Verkkokauppa.com - Uhkaako Amazon?

Eipä tuo Amazonin kansainvälinen segmentti kovinkaan hyvin menestyvältä näytä kokonaisuudessaan, mutta jossain vaiheessa se voi toki muuttua. Onkohan suomi edes riittävän suuri ja kiinnostava markkina Amazonin näkökulmasta vai onko täällä vain hävittävää.

1 tykkäys

No eipä se Amazonin Suomen-valloitus paljon uhrauksia ainakaan yhtiöltä vaatisi. Riittää kun on vaikka Ruotsissa läsnä. Siihen vaan suomenkielinen verkkokauppa verkkoon, ja logistiset ketjut vaan kuntoon siten, että kykenee toimittamaan riittävän nopeasti myös Suomeen. Se riittää.

Toinen kysymys on sitten se, että olisiko Amazon kiinnostunut hankkimaan esimerkiksi Verkkokauppa comin liiketoiminnan ja varaston itselleen.

2 tykkäystä

Amazonin filosofia on yrittää voittaa sillä että toimitukset ovat nopeita, jos varasto on vain Ruotsissa, käytännössä minimi on kaksi päivää. Kyllä jos ottavat Suomen vakavasti, tänne tulee jakelukeskus. Mutta en pidättäisi hengitystäni. Liian pieni markkina, liian harvaan asuttu.

6 tykkäystä

Käytännössähän tuolla ei olisi juurikaan muutosta nykytilanteeseen verrattuna. Lähinnä suomenkielinen sivusto tulisi uutena asiana. Automaattinen sivuston käännös toteuttaa tuon jo kohtalaisen hyvin jos ei osaa suomen lisäksi muita kieliä.

Tämän lisäksi tarvitaan kieltä osaavaa asiakaspalveluhenkilöstöä tai homma ei käytännössä toimi. Kyllä se vaatii jonkinlaisen maaorganisaationpuolikkaan että voivat alkaa tarjoamaan tänne oikeasti kohdistettuna. Ja jos halutaan se kilpailuetu (nopeat toimitukset) niin paikallinen varasto on myös tarpeen. Ei Ruotsin varastoa perustettu huvikseen, hyvin sinne olisi voinut Saksasta toimittaa. Paitsi että olisi hävitty toimitusajassa paikallisia vastaan.

5 tykkäystä

Sanotaanko näin että kuluttajaelektroniikan kilpailutilanne ei ainakaan houkuttele Amazonia laajentumaan Suomeen, ja se voi toimia yhtenä tekijänä joka sitten lopulta pitää sen poissa Suomesta.

Amazon toisaalta saattaa odottaa Suomen verkko-ostamisen kehittymistä. Sitten kun verkossa myydään muita tavaroita samassa mittakaavassa kuin kuluttajaelektroniikkaa, saattaa se kiinnostua. Pitää huomata että Suomi on Pohjoismaista vielä nuorin verkkokauppamarkkina.

10 tykkäystä

Tuo lafka ei näemmä koskaan opi noudattamaan lakeja ja sääntöjä:

Toki päätöksestä valitetaan, mutta tappelihan firma aikoinaan huonolla menestyksellä Teostoakin vastaan korkeinta oikeutta myöten, kun se yritti keplotella hyvitysmaksujen vastuusta teennäisillä yritysjärjestelyillä.

5 tykkäystä

Tässä on Artun kommentit seuraamusmaksusta.

2 tykkäystä

Gigantin emoyhtiö Currys kommentoi lyhkäsesti Pohjoismaiden lfl-kasvun olleen positiivista alkuvuonna (6.1. ->), mutta markkinan säilyneen vielä haastavana. Oma veikkaus on, että kasvua ollaan vauhditettu katetta uhraamalla. Maakohtaisia näkymiä ei avattu.

https://tools.eurolandir.com/tools/Pressreleases/GetPressRelease/?ID=4481591&lang=en-GB&companycode=uk-cpw&v=

1 tykkäys

Hieman oudohko päätös TSV:ltä. Monet kodinkoneet ja IT-laitteet kestävät käyttöä yli 10 vuotta niin kuulostaa kovin typerältä että 10v kohdalla pitäisi teennäisesti hävittää ostoshistoria tuotteista.

Vanhimmat ostoshistoriatiedot itselläni 20 vuoden takaa ja pidän vain hyvänä asiana että ostoshistoriatiedot ovat tallessa kauppiaan järjestelmässä.

7 tykkäystä

Kun lukee TSV:n tiedotteen (eikä Verkkiksen omaa selitystä), niin tuo on mielestäni aika selkeä case.

Tietosuojavaltuutetun toimisto selvitti Verkkokauppa.comin toimintaa asiakkaalta saapuneen kantelun perusteella. Verkkokauppa.com oli edellyttänyt, että henkilö rekisteröityy asiakkaaksi verkko-ostoksen tekemistä varten. Asiointi verkkokaupassa ei ollut mahdollista ilman asiakastilin luomista.

Verkkokauppa.comille määrättiin seuraamusmaksu, sillä yritys oli jättänyt kokonaan määrittelemättä asiakastileille keräämilleen henkilötiedoille säilytysajan. Tietojen säilyttämistä ei voi perustella sillä, että asiakas voi myöhemmin pyytää tietojensa poistamista. Selvityksen perusteella Verkkokauppa.com oli tietoisesti päättänyt, että asiakastilille kerättäville tiedoille ei määritellä säilytysaikaa ja jättänyt tietojen säilytysajan rajoittamisen asiakkaan vastuulle.

Tietojen säilyttäminen ei siis ole sinänsä ongelma, vaan se, ettei verkkokauppa.com ollut määritellyt mitään rajoja tai prosesseja sille tai kommunikoinut niitä asiakkaalle. Eli olivat jättäneet ison osan tietosuojalainsäädännöstä täysin tietoisesti tekemättä. Lisäksi ostajat pakotettiin luomaan profiili, joka ennestään pahentaa tätä (pakotettu tiedon keräys ja sitten sen rajoittamaton säilytys).

Ei tuossa päätöksessä siis mielestäni kielletty tietojen säilyttämistä sinänsä, erityisesti tapauksessa jossa asiakas niin itse hyväksyy/haluaa tehtävän (mikä nyt siis puuttui). Tuo on kaikki tietosuojalain mukaan hanskattavissa, mutta ne prosessit pitää määritellä, kertoa ja sitten vielä noudattaa. Ja sitä verkkis ei ollut tehnyt, ehkäpä juuri olettaen että korkeintaan tulee ”soo soo, korjatkaapa nyt” heristelyä viranomaisilta.

12 tykkäystä

EU-asetus, joka muuttaa vuosia/vuosikymmeniä jatkunutta vakiintunutta käytäntöä Suomessa kaupan alan toimijoiden keskuudessa. Suurennuslasilla jos käytäisiin kaikki sadat tuhannet kaupan alan toimijat läpi, samoja rikkeitä löytyisi varmasti tuhansia. Voisiko näin siirtymävaiheessa antaa ensin huomautuksen ja pienen 10 000 euron rikemaksun vai onko heti pakko laittaa miljoonan euron lasku, asioista voi olla montaa mieltä. En tiedä, että mikä on yleinen käytäntö. Joka tapauksessa Verkkis on nyt nostettu tikunnokkaan ja sadat muut samoin toimivat huokaisevat helpotuksesta kun eivät itse joutuneet tarkastuksen kohteeksi. Nyt muuttanevat nopeasti käytäntöjään ettei käy itselle samoin. Asetuksia tulee toki noudattaa.

10 vuoden säilytysaika on kyllä melko lyhyt. Minullakin on jääkaappi, joka ostettu 15 vuotta sitten. Tuntuisi hieman huonolta, että ostohistoriani nollataan sen osalta ja tuotetiedot katoaisivat jos niistä olisi myöhemmin apua jos jotain tietoa etsisin. Moni pienempi kauppias tietääkseni pitää myös sisäistä listaa myymälävarkaista, ammattihuijareista ja perusteettomia hyvityspyyntöjä tekevistä henkilöistä (yrittävät hyväksikäyttää kauppiasta), onkohan tämäkin jatkossa kielletty.

2 tykkäystä

Jaahas, taas on verkkis-uskovaiset innokkana liputtamassa viestejä. Mutta todetaan nyt näin neutraalisti, että aika paljon medianäkyvyyttä yhtiö näyttää tänään saavan:

Nämä asiat voi hoitaa hyvin tai huonosti. Nämä asiat voi hoitaa laillisesti tai laittomasti. Nämä asiat voi hoitaa tavalla, jotka eivät vaaranna omistaja-arvoa tai tavalla jotka vaarantavat sen.

3 tykkäystä

Tässä kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Takuukuittien ym. säilyttäminen itse on vähintäänkin vaivalloista. Siinä mielessä omat ostotiedot saisi ainakin omasta mielestäni säilyttää vaikka ikuisesti. Tuntuu huvittavalta, että kuuden passiivisen vuoden jälkeen asiakastiedot poistettaisiin.

3 tykkäystä

Tuntien EU:n hitauden tuskin tämä asetus ihan yhtäkkiän tuli ja asiallisella yrityksellä olisi pitänyt olla tieto asiasta.

2 tykkäystä

Toimitusjohtaja Panu Porkan katsaus tämän päivän yhtiökokouksesta! :blush:

11 tykkäystä

GDPR kieltää säilyttämästä kuluttajasta tarpeetonta tietoa, sellaista jota ei ole hyödynnetty mihinkään, jos säilyttää se on sääntöjen vastaista.

Juha Variksen nostot Verkkiksestä. :slight_smile:

https://twitter.com/JuhaVaris/status/1776212695735287841

https://twitter.com/JuhaVaris/status/1776213143720497553

https://twitter.com/JuhaVaris/status/1776213744168673400/photo/1


9 tykkäystä

Mun käsityksen mukaan tuon pikatoimituksen käyttäjäkunta koostuu suurimmilta osin pääkaupunkiseudun pk-yrityksistä, joilla laitteen tarve saattaa yllättää nopeasti. Tuohon pitäisi saada vielä kuluttajat mukaan, jotta saadaan volyymia.

Sinällään kuluttajan on fiksumpi tilata laite tunnin toimituksella, koska se jostain syystä tulee saman päivän toimituksia halvemmaksi (Helsingissä ja Espoossa). Seuraava päivä on suurin piirtein saman hintainen.

Jokatapauksessa Verkkiksen tarinassa keskeisessä asemassa on itse verkkosiirtymä, ja nämä ovat niitä keinoja millä yhtiö itse pyrkii sitä vauhdittamaan.

6 tykkäystä

@Arttu_Heikura antanut ennakkokommenttinsa Q1:stä silmällä pitäen to 25.4, otsikko ei lupaa hyvää :slight_smile: :

5 tykkäystä