Verotus osakekaupoissa

Ei ongelmaa. Ratkaisevaa on, mikä kauppahinta on laskennallisesti euroiksi muutettuna osto- ja myyntihetkellä.

1 tykkäys

Osuuspankki perii arvo-osuustilin pidosta 2,40 € kuukausimaksua. Ilmoittaako OP tuon suoraan verottajalle, vai pitääkö itse kirjata verovähennyksiin?

1 tykkäys

Täytyy ilmoittaa itse (tai ainakaan itselläni se ei ole automaattisesti näkynyt). Huomioitava 50e omavastuu. Säilytys vuodessa 2,40e x 12 kk = 28,80e ja tästä vähennetään vielä em. omavastuu.

Verottajan sivulta en nyt nopeasti löytänyt ohjeistusta, mutta tuolta kohta 1.4.1:

Vielä kuvakaappaus verottajan sivulta (vaikkei tätä kyllä kysyttykään):

3 tykkäystä

Minulla on ulkolaisia osakkeita ja summa on yli 50€ edellisessä ilmoituksessa. Se meni automaattisesti verottajalle, josta sitten vähennettiin tuo 50€ oma vastuu.Olen itse sitten merkannut vielä 50% vastatilin kuluista ilmoitukseen. Arvo-osuustilille pitää olla vastatili. Vastatili ei tule automaatilla.

Olisin kysynyt osakkeiden myyntivoittoverosta. Luin netistä että jos myy 1000e niin voitto on verotonta. Tarkoitetaanko tässä 1000e voiton verotusta vai 1000e summan joka sisältää jonkun määrän voittoa? Ostin syksyllä verkkokauppa.com osakkeita 1063e ja myin ne nyt 1503e. Olen myös aiemmin maaliskuussa ottanut turpaan rahastoissa noin 900e. Miten verottaja nyt kohtelee mua kun myin verkkokauppa.comit, että saanko ne verottomana?

Valitettavasti et saa vaan olet käynyt yli 1000€:lla kauppaa ja voitoista vähennetään häviöt ja maksat loppusummasta 30% pääomaveroa.

Ok, mutta tappiot ovat vuodesta 900e ja voitot 450e niin eikö voitot ole silloin verottomia?

Tuossa tapauksessa ovat, eli 450 - 900 = -450€ Tuo summa on sitten vähennettävissä voitoista seuraavan 5 vuoden aikana.

1 tykkäys

Ok niin meinasinkin. Kiitos neuvoista.

Jos on ostettu osaketta vuosien varrella useassa erässä ja vanhimpiin kannattisi myydessä käyttää hankintameno-olettaman, pitääkö erät myydä erikseen jotta olettamaa käytetään vaan suotuisiin hankintaeriin? Ostot esim 4*500kpl ja viimeisenä tänä vuonna ostettu erä n.100% plussalla jolloin olettamaa ei kannattaisi käyttää viimeisen erän osalta. Ilmeisesti ainakin viimeinen 500 erä kannattaisi myydä erikseen jotta siihen ei sovelleta olettamaa?

Voit myydä kaikki kerralla. Eri aikaan hankituille pitäisi olla verotuksessa omat rivit, jos välittäjä toimittaa hankintahinnan ja ajankohdan.

Mulla on nordeam osakkeita, joista suurinosa ostettu varmaan yli 30 vuotta sitten. Mistä tiedän mihin hintaan ja paljon niistä olisi voittoa verotusta ajatellen jos niitä myisi?

Hei, onneksi on foorumi niin voi kysellä tyhmiä viisaammilta. Viimeksi hakenut kilometrikorvauksia about 4 vuotta sitten. Oletteko laittaneet tämän vuoden osalta kaikki vähennyksiin menevät sinne omaveroon nyt loppuvuodesta vai sitten keväällä kun ne esim. Nordnetin ilmoittamat osakkeet ym. Omistukset näkyvät verokortilla. Kuitenkin takautuvasti saa hakea niin kyselen.

1 tykkäys

Öö wat? Kaikki pääomatuloihin liittyvät vähennykset siinä kohtaa kun esitäytetty veroilmoitus tulee, kaikki puuttuvat vähennykset lisätään siinä kohtaa.

1 tykkäys

Kaikki oon aina laittanut keväällä…

Voit laittaa ne millon vain itse haluat kunhan vain tiedät matkat/kilometrit. Jos laitat ne tämänvuoden verotukseen niin ei se ehdi vaikuttaa paljoa enään. Voit myös laittaa ennakoivasti vuoden 2021 kilometrit tiputtamaan hieman ensvuoden veroprosenttia. Itse korjaan ne aina esitäytettyyn veroilmotukseen.

1 tykkäys

Nykyään verottajalla on kovemmat korot käännösveroissa ja sitä joutuu maksamaan jo suht pienistä summista. Tämän vuoksi olen kahtena viime vuonna maksanut ennakkoveroa heti tammikuussa oman arvion mukaan. En siis ole silloin täytellyt mitään lomakkeita, vaan karkeasti katsonut montako tonnia luovutusvoittoveroa pitää maksaa ja tilittänyt sen.

Sitten veroehdotuksen täyttää ihan normaalisti ja maksaa jäljelle jääneet mätkyt tai saa jopa palautusta, jos on maksanut liikaa ennakkoa.

En nyt muista enkä ole tarkistanut tulevan vuoden ohjeistuksia, mutta minusta nykyään korkoja joutuu maksamaan joitain kymppejä jo parin tonnin mätkyistä. Ennen korot meni maksuun vasta, jos mätkyjä oli reilusti yli neljä tonnia.

Isoista summista ei ole kyse ja joku voi argumentoida, että se on halpaa lainaa tai tienaa rahat sijoittamalla enemmän. Hölmönä ja velattomana olen itse maksanut nuo pois, ettei tule turhia korkokuluja, kun yleensä tilillä on ylimääräistä käteistä sen verran, että ne on pystynyt maksamaan.

Esim. viime vuonna luovutusvoittoja oli noin 25000€, josta 30% veroasteella pitäisi maksaa 7500€. Maksoin muistaakseni 6666€ ennakkoa tammikuussa ja sitten lopulliseen verotukseen tuli mätkyjä ihan muutama satanen, kun oli laittanut erilaisia vähennyksiä, jotka kuittasivat pääosan erotuksesta.

2021 huojennettu viivästyskorko on näköjään 2% ja siitä vähennetään 20€. Eli käytännössä korko alkaa juosta yli tonnin mätkyissä. (20€/0,02=1000€) Jäännösvero – maksuohjeet - vero.fi

7 tykkäystä

Tulkitsenko oikein🤔 maksan 7% korkoa ja ne maksaa 2% liiasta?
Edit. maksan 2% ja verokarhu 0.5% jos nyt meni oikei saa korjata

7% + viitekorko alkaa juosta vasta mätkyjen eräpäivän jälkeen. Jos siis maksaa laskunsa kunnon kansalaisen tavoin viimeistään eräpäivänä, niin mätkyjen korko on tuo huojennettu viivästyskorko, joka on nyt 2%.

1 tykkäys

Osaako joku kertoa kuinka verotus menee yrityksen kautta sijoitettaessa. Minulle tulee maksettavaksi yhteisöveroa tältä vuodelta (tilikausi päättyy 31.12) noin 300 000 euroa. Olen ymmärtänyt että ennakkoverot pitää maksaa tulevan tammikuun loppuun mennessä. Mutta koska tilinpäätöstä tältä vuodelta ei tarvitse laatia ennen ensi kesää kuinka verottaja olettaa minun tietävän verojen määrän tätä ennen?

Jos nyt leikin tyhmää enkä maksa mitään ennakkoveroja ennen tilinpäätöksen valmistumista niin millaiset viivästyskorot tässä tapauksessa juoksee? Ja kuinka pitkälle verojen maksamista voi viivyttää, milloin mätkyissä on eräpäivä? Mikäli yhteisöillekin on tuo 2% viivästyskorko niin en todellakaan aio maksaa veroja liian aikaisin.