Valmet Automotive listautuu (se toinen Valmet)

Arvokkaita näkemyksiä nämäkin ja ihan hyviä nostoja lähihistorian tuotantotilanteista ja niihin reagoinneista.

Oma sumea muistikuvani erilaisista lehtiuutisista tukee kyllä hieman tuota että aika syklinen / jopa yksittäisiin jättitilauksiin pohjaava operaatio. Eli siis että kun Mersun kanssa on diilit sujuneet niin kapasiteetti (sekä laitteet että henkilöstö) painaa täysiä mutta välillä on sitten tullutkin taas jarruttamista aina nopeastikin.

1 tykkäys

Tämä kyllä kiinnostaa, ei mitään aikataulua ollut milloin anti alkaa?

Ugissa ilmeisesti henkilöstön vaihtuvuus on ollut suurta ja käsittääkseni duunarille sopivia kämppiä on ollut vaikea löytää järkevän matkan päästä. Turku - Ugi radan sähköistäminen ja siviililiikenteen elvyttäminen helpottaisi varmasti hyvän henkilöstön löytämistä. Käyhän siellä nytkin jotkut esim Porista asti bussilla.

2 tykkäystä

Mersulle menee lähes kaikki autotuotanto.

Akkutuotantoa tehdään Mersulle, Volvolle ja Geelylle.
Firma ei hirveästi ole julkisuuteen tilauskannastaan aikaisemmin puhunut. Volan puolesta käynnössä kaikki akut mersua/BMW. Volvolle noi uudet korkea jännite akut. Mutta se linja on heikosti automatisoitu ja läpimeno on pientä. luokkaa satoja akkuja päivässä.

Huomauttaisin että noi tuotantolinjat ovat erittäin kustomoituja yksittäisen tuottajan akkupakettien tuottamiseen, jos tuottaja ei akkuja halua, ei tuotannossa pystytä nopeasti pivotoimaan.
Tämä aiheuttaa suuren vaihtelun. ja vaikeuttaa tuonnonsuunnittelua. → JA ISON RISKIN.

Lisäisin tähän että logistiikka ketju ei ole viime vuosina ainakaan helpottunut. Iso osa akkujen komponenteista tuli junalla Kiinasta Venäjän läpi, Pietariin. Josta ilmeisesti kumipyörällä.

Kaikki ymmärtävät varmasti tällä hetkellä Kiinaan ja Venäjään liittyvät geopoliittiset riskit.
Lentorahti ei ole vaihtoehto kyseisille tuotteille. Firmat ei halua akkuja lentokoneisiinsa.

Noita työvoiman suureen vaihtuvuuteen liittyviä riskejä ei kannata aliarvioida.

5 tykkäystä

Vielä kysymys kokeneemmille; siis miten koette tuon Varman 40 miljoonan ja Ilmarisen 30 miljoonan sitoumuksen? Pitäisikö olla huolissaan vai hyvillään tuosta CATLin noin 20 % omistuksesta?

CATL omistus liittyy noihin kiinasta tuleviin akkuihin, oisko ne peräti ollut CATL.
En muista, Valmet automotive käytännössä vaan “kokoaa” noi akkupaketit.
Oisko 48v akkupaketissa ollut 6x8v akkua jotka tulee kiinasta.

CATL myy noita samoja akun osia muille tuottajille jotka tuottaa kanssa noille BMW, VV ja Mersulle noita akkuja.

En osaa muuten sanoa tosta omistuksesta mitään. Mielummin tietty eurooppalainen…

3 tykkäystä

Itselläni on tästä sama mielikuva. Lisäksi kun otetaan huomioon, että yleensä tälläiset suuret valmistussopimukset ovat käsittääkseni noin 5 vuoden mittaisia, on liiketoiminnan riskitaso kova syklisyyden takia. Onko esimerkiksi näköpiirissä, että Mersun GLC-sopimuksen loppumisen jälkeen volyymi palaisi lähiaikoina edes lähelle viime vuosien tasoa?

Katteet ovat myös autonvalmistuksen puolella tiukassa ja alarivin parannukset tulevat näkemykseni mukaan ainoastaan oman toiminnan tehostamisesta. Kuinka paljon tässä on potentiaalia pidemmällä aikavälillä? Ainakin työ on hidasta.

6 tykkäystä

kaivoin googlella itse nopeasti :
“Bruttomyynti muodostuu käteisvaroista, luottokorteista, maksukortista ja luottomyynnistä. Ne voivat olla harhaanjohtavia, jos ne raportoidaan yhtenä rivikohdana, koska ne ylittävät todellisen myynnin määrän.” “Myynnin alennukset ovat varhaisvarauksen alennuksia. Esimerkiksi maksaa 5% vähemmän, jos ostaja maksaa 10 päivän kuluessa laskutussivulta. Alennus koskee vain käteisen vastaanottamista asiakkaalta, koska se on mysteeri myyjälle, jolle ostaja saa alennuksen.”
lähteenä Bruttomyynti ja liikevaihto - LIIKETOIMINTA 2022

Tuo ero on aivan posketon ei siis mitään tyyliin oletettu kassa-alennus kyseessä. Tuon esittäminen on kyllä erikoinen, vaikuttaa tekniseltä riviltä. kertoo vain jollekin myyntipäälikölle jotain.? Jos jokin osaa avata tarkemmin niin olen kiitollinen. Pikku juttu mutta iso rivi.

Kun olen seurannut vuosien varrella yhtiön osuutta Uudenkaupungin kaupungin yhteisöverotuotoissa, niin kannattavuus ja sen heilahtelu on varmasti yksi merkittävistä haasteista. Kyllähän tuo vaatimaton omavaraisuusastekin heijastaa sitä. Itse uskon tosiaan yrityksen tekemisen ja johtamisen kehittyneen vuosien varrella, toki asuinpaikkani varmaan saa katsomaan asiaa värikkäiden lasien läpi. Kun Sionin tuotantoon tehdään kokonaan uusia tiloja, niin itse arvailen GLC-linjoille neuvoteltavan jotain uutta tuotantoa. Kai niitä muuten koottais olemassaolevissa tiloissa. Se taitaa kyllä ottaa reilun vuoden kun sopimus julkaistaan, ennenkuin tuotanto alkaa. Oleellista lienee myös kuinka kasattavat tuotteet (Mersut, AMGt, Lightyear ja Sion) myyvät asiakkaille, akut lienee menevät kihisten.

1 tykkäys

Onkohan aikataulua julki? Kovin pumppaava toiminta, irtisanotaan ja rekryä, mutta silti valitetaan työvoimapulaa. Lisäksi henkilöstön puolelta on kuultu ongelmista, väki ei viihdy. Toisaalta olen pitänyt esim perehdytystä vahvuutena. Onko johtamisessa sitten ongelmia. Ne alkavat näkyä kyllä tuotteessakin. Pidän mielenkiinoisempana teknologia/akku liiketoimintaa kuin itse auton valmistusta. Jos sille vaan on kilpailuasemaa ja voimaa.

10 tykkäystä

Se siitä listautumisesta…

No ainakin toistaiseksi näin, yleinen taloudellinen epävarmuus, IPO:t nekään ole kovassa huudossa eikä autoteollisuus…

Valmet Automotive peruu pörssilistautumisen Valmet Automotive peruu pörssilistautumisen – ”Listautumisannille ei ollut edellytyksiä" | Kauppalehti

14 tykkäystä

No hemmetti :frowning: Itse olisin kyllä mielellään ottanut Ugin Valmettia omaan salkkuun. Vaikka nyt on yleisesti vaikeaa, niin tulevaisuuden bisneshän tuo on.

5 tykkäystä

Isot sijoittajat ilmeisesti vetäytyivät. Riskit ilmeisesti,mielenkiintoista,että tässä kokoluokassa valmistelu on tehty näin huonosti.

6 tykkäystä

Ei mtn uutta valmetin tavassa hoitaa asioita😁

9 tykkäystä

Uudessakaupungissa ruvetaan valmistamaan menevää Mersua. :slight_smile: Jutussa ei ole maksumuuria.

Valmet Automotiven Uudenkaupungin-autotehtaalla rakennetaan parhaillaan suojaverhojen takana neliovisen Mercedes AMG GT Coupé -urheiluautomalliston valmistuslinjaa.

Esimakua tulevasta saatiin, kun taannoisen tehdaskäynnin yhteydessä yhtenä kulkuvälineenä oli lataushybridi Mercedes-AMG GT 63 E Performance, joka 843 hevosvoimallaan on valmistajan tähän asti tehokkain tuotantoauto. On jotenkin juhlava tunne, että sen valmistus Suomessa alkaa syksyllä.

12 tykkäystä

Päämarkkina aluehan on USA ja siellä on jo noussut huuto, kun Mercedes ilmoitti pudottavansa myös ko. mallista V8 -moottorin pois. AMG “korvaa” V8:t nelosilla tai kutoskoneilla. Viime vuonna Mercedes myi reilut 3.000 GT Coupea. 2023 on alkanut tasaisesti reilun 200kpl/kk myynnillä. Tilastoista ei käy esiin mikä oli Valmetin nyt saaman mallin osuus. Mutta, kyseessähän on ns. “niche” tuote.
Ford ei ole luopumassa V8:sta eikä Chevrolet. Ranskalaisvetoinen Chrysler on ilmoittanut, että V8:t ja varsinkin 700hv “Hellcat” -moottori jatkaa ainoastaan Dodge Durango -SUV maasturissa. Mielenkiintoista on nähdä mikä on vajaamoottorisen RAM pickupin myynti ensi vuonna, kun V8 ei ole enää vaihtoehto.

1 tykkäys

Halua on kasvaa, mutta listautumisesta ovat hiljaa. :slight_smile:

Yle kysyi Valmet Automotivelta, onko viime vuonna äkillisesti takaisin vedettyä pörssilistautumista tarkoitus vielä jatkaa. Tällä hetkellä suunnitelmia kasvun vauhdittamiseksi ei yhtiön mukaan voi avata tarkemmin.

5 tykkäystä

Valmet ei liene yksin. Autoala on myllerryksessä. Mersukin aloitti tehtaan tekemisen Egyptiin. Akkuteollisuudessa valtiot käyvät sellaista huutokauppaa ja tarjoavat järjettömiä miljardeja riihikuivaa rahaa auton/akku valmistajille. Viimeinen esimerkki lienee se, millä intialainen Tata (Land-Rover, Jaguar) saatiin perustamaan Gigafactory britteihin. Valtion summat ja tuki ovat niin isoja, ettei tällä maalla ole mitään jakoa. Ainoa markkina-alue missä lienee tyhjää tilaa on kierrättyjen akkukennostojen uudelleekäyttö?

Viesti yhdistettiin ketjuun: Valmet - Muodonmuutosten mestari

Valmet automotive

Valmet Automotive valmisti viime vuonna 800 000 akkujärjestelmää. Kyseessä on yhtiön uusi tuotantoennätys.

Ennätyksen myötä EVS (Electric Vehicle Systems)-liiketoimintalinjan bruttoliikevaihto ylitti ensimmäistä kertaa 1 miljardin euron rajan, yhtiö kertoi torstaina. Kyseessä on bruttoliikevaihto, joka sisältää kaikki laskutetut komponentit eli liikevaihdon ja asiakkaille läpilaskutetut materiaalit ja komponentit.

8 tykkäystä

Valmet Automotive on mainittu lyhyesti mainittu jutussa enkä sillä tavalla vielä vetäisi valtavia johtopäätöksiä jutun perusteella, mutta kiinnostanee tämän ketjun lukijoita. :slight_smile: Juttu ei ole maksumuurin takana ja sen lukee muutamissa minuuteissa.

USA:n presidentin Joe Bidenin hallinto valmistelee uutistoimisto Bloombergin tietojen mukaan laajaa päätöstä uusista Kiinaa koskevista tulleista.

Uudet tullit koskisivat muun muassa sähköajoneuvoja, akkuja ja aurinkokennoja. Bloombergin mukaan päätös olisi mahdollisesti tarkoitus julkistaa ensi tiistaina. Autojen tuontitulli voisi nousta jopa 100 prosenttiin, kertovat puolestaan Financial Timesin läheet.

2 tykkäystä