Alakouluikäisillä lapseni saavat niin paljon parempia numeroita kuin isänsä että olen harkinnut jopa isyystestiin menoa Tältä osin en kanna huolta. Sen sijaan huolestuttaa holtiton rahankäyttö, muutaman euron viikkorahat tuhlataan lähikaupan karkki-/leluosastolle samoin tein.
Oletan että lapset saavat 7-numeroisen summan kukin jahka minusta aika jättää. Tätä olen paljon pohtinut, tutkitusti ansaitsemattoman rahan saaminen tekee ihmisen onnettomaksi. Asian todetakseen ei tarvitse kuin katso ison maailman julkimoiden jälkikasvun toilailuja. Riskinä on myös että lapset tajuavat asian ja odottavat vain isukin kupsahtavan eläen täysin holtittomasti siihen saakka.
Naamani oltua useammassakin aviisissa äkkirikastumiseen liittyen naapurit ja siten myös heidän lapsensa ovat tietoisia asiasta. Kesken leikkien he voivat jälkikasvulle huomauttaa “Tiedän että te olette rikkaita” Vanhin lapsi ymmärtää asiaa sen verran ettei häveliäisyyttään edes mainitse kavereille missä päin maailmaa milloinkin kierretään.
Oikeissa rahasuvuissa jälkikasvu kuulemma koulutetaan ymmärtämään varallisuuden olevan heillä vain lainassa. Oma pankkiirikin mainosti lapsille suunnattua rahankäytön suunnittelua. Tämä lienee ajankohtaista muutaman vuoden päästä.
Vaimo huolehtii valtaosin ruoanlaitosta, eli oletan hänen 3 000 euron kuukausirahasta valtaosan menevän elintarvikkeisiin. Viina ei kummallekaan enemmälti maistu, perheen kanssa syödään ravintolassa harvakseltaan. Osan ravintolakuluista olen niputtanut matkailukuluihin, reissussa ollessa syödään joka kerta ravintelissa.
Tavoitesalkkuni olisi varmaan 50% pörssiosakkeissa, 40% listaamattomissa yhtiöissä ja 10% jossain bondi/velkasijoituksissa. Tähän mennessä olen saanut itse arpomistani pörssiosakkeista keskimäärin 16% vuosituoton, mutta holtittoman rahankäyttöni vuoksi en usko tuonkaan tuoton välttämättä riittävän huonoina vuosina. Lisäksi mitä enemmän ylituottoa teen sitä enemmän epäilen sen olevan vain onnea - joka päättyy hyvinkin pian.
Näin ammattisijoittajan statuksella voin sijoittaa myös private equity-rahastoihin, joista uskon saavani keskimäärin 20% vuosituoton. Ongelmana näissä on likviditeetin puute ja määrittelemätön sijoitusaika. Hyvinä vuosina tulee paljon exittejä, sitten voi mennä useampi vuosi ilman ainuttakaan. Listaamattomiin pitää myös hajauttaa ajallisesti, tämä prosessi on vielä kesken. Mahdolliset pörssiromahdukset pyrin paikkaamaan lainarahalla, Superluoton limiitti on yli miljoona euroa Mikä voisi mennä pieleen.