Verkkokauppa.com - Uhkaako Amazon?

Tuossa Astamessuilla ollessa taas ihmettelin, että miksi Verkkis ei ole mukana tällaisilla messuilla tarjoamassa kodinkoneita ja hifi-laitteita rakentajille? Taas kertaalleen tuli ostettua Gigantista kodinkoneet koko kämppään. Edellisellä kerralla valinta osui Poweriin.
Luulisi, että tällaisilla messuilla saisi ns. vähän parempia malleja myytyä versus hinnat alkaen jääkaapit ja pakastimet mitä ostellaan, kun vanhat hajoaa.

1 tykkäys

Profiloituuko nuo messut tosiaan paikkana ostaa kodinkoneita? Katteet ovat pieniä, ja messut maksavat (maksut, kynien jakelu ja kaluston rahtaaminen, lopulta kaluston myynti “käytettynä” jne). Suorien kilpailijoiden paikalla ollen voisi mennä kilpalaulannaksi. Hyöty olisi varmaan näkymisenä, mutta paljonko Verkkokauppa sitä tarvitsee? Pidän ymmärrettävänä linjauksena, että vastaava panostus hyödyttänee paremmin muualla.

3 tykkäystä

Mitä tarkoittaa € 1 bn liikevaihto?

bn = billion, eli miljardi suomeksi.

Gigantin myyntijohtaja: ”Vuosi on mennyt mukavasti ja kasvu jatkuu, mutta ulkopuoliset haasteet luovat hieman tummia pilviä markkinoille. Toivotaan, että tuotteita saadaan riittävästi Black Fridaylle ja joulukauppaan”

5 tykkäystä

Foorumilla on yleistynyt tapa merkitä esim. miljoona euroa m€. Tämä on vielä ymmärrettävää, ehkä. Mutta sitten, kun mennään jenkkien merkintöihin b€ eli jenkkien biljoona, joka on sama kuin Euroopan miljardi, niin kaikki menee sekaisin. Kun puhutaan suurista luvuista HS:n toimittajat sekoittavat nämä biljoonat, puhuttamatta muista. Eikö olisi kätevää käyttää SI-järjestelmän Kilo, Mega ja Tera etuliitteitä, jotka kaikki ovat oppineet jo peruskoulussa.

6 tykkäystä

Prime Ruotsiin

4 tykkäystä

Amazon ei tule olemaan isokaan uhka verkkikselle niin kauan kun verkkis kehittää omaa toimintaansa ja keskittyy hiomaan pieniä hyviä ominaisuuksia ja taitoja mitä amazonilla ei ole tai mitä siellä ei kehitetä aktiivisesti tai tavoitteellisesti. Esimerkiksi käsittelyajat tai paketin kuljetus voisivat olla asioita missä verkkis voisi mahollisesti haastaa amazonia tosissaan. Mitä pienempi piiri, sitä tehokkaampi tiimi ja näyttävämmät tulokset. Toki tämä vaatisi osaltaan isompaa henkilöstöä mahollisesti yhtä toimintoa kohden. Tässä vain nyt jotain mutua. Toivottavasti joku saa kiinni ajatuksesta.

Juuri näin. Verkkokauppa taisi esim. olla kustannustehokkaampi kuin Amazon.

Toinen näkökohta on myös että Amazon on alkanut kotimarkkinallaan perustaa myös kivijalkakauppoja ( Amazon Physical Stores | Find an Amazon store near you). Eli toimitukset ovat yksi keino, mutta myös Verkkokaupalla oleva mahdollisuus hakea itse myymälästä on monesti nopein tapa saada tuote käsiin tai loppujen lopuksi kätevin (eihän ne paketit juurikaan Suomessa kotiin asti tule muutenkaan). Verkkokaupalla siis Suomessa molemmat tavat. Ruotsissa Amazonilla vasta jakelukeskus eikä mitään fyysistä myymälää.

Toki Amazonilla myös omat etunsa, mutta asia ei ole alkuunkaan niin yksinkertainen kuin monesti ajatellaan. Lopulta kyse on siitä kuka pystyy vastaamaan parhaiten kuluttajien tarpeisiin, huomioiden että kuluttajilla hyvin erilaisia tarpeita (eli kuluttajat preferoivat erilaisia toimintamalleja) ja eri markkinat voivat olla hyvinkin erilaisia.

Ja vaikka Amazon on iso, toisaalta myös ovat monessa hyvin erilaisessa toiminnassa mukana (AWS, e-commerce, Prime, etc.)

2 tykkäystä

Samaa mieltä, kunhan käytetään oikein:
k€ = 1000 € (kilo)
m€ = 0,001 € (milli)
M€ = 1 000 000 € (mega), ei siis ‘m€’ vaan ‘milj.€’, jos muuta halutaan
G€ = 1 000 000 000 € (giga)
T€ = (tera) ei tarvita ainakaan vielä. Ehkä sitten kun Verkkokauppa ostaa Amazonin ja eBayn.

3 tykkäystä

Olen käyttänyt Saksan Amazonia vuosia ja paketti tulee kotiovelle/postilaatikkoon lähes poikkeuksetta, asun maaseudulla. Osa eri jakeluyhtiöiden kuskeista onkin jo kovin tuttuja naamoja.

Jotkut paketeista on sellaisia, että Posti ei varmaan niitä kuljettaisi jos tietäisi sisällön/pakkaustavan.

1 tykkäys

Juuri tätä minä tarkoitin. Foorumilla viljellään jenkeiltä kopioituja lyhenteitä, jotka eivät oikeasti tarkoita Euroopassa mitään, korkeintaan sekaannusta. Jenkkien ulkomaanvelassa tarvitaan pian Isoja kirjaimia.

1 tykkäys

Nyt kaikki linjoille

4 tykkäystä

On sanottua, että Verkkokauppa hyötyi kovasti koronan aiheuttamasta etätyön lisääntymisestä. Kyllä vain, koteihin tarvittiin lisänäyttöjä ja moottoripöytiä. Monet hilasivat kuitenkin laitteita kotiin töistä, koska tilanteen ei pitänyt kestää vuosia ja myös kaupat myivät hetken ei-oota.

Nyt kun konttoreilla paluuta tapahtuu, on taas bisneksen paikka. Konttoreille ei palata 100% ja tarvitaan faciliteetit sekä kotona että konttorilla. Etätöistä tuli uusi normaali ja kotona tarvitaan kunnon työtilat, expressoa jne. Kun laitteita on paljon, on jatkossa myös uusimistarvetta enemmän.

Mikäpä on siis perinteistä vuoden lopun nousua odotellessa.

3 tykkäystä

Carnegie: Hold (ennallaan), Target 9,40 € :arrow_right: 8,50 €

4 tykkäystä
8 tykkäystä

Tämähän antaa nimenomaan verkkikselle markkinajalansijaa ja vakautta enemmän. Heidän on pakko parantaa heikkoja osa-alueitaan pysyäkseen pinnalla. En usko että kyseinen firma on vielä 20v tippumassa pelistä pois. Kestävää kehitystä pitää suosia ja ottaa ilmastonmuutos huomioon käyttäen esim aurinkosähköä jne pysyäkseen aallonharjalla kiristyvässä kilpailussa. Verkkikselle ei tule helppoja vuosia mutta ei myöskään amazonille. Saattaa olla jo 2025 että joku on kiilaamassa agressiivisesti amazonin tontille. Verkkokauppabisneksessä tilanteet ja voimasuhteet muuttuu äkisti.

Verkkokaupan “ongelma” on asiakkaiden hinta- ja muu tietoisuus. On todella vaikeata erottua ja tulla valituksi, jos tarjolla on samoja tuotteita kuin muillakin. Hyvä jos edes pääsee asiakkaiden tietoisuuteen. Toinen sija asiakkaan valinnassa ei riitä. Katteissa viilataan senttejä. Lisäksi rutiini lähetyksen käsittelemiseen tehostuu ja toimituskulut per paketti laskevat, kun volyymi kasvaa. Pieni yrittäjä tekee orjatyötä.

On paljon unelmia, joissa avataan verkkokauppa ja ajatellaan, että makkarin nurkasta välitetään Kiinasta hankittua suurella katteella ja kohta ollaan kuin Verkkokauppa. Jos hetken jaksaa, niin sitten tulee pieni epäonnistuminen tai kilpaileva yrittäjä mollaa somessa ja samaan aikaan asiakkailta tulee palautuksia ja palautetta. Eli on ihan luonnollista, että uusia verkkiksiä tulee ja vanhoja kuolee. Verkkokauppa sattui olemaan oikeassa paikassa, oikealla tavalla ja oikeaan aikaan. Nyt jalustalta suistaminen ei ihan helpolla onnistu.

2 tykkäystä

Se on oikein. Toivon myös, että verkkis pitää pintansa Suomessa. Vaikeinta ei ole nousta mestariksi vaan pysyä mestarina. Myöskään tuo kiinasta tilaaminen ei ole ikinä houkutellut. Nämä ovat syitä miksi verkkis on hyvä valinta. Toki osa tuotteista tulee kiinasta jne mutta kai EU tekee jonkunlaista laadunvalvontaa? (korjatkaa jos olen väärässä) ettei tänne tule mitä tahansa krääsää verkkiksen, jne gigantin yms hyllyille.

3 tykkäystä