Verkkokauppa.com - Uhkaako Amazon?

Gigantin emoyhtiö Currys kommentoi lyhkäsesti Pohjoismaiden lfl-kasvun olleen positiivista alkuvuonna (6.1. ->), mutta markkinan säilyneen vielä haastavana. Oma veikkaus on, että kasvua ollaan vauhditettu katetta uhraamalla. Maakohtaisia näkymiä ei avattu.

https://tools.eurolandir.com/tools/Pressreleases/GetPressRelease/?ID=4481591&lang=en-GB&companycode=uk-cpw&v=

1 tykkäys

Hieman oudohko päätös TSV:ltä. Monet kodinkoneet ja IT-laitteet kestävät käyttöä yli 10 vuotta niin kuulostaa kovin typerältä että 10v kohdalla pitäisi teennäisesti hävittää ostoshistoria tuotteista.

Vanhimmat ostoshistoriatiedot itselläni 20 vuoden takaa ja pidän vain hyvänä asiana että ostoshistoriatiedot ovat tallessa kauppiaan järjestelmässä.

7 tykkäystä

Kun lukee TSV:n tiedotteen (eikä Verkkiksen omaa selitystä), niin tuo on mielestäni aika selkeä case.

Tietosuojavaltuutetun toimisto selvitti Verkkokauppa.comin toimintaa asiakkaalta saapuneen kantelun perusteella. Verkkokauppa.com oli edellyttänyt, että henkilö rekisteröityy asiakkaaksi verkko-ostoksen tekemistä varten. Asiointi verkkokaupassa ei ollut mahdollista ilman asiakastilin luomista.

Verkkokauppa.comille määrättiin seuraamusmaksu, sillä yritys oli jättänyt kokonaan määrittelemättä asiakastileille keräämilleen henkilötiedoille säilytysajan. Tietojen säilyttämistä ei voi perustella sillä, että asiakas voi myöhemmin pyytää tietojensa poistamista. Selvityksen perusteella Verkkokauppa.com oli tietoisesti päättänyt, että asiakastilille kerättäville tiedoille ei määritellä säilytysaikaa ja jättänyt tietojen säilytysajan rajoittamisen asiakkaan vastuulle.

Tietojen säilyttäminen ei siis ole sinänsä ongelma, vaan se, ettei verkkokauppa.com ollut määritellyt mitään rajoja tai prosesseja sille tai kommunikoinut niitä asiakkaalle. Eli olivat jättäneet ison osan tietosuojalainsäädännöstä täysin tietoisesti tekemättä. Lisäksi ostajat pakotettiin luomaan profiili, joka ennestään pahentaa tätä (pakotettu tiedon keräys ja sitten sen rajoittamaton säilytys).

Ei tuossa päätöksessä siis mielestäni kielletty tietojen säilyttämistä sinänsä, erityisesti tapauksessa jossa asiakas niin itse hyväksyy/haluaa tehtävän (mikä nyt siis puuttui). Tuo on kaikki tietosuojalain mukaan hanskattavissa, mutta ne prosessit pitää määritellä, kertoa ja sitten vielä noudattaa. Ja sitä verkkis ei ollut tehnyt, ehkäpä juuri olettaen että korkeintaan tulee ”soo soo, korjatkaapa nyt” heristelyä viranomaisilta.

12 tykkäystä

EU-asetus, joka muuttaa vuosia/vuosikymmeniä jatkunutta vakiintunutta käytäntöä Suomessa kaupan alan toimijoiden keskuudessa. Suurennuslasilla jos käytäisiin kaikki sadat tuhannet kaupan alan toimijat läpi, samoja rikkeitä löytyisi varmasti tuhansia. Voisiko näin siirtymävaiheessa antaa ensin huomautuksen ja pienen 10 000 euron rikemaksun vai onko heti pakko laittaa miljoonan euron lasku, asioista voi olla montaa mieltä. En tiedä, että mikä on yleinen käytäntö. Joka tapauksessa Verkkis on nyt nostettu tikunnokkaan ja sadat muut samoin toimivat huokaisevat helpotuksesta kun eivät itse joutuneet tarkastuksen kohteeksi. Nyt muuttanevat nopeasti käytäntöjään ettei käy itselle samoin. Asetuksia tulee toki noudattaa.

10 vuoden säilytysaika on kyllä melko lyhyt. Minullakin on jääkaappi, joka ostettu 15 vuotta sitten. Tuntuisi hieman huonolta, että ostohistoriani nollataan sen osalta ja tuotetiedot katoaisivat jos niistä olisi myöhemmin apua jos jotain tietoa etsisin. Moni pienempi kauppias tietääkseni pitää myös sisäistä listaa myymälävarkaista, ammattihuijareista ja perusteettomia hyvityspyyntöjä tekevistä henkilöistä (yrittävät hyväksikäyttää kauppiasta), onkohan tämäkin jatkossa kielletty.

2 tykkäystä

Jaahas, taas on verkkis-uskovaiset innokkana liputtamassa viestejä. Mutta todetaan nyt näin neutraalisti, että aika paljon medianäkyvyyttä yhtiö näyttää tänään saavan:

Nämä asiat voi hoitaa hyvin tai huonosti. Nämä asiat voi hoitaa laillisesti tai laittomasti. Nämä asiat voi hoitaa tavalla, jotka eivät vaaranna omistaja-arvoa tai tavalla jotka vaarantavat sen.

3 tykkäystä

Tässä kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Takuukuittien ym. säilyttäminen itse on vähintäänkin vaivalloista. Siinä mielessä omat ostotiedot saisi ainakin omasta mielestäni säilyttää vaikka ikuisesti. Tuntuu huvittavalta, että kuuden passiivisen vuoden jälkeen asiakastiedot poistettaisiin.

3 tykkäystä

Tuntien EU:n hitauden tuskin tämä asetus ihan yhtäkkiän tuli ja asiallisella yrityksellä olisi pitänyt olla tieto asiasta.

2 tykkäystä

Toimitusjohtaja Panu Porkan katsaus tämän päivän yhtiökokouksesta! :blush:

11 tykkäystä

GDPR kieltää säilyttämästä kuluttajasta tarpeetonta tietoa, sellaista jota ei ole hyödynnetty mihinkään, jos säilyttää se on sääntöjen vastaista.

Juha Variksen nostot Verkkiksestä. :slight_smile:

https://twitter.com/JuhaVaris/status/1776212695735287841

https://twitter.com/JuhaVaris/status/1776213143720497553

https://twitter.com/JuhaVaris/status/1776213744168673400/photo/1


9 tykkäystä

Mun käsityksen mukaan tuon pikatoimituksen käyttäjäkunta koostuu suurimmilta osin pääkaupunkiseudun pk-yrityksistä, joilla laitteen tarve saattaa yllättää nopeasti. Tuohon pitäisi saada vielä kuluttajat mukaan, jotta saadaan volyymia.

Sinällään kuluttajan on fiksumpi tilata laite tunnin toimituksella, koska se jostain syystä tulee saman päivän toimituksia halvemmaksi (Helsingissä ja Espoossa). Seuraava päivä on suurin piirtein saman hintainen.

Jokatapauksessa Verkkiksen tarinassa keskeisessä asemassa on itse verkkosiirtymä, ja nämä ovat niitä keinoja millä yhtiö itse pyrkii sitä vauhdittamaan.

6 tykkäystä

@Arttu_Heikura antanut ennakkokommenttinsa Q1:stä silmällä pitäen to 25.4, otsikko ei lupaa hyvää :slight_smile: :

5 tykkäystä

Markkina laskenut tosiaan noin 10 %:lla Q1:n aikana. Laskettiin ennusteita tämän johdosta ja nyt odotetaan liikevaihdon laskevan 3 % tänä vuonna. Tulosohjeistuksen mukaan oikaistu liikevoitto pitäisi olla vertailukauden yläpuolella, ja olemme vielä tämän kanssa samaa mieltä (olettaen, että markkinalta saadaan jonkin asteista tukea Q4:n aikana). Jos liikevaihto päätyy ennusteita voimakkaampaan laskuun niin yhtiöllä on tuon tulosohjeistuksen saavuttamisen kanssa paljon tekemistä. Vaikka kulurakenne on nyt parsittu nykyvolyymin mukaiseksi niin täytyy muistaa, että palkoista on tulossa kustannuspainetta.

6 tykkäystä

Selviääkö mistäänkuinka iso osuus liikevaihdosta tulee verkkokauppa.comin myynnistä ja paljonko kivijalkamyynnistä. Laskisin myös verkkokaupan myynnit, jotka haetaan itse kivijalkakaupasta niin kivijalkakauppaan. Kävin tänään tuttavani luona ja hänen firmansa tuloksesta tulee aika iso osa verkkokauppa myynnistä, jotka sitten lähetetään yleensä MH:n tai postin kautta asiakkaile. Kilpailu hinnoissa on ollut kovaa jo nytkin,koska netin aikana asiakkaat tilaavat sieltä mistä halvimmalla saavat eli hänen tapauksessaan Saksasta. Hän oli enemmän kuin furious hallituksen alv nostosta. Ero 19% Saksaan repeää jo liian suureksi varsinkin kuin Schenker ja muut kuskaavat tavaraa alle pohjahintojen verrattuna siihen mitä posti ja MH laskuttavat heiltä. Eivätkä ne pärjää edes nopeudessa ulkomaan toimittajiin. Tilaus tulee Saksasta Ouluun nopeammin kuin mitä posti kuljettaa paketin Vantaalta Ouluun, kolminkertaiseen hintaa, joka vielä nousee ALV korotuksen myötä. MH toimi vielä hyvin, kun paketit kuljetettiin linja-autoilla. Ei enää. Kaiken päälle, kulutuskysyntä on jo laskenut huomattavasti vrt. koronan jälkeiseen aikaan ja tämäkin firma on irtisanonut työntekijöitä. Tulevaisuus ei näytä hyvältä. Itse mietityttäää mihin laskelmiin hallituksen arvio ALV prosentin nostosta tuoviin rahoihin perustuu, onko siinä huomioitu myös verojen ja rahan kasvava virta maasta pois sekä kulutuksen lasku.
Ainoa positiivisuus olisi EKP:n koronlasku, mutta siinä datakorissa Suomella ei ole painoarvoa.

Eiköhän noista saksan paketeista makseta ihan suomessa määritelty ALV. Jos katsoo vaikka Amazon.de sivuilta hintoja, niin siellä lukee, että ALV määrittyy toimituspaikan perusteella. Vastaavasti jos tilaat Verkkokaupasta paketin, missä toimitusmaa on Saksa niin siitä maksetaan Saksan määrittelemä ALV.

3 tykkäystä

Joo tuo ALV-systeemi muuttui muutama vuosi sitten (olikohan 2021). Poislukien pikkufirmat (muistaakseni alle 10000 euroa myyntiä lähetysmaan ulkopuolelle EUn sisällä vuodessa) postimyyntifirmojen pitää kerätä ja tilittää ALVit vastaanottomaan mukaan paikalliselle veroviranomaiselle, joka sitten toimittaa ne vastaanottomaahan. Tai jos firmalla on varastoja tms. toimintaa useammassa EU-maassa, joutuvat rekisteröitymään joka maassa ja maksamaan suoraan jokaiseen paikkaan missä on toimintaa.

Ja EUn ulkopuolelta kaikki paukkuu nykyään verolle, ei ole enää mitään liian pientä tilausta joka on veroton.

Ilman tätä systeemiä tuo ALV-prosentin nosto olisi ollut paha rasti kotimaiselle kaupalle kun ero keski-euroopan veroihin olisi kasvanut, mutta nykyään veroa ei voi välttää tilailemalla esim. Saksasta vaan kaikkiin paukkuu kotimaisen veroprosentin mukaan ALV.

Tuossa on yksi hyvä yhteenveto noista muutoksista:

https://www.fedex.com/en-us/eu-vat.html

2 tykkäystä

Tuota en tiennyt, pitääpä huomenna jutella uudestaan.

Verkkis raportoi myyntinsä jakauman verkossa ja kivijalassa. Tämä ei ole suoraan rinnastettavissa liikevaihtoon, mutta antaa suuntaa liikevaihdon kehitykselle. Verkkomyynti oli 62 % myynnistä vuonna 2023.

5 tykkäystä

Kaupan liitto tehnyt kyselyn kotimaisten verkkomyyjien suosiosta. Verkkokauppa.com sijoituksissa yllättävän alhaalla, mutta kysely perustuukin henkilökohtaisiin suostumuksiin eikä niinkään liikevaihdon määrään.

7 tykkäystä

SEB:

We think sentiment has been weak in Q1 as consumers are paying back holiday credit card debt and are still dealing with the rise in interest rates. Verkkokauppa.com will be ready when consumers are.

We forecast sales decreased of 11% y/y in Q1 with adj. EBIT of EUR 0.7m (versus EUR 1.4m in Q1/23).

We estimate fair value for the shares at EUR 2.6-3.0 (previously EUR 2.7-3.1).

Katsoinko pikaisesti oikein: SEB:n mukaan kons. EBIT +0,7M mutta Inden mukaan +0,9M?

5 tykkäystä