Verotus osakekaupoissa

Noilla summilla melkein ottaisin jo kirjanpitäjän, ei tarvitse arpoa.

Mutta käsittääkseni ennakkovero pitää maksaa aika nopeasti tilikauden päättymisen jälkeen jos ei halua korkokuluja päälle.

Tammikuussa kun maksaa verot niin ei tuu ylimäärästä maksettavaa. Sen takia olenkin omalle tilitoimistolle sanonu et hoitais tilinpäätökset heti tammikuun alussa

En osaa sanoa jäännöskoron määrää että halpaa ”lainaa” se yritykselle voi toki olla jos makselee vasta myöhemmin ja laittaa rahat hommii

Aika helposti nuo löytyy verottajan sivuilta. Näyttää olevan yrityksille sama kahden prosentin korko ja alkaa juosta sinulle helmikuussa, kun tilikausi päättyy joulukuussa.

https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/ilmoittaminen-ja-maksaminen/maksaminen-yritykset-ja-yhteisot/yhteison_jaannosveron_maksamine/

1 tykkäys

Kävin läpi mitä kaikkia vähennyksiä voin laittaa verotukseen (pääomatuloista) tältä vuodelta:

  • Työhuonevähennys pääomatuloista, 450 euroa (työhuonetta käytetään huomattavien sivutulojen hankkimiseksi) tai 225 euroa (työhuonetta käytetään satunnaisten sivutulojen hankkimiseksi).
  • Suomen osakesäästäjien (OSKL) jäsenyys
  • Uuden tietokoneen vähennys (osittain)
  • Puhelinliittymä (osittain)
  • Turskat

Sitten tietysti myös vähennykset ansiotuloista:

  • Työhuonevähennys ansiotuloista, 900 euroa (yli 50% työpäivistä etänä)
  • Kassan jäsenyys, vähennys ansiotuloista

Kyseessä on itselleni ensimmäinen kerta kun haen vähennyksiä ja kysynkin, osaako joku hieman jeesata näissä parissa kysymyksessä:

  1. Mitä pidetään “huomattavina sivutuloina”? Tämä vaikuttaa suoraan työhuonevähennykseen sekä tietokoneen vähennykseen.
  • Voiko pääomatulojen työhuonevähennystä hakea 450 euron suuruisena, kun tänä vuonna noin kaksi kolmaosaa tuotoista on OST:n puolella? Rahaa ei ole nostettu ulos. Tuo 225 euron summa pitäisi kyllä irrota joka tapauksessa.

  • Tietokoneen hankintahinta on noin 1600 euroa. Tuo menee varmaankin 50% vähennyksenä pääomatuloista, eli 800e suoraan tänä vuonna. Tai jos lähtee tuolle huomattavien sivutulojen linjalle, niin 25% poistot kahden vuoden ajan ja sitten loput kerralla.

  1. Pääomatulojen työhuoneen ja tietokoneen osalta selvintä lienee käyttää tuota pienempää vähennystä, eli “satunnaisia sivutuloja” (225e työhuone, 50% tietokone). Kuinka tarkasti nämä on yleensä perattu?
8 tykkäystä

Mulla tuli paljon tappiota viime vuonna, mutta nyt nuo tappiot pystyy vähentämään kokonaan tai ehkä tonnia vaille kaikki tämän vuoden voitoista. Kysymys kuuluukin, että miten muut vähennykset käyttäytyy tällaisessa tilanteessa? Olen ostellut paljon toimisto-/ vähennystavaraa (sähköpöytä, satulatuoli, näyttö, puhelin jne) tänä vuonna. Meneekö näidenkin kohdalla niin, että ne vähenee automaattisesti viiden vuoden ajan kuten myyntitappiotki? Vai vähennetäänkö nämä ensin tämän vuoden voitoista ja sitten vasta käytetään viime vuoden luovutustappioita? Vai joutuuko nämä vähentämään alijäämähyvityksenä ansiotuloista, jolloin niistä ei saa kuin tietyn prosentin?

Mulla olisi mahdollisuus myydä ja ostaa takaisin voitolla olevia osakkeita, jolloin vähennykset saa varmasti vähennettyä., mutta en haluaisi sitä tehdä mikäli siitä ei ole mitään hyötyä. Tulee pian vähennysten verran tappiota kun kikkailee.

Haluaisin myös kysyä huomattavien sivutulojen ja pääasiallisen toimeentulon rajasta. Onko kellään tietoa miten tuo määritellään, että kumpaan kategoriaan kuuluu? Pääomatuloja on tältä vuodelta lähes kolme kertaa ansiotulojen verran. Olen kokoaikatyössä eli ajallisesti voisi väittää palkkatyötä olevan enemmän. Toki tänä vuonna aikakin saattaa mennä tasoihin. Jos kokonaistuloista 75% on osakkeista niin luulisi sen olevan pääasiallista. Eihän tällä sinällään väliä ole kun laittaa vaan lukemat ja perustelut. Vähentäköön sitten minkä prosentin mukaan haluavat.

@Hurde

Minä kirjoittelin sinne viime vuonna, että vähentäkää (tietokone, puhelin jne) kuluja huomattavien sivutulojen hankitana (tappioista huolimatta), mutta mikäli siihen kategoriaan ei pääse niin vähentäkää sitten satunnaisten sivutulojen mukaan. Eli kannattaa ainakin yrittää laittaa vähennykset sillä itselleen paremmalla tasolla. Kyllähän ne sitten vähentää alemman tason mukaan jos ei ihan riitä siihen mihin yrittää. Pääsin siihen huomattavien sivutulojen kategoriaan varmaan sen takia, kun vaihtoa oli niin reilusti.

2 tykkäystä

Tämän voisi koittaa laskea myös oikeisen kustannusten mukaan mutta itse jäin jumiin miten lasken kustannukset omistusasunnosta. Työhuoneen koko on 20% asunnosta. Voisin siis laskea sähköstä, yhtiövastikkeesta, siivouksesta 20% mutta en varmaan lainanlyhennyksestä? Voisinko periä itseltäni vuokraa?

Ei perustu tietoon vaan mututuntumaan, mutta luulisi, että vuokraan vaaditaan toiminimi tms.

Hei,
Teen pääasiassa kauppaa kotimaan osakkeilla ja tarkoitus olisi uskaltautua jossain kohtaa USA:n markkinoille. Verotusasiat tuntuu kuitenkin hieman vieraalta ulkomaan osakkeissa ja olen toki googlaillut asiasta. Haluaisinkin lähinnä vain vahvistaa että olen ymmärtänyt asian kutakuinkin oikein. Korjatkaa mikäli olen väärässä.

-Maksan myyntivoitoista kotimaahan pääomatulojen verotuksen mukaan eli jenkkeihin ei mene ropoakaan…(?)

-Pystyn vähentämään mahdolliset tappiot verotuksessa myös jenkkiosakkeissa 1000€:n asti

-Osingoista menee 15% lähdevero. (Jos en muussa), niin tässä olen ainakin hukassa… Jos Suomessa osinkoverotus olisi 30%, niin lisätäänkö USA:sta tullut lähdevero vielä tuohon kotimaisen verotuksen päälle, jolloin verotus olisi 45% osingolta, vai meneekö tämä 30%:n verotus puoliksi molempiin maihin? Eli Suomi/USA 15%/15% jolloin kokonaisverotus osingolta olisi tämä 30%?

Pahoittelut hieman sekavasta tekstistä mutta toivottavasti ymmärsitte edes kutakuinkin pointin :slight_smile:

Niin ja kiitoksia vastauksista!

  • Myyntivoitoista maksetaan veroa vain maahan, jossa olet kirjoilla. Oletan tämän olevan sinun kohdalla Suomi, eli maksat vain. kotimaahan.

  • Myös jenkkiosakkeiden myyntitappiot saa vähentää verotuksessa. Huomioksi vielä, että tappioita saa vähentää ihan niin paljon, kuin niitä on kertynyt, eli raja ei ole 1000€ vaan tuo raja on myyntien yhteissumma, jonka täytyy ylittää 1000€, minkä jälkeen tappiot saa vähentää. Vastaavasti alle 1000€ yhteismyynneistä ei tarvitse maksaa veroja voitoista.

  • Jenkkiosakkeista pidätetään 15% lähdeveroa ja tämän pidätetään jo maksuvaiheessa (osingoista maksetaan joko 25,5 tai 28,9% veroa). Tämän jälkeen maksetaan loput veroista Suomeen ennakkoverona tai verovuoden päätteeksi. Eli kotimaahan jää maksuun 10,5% (jos yli 30000€ / vuosi pääomatuloja, 13,9% jos menee yli tuon).

Edit: poikkeuksia jenkkiosinkojen verotukseen löytyy myös, eli esim. Master Limited Partnership ja Limited Partnershipit verotetaan paljon kovemmalla kädellä, koska verosopimukset ei ole voimassa näiden kanssa.

9 tykkäystä

Vodel1:ltä hyvä vastaus mutta noista ulkomaisten osinkojen lähdeveroista kannattaa huomioida ettei niitä hyvitetä ost-tilin puolella, vain aot:n puolella hyvitetään.

3 tykkäystä

Aivan tuo ostin puoli unohtui mainita, eli siellä menee sitten se 15% lähdeveroa ja sitten vielä 30% kun nostaa ulos.

Lisäksi ulkomaan osingot saattaa haitata asuntolainan korkojen vähentämistä veroista. Tästäkin ollut täällä juttua, mutta en nyt muista ihan tarkkaan miten meni.

3 tykkäystä

Iso kiitos nopeasta ja selkeästä vastauksesta. Tämä selvensi huomattavasti omaa ymmärrystä näissä asioissa! :slight_smile:

Miten ETF:iä ja rahastoja verotetaan osingoista / myyntivoitoista?

Ilmeisesti ainakin suomalaiset rahastot saavat helsingin pörssin osingot verottomina?

Onko yleinen tapa, että joutuvat maksamaan osingosta esim 15% vai onko paljon maakohtaisia eroja?

Olen koittanut pähkäillä ostelenko “ikiholdiin” suoraan osakkeita vai matalakuluisia ETF:iä tai rahastoja. Kaikissa vaihtoehdoissa omat puolensa. Jostain syystä omat googlehaut ei nyt osu kohdilleen näistä verojutuista vaan tarjoavat vain rahaston lunastuksen ja kasvuosuuksien osinkojen verotukseen tietoutta.

Nyt kun Nyse on vielä tänään auki ja eletään verovuoden viimeistä päivää, niin osaako joku sanoa, että meneekö tänään tehdyt myynnit vielä 2020 verotukseen, vai vasta 2021 verotukseen kirjautumispäivän mukaan?

Usa:ssa viimeinen verovähennyksiin käypäinen myyntipäivä on tänään 31.12.2020. Kadadassa se oli 29.12.2020. Uudelleenhankintaa pitää odottaa vähintään 30 päivää, jotta vähennyksen voi käyttää.

Tuo 30 päivää koskee siis USA:ssa ja Kanadassa verovelvollisia.

Suomen verottajan kanssa en tiedä voiko tämän päivän tappiomyyntejä vielä vähentää

Nordnetin aamukirjeestä:

1 tykkäys

Hei ja anteeksi jo etukäteen tyhmä kysymykseni :slight_smile:

jos olen ostanut aikanaan yrityksen osakkeita summalla 900e hankintahintaan 10e 60kpl ja päätän myydä niistä esim. 20kpl vuonna 2020 ja jättää loput vielä odottamaan niin lasketaanko hankintahinta tässä tapauksessa tuon 20kpl mukaan eli 300e ja vastaavasti voitto myös tuon 20kpl mukaan ?

Pähkäilen tässä tuota 1000e verotonta voittoa per vuosi.

Edit, sekoilin sekä Raven_Hungry, että Mututuntuma ovat oikeassa. Tuossa tonnin myynnissä ei ole hankintahinnalla väliä lainkaan eli onko siinä kuinka suuri osa voittoa tai tappiota.

Ei oo 1000 verotonta voittoa vaan tonnilla voit myydä osakkeita verottomasti

Tuo laskuhan menee heti pieleen. Jos myyt 20 kpl niin niiden hankintahinnaksi katsotaan se hinta, jolla olet ostanut ensimmäiset 20 kpl. Myynti tapahtuu aina vanhimmasta päästä.