan 100% seurannut, mutta tämmöinen mielikuva on asiasta. GLO:ta minulla sen sijaan on vähän vielä, eikä ole plussalla :slight_smile:

1 tykkäys

Mike Alkin - Uranium Market Insights, Inventories, Delays, Q&A

1 tykkäys

Uranium-osakkeet nousivat, kun Kazakstan yllättäen nosti uraanin mineraaliveroa. :slight_smile:

Tämä vero vähentää tuotannon kasvun kannustimia ja voi nostaa uraanin hintaa. Analyytikkojen mukaan tämä vaikuttaa merkittävästi suurten kaivosyhtiöiden kassavirtaan ja osakkeisiin. NexGen Energy, Denison Mines ja Cameco nousivat yli 6 % näiden uutisten jälkeen.

7 tykkäystä

Global Atomicilla taas vaihteeksi kyyti kylmää sinällään varsin odotettujen uutisten tultua julki, eli rahoituspäätös lykkääntyy. Onneksi tuli kevennettyä aikaa sitten, mutta edelleen on liikaa kiinni tässä epävakaan Nigerin lottokupongissa.

2 tykkäystä

Mikäs tuota camecoa eilen tiputti, vai menikö taas normaaliin heiluntaan? 7% kuitenkin näytti tippuneen niin ihan kunnon liike kyseessä

Taisi kaikki uraaniosakkeet tippua eilen ihan kunnolla, vastaavasti öljyteollisuus nousi. Republikaanien valtaannousu pelottaa ilmeisesti, vaikkeivat he taidakaan olla kovin ydinvoimavastaisia.

1 tykkäys

Global Atomicilla 20 mil private placement kurssiin 1,35 CAD. On tämä lappu kyllä sellainen roska, ettei olisi missään nimessä pitänyt poimia takaisin salkkuun.

4 tykkäystä

Uranium Insiderin Justin Huhn haastattelu muutaman päivän takaa: https://youtu.be/kSIN5UB3HJA?si=iCOaB5lTHqPR6U_A

Kovasti on bullish ja perustelut vakuuttaa ainakin alaa huonosti tuntevan… Onko kellään mitään karhuilua, että miksi tämä olikin nyt tässä? Vai onko se vaan ruvettava tankkaamaan.

5 tykkäystä

Olen kuunnellut ehkä kuuluisimman kaivos-osakespekulaattori ja sijoittaja Rick Rulen höpinöitä nyt kesällä ja hän on sanonut, että kysyntänäkymä on kyllä hyvä, mutta helpot rahat uraanilla on nyt tehty. Ennen uraani-bisnestä vihattiin, mutta sijoittajien sentimentti on aivan toisenlainen nykyään.

2 tykkäystä

Itsellä ollut jonkin verran uraaniaaltistusta salkussa jo pitkään ja samalla on tullut seurailuta erinäisiä uraaniuskovaisia eri foorumeilla. Tuntuu, että uraanin kohdalla on aina kuulemma se härkämarkkina vasta tulossa, supply/demand on suorastaan hälyttävä ja spottihintojen on pakko nousta minä hetkenä hyvänsä. Tällä hetkellä on kuitenkinn laskettelua takana ihan tuntuvasti ja esim. Global X:n uraani-etf on lasketellut kymmeniä prosentteja, viime syys-lokakuun tasoille. Kenties nyt olisikin siis hyvä aika hypätä kelkkaan, mutta ainakin itse suosittelen varautumaan kohtalaisen volatiiliin markkinaan. Välillä mennään reippaasti ylös ja hetken päästä taas reippaasti alas. Suunta vaikutta edelleen olevan ylös päin, mutta tokihan nämä reippaat laskut kysyvät luottoa teesiin.

8 tykkäystä

Tämä on aina hyvä luke läpi: http://csinvesting.org/wp-content/uploads/2020/12/Would-you-have-made-a-fortune-in-Uranium-a-CASE-STUDY-Dec-2020-1.pdf

Uraani voi olla taas lähtökuopissa ylöspäin. Kazatompron ilmoitti että he laskevat omaa tuotanto tavoitettaan 2025 vuodelle 17%. Heillä ongelmia tuotannossa ja uusissa projekteissa. Tämä ei varmasti jää vain vuoteen 2025 vaan on pitkäaikaisempaa.

Nyt täytyy sitten globaalia kysyntää saada muualta

9 tykkäystä

Ainakin puheiden tasolla Niger:in hallinto tukee DASAn projektia.

9 tykkäystä