Valmet - Muodonmuutosten mestari

Sijoitustiedossa Almanakka on perannut tulosta ja webcastia myös läpi. Hänen tulkinnat vaikuttivat olleen lähellä omiani. Nostan sieltä “tärkeimmät lauseet” teille esille:

“Olen ostanut hiljattain hieman lisää Valmetia, ja se on nyt noin 8 % salkustani. Jos osake jatkaa heikkona, saatan lisätä. H2 saatetaan nähdä todella hyviä lukuja.”

Itse samassa veneessä Almanakan kanssa :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

22 tykkäystä

Vaikea on uskoa, että Valmetin tasoinen orgaanisaatio kämmisi ennustamisen niin pahasti, etteikö kesäkuussa päivitettyä ohjeistusta saavutettaisi. Sinällään rakennupalikat H2:n tuntuvalle parannukselle ovat myös olemassa, mutta etenkin Palveluiden ja myös Automaation huippusuorituksia vaadittavien ennätystulosten saavuttaminen edellyttää. Raportissa on mainittu ajureita tarkemmin.

Itsekin tulkitsin, että luultavasti jollain tasolla riidanalaisien projektien päättämisiä oli kuulunut Pasin pöydän siivoukseen Q2:lla. Tämäntyyppiset neuvottelut kuuluvat projektiliiketoimintaan ja näihin liittyvät varaukset selittänevät tuon PT:n marginalin sakkaamisen edelleen Q2:lla (ja vastaavat kirjaukset voivat heiluttaa ja ovat heiluttaneet PT:n marginaalia muulloinkin). Mielestäni yhtiö kuitenkin varoi sanomasta, että kaikki heikkokatteiset projektit olisi jo taputeltu. Siten vielä en asian suhteen huokaise, vaikka toki pikkuhiljaa noiden pitäisi päättyä, kun inflaatio-ongelman eskaloitumisesta tulee lähiaikoina jo suunnilleen 3 vuotta. Myöskään ohjeistuksen saavuttaminen ei oikein kestä PT:ltä Q2:n kaltaista kyntämistä, joten Q2 lienee tämän vuoden huonoin kvartaali laitteissa. Toki seuraavana haasteena PT:llä on heti perään taklattavana melko alas putoava liikevaihtotaso, joten merkittävää parannusta yksikön marginaaliin en ensi vuodelta vielä uskalla odottaa.

Andritz julkaisi tänään Q2-raporttinsa ja Pulp&Paper vaikuttaa hiihtelevän suunnilleen samoilla laduilla kuin Valmet. Raportti on täällä.

29 tykkäystä

Andritz Pulp&Paper order intake 2024Q2 842.8 milj. (+2.7% y-o-y)

Valmet Paper order intake 2024Q2 247 milj. (+12% y-o-y)
Valmet Pulp&Energy order intake 2024Q2 187 milj. (-32% y-o-y)

Jos tuosta siivoaa tuon Energian, joka ilmeisesti vielä jarruttaa, niin aika lähelle Andritziä mennään. Tosin en itse osaa arvioida tuota energian kokoluokkaa tilauksissa.

Voisin vielä @Antti_Viljakainen kysyä sinulta tuosta Valmetin yhtiösivun toimivuudesta ja osinkoennusteesta. Sinulla on tänään varmaan muitakin yhtiöraportteja työn alla, niin vastaile joskus syssyllä kun kerkeät.

Ilmeisesti eilinen päivitys ei ole vielä päivittynyt sarakkeisiin? Ainakin kvartaalikohtaiset luvut ovat väärin ja Q2:n yhteydessä on E eli Ennuste.

Toinen kysymys liittyy osinkoon. Tämähän on tietysti analyysin kannalta kaikista (epä)olennaisin asia, mutta kysyn silti. Vuonna 2026 ennustat Valmetin kasvavan osingon katkeavan, kun se laskee 1,43€:oon :

Valmethan on taseen puolesta hyvässä kunnossa, joten kyselisin onko kyseessä ajatusvirhe? Jos ei ole, niin miten olet päätynyt tälläiseen johtopäätökseen?

Ps. minulla ei ole premiumia, joten mahdolliset selitykset näihin kysymyksiin ovat minulle pimennossa.

5 tykkäystä

Nyt on eilen leivotut luvut kannassa ja myös tuo osinkoennuste tuli päivitettyä eilisen päivityksen yhteydessä.

21 tykkäystä

Hyvä kirjoitus ja toivon, että sijoittajat saataisiin enemmän keskittymään sijoittamisen perusasioihin ja perehtymään paremmin sijoituskohteisiin. On toki jo paljon paikkoja, mistä saa tiiviin parin minuutin paketin yhtiöstä. :slight_smile: Monet kyllä katsovat tavoitehinnan ja suosituksen esim. viisi minuuttia 50-sivuisen laajan raportin ilmestymisen jälkeen joku innokas jo kiukkuisena ihmettelee laskettua tavoitehintaa. :slight_smile: Inderes tarjoaa kaikenlaista materiaalia ja läsnäolo yhteisön joukossa on heidän erikoisuutensa. (Inderesin ketjussa oli erinomaisia ajatuksia ja ehdotuksia. :slight_smile: )

EDIT:

Iltsu varmaan sanoo sen, mihin porukkaan Kästi tähtää:


Sitten asiaan, tuo kirjoitukseni sopii hyvin tähän yhteyteen sillä:

Tässä olisi Sijoituskästin mainio tviittiketju Valmetista, mukana on myös video yhtiöstä. :slight_smile:

https://x.com/sijoituskasti/status/1816912149140373844

Loppuosa tviittiketjusta



12 tykkäystä