Verkkokauppa.com - Uhkaako Amazon?

Nimenomaan, en jaksanut niin pitkästi kirjoittaa niin jäi tuo erikseen sanomatta.

Ei siis pelkästään Aston, vaan ihan yleisestikin vähän huvittaa kun täällä koitetaan jonkun Verkkiksen ja Tokmannin kohdalla jollain ale-kampanjoiden ryysismäärillä ynnä muilla arvioida ja analysoida yhtiötä. Voihan tänne heittää vaikka kuvia Nokian Renkaista oman auton alla, mutta yhteys yhtiön liiketoimintaan ja sen kannattavuuteen/kannattamattomuuteen tällä on aika ohut.

EI ole tarkoitus syväanalyysiä tehdä näiden havaintojen pohjalta. Yleisesti vaan havainnointia… kyllähän se kauppias itsekin seuraa aina onko ketään paikalla oman kaupan tärkeimpinä myyntiajankohtina vuodessa… (verkkiksen tapauksessa black friday, joulun jälkeinen alemyynti sekä yleisestikin Q4). :slight_smile:

Hyvä esimerkki siitä, ettei ryysis kerro mitään liiketoiminnan kannattavuudesta

Ps. ymmärtääkseni liikevaihdon kasvu ja markkinaosuuksien voittaminen on verkkiksen tapauksessa tärkeämpää kuin kannattavuuden maksimointi. Enemmän lihaa liikenteessä = potentiaalia suuremmalle liikevaihdolle?
Tämä on vähän samanlaista havainnointia, kuin Remedy-ketjussa seurataan Control-pelin saamien yläpeukutusten määrää youtubessa :wink:

Ps2. alla hankookkini
kuva

Edit: Alla ensimmäisiä yleisarvioita KOTEK-markkinoilta JOULUKUUSSA:

Joulukauppa on sujunut ainakin alustavien tietojen mukaan vilkkaasti, paljastui HS:n soittokierroksella muutamiin kaupan alan yrityksiin.

Kodinkoneita ja elektroniikkaa myyvän Powerin toimitusjohtaja Mika Aro arvioi, että joulukuun myynti yltää noin kolme prosenttia suuremmaksi kuin viime vuoden joulukuussa.

Kilpailevassa ketjussa Gigantissa verkon myynti on joulukuun alusta tapaninpäivään ollut jopa lähes 20 prosenttia suurempi kuin viime vuonna samaan aikaan.

Elektroniikkamyymälöissä joulun hittituotteita ovat olleet etenkin puhelimet, televisiot ja pelaamiseen liittyvät tuotteet. Powerin Mika Aro arvioi, että televisioiden menekkiä on vauhdittanut se, että isojen televisioiden hinnat ovat halventuneet viime vuoteen verrattuna.

Powereissa on hänen mukaansa myyty joulun alla paljon myös varsi-imureita.

Päättyvän vuoden hyvä taloustilanne on näkynyt ihmisten kulutusinnossa, arvioivat elektroniikkakauppiaat. Aron mukaan kauppansa ovat tehneet erityisen hyvin kalliimmat merkkituotteet.

”Kuluttajilla on selvästi hyvä luottamus taloudelliseen tilanteeseensa”, sanoo myös Gigantin Sami Särkelä.

2 tykkäystä

Verkkokauppa.com pitäisi kasvaa kannattavasti, arvostuskertoimet on tapissa, tuloksen pitää nousta. Ei voi loputtomiin olla ns. Kasvuyhtiö…

2 tykkäystä

Kasvetaan ensin ilman tuloksentekoa ja sitten Amazonin tulon ja kilpailun kiristymisen yhteydessä yritetään kasvattaa katteita.

Kasvuun satsaaminen on täysin turhaa, jos ei ole erityistä tavotetta. Verkkiksen kohdalla se kasvu nähdään melkein itseisarvona. Pitäisi sitä tulostakin alkaa tekemään, koska verkkiksellä ei mitään varsinaista etua kilpailioihin ole vaan kuluttajat ostavat sieltä mistä halvimmalla ja helpoimalla saa. Kasvu ei tuo kumpaakaan tässä tapauksessa merkittävää etua.

Kasvuun satsaaminen on ihan turhaa, jos sen tavotteena ei ole saavuttaa jotain muuta.

1 tykkäys

Verkkokauppa lupasi hyvitykseksi mielestäni naurettavan 10 euron lahjakortin, jota en hyväksy, hän kertoo.

Pientä tyytymättömyyttä aiheutettu. Onneksi tämä on pisara meressä.

@Aston_Livingstone haastoi lukemaan Inderesin Verkkokappa.com:n raportin tuolla “Sijoitusstrategiasi” -ketjussa, erityisesti keskustelu lähti tästä:

Kävin nyt nopeasti selailemassa rapsan, ja keskityn kohtaan Kilpailuedut (sivu 9). Nämä siis minun mielipiteitäni, voin toki olla väärässäkin. :slight_smile:

Inderesin raportista: " Edullinen kustannusrakenne. Verkkokauppa.comin kiinteät kustannukset olivat vuonna 2017 11,4 % liikevaihdosta, kun ne ovat kaupan alalla viime vuosina olleet keskimäärin noin 27 %. Kiinteiden kulujen merkittävä ero johtuu mielestämme kolmesta tekijästä: 1) Verkkokauppa.comin strategia rakentuu verkkokaupan ympärille ja kivijalan osuus on huomattavasti verkkokauppaa pienempi. Tämän myötä sen kiinteistöihin liittyvät kulut ovat myös hyvin pienet suhteessa kivijalkaan pohjautuvaan toimintamalliin. 2) Verkossa tapahtuva kauppa vaatii perinteistä kauppaa vähemmän henkilöstöä ja näin ollen henkilöstökulut ovat pienemmät. 3) Yhtiölle ei sen nuoren iän vuoksi ole kertynyt historiallista taakkaa (päällekkäisiä IT- järjestelmiä, raskaita kanta-asiakasohjelmia yms.).

Tuossa on pari kohtaa, joista en ole täysin samaa mieltä (jossei nyt täysin eri mieltäkään):

  1. Jenkeissä on ollut paljon puhetta siitä, että kivijalkaa tarvitaan sittenkin, nimenomaan jakelupisteinä. Osin siksi A ilmeisesti osti WholeFoodsin ja muitakin huhuja on ollut liikkeellä. Itse olisin nyt taipuvainen uskomaan, että jonkilainen kivijalan tukema web(mobile)-first malli on se toimivin. Ehkä se totuus löytyy jostain Gigantin ja Verkkiksen välistä?

  2. Totta, henkilöstökulut jäävät alhaisemmaksi. Samalla tosin se myymälässä tapahtuva up-sell ym vähenee. Vertailuluku raportissa on myös kaupan alalta geneerisesti, ei suoraan kilpailijoilta (?). En tosin näe, että vaikka Verkkis pärjäisi Giganttia vastaan tässä, niin miten se pärjää sitten vaikka Amazonia (tai ketä vaan uutta nettitulokasta) vastaan jos se tilanne tulee?

  3. Tästä en osaa sanoa juuta enkä jaata, tuo on nyt ihan tulkinnasta kiinni onko se uhka vai mahdollisuus (kuten Indereskin rapsassaan itse toteaa)

Yksi itseäni tuossa raportin sivulla 9 eniten arveluttava kohta on tuo vahva brandiarvo. Se kun on vain ja ainoastaan Suomessa ja Suomen retailissa Verkkis ei voi kasvaa mahdottomasti ilman että S-ryhmä. Kesko, Gigantti ja Power käyvät isommilla muskeleilla sen kimppuun. Sen takia en itse ole sitä mieltä, että löytyy sen enempää kilpailuetua kuin sitä kasvutilaakaan loputtomasti ilman, että vastustajat heräävät.

3 tykkäystä

Verkkokauppa luultavasti kasvaa tulevanakin vuonna kuten se on tehnyt jo monena menneenä.

Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Lasse Mitronen arvioi kasvuksi noin 10–15 prosenttia. Tällä hetkellä verkkokaupan arvo Suomessa on noin 5 miljardia euroa, kun koko kaupan arvo on noin 40 miljardia.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja puolestaan odottaa verkkokaupalle keskimäärin 10 prosentin vuosikasvua vuoteen 2023 saakka.

2 tykkäystä

Josko Verkkis laitetaan myyntikuntoon? Kilpi kuntoon ja sitten Keskolle koko paketti?

Empii FA Masse

Olen ilolla seurannut Verkkiksen viimeaikaista mainontaa. Firma ei missään nimessä ole brändiltään ja tunnettuudeltaan Gigantin ja Powerin tasolla jos koko maata katsotaan. Verkkiksen suunnitelmat myymälöiden määrästä tuntuu oikealta, mutta Suomea on näidenkin alueiden ulkopuolella.

Onko kellään tullut vastaan markkinaosuuksia alueittain? Miten Verkkis pärjää Giganttia ja Poweria vastaan myymälöiden ympäristössä versus muussa maassa?

2 tykkäystä

Muistaako kukaan kuinka nopeasti kvartaalin jälkeen verkkis on antanut viimeisimpiä negareitaan?

Nyttenhän Q4:lle oli kohtalaista negaririskiä, vielä ei ole kuulunut (kop kop). Nykyäänhän Q4 lukemat on tiedossa melkeinpä 1.1. Alkaen kaupan alalla…?

1 tykkäys

Viimeksi tuli Q4 positiivinen varoitus?

Viime vuonna posari tuli 16.1.

1 tykkäys

Analyytikolta negatiivista palautetta Giganttia kohtaan:

@Sauli_Vilen Oliko Gigantissa halvempaa kun et verkkiksestä hakenut vai oliko tuotevalikoima suppeampi?:thinking:
kuva

3 tykkäystä

S. Vilen ostaa tottakai aina sieltä mistä halvimmalla saa! :+1:

Haha :grinning: Varmaan ensimmäistä kertaa julkisesti valitan jostain palvelusta, mutta tuo vain yksinkertaisesti oli niin poikkeuksellisen huono, että oli pakko kysyä yhtiön oma mielipide asiaan.

Syy Giganttiin ei ollut hinta (veikkaan että ipad sama hinta kaikilla pääpelureilla, koska myyntikate vain muutaman prosentin), vaan kaupan lokaatio. Hinta ja saatavuushan ovat ne isoimmat ostopäätökseen vaikuttavat tekijät kaupan alalla :wink:

6 tykkäystä

Kiitos Sauli vastauksesta, ei ollut tarkoitus mitenkään kiusata tai haukkua :blush: ( Satuin vain huomaamaan twiittisi ja mielenkiintoni heräsi :smiley: ) Olethan vain kuluttaja muitten joukossa!

2 tykkäystä

Sedällä on muuten samanlaisia kokemuksia ja siksi uusi jääkaappi hankittiin suoraan Powerista. Hyvä palvelu :blush::+1:

En tiedä kuinka paljon täällä on puhuttu Tampereen seudun verkkokaupan myymälästä ( Pirkkala )

Jokatapauksessa. Syö asiakasmäärissä heittämällä Gigantin ( Lielahdessa) ja Powerin (Lielahdessa.)

Molemmissa liikkeissä yhteensä keskimäärin saman verran ihmisiä sisällä kuin verkkokaupassa samaan aikaan. Melkein tekisi mieli sanoa että tuokin luku on vähättelyä… Jokatapauksessa Verkkokaupan tarjonta on huomattavasti laadukkaampi,laajempi ja kokonaisvaltaisesti edullisempi kuin kilpailijoilla. Väitän myös että oma ikäluokkani pitää Verkkokauppaa huomattavasti parempana liikkeenä kuin edellä mainittuja. ( Ikäryhmä 20-25.)

Verkkokaupan verkkokaupan ( Hehh :smiley: ) toimivuuden suhteessa kilpailijoihinkin voi todeta helposti ja nopeasti itse katsomalla. Tästäkin varmaan puhuttu mutta halusin silti tukea. Asiakaskokemus huomattavasti parempi. Esimerkiksi arvosteluita tuotteista kannattaa aina katsoa verkkiksen sivuilta versus kilpailijoiden.

Kiinnostava yhtiö kiinnostavalla hinnalla nyt. Mielenkiintoista nähdä kuinka pitkälle makrotalous antaa tukea kasvulle riittävästi. Esimerkiksi tämä on hyvin huolestuttava ilmiö →

Kotitalouksien velkaantumisaste kasvoi edelleen ja oli vuoden 2017 lopussa 128,9 prosenttia eli 2,6 prosenttiyksikköä suurempi kuin vuotta aiemmin. Velkaantumisaste on rahoitustilinpidon mukaisten lainojen suhde vuoden käytettävissä olevaan nettotuloon.

Lähde

Varmaan näistä kaikista täällä jo puhuttu täällä, mutta kunhan pääsin pätemään.

4 tykkäystä

Masse toistaa näkemyksensä yllä. Ei anneta Giganteille ja Powereille ylivaltaa. Hyvä Suomi!

1 tykkäys

Tässä tuli esiin juurin Gigantin ja Powerin kilpailuetu, laaja myymäläverkosto, laitteen saa heti eikä 15.pv.
Onhan 20min lyhyt aika venata vs viikko…?