Vapaaherrat/rouvat - Kokemuksia?

Vapaaherrailua voi kokeilla vuorotteluvapaalla 180 vrk jos on siihen oikeutettu ja saa sijaisen, ei tosin taida onnistua kaikilla.

Tässä oltava 20v työkokemus ja nythän hallitus poistaa koko roskan, joten se siitä. Muistan kun aloittelin hommat, niin taisi olla 15v ja 360 päivää mahdollinen.

3 tykkäystä

Kannattaa kuitenkin huomioida, että työnhakijat pääasiallisesti hakevat täyspäiväistä työntekijää, koska tämä on myös se mitä suurin osa työntekijöistä tavoittelee. Monihan ei halua tehdä osa-aikatyötä, koska haluaa isommat tulot.

Itselläni on ainakin kokemusta, että neuvottelemalla asiantuntijatyötäkin on pystynyt tekemään osa-aikaisesti.

5 tykkäystä

Lomarahat vaihtamalla melkein kaikilla on 7 viikon kesäloma ( jos se on mahdollista työpaikalla ). Lisäksi se 5 viikkoa ei ole mikään yläraja vaan lähinnä alaraja, jonka yli neuvottelu toki lienee vaikeaa.

Itse olen pitänyt muutaman viikon palkatonta per vuosi jo muutaman vuoden normaalilomien päälle.

7 tykkäystä

Ok, minulla ei ole koskaan ollut lomia, joten myönnän auliisti että olen pihalla näiden kanssa.

3 tykkäystä

Kannattaa sitten pitää kiirettä, voi mennä hetki ennen kuin joku tuleva hallitus tuon taas tuo takaisin.

6 tykkäystä

Moi, yllä on lainattu blogini lukuja tältä vuodelta. Kyllä, suunnitelmani on elää perusteellisen vaatimattomasti. Vuodesta 2023 olen ollut puolet töissä, puolet vapaalla ja tämä on hyvä tahti minulle., rahat riittävät hyvin ja vapaata ja työtä on sopivassa suhteessa. Osinkotuloilla saan muutaman kuukauden vapaata, loput vapaat pystyn rahoittamaan tällä erää pätkätöillä, sillä vaatimattomankin työn palkasta kertyy helposti puskuria. Mutta olenkin siis nuukailun suuri rakastaja, siksi lukuni eivät ole kaikille sopivat.

91 tykkäystä

Tämä mahdollistaa joutenolon varmemmin kuin lisätöiden ja muiden tulojen haaliminen. Verottaja pitää tästä huolen.
Harva hoksaa sitä että veroja voi vältellä jopa ruokaostoksilla. 3.5e kahvipaketista menee puolet vähemmän alvia kuin 7e kahvipaketista :slightly_smiling_face:

23 tykkäystä

Itse jäin aikoinaan vuorotteluvapaalle ja sinä aikana perustin pienen yrityksen josta muodostuikin vuoden aikana työpaikka, enkä enää vuorotteluvapaan jälkeen palannut edelliseen työhöni. Tunnelma oli katossa kun saikin ottaa lopputilin. Enkä ole katunut vaikka perheellisenä nuorena miehenä vähän hirvitti. töitä on aina jotenkin riittänyt.
yrittäjänä olen sijoittanut myös tuloja ja nyt 15vuotta myöhemmin olen myymässä pienen yritykseni.
Nyt ajatuksena vielä tehdä jotain toiminimellä ensi keväästä alkaen. Aika näyttää, mutta on hyvä ainakin aluksi tehdä jotain pientä ja katsoa mihin se vie.

24 tykkäystä

Keski-ikäinen naisihminen tässä hei! Tämä onkin jännää lukea muiden pohdintaa omista elämänvalinnoistani :slight_smile: Jokainen tekee omannäköisensä ratkaisut, joista voi keskustella ja joiden kokemuksia voi jakaa, mutta lopulta nämä ovat tosi yksilöllisiä asioita, joissa vertailu ei lopulta kannata.

Minulla on “vakuutuksena” lähihoitajan(kin) koulutus, jonka varassa uskaltaa tehdä paljon. Eli tiedän työllistyväni milloin tahansa, jos tulen katumapäälle. Minulla on vielä liikaa pääomaa kiinni omassa asunnossa ja sen myynti on ensi keväänä ajankohtainen.

Joka tapauksessa tunnen oloni nytkin taloudellisesti turvatuksi, minulla on käteistä noin vuodeksi, jos jotain odottamatonta tapahtuisi. Ja tämä syksy on mennyt nauttiessa Italian auringosta, joten en voi olla kuin tyytyväinen omiin ratkaisuihini.

84 tykkäystä

Ilta mennyt blogiasi lueskellessa. Se on mielestäni oivallinen esimerkki siitä, että vapaaherrailu/-rouvailu ei vaadi miljoonien varallisuutta ollakseen mahdollista.

Toki töiden tekeminen ei kaikkien mielestä tähän yhtälöön kuulu, mutta mielestäni se ei ole negatiivinen asia tässä. Muistan hyvin opiskeluajoiltani kuinka keväällä oli hienoa päästä kesätöihin ja unohtaa tentit ja pänttäämiset hetkeksi, ja syksyllä taas oli mukava palata koulunpenkille kun oli muutaman kuukauden kypsyttänyt itseään hanttihommilla. Motivastio työhön ja opiskeluun oli nimenomaan vaihtelu, vaikka molemmat alkoivat tietyn ajan jälkeen kypsyttämään. Ilmeisesti tähän nykytilanteeseen, oravanpyörään, on jotenkin turtunut kun lomia ei sen kummemmin jaksa enää odottaa mutta työntekokaan ei juuri jaksaisi kiinnostaa.

Olen laskeskellut/haaveillut jääväni pois töistä 50-55v paikkeilla puhtaasti pääomatulojen turvin, ikää tällä hetkellä 35 vuotta. Tarkemmin ajateltuna miksi kituuttaisin työssä vielä noin pitkään kun muutaman kuukauden kausitöillä voisin hypätä "vapaa"herraksi melkein saman tien. Pistää miettimään :grin:

34 tykkäystä

Uskoakseni kaikkea voi kokeilla. Haluaisin ajatella, että aina työelämään pääsee takaisin, jos tulotaso tai elämäntyyli ei miellytäkään. Pidän työssä käynnistä osana elämäntyyliä myös siksi, että ei muodostu ennen- ja jälkeen- elämää, vaan erilaisia toisiaan täydentäviä vaiheita.

20 tykkäystä

Tässä muuten loistavat ohjeet, miten voi hypätä oravanpyörästä hiukan aikaisemminkin. Pitää löytää joku mukava homma, jota voi silloin tällöin harrastella nollatuntisopparilla, niin työttömyyskorvaukset tuo ilman kela-henkilöiden ikäviä häiriöitä kivan baselinen kuukausituloihin. Niitä voi vaikka ajatella jonain reippaana korkosijoituspottina, jonka tuoton päälle on sitten mukava lisätä elämänlaatua pääomatuloilla.

8 tykkäystä

Eikö nuo ansiosidonnaispäivät joskus kulu loppuun? Eihän kelan työmarkkinatuki ole kuin muutama kusinen satanen, sillä ei vielä montaa päivää kuussa elä vapaaherrana.

3 tykkäystä

Tsekkasin nopeasti kelan laskurista esimerkkiä:

Tuosta tulisi näköjään about tonni/kk. Eli 12k/annum. Vastaisi 300 000 korkosalkkua, josta saisi 4% vuosikoron. Onhan se ihan kiva lisä salkkuun.

21 tykkäystä

Tuota Kelan maksamaa työmarkkinatukea vähentää pääomatulot alta 55 vuotiailla, joten isomman salkun tueksi siitä ei ole.

4 tykkäystä

Lapsikorotukset jäävät pois ja ansiosidonnaista saa 400 päivää. Ainahan joka järjestelmään löytyy joku, joka sitä hyödyntää. Toimeentulotukea nostaa moni, jolla ei ole ajatustakaan mennä ikinä töihin.

Elina Valtosen ehdottama perustili olisi mielenkiintoinen vaihtoehto.

9 tykkäystä

Ymmärsin tuon niin, että tekemällä silloin tällöin keikkaa, ei putoa pois ansiosidonnaiselta. Ansiosidonnainen on järkyttävän huono systeemi, onneksi sitä ollaan porrastamassa.

Eikö tässä karata nyt hieman kauas otsikon aiheesta?

Vapaaherruus on käsittääkseni sitä, että eletään itse tienatulla tai joskus perityllä varallisuudella.

Työttömyystukien käyttö tilanteessa, jossa työtä olisi tarjolla, ei suoranaisesti kuulosta idealta, johon ihmisiä olisi tarkoitus kannustaa.

Toki yhteiskunnan toimivuuden kannalta olisi varmasti parasta, että omalla työllään rikastumiseen kykenevät kehot ja älyt olisivat tekemässä jonkinlaista roolia yhteiskunnan kehittämiseen myös reippaan varallisuuden rakentamisen jälkeen.

Omassa suunnitelmassani yksikään tukimuoto ei muodosta minkäänlaista tulovirtaa, vaan ajatus on nimenomaan luoda itselle “perustulo”, joka mahdollistaa itseä, perhettä ja yhteiskuntaa hyödyttävien projektien tekemisen ilman painetta palkansaannista.

40 tykkäystä

Voihan sitä jokainen vapailla haluamallaan tavalla, jos kerran lain mukaan toimii niin mitäpä siinä muilla on asiasta sanomista. Toki järjestelmää itsessään voi aina kritisoida.

15 tykkäystä