Uraani on 2020 parhaiten menestynyt raaka-aine, ja tämä on vasta alkua

Omituinen kuvaaja tosiaan. Miten tekijä on saanut selville että vuoden 2035 jälkeen uraanin tarjonta lähtee laskuun? Kyllä kaivoksen pystytys vie aikaa, mutta ei ne nyt mitään Olkiluoto3 projekteja ole.

Raakis markinnan perussääntö pitää uraanissakin. “Ratkaisu korkeisiin hintoihin on korkeat hinnat”. Tämä tuo uusia investointeja ja lopulta hinnat romahtaa. Klassinen boom-bust sykli tulee varmasti tapahtumaan, mutta ajoitus on vaikeampaa. Pitäisikö myydä jo? Vai jatkuuko nousu vielä pari vuotta jolloin missaat ehkä 100% tuotot.

1 tykkäys

Uraanikaivosten perustaminen on erittäin hidasta. Lupaprosesseissa voi viedä aikaa vuosia. Sen jälkeen se kaivos tulee rakentaa ja siihen meenee vuosia. Kuulemma kaivostoiminta on vaikeaa ja uraanikaivostoiminta on erittäin vaikeaa. Pelkästään vanhojen kaivosten käyttöönotto nollista kestää ja on vaikeaa. Osaavaa väkeäkin on vähänlaisesti.

1 tykkäys

Tästä voi lueskella parin vuoden takaisia arvioitauraanin saatavuudesta: https://www.world-nuclear.org/getmedia/9a2f9405-1135-407a-85c8-480e2365bee7/nuclear-fuel-report-2021-expanded-summary.pdf.aspx.
Ja tässä listaa uusista ydinvoimala projekteista: Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association
Ja itse asiassa koko sivusto on hyvä tiedon lähde: Information Library - World Nuclear Association

1 tykkäys

Kun olisikin noin suoraviivaista, mutta sitten kuvaan astuu poliitikot, luonnonsuojelijat, paikalliset asukkaat ynnä muut sidosryhmät.

Esim. kuparista löytyy vastaavia supply/demand kuvaajia kuin uraanista.

Tällä hetkellä odotetaan isoa Nexgenin Arrowia, joka on monessa näkemässäni laskelmassa laskettu tuottamaan 2030 alkaen. Kun vuodet vierivät ja mikäli lupaprosessit eivät etene, niin rupeaa se odotettu tuotanto työntymään myöhemmäksi ja myöhemmäksi.
Oma kanta on se, että ollaan hieman sokeita sille, kuinka vaikeaa Kanadassa on panna uutta kaivosta pystyyn. Vuosien ja vuosien lupavääntö tulossa. En ihmettelisi, jos 2030 ei ole vielä edes aloitettu kaivoksen rakentamista, kun ollaan jumissa tässä lupaprosessissa.

3 tykkäystä

Hei, onko sinulla jossain lähdettä tälle Nexgenin kaivoksen aikataululle? Aloin vasta tutustumaan tarkemmin yhtiöön ja se vaikuttaa mielenkiintoiselta. Pohdin juuri tuota uraanikaivoksen aikataulua.

Pidätkö tätä Nexgenin kaivoksen sijaintia jotenkin erityisen haastavana lupien puolesta vai mistä tämä aikataulun suhteen hyvin pessimistinen lupavääntö-ajattelu? Hienoa, että tulee kriittistä pohdintaa, olisi mielenkiintoista saada sille vielä perustelut.

Löytyykö foorumilta Global Atomiciin sijoittaneita? Taas olisi kurssi kyykännyt kolmessa kuukaudessa sellaiset 50 %, mutta vauhti kiihtyy siihen malliin, että kovasti arveluttaa palaaminen kyytiin. Nigerin tilanne tuntien kyse toki melkoisesta lotosta, mutta rahoituksen aikanaan ratketessa on kurssissa nousuvaraakin melkoisesti.

1 tykkäys

Olen omistanut, mutta en enää. Myin pois koska en pysty arvioimaan kuinka suuri poliittinen riski on menettää kaivos kokonaan tai jäädä vuosiksi vaille rahoitusta.

Hyvässä skenaariossa putka on toki halpa, joten markkina varmaan tarjoaa sirkushuveja ja ehkä leipääkin mukana keikkuville sijoittajille, eli onnea vaan matkaan.

3 tykkäystä

Luulen, että Yhdysvaltojen sotilaiden todennäköinen poistuminen maasta ja lähentyneet välit Venäjän kanssa vaikuttaa vimeaikaisiin kurssiheilahteluihin. Itse myin noin viikko sitten pois ja seuraan rauhassa vieressä, jos tilanne rauhottuu ja harkitsen sitten uudestaan.

Näinhän tuo toki on, että jenkkien vetäytyminen on sysännyt sijoittanut melkoiseen epävarmuuteen. Asian uutisoinnista on vain jo kuukauden päivät ja nyt romahdetaan ikään kuin uudestaan. Toki tässä on koko U-sektori kyykännyt viime aikoina. Riskejä ja epävarmuutta piisaa.

Minulla ei tällä hetkellä ole Globalissa positiota ja seuraaminen kiireiden keskellä jäänyt vähälle. Oletettavasti tuo viimeisin kyykky liittyy tuohon, kun ilmeisesti Niger alkanut hankaloimaan GoviExin suuntaan ja sijoittajat varmaankin odottelevat, että jotain ikävää saattaa olla tulossa Globalinkin suuntaan?

3 tykkäystä

Twitterin mukaan USA:n senaatti hyväksyi venäläisen uraanin tuontikiellon.

https://twitter.com/quakes99/status/1785457242621522039

3 tykkäystä

Näyttää spottikin reagoivan pitkästä aikaa ylöspäin.

1 tykkäys

Katsoppa tarkemmin… Ja pakollisia merkkejä se 50 kappaletta

UxC futuuri +2,5%

edit: Tosiaan olikin vanha kuva :slight_smile: my bad

Tämän twiitin perusteella se on ehkä yhdet rallit vielä.

https://x.com/Alexsei88/status/1790830439621435774

1 tykkäys

Itse ymmärsin kyseisen kommentin niin, että vuoden sisällä jos uraanin hinta ei lähde voimakkaampaan liikkeeseen ei kyseistä liikettä tule enää ollenkaan.

Uraanimarkkinan sentimentti vaikuttaa taas enemmän alakuloiselta ja neutraalilta. Tämän tyylisiä ajatuksia ja pohdintoja on minulle tullut vastaan X:ssä (voivat olla siis ihan oikeassa). Hyvänä esimerkkinä USA:n kielto ostaa Venäjän uraania ei aiheuttanut mitään liikkeitä markkinalla ja ainakin sain itse sellaisen vaikutelman, että sijoittajat olivat siitä ihmeissään. Sijoittajat yrittävät jälleen keksiä mikä seuraava iso uutinen/tekijä on mikä saa uraanin hinnan taas voimakkaammin liikkumaan.

Global Atomicilta tullut tiedote Nigerin tilanteesta.
Lisätietoja rahoituksen etenemisestä heinäkuun puolessa välissä ja syyskuussa.

4 tykkäystä

Aloittelija tällä kyselee että mistäs kansalainen voi nykyään ostaa Sprott Physical Uranium Trustia eli SPUTia eli SRUUFia eli Sprott U.UN:ää?

Nordnetissa tuli hiljattain ostoesto, Trading 212:ssa sain ostettua pikkuriikkisen (max position tuolla 24 osaketta), eli onko jotain pörssejä vielä mihin olisi syytä avata tili mikäli uraania mielii omistaa?

Saa ainakin IBKR:ssä ostettua. merkkeejjäääääääääääää.

1 tykkäys