Verkkokauppa.com - Uhkaako Amazon?

Ei ole helppoa Verkkiksellä, vaihteeksi tulosvaroitus: Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Verkkokauppa.com laskee vuoden 2024 tulosohjeistusta ja antaa ennakkotietoja vuoden ensimmäisen puoliskon taloudellisesta kehityksestä | Kauppalehti

Verkkokauppa.comin markkinaympäristö on pysynyt haastavana vuonna 2024. Talouden ja markkinan palautuminen on ollut odotettua hitaampaa ja matalan kuluttajaluottamuksen myötä asiakkaat lykkäävät ostopäätöksiään erityisesti harkinnanvaraisissa hankinnoissa, kuten kuluttajaelektroniikassa. Vaisun kysynnän takia markkinakehitystä on ohjannut myös hyvin hintavetoinen kampanjointi. Tämän takia olemme päivittäneet taloudellista ohjeistustamme vuodelle 2024.

Uusi tulosohjeistus vuodelle 2024:
Verkkokauppa.com odottaa vuoden 2024 liikevaihdon ja vertailukelpoisen liiketuloksen (vertailukelpoinen EBIT) jäävän vuodesta 2023 (2023 liikevaihto oli 502,9 milj. euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 6,1 milj. euroa), ellei markkinassa tapahdu positiivista käännettä toisella vuosipuoliskolla.

Tulosohjeistus sisältää epävarmuustekijöitä liittyen ostovoiman ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin. Liiketoimintamme on osin kausiluontoista ja liikevaihto ja tulos ovat paljolti riippuvaisia viimeisen neljänneksen myynnistä.

Aikaisempi, 8.2.2024 julkaistu tulosohjeistus vuodelle 2024:
Verkkokauppa.com odottaa vuoden 2024 liikevaihdon pysyvän vuoden 2023 tasolla (2023: 502,9 miljoonaa euroa) ja vertailukelpoisen liikevoiton (vertailukelpoinen EBIT) kasvavan vuodesta 2023 (2023: 6,1 miljoonaa euroa)

Ennakkotietona alustavia avainlukuja yhtiön vuoden 2024 tammi-kesäkuun ja toisen neljänneksen kehityksestä (luvut ovat tilintarkastamattomat)

Verkkokauppa.comin vuoden 2024 toisen neljänneksen liikevaihto oli 105,5 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos (vertailukelpoinen EBIT) oli -1,7 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä oli -0,3 miljoonaa euroa.

10 tykkäystä

Otsikkoon vastaten tuskin Amazon uhkaa, mutta suomalainen kuluttaja on perusaukinen ja saattaa olla sitä entistä enemmän tulevaisuudessa

Ihan hirveän vahvasti ei mene Gigantillakaan

12 tykkäystä

Voihan perhana. Yksi ruksi lisää seinään. Kyllä nyt on ostovoima törmännyt seinään.

Milloinkahan valtionjohtomme tajuaa viedä viestiä EKP suuntaan että teidän temput ei toimi täällä pohjolassa tai ymmärtäisi reagoida jotenkin muuten kansallisella tasolla tähän tilanteeseen.

No ei pelkoa. Nostetaan vaan Alv 24 - > 25.5% niin varmasti ostovoima kasvaa.

10 tykkäystä

Kyllä elektroniikan myyntiä minun mielestä hidastaa nousseet hinnat. Esim TV hinnat ovat nousseet huomattavasti parin - kolmen vuoden takaiseen aikaan.

Joo, hintojen nousu on johtanut siihen, että rahaa käytetään nousseista hinnoista huolimatta nyt mm. kesästä nauttimiseen, ja elektroniikka saa odottaa, koska eipä heikko kysyntä ole ainakaan niiden hintoja juuri korjannut alaspäin.

Itse laitoin viime viikolla tilaukseen uudet palikat pc-tietokoneen päivittämiseen, ja onhan tuo melko suolainen investointi tänäpäivänä. Ei mikään ihme ettei kauppa käy, kun katsoo mitä esimerkiksi vähän paremmat emolevyt ja prosessorit maksaa - niistä näytönohjaimista nyt puhumattakaan.

1 tykkäys

Oletko tältä planeetalta. Elektroniikan hinnat laskevat jatkuvasti erityisesti televisiot. Ostin juuri 55 tuumaisen telkkarin hintaan vähän päälle 300 €. Se olisi maksanut 3 v sitten lähemmäs 1.000 €. Jos haluaa aivan viime hetken uusinta uutta, niin sitten se ehkä maksaa.

5 tykkäystä

Olen.

Olen katsellut OLED televisioiden hintoja ja niiden hinnat ovat mielestäni nousseet. Eikä liikkeet myy enää niitä “kovilla” alennuksilla, toisin kuin vielä joku vuosi sitten.

LG:n OLED TV jonka ostin n. 4 vuotta sitten maksoi 1850€, tänään se maksaa 1198€, kuten tuolla mainittiin uudet mallit maksavat enemmän, samahan se koskee käytännössä kaikkea elektroniikkaa tällä planeetalla.

Vertailun vuoksi LG:n C-sarjan OLEDin 65” edellisvuoden mallin halvin kesäalehinta oli kaksi vuotta sitten karvan alle 1100e, viime vuonna vähän alta 1200e ja tänä vuonna parhaat alet oli jo kesäkuussa 1279e.

4 tykkäystä

Tässä on Artun ajatuksia negarista.

3 tykkäystä

Tuosta näkee hyvin kodintekniikan pidemmän aikavälin hintakehityksen:

Matalakatteisella ja hintatietoisella toimialalla hintojen nostaminen on melko haastavaa. Tätä trendiä on ajanut myös raaka kilpailu. Tuo toisaalta tarkoittaa myös sitä, että tuottajahinnat ovat myös laskeneet teknologian kehityksen myötä.

https://www.etu.fi/tietopalvelu/tilastot/kodintekniikan-kauppa.html

8 tykkäystä

Tästä tulikin mieleen tarkistaa, niin Power Suomi oli viimeinkin julkaissut 2023 tilinpäätöksen kesälomien aikaan. Varsin maltillista liikevaihdon laskua (-4 %), mutta tulos tippunut rajusti.

8 tykkäystä

Sanoisin että TEMU selittää jonkin verran laskua. Sieltä saa puoli-ilmaiseksi tilpehööriä mitä nämä liikkeet ovat ennen ostaneet ja myyneet eteenpäin korkeilla katteilla. Nyt myyvät suoraan länsimaisille kuluttajille. Oma hypoteesini: tilanne vain pahenee jatkossa. Vielä ehtii myydä kaikki osakkeet :slight_smile:

6 tykkäystä

Tuosta juuri näkee aiemmin kertomani parin - kolmen viime vuoden ajan hintojen nousun.

Se oli sitä inflaatiota. Ei siellä katteilla juhlittu, vaan valmistajat nostivat hintoja, pääosin koska komponenttien ja materiaalien hinnat sekä palkat nousivat. Siellä missä meno ei ollut notkeaa, joku teki tiliä ja toiset turskaa. Varsinkin nopeasti “vanhenevassa” kulutuselektroniikassa homma on hyvin julmaa - jos tavara jää käsiin hinta joustaa todella nopeasti.

1 tykkäys

Reilusti yli 100 tuntia olen käyttänyt Verkkiksen seuraamiseen 10 vuoden aikana. Vuosikertomukset luettu, osarit kuunneltu, yhtiökokouksessa käyty, firman ohjeistukset laitettu omalle tietokoneelle muistiin ja analyysit luettu. Tämän palstan mielipiteet, arvaukset, ennustukset, esille nostetut pankkien suositukset ja tavoitehinnat huomioitu. Plussat ja miinukset kattavasti analysoitu.

Mikä on lopputulos? : )

Verkkiksen piti olla lähes kaikkien ammattilaisten mukaan miljardin euron liikevaihtoa kohti kulkeva kasvuyhtiö, joka valloittaa Suomen markkinaa ja maksaa samalla varmaa, kasvavaa osinkoa. No, tänään kaikki tuo sanahelinä on pelkkää huumoria ja elämme ihan eri todellisuudessa.

Isoa tappiota, punaisella olevaa riviä kun tässä ihastelen Nordnetin osakesalkussa, muistutan taas itselleni: se mitä tänään puhutaan ja kirjoitetaan jostain yhtiöstä, on pelkkä arvaus, seuraavan kvartaalin sääennuste. Vuoden päästä voi kaikki olla taas toisin ja sitä ei kukaan etukäteen tiedä.

21 tykkäystä

Tuo inflaatio on kaiken lisäksi hyvin maltillista moneen muuhun tuoteryhmään verrattuna. Ei siellä yksikään toimija ole arvoketjussa retteliksi pistänyt katteiden puolesta

Kyllähän kodinelektroniikka markkinalla käytännössä mahdotonta saada kilpailuetuja pitkässä juoksussa. Lyhyellä aikavälillä voidaan saavuttaa hyvän kulurakenteen ja kuluttaja mielteisen sentimentin ja hyvän markkinan vetämänä kohtuullista marginaalia. Tätä toimialaa leimaa hintasensitiivisyys, joka on kiristetty äärimmilleen ymmärrettävistä syistä. Vähittäiskaupan alasta tämä on mitä todennäköisimmin vähiten voittoja tuottava ala. Korjatkaa, jos olen väärässä. Olen sitä mieltä, että on ollut absurdia analyytikoilta odottaa Verkkokauppa.comin jatkavan vahvaa kasvua, kun selkeitä kilpailuetuja ei ole olemassa kuten esimerkiksi lemmieläin markkinassa. Voi olla, että verkkis alkaa tekemään taas tulosta, jos esimerkiksi Power tai Gigantti supistaa myymäläverkostoa kannattamattomista paikoista tai pieniä kilpailijoita poistuu kokonaan, mutta kestävä tilanne ei sekään ole. Markkinalle tulo suhteellisen helppoa, koska kuluttajat juoksee hinnan perässä missä halvinta sama tavara on. Asiakasuskollisuus alhainen, sama tilanne autokaupoissa. Kaikki toimii äärimmäisen syklisesti ja kestäviä kilpailuetuja ei oikeastaan ole. Liiketoiminta tuottaa hyvin BKT:ta ja makselee palkkoja työntekijöille, johtoryhmälle, vuokranantajille ja tavaran toimittajille, mutta omistajat nuolee miltein aina pitkässä juoksussa näppejään.

2 tykkäystä

Eikö Verkkiksellä pitäisi olla juuri verkkokauppuutensa vuoksi valtava kilpailuetu? Ei Amazoniin, mutta kivijalkaketjuihin. Siis kun n. viidensadan miljoonan liikevaihto tehdään 4 myymälän kuluilla. Gigantti pääsee samaan liikevaihtoon pitämällä yllä 42 myymälän verkostoa. Powerilla on 41 myymälää.

Tuo on tavallaan totta. Verkkiksellä on ollut ainakin alhaisempi kulurakenne kuin kilpailijoilla. Toki voisi argumentoida, että oheismyynti kärsii, koska harvoin ostetaan ylimääräistä/heräteostosta verkkokaupasta jolloin yksittäisestä asiakkaasta saavutettava voitto on alhaisempi ja myyntimix huono. Päätuotteet sisältää usein todella alhaisen katteen ja toimii usein sisäänheittona jolloin toivotaan asiakkaan ostavan myös muuta kylkeen.
Myös tunnettavuus kärsii, kun myymälöitä ei näy katukuvassa. Nopeat “tarvitsen nyt tuon tuotteen” ei toimi verkkiksen kanssa, vaikka nopea on toimitus, mutta nopeammin saa lähi myymälästä.
Uskoisin, että tässäkin liiketoiminnassa omnikanavaisuus on valttia, vaikka kulurakenne kärsiikin.
Ei tässä toimialassa kukaan edes 3% EBIT:tiä väännäkään Suomessa.

2 tykkäystä