Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Selvästi kiinaluuri joka ei ole lokalisoinut emojitä muunkielisille asetuksille? :smiley:

2 tykkäystä

Jenkkilä on jees siihen asti kunnes tarvit terveydenhoitoa :slight_smile: At will -osavaltioissa saat kenkää jos tulee liian kallis sairasvakuutustapaus, ja sitten pääset maksaan omasta pussista 100 kUSD sairaalalaskuja :wink:

26 tykkäystä

Oneplus. Hämärästi muistan että inderesin lyhyen emoji-vastaus gaten aikana tota ihmeteltiin foorumilla.

2 tykkäystä

Jep, on maassa varmasti puolensa jos on todella hyvin toimeentuleva. Muutoin hieman karumpaa. Harvoja kehittyneitä maita missä eliniänodote on kääntynyt laskuun. :smiley: Tämä on kuitenkin suht kohtuu hyvä mittari kehityksestä ja terveyden tasosta yleisesti.

36 tykkäystä

Mitä… eikö “säästöaste” -sana pidäkkään sisällään nipistämistä terveyskuluista? :sunglasses:

4 tykkäystä

@anon13460915, Olishan se kätevää. k€, M€, G€, T€.

Kielikello Rahasummien merkintä - Kielikello ja Kielitoimiston ohjepankki suosittelee 10 000 000 € lyhenteeksi 10 M€ tai 10 Me (tai 10 MEUR).

10 000 000 000 € onkin hankalampi, kun kompaktein lyhenne 10 mrd. €. Itse kirjoitan tuon usein 10 000 MEUR. 10 G€ olisi nätimpi, mutta ei ehkä moni ymmärtäisi.

10 tykkäystä

Tarinahan ei toki kerro kuinka isolla velkavivulla ostos suoritettu, se kertoisi paljon enemmän elintasosta. Kun kuitenkin ilman perintöjä tms. touhuavat.

4 tykkäystä

Tämän kyllä voisi postata kahteenkin eri lankaan, mutta laitan kahvihuoneeseen.

Tulipa viimeinkin liityttyä Osakeliitto -kulttiin. Viimeisimmässä Viisas Raha -lehdessä olikin heti välittäjävertailu ja Nordnet sai oikeutetusti runtua hinnoitteluistaan pienten kauppojen parissa. Pikkuisen ironisesti liityin osittain juuri noiden alennettujen välittäjähintojen takia, kun näytti siltä, että ostohousuja voisi kohta tarvita :smiley:

3 tykkäystä

Oikeastaan sellanen on jo olemassa mutta kovin vähän sinne kirjoitellaan. Otsikko on mun mielestä vähän hämäävä mutta ymmärtääkseni tuolla on sallittua myös ostoista/myynneistä kuuluttamiset, ja vähän kaikki muukin treidaukseen liittyvä

https://keskustelut.inderes.fi/t/treidaus-liveseuranta/4578

E:Henk. koht. olen sitä mieltä että kaikki ostot/myynnit samaan ketjuun vaan riippumatta pitoajasta tai oston syistä. Muuten pitää kohta olla ketjut sille että ostin Suomesta/Ulkomailta/USAsta/Maanantaina dipistä/tiistaina karvahattu päässä/keskiviikkona kännissä ja läpällä…

11 tykkäystä

Nordean Koivu eilen ja nordean Koivu tänään :slight_smile:

106 tykkäystä

Tämä ostin/myin ketjun tarinointi on kyllä aivan turhaa.

“Ostin / myin juuri äsken swingiin”
“Ostin / myin juuri äsken longiin”
“Ostin / myin juuri äsken Sampoa”
“Ostin / myin juuri äsken Qt:ta”
“Ostin / myin juuri äsken yli 1M€ salkun omaaville”
“Ostin / myin juuri äsken turskaa”

Kyllä se ketju on juuri sen näköinen, kun foorumin käyttäjät postauksillaan haluavat sen olevan.
Satatuhatta viestiä IPO merkkauksista ja sitten myynneistä laitaan ei varmaan tuo kenellekkään kanssasijoittajalle lisäarvoa?
Mutta esim treidaajien / swingaajien ostoilmoitus tietyistä yhtiöistä, joita itse seuraa, kurssin kyykätessä tuo kyllä minulle lisäarvoa, koska ei jaksa seurata salkusta yhtiöiden osakekursseja. Ostan mielelläni, jos on virhehinnoittelua.
Perusteluja päätöksille tuossa ketjussa ei ole ikinä liikaa.

PS. Omaan makuun kryptot pitäisin omassa ketjussa.

5 tykkäystä

Lukematta artikkeleita voisin veikata scopen olevan eri. Muiden maiden pankkien luottotappiot jäävät vähäisiksi mutta vaikutukset maailman taloudelle ovat merkittäviä. Kiinan aika kasvun veturina saattaa olla ohi.

1 tykkäys

Huomaan, että itseäni ei pelästytä laskut, jos tipun samaa tahtia kuin indeksit tai vähemmän kuin indeksit. Koronadippi ei haitannut, koska indeksi tippui merkittävästi enemmän kuin oma salkkuni, se oli jopa mukavampaa kuin sitä edeltävä aika, jolloin salkkuni toki hieman nousi, mutta indeksi vielä enemmän. :slightly_smiling_face:

Taistelen siis indeksiä vastaan, tarkemmin sanottuna “OMX Helsinki GI”-indeksiä vastaan, jos se on kovin heikko ja itsellä kova nousu, niin otan verrokiksi jonkun vahvemman indeksin. Osaan iloita @Telemasterin ja @Viljon prosenteista :muscle:, mutta ehkä eniten innostun vielä sellaisen sijoittajan menestymisestä, jolla on mennyt aiemmin vähän kehnosti ehkä huonon tuurin takia… erityisesti @Ensihoitsulle kaipaan erityisesti menestystä. :+1:

Se on motivoivaa, kun seuraa joidenkin pitkäaikaista menestymistä ja että se menestyminen on tehty kovalla osaamisella sekä työllä että omilla täydessä ymmärryksessä tehdyillä valinnoilla. Toivottavasti itsestäni tulee fiksu sijoittaja eri tavoin, eli mulla olisi sopiva + kestävä psyyke, hyvät tietoreservit päässä sekä osaisin vielä soveltaa niitä tietoja sijoittamisessa siten että salkkuni tuottokäyrä näyttäisi hienolta indeksien rinnalla yli 10 vuoden jaksoilla.

Olen hyvin varma, että joihinkin pienikuluisiin indeksirahastoihin laittamalla tulisin saamaan paremmat tuotot kuin näin, mutta mulle sijoittamisessa kehittyminen ja onnistuminen merkkaa paljon, eli se itse matka ja omilla valinnoilla tehdyt tuotot tuovat tavallaan sen onnen. Toki eihän se haittaa, jos olen varallisuusmiljonääri ennen viittäkymppiä - se olisi ihan kiva plussa. :slight_smile: Tämä on mulle elämäntapa monine erilaisine juttuineen ja siihen kuuluu mulle myös aika kova säästäminen enkä siitä kärsi vaan nautin. Ja joskus minä nautiskelenkin esimerkiksi Inderesin “saapuessa” pörssiin niin sen kunniaksi vedän normaalin Lidlin edullisimman maitorahkan sijaan kallista Valion pehmeää ökyporvarirahkaa. :sunglasses:

Sijoittamisen mielekkyyttä lisää toki tämä palsta, jossa mua kohtaan ei ole ikinä oltu ikäviä, joten tsempit viimeaikaisin tiputuksiin ja tuleviin tiputuksiin kaikille! image

59 tykkäystä

Ripeästi tuntuu jakku kääntyvän. Itsestä ainakin tuntuu, että vähän samaa ilmassa kautta linjan markkinoilla yleensäkin, mukaan lukien alansa ammattilaiset, gurut ja muut. Itse seuraan ja istun käsieni päällä toistaiseksi. Jännittävintä aikaa sitten 2020 kevään sanoisin…

1 tykkäys

Ken kuuhun (to the moon) kurkottaa se Koivuun kapsahtaa? :stuck_out_tongue:

4 tykkäystä

Niin tai

Ostin oroco
Ostin oroco myös
Ostin oroco muiden mukana
Ostin lisää orocoa
Orocia entisten kahden oroco erän päälle

Ostin voxtur
Heh ostettu myös voxtur
Voxturia sopulina
Voxtur täälläkin

Pitäisi olla joku nappi mitä painamalla voisi kuitata tukkimiehen kirjanpitoon 10 edelliseen voxturiin että hei minäkin ostin tätä jee!

23 tykkäystä

Ei taida 100 kUSD laskulla saada, kuin petiaikan yöski, parit tikit ja aspiriinia. Jossain oli muistaakseni juttu, että yksi synnytys taisi kustantaa joku 1.5 miljoonaa :slight_smile: Taisi se kyllä olla keisarilaikkauksella tsm, mutta melko hintavaa kuitenkin.

No mutta nämä kuitenkin osakekaupan kohteina kuuluvat tuonne ketjuun… on sielä välillä Kamux ja Harvia spämmiäkin :wink:

6 tykkäystä

ruotsalaiset ovat kovia säästämään :face_with_hand_over_mouth:

Ehkä vaan voi antaa kunnioituksensa toisten sijoituksille ja ilmoituksille ostoista/myynneistä osto/myynti ketjussa…

Mikä siinä niin kovasti ärsyttää? Esim. Noissa viesteissä?

Eikö yhtään kiinnosta miksi ihmeessä ihmiset ostavat voxturia?

23 tykkäystä